Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett21-föreningsfrågor-övriga
Läst 3138 ggr
Ann-Christine
0

Oroligt nu igen?

Det florerar en del upprörda rykten efter Västs årsmöte, bl a att valberedningen i SSS på ett osmakligt sätt presenterade sitt förslag till ny styrelsesammansättning i SSS styrelse Fundersam

Ni som var där, ligger det någon sanning i ryktena eller är det bara vanliga missuppfattningar?

Ahnna
0

Hur presenterar man ett förslag på ett osmakligt sätt?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

sanne
0

Tycker inte det var några upprörda känslor o inget "osmakligt" sätt alls, det presenterades ett förslag grundat på vad alla MEDLEMAR skickat in på formuläret som gått ut.

Dom som är upprörda o sprider dessa rykten kanske ska ta det med valberedning, konstigt o inte ta det på mötet då.. men detta är ju bara MIN uppfattning.

det var ett mkt trevligt möte o intressant o höra vad Kristina Blad hade o säga.

Annette
0

#2. Vad var det för förslag på nyheter i SSS styrelse då?

[Hagalyckan]
0

Väst's årsmöte var en mycket trevlig tillställning. Det var högt till tak och givande diskussioner.

En i valberedningen framförde i mycket god ton hur deras arbete inför SSS årsmöte hade föregåtts och hur tankarna var utefter det material som medlemmarna svarat valberedningen på efter utskicket av enkäten.

Den som sprider rykten och på så sätt anger en osmaklig ton inför årsmötet borde tänka efter innan densamma öppnar munnen och yppar en det ena än det andra. Alltså det fanns INGET att bli upprörd över.

Ellinor Johansson
0

Kan vi som inte var på Väst´s årsmöte samma informationen som deltagarna på årsmötet fick?

Minsanne
0

Vi inom valberedningen har gemensamt beslutat att gå ut offentligt med förslag på dom "lediga" platser i styrelsen.
Hur i alla världen skall annars folk veta vad dom ska rösta på när det är årsmöte.

Vi har gått igenom alla enkäter vi fick in från er medlemmar och har handlat efter detta.
Anledningen att det togs upp på Väst årsmöte var att tillfälle gavs att informera om hur viktigt det var att folk verkligen infinner sig på ett årsmöte. I synnerhet nu när vi helt och hållet gått efter medlemmarnas önskningar ( i enlighet med enkäterna)

Skulle det vara osmakligt att öppet redovisa för hur medlemmarna tycker att en styrelse ska se ut?

Är det inte mer osmakligt att arbeta i det tysta, för att sen på valdagen presentera en tänkt styrelse, och därmed endast ge dom närvarande chansen att tycka, tänka och rösta.
Vi anser att det är mer schyst för samtliga medlemmar och styrelseledamöter med information innan ett årsmöte.

Detta är ingalunda heller något som bara Shetland Väst får ta del av. Det kommer även att ligga på SSS hemsida för alla att läsas, så fort den uppdateras.

PP
0

Utan att veta det minsta om vad som sades på Västs årsmöte, vill jag bara framföra en eloge till aktuell valberedning som försöker ta till sej vad medlemmarna vill med sin förening (utifrån de enkätsvar de fått in).

Jag ser fram emot att få ta del av valberedningens förslag före årsmötet. Vad jag kan minnas av mina år som medlem kommer det bli första gången detta offentliggörs i förväg. Det tycker jag visar en mycket god ton gentemot medlemmarna. Är man inte nöjd med valberedningens förslag finns ju då möjligheten att närvara på mötet och lägga fram egna kandidater.

VeronicaP
0

Fast man kanske inte skulle gå ut med det på en förenings årsmöte, utan allra först lägga ut det på SSS hemsida , det kan jag tycka är dålig stil och det är sådant som gör att det blir spridning och skitsnack, då det är vissa som får reda på det långt före andra.

Men det ska väl läggas ut på SSS hemsida så alla vi andra medlemmar som inte var på västs åprsmöte får reda på förslagen en bra stund innan SSS årsmöte för det har vi ju rätt att få veta då det är vi medlemmar som avgör i slutändan om vi är nöjda med förslagen.

paparatzi
0

Rykten har visst en otrolig förmåga att sprida sig på det mest otroliga vis i denna förening, varför ska inte folk få lufta och prata om saker utan att det ska finnas dom som vill vända detta till både det ena och det andra, vi har alla bett om en öppnare förening där medlemmarna ska få möjlighet till att vara med i beslut och annat, är det på detta viset valberedningen i SSS ska bli bemött då tycker jag att det är illa.

Valberedningen har iallafall mitt fulla stöd och så länge SSS försöker tillmötesgå sina medlemmar deras önskemål då har även dom mitt fulla stöd, vare sig SSS-styrelse eller tillhörande valberedning kan belastas för vad landets medlemmar faktiskt har för önskemål, då man för en gångs skull fått chansen att tycka till via det toppenfina formulär som valberedningen jobbat fram och delat ut till alla, då bör man väl även kunna respektera vad folk faktiskt vill även om det innebär en del förändringar.

Annette
0

Jag tycker att föreningen har tagit till sig det här om att bli öppnare. Numera läggs ju protokollen från både styrelsemöten och höstmötet ut på hemsidan. Kanonbra tycker jag! Då kan de som vill skaffa sig informationen snabbt.

paparatzi
0

#10 håller med dig Anette.

[Hagalyckan]
0

#8 Veronica, om man inte använder sig av de forum man har tillgängligt och skall invänta rätt tillfälle! så infinner sig ALDRIG rätt tillfälle.

Nu valde man att presentera sitt jobb därför att en av valberednignens ledamöter var närvarande.

Vad kan vara mer passande än ett årsmöte i lokalföreningen?

Det är inte heller det minsta dålig stil och den ryktesspridning som skett får väl den som "smutskastar" ta på sig. Om den eller de som fört vidare vad som sades kan man väl kalla att informera sin omvärld. Om de sen lägger in personliga värderingar så måste den som tar del av informationen kunna sålla och ta till sig den faktiska informationen.

Ellinor Johansson
0

#12 Har valberdningen fullgjort sitt jobb, informerat alla inblandade osv är det OK att presentera sitt jobb. Jag antar att SSS websamsvarige fått uppgifterna samtidigt och uppdaterar snarast.

[Hagalyckan]
0

SSS webansvarig var på mötet!

Hon är numera ordförande i Shetland Väst! Skrattande

alvasens
0

I de föreningar jag varit medlem och verksam tidigare har valberedningens förslag aldrig varit så hemligt som i denna förening. Vet inte vad som gäller i dag, men då skulle valberedningens förslag vara ofentligt 14 dagar innan mötet hölls. I sss och lokalavdelningarna måste man för att få reda på vilka som är tilltänkta själv ta kontakt och ta reda på.( dock inte i Nord i år ) Kanske är det jag som inte varit kapabel att hitta vart det stått.

En eloge till nuvarande valberedning och deras arbete.

VeronicaP
0

#12 Jag tycker att man skulle lagt ut det på hemsidan först faktiskt  och det står jag för , det är brukligt att man får reda på förslagen men att man får det alla medlemmar samtidigt och inte *vissa* på en lokalförening.

Inte sagt att valberedningen gjort ett dåligt jobb men då vi övriga fortfarande inte vet vad som sagt så …

paparatzi
0

#13 Det är ju precis vad valberedningen gjort, förståligt är väl att många blir smått chockade då hemlighetsmakeriet ställts åt sidan för ett år, och det är precis det vi har att TACKA vår nuvarande valberedning för, en stor ELOGE från mig med.

Att man sen är nyfiken och vill ha reda på information är en helt annan femma, vi får garanterat veta allt vi behöver innan årsmötet, vilket nog är relativt nytt för många i denna förening.

Grattis Väst till er nya ordförande och för övrigt vår duktiga Webansvarige. Glad

paparatzi
0

#16 Öh! Har du vetat mer under något av de föregående åren kanske Fundersam

[Hagalyckan]
0

Brukligt! I den här föreningen är det inte brukligt att man får reda på någonting. Under alla mina år som medlem (83-84) har detta sätt att arbetas aldrig tidigare skett.

"Vissa" i Väst fick inte reda på så särskilt mycket mer är hur enkäten givit respons och vilket ordförande val som låg för dagen. Däremot gavs inga andra namn och det är en eloge till valberedningen att inte gå ut med namn innan tillfrågade har svarat i någon riktning.

Om ni som är nyfikna bara lugnar er lite så kommer informationen ut på SSS hemsida så snart den har behandlats av webansvarig.

Anna-Karin
0

2#4

Håller helt med er… fanns inget osmakligt i det uttalandet…vi hade ett mycket trevligt möte…och god tårta

Jannie
0

En eloge till valberedningen, både för enkäten och öppenheten!

Ann-Christine
0

Jag tycker också att valberedningen ska ha en stor eloge för sin strävan efter att varje medlem ska få möjlighet att påverka.

Tyvärr har ordet öppenhet en annan innebörd för mig än vad jag uppfattar att en del andra har gällande just den här frågan.

Öppenhet hade för mig varit att förslaget kommit ALLA till del samtidigt, att det lades ut på SSS hemsida så att den som ville kunde läsa och begrunda.
Nu fick endast en liten klick veta, de som var närvarande vid Västs årsmöte.
För mig är det inte konstigt att det finns de som tycker att det är osmakligt, på vilket annat sätt bör de/jag reagera?
Vem förväntar sig att det INTE ska födas och spridas rykten när situationen blev som den blev?
Jag tror inte någon har vinning av lösa rykten men då måste fakta och sanning upp på bordet.

Öppenheten ska väl inte vara avhängd på att jag är på rätt plats vid rätt tillfälle eller pratar med rätt människor?

Min åsikt.

paparatzi
0

#22 Handen på hjärtat A-C hade du reagerat likadant ifall informationen hade nått er lilla klick förstFlört

Ellinor Johansson
0

#6 _Vi inom valberedningen har gemensamt beslutat att gå ut offentligt med förslag på dom "lediga" platser i styrelsen.
_

Någonting i detta uttalande ger mig mycket dålig smak i munnen

Ahnna
0

Oavsett vem som fick höra vad först så är det väl jättebra att det börjar ändras i föreningen, vad gäller öppenheten? Jag tycker att det är kanonbra att föreningen talar om vad som är ledigt och inte, vad man söker för nya styrelsemedlemmar och inte. Varför skulle det hållas hemligt för medlemmarna? Medlemmarna ska ju (helst) rösta fram sina "förtroendevalda" till styrelsen, så det är väl inte mer än rätt att medlemmarna får veta hur landet ligger i god tid innan årsmötet? Visst, synd att "vissa" får veta nåt i förväg, men vad gör det egentligen? Mig stör det inte, eftersom jag är säker på att jag kommer att få veta det jag behöver få veta i sinom tid.

www.stuteriprecious.se

Charlotte-Aveback
0

För att undvka denna typ av diskussioner framåt så vore det nog bra om alla nyheter först och direkt presenteras på SSS hemsida. På detta sätt blir ju också hemsidan det naturliga forum dit man vänder sig för att ta del av just nyheter från styrelsen m.m.

Skulle det sedan vara möten i samma veva och man väljer att delge informationen även där så blir ju inte det några problem då alla andra ändå haft möjlighet att ta del av informationen via hemsidan.

För övrigt så tycker jag att den officiella informationsspridningen har ökat avsevärt på sistone och vill ge en eloge till styrelse m.fl. som tagit detta budskap till sig! Bra jobbat!

[Hagalyckan]
0

"Nu fick endast en liten klick veta, de som var närvarande vid Västs årsmöte."

Men hallå!

Vad fick vi veta!

Jo om enkäten, om förslag på ny ordförande och förslag på en närvarande ny eventuell suppleant. Ingenting är ju avgjort innan årsmötet är till ända!

Öppenheten kommer alla till gagn i god tid innan årsmötet och jag kan inte förstå att de "lilla" vi blev informerade om skall ge sådant stort "hallå" genom Sveriges avlånga land.

Tänk om alla var så pratsamma och sa vad ni tyckte i rätt forum! Nämligen på ÅRSMÖTET!

Vi ses där Oskyldig

Hanna-D
0

Nu finns förslagen på SSS hemsida.

VeronicaP
0

Något jag saknade är väl att det eg ska stå vem den *gamla var på den platsen som ska ersättas med en Ny?

Jag ska verkligen försöka åka på årsmötet , går det fortfarande att lämna in namn till Valberedningen som jag skulle önska sitta med i styrelsen eller om jag vill ha sittande kvar?

Om vi nu säger att jag ger ett annat namnförslag på årsmötet (för det ska ju frågas om man är nöjd med förslagen ), är det rösträkning som gäller då?

metallica
0

jag är oftas bara åhörare på detta forum. men nu har jag en

fråga. är ni alldrig nöjda?

mvh fredrik

VeronicaP
0

#30 Jo det är vi , men man måste ju få tycka saker och tycker jag tex att jag vill ha någon gammal kvar i styrelsen så måste man väl få göra det ??

Du vet så många medlemmar kan ju inte tycka likadant i allt ..

paparatzi
0

#30 Ha! ha! ha! du får 10 poäng av mig! heja Metallica.

#25 Sch! Hemlis  Därför att detta har varit en mycket hemlighetsfull förening, här har det mesta skett bakom lyckta dörrar, men har du bara hållit dig väl med "rätt" folk då har du haft förmånen att tillhöra den "lilla klicken" och kanske fått veta före alla andra.

Wippen
0

HURRA FÖR ÅRETS VALBEREDNING !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

cinna
0

Ang #29 och förslag till valberedningen: Har man inte rätt att själv föreslå personer till lediga platser i styrelsen, utan att gå via valberedningen, t o m att man på årsmötet säger "Nog med förslag?" och alla svarar "JA" ??
Har varit så i andra föreningar jag varit med i…

FredrikN
0

#30. Nöjd skall man aldrig vara. För då slutar man sträva efter att bli bättre. Att ifråga sätta hur saker och ting sköts har man all rätt i världen att göra. Om man är missnöjd så har man väl rätt att visa detta? Eller skall man bara gilla läget?

mvh

FredrikCool

Ann-Christine
0

#23, 25, 27 Mitt budskap nådde visst inte fram, jag försöker en gång till.

Öppenhet hade för mig varit att förslaget kommit ALLA till del samtidigt, att det lades ut på SSS hemsida så att den som ville kunde läsa och begrunda.

paparatzi
0

#36 Det var ju precis det som var meningen, och nu ligger det ju på SSS hemsida klart och tydligt, vilket är så vitt jag vet första gången detta skett, lika nytt är att det blir klagomål för att någon fått veta något före alla andra, hur kommer det sig att det blir reaktioner just nu och inte förut då föreningen framstått som en mussla med Karlssons Klister som läppglans?

Ahnna
0

#37 Kul liknelse! Och träffande. Räcka ut tungan

www.stuteriprecious.se

alvasens
0

Hur många gånger har det hänt tidigare att ALLA fått veta saker samtidigt ? Vill mena att det sällan gått ut något alls till alla, utan det har varit en liten klick som vetat vad som varit på gång. Nu är det i alla fall rättvist på det sättet och bra gjort måste jag säga. Tidigare i början på 90-talet var det mera öppenhet, men saker som hänt genom åren har gjort att det blivit så hemligt.

Ahnna
0

Finsn det någon förklaring till varför allt varit så hysh-hysh? För mig är det väldigt suspekt. Varför hålla saker hemliga om man inte vill dölja något?

www.stuteriprecious.se

VeronicaP
0

Ska bli kul att se om det nu blir en helt ny styrelse om den kan sköta det bättre och vara öppnare då, ibörjan kanske sen kommer den kanske också att hålla mycket för sig själva , det är ju lätt att kasta skit på en styrelse innan man suttit där själva!!!

Men det är ju inte säkert att det kommer att bli de förslagen som är lämnade ju beror ju på om det kommer upp nya namn det vet man ju aldrig.

AnnaLundin
0

Jag har kikat på det förslag som finns och det JAG blir nyfiken på är vilka av nuvarande som själva avsagt sig och vilka som accepterat att sitta kvar. (Den informationen finns t.ex om ponnytravets förbundsstyrelse - även där finns viss turbulens…)

Det är ju ganska många namnkunniga tidigare styrelseledamöter som inte finns med i valberedningens förslag.

Sen undrar jag ju också om alla föreslagna är tillfrågade? Jag fick en indikation idag om att det var en nyhet för åtminstone en av dem - fast visst kan jag misstolkat det jag hörde…

paparatzi
0

#39 Bra skrivet!

#40 Tyvärr har hysh! pysh! en tendens att leda till mycket spekulationer, folk tvingas göra egna tolkningar och gissa sig till vad som händer och sker istället för att få klar och sanningsenlig information, en bidragande orsak kan vara att allt ej gått så renhårigt och sjysst till under åren, utan man har många gånger sett till sitt eget hus istället för att tänka på hela föreningens bästa, man kanske har suttit för många år på samma post och blivit hemmablind?

#41 Personligen kan jag tycka att den styrelse som blev ifjol skulle fått chansen att slutföra det arbete man faktiskt gjort, men inget hindrar "ny" styrelse från att göra detsamma, alla borde få en chans.

paparatzi
0

#42 Jag vet att både Jeanette Stark och Torsten vill sitta kvar och kommer att kämpa för detta.

Ahnna
0

#41 Jag hoppas att du inte menade att jag kastar skit på nuvarande styrelse för att jag frågade varför allt varit så hemligt? Jag har haft ett flertal olika styrelseuppdrag under åren och har aldrig varit med om att medlemmarna hålls utanför styrelsens jobb. Det styrelsen gör är ju för medlemmarna skull, inte enbart för dem själva och deras egna inbördes beundran.

www.stuteriprecious.se

Annette
0

Jag kan inte alls hålla med om att det är så hemligt. Jag har bara varit medlem sedan 2003, men på den tiden tycker jag föreningen har blivit mycket bättre på information.

Tänk om folk kunde fokusera på nuet och framtiden istället för att dra upp all gammal skit som varit. Hälften har man inte ens upplevt själv, utan hört talas om av andra.

VeronicaP
0

#45 Nä jag har väl inte skrivit till dig heller?? Jag tog överlag just för att det varit sådant himla gnäll här att det varit en massa smygande och hemlighetsmakeri ..

Ja jag förstår inte att man inte vill ha tex Jeanette Stark kvar i styrelsen då hon alltid har gjort ett enormt jobb  i föreningen , kolla vem som skötte hur mycket som helst när vi hade den stora internationella utställningen , premieringarna och jag tycker det är fel att *sparka* ut henne tex ut styrelsen.

men som sagt man kan ju åka till årsmötet och säga att man vill ha kvar folk så måste det röstas ju .

paparatzi
0

#47 Jo det är klart men som jag förstått det hela så har endast valberedningen gått på folks önskemål över lag och det kan ju inte dom lastas för, någonting är ju på tok ifall merparten av landets medlemmar faktiskt valt att inte ta upp vissa till omval, det är ju precis som #45 skriver

styrelsen ska göra det medlemmarna vill och vill medlemmarna att någon/några avgår ur styrelsen då skulle iallafall jag inte vilja sitta kvar om jag vetat att jag ej längre har mina medlemmars förtroende, oavsett om dessa ej har mööjlighet att komma på årsmötet som läggs neröver landet klockan 14:00 en söndag eftermiddag.

paparatzi
0

#47 Hon kanske har gjort FÖR mycket…

Asagard
0

#49 I vår lokalförening är det inte populärt att göra förmycket (verkar det som) och förra året hade de det som skäl för att sparka en medlem av styrelsen. Hon tog för många egna initiativ… Hemlis

VeronicaP
0

#49 Men hade varit roligt att se enkät resultatet , faktsikt.  Få se typ ett diargram eller annat som visar hur det ligger till.  Sen skulle jag som sagt vilja veta vilka som satt på vilka platser innan och vilka som är tillfrågade att vara kvar och vilka som är *kickade* enlgit förslaget.

Jag vet ju vad jag sa och ville göra tex och vart jag vill är nog inte så svårt att gissa då jag har varit nöjd med den styrelsen som är *ler*

Tycker aldrig man kan göra för mycket , faktiskt . Är kanske bara vi medlemmar som varit för otacksamma och inte fattat vilket jobb vissa har gjort i styrelsen.

PP
0

#51 Det är väl inte särskilt svårt att slå upp tidningens sista sida och se hur styrelsen ser ut nu och jämföra med valberedningens förslag?!

Ledamöterna Kristin, Maria och Stina valdes på två år förra året och har därmed ett år kvar. Övriga tre ledamöter är uppe för omval. Ordförande och suppleanter väljs för ett år i taget.

Kris_J
0

Enligt informationen på Sh. Väst´s årsmöte hade ca 200 svar inkommit på enkäten som SSS valberedning skickat ut. Medlemsantalet i SSS vid året slut uppgick till 1067 medlemmar. Kanske är bra att veta då det i inlägg 48 låter som att merparten av medlemmarna svarat.(jag uppfattar inlägget så) Enkäten fanns med i tidningen Shetlandsponnyn NR 4/06

Veritas odium paretFörvånad

Annette
0

#53. Ungefär 20% av medlemmarna har alltså svarat.

VeronicaP
0

#53 Tack för svaret

paparatzi
0

#53 Antalet medlemmar som idag finns i föreningen uppgår till ca: 600 alltså borde enkäten enligt dina uppgifter ha varit inskickad under samma tidsperiod som det antal du uppger nämligen 1067, du tar upp 400 medlemmar extra?

Har då 200 medlemmar av 600 skickat in en enkät så blir väl % en helt annan, jag skrev i inlägg #48 att merparten av landets medlemmar som valt att skicka in enkäten, jag kontrar genom att säga: Hur många medlemmar brukar det dyka upp på årsmötena i SSS? (förutom styrelsen) ska man tolka det antalet som merparten av landets medlemmar också? Jag har då aldrig hört talas om att 200 medlemmar dykt upp på något årsmöte (räknat exlusive styrelsen)

Cattis
0

Denna enkät skickades med tidningen ut till alla som var medlemmar då, under 2006. Alltså inte till dem som sedan blev medlemmar 2007. Så 200 av de då 1067 medlemmarna har svarat.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

paparatzi
0

#57 OJ! har föreningen tappat så många medlemmar på så kort tid?

Cattis
0

Tappat? Nej vem har sagt det? Det är ALLTID så i början på året. Så nej, inte förrän i slutet av året kan du jämföra antalet. Vem vet, det kanske blir fler i år.

/Cattis

paparatzi
0

#57 Hur många medlemmar exklusive styrelsen brukar dyka upp på årsmötena?

Cattis
0

#60 Det tvivlar jag inte en sekund på att du har fullständig och mkt bättre koll på än jag.

/Cattis

paparatzi
0

#61 Ha! ha! ha! nu fick du mig att skratta…bra pik därSkrattande

Kris_J
0

Uppgivna siffror ang enkäten gällde bara förutsättningarna då den skickades ut. Vilka som valt att svara och om dom är medlemmar 06 eller 07 eller tom bägge åren kan bara valberedningen svara på hur dom stämt av mot medlemsregistret. Den skulle ju vara inskickad under januari. Dessutom har har man kunnat ladda hem enkäten från hemsidan så de som inte varit medlemmar 06 utan är nya 07 har också haft möjlighet att svara.

Inlägg 53 är bara ett konstaterande från min sida. Vill någon veta exakt så är det lämpligt att vända sig till valberedningen.

Veritas odium paretFörvånad

paparatzi
0

#63 Ok! Men det är ju bra att man hittar vägar att nå ut till medlemmarna i föreningen, då avstånden är så långa, för gör man en jämförelse på antalet medlemmar som har möjlighet att närvara på årsmöten och antalet som kommit in via enketer, så kan du ju se att det rör sig om ca: 175 fler röster.

Vad blir sedan procentsatsen om du tar 25 medlemmar av 1076

Linnah
0

#64 Men vad är det du försöker antyda egentligen?! Det är alltid så i föreningar att det är få av medlemmarna som har möjlighet/vill komma på årsmöte och andra aktiviteter, och det är deras eget val alternativt beroende av förutsättningarna. Att det är långa avstånd är inget som är unikt för SSS, har man ett förbund som är rikstäckande så kommer det vara långt att åka. Då får man helt enkelt inse att man får offra lite om man är angelägen om att vara där, se till att fler offrar lite, eller så kan man låta bli att klaga. Alla väljer själva.

Att 25 medlemmar kommer på årsmötet på egen bekostnad och eget intresse tycker jag ändå är rätt okej faktiskt! Jag sitter själv i en förbundsstyrelse för ett rikstäckande ungdomsförbund. Vi har ungefär 600 medlemmar, alltså ungefär det antal SSS har just nu (det är standard att räkna medlemmarna vid årsskiftet dock, för oss är det t.ex. den siffran som gäller när vi ska söka statsbidrag, trots att vi har löpande medlemskap). Vi har kongress en gång om året med 100 ombudsplatser + förbundsstyrelsen (som är 10-11 pers), platserna delas upp utifrån medlemsantalet i de 15 distrikten. Det är rätt mycket med tanke på vårt antal medlemmar (dessutom har vi distrikt som bara har 4-5 medlemmar som trots det har 2 ombudsplatser). I år var vi totalt ungefär 85 personer på kongressen inklusive förbundsstyrelsen. Och då betalar förbundet ALLT! Det enda ombuden behöver stå för själva är 150:- i kongressavgift och att de är där rent fysiskt. Förbundet betalar alltså ALLT och ändå kommer inte alla! Dessutom tillhandahåller vi mat, hotellboende, fest, aktiviteter och workshops, och kongressen är ett av årets viktigaste tillfällen att träffas! ÄNDÅ kommer inte fler än 85 personer!

Det går inte att räkna procenten på hur många som kommer på årsmötet jämfört med antalet medlemmar, för det är inte representativt. Så länge alla själva betalar sina resor och mat och uppehälle och är så pass spridna över landet så tycker jag inte att det är det minsta konstigt att fler inte kommer. Dessutom finns det väldigt många medlemmar som är med bara för att stötta föreningen, för att kunna ställa och av andra orsaker, och som inte alls är intresserade av vår interndemokrati.

paparatzi
0

#65 Om du läst alla inlägg här på tråden så har jag reagerat precis som du, att man kan inte räkna procenten på hur många som lämnat in sina enkäter hänvisar till inlägg #53 #54

Alltså det jag antyder är att ska man göra en procentberäkning på antalet enkäter som är inlämnade och hur många % av medlemmarna som haft åsikter, då måste man isåfall göra samma beräkning på antalet medlemmar som dyker upp på årsmötena, det går ju inte att räkna så.

Sen kan jag tycka att möjligheterna för folk att besöka årsmöten ökar knappast då man väljer att lägga dessa klockan 14:00 på en söndagseftermiddag, folk jobbar och har sina familjer och djur.

VeronicaP
0

#66 Du menar att man inte jobbar en lördag då?? och har familj och djur då med?? Vissa jobbar även på söndagar  (rätt många faktistk som jobbar på helger)

Ann-Christine
0

Finns det någon tid eller dag som passar de flesta?

Även de som sitter i styrelsen har ordinarie arbeten, familjer och djur kan man tänka.
Styrelsen sitter väl i möte hela lördagen och oftast långt in på natten, för att fortsätta mötet ända fram till dess att årsmötet börjar.
Söndag kl 14.00 kan vara det minst dåliga alternativet för alla.

#66 Vad föreslår du, för att få fler att sluta upp vid exempelvis SSS årsmöte (att det lockar så mycket att det är "värt" att ta ut en semesterdag, skaffa häst- och barnvakt eller till och med fölvakt)?

Ellinor Johansson
0

#37 Man kanske nästa år kunde önska sig en valberdening där alla som ingår i valberdeningen är som musslor  med Karlssons Klister som läppglans.Oskyldig

Denna kommentar har tagits bort.
paparatzi
0

#68 Ja! men nu har ju styrelsen några fler fördelar än vad vi medlemmar har, dels får dom resa och uppehälle betalt för att åka på årsmötet och rösta på varandra, medlemmarna får mindre möjlighet att kunna komma på årsmötena då avstånden är långa och dyra samt att jag anser att söndagar klockan 14:00 inte är någon demokratisk tidpunkt…tyvärr. Styrelsen är inte tvingade att lägga möten just dagen före årsmötet.

Jag föreslår att de lokalföreningar vi har att tillgå får samla in åsikter och röster från respektive medlemmar och sedan får en representant från varje lokalförening, åka för alla på årsmötet. 

#69 Man ska akta sig för vad man önskar, jag tror inte att särdeles många i föreningen är så intresserade av att gå tillbaka till den musselpolitik som förts i föreningen tidigare, utan jag tror att dom flesta är glada över den öppenhet som visats.

Jag tycker att det är skamligt hur vissa kan klaga på valberedningen när dom gjort ett så bra jobb för oss medlemmar, det kan knappast leda till större demokratisk anda i vår föreningen, vart vill ni att denna förening ska hamna i trivselnivå? vem ska trivas här och hur många kommer att stanna, vi är för närvarande nere i ca: 600 medlemmar, det är inte allt för många år sedan medlemsantalet uppgick till 1500 st vi har alltså tappat närmare 900 medlemmar, kanske det är dags att måla läpparna med något annat än Karlssons Klister.

paparatzi
0

PS! Jag tror för övrigt att vi har mycket kompetens i styrelsen idag, men vad hjälper det när det endast är en "liten klick" som ska styra och ställa om allt och allaFundersam

paparatzi
0

#68 Varför inte lägga årsmötet i samband med tex riksutställningen eller liknande, då kanske det vore mer värt att ta sig tid att åka.

VeronicaP
0

#73 Ska väl inte kännas mer värt att ta sig till ett årsmöte är man intresserad så åker man annars så skiter man i det , kan man inte åka så kan man lämna fullmakt till någon annan som ska dit och kan rösta i mitt ställe.

Menar du att styrelsen inte har rätt att få ersättning till mötena??? Så mycket av sin tid de *offrar* till föreningen så är de mycket väl värda det , de får i förhållandes väldigt lite pengar till vad de lägger ner i tid och annat.

Att medlemsantalet är lågt just nu är ju fortfarande för att det är början på året , det är så i de flesta föreningar , är väl inte så svårt att förstå , du ska se att i Slutet på året när man räknar in medlemmarna är vi precis lika många eller fler …..

RebeckaSvensson
0

#73 Om du läser stadgarna så går dettyvärr inte att genomföra så som du föreslagit. Årsmötet ska hållas före den 30 april, och innan dess tror jag inte att det är många som är intresserad av att ha ett årsmöte. Vidare står det också att de närvarnade medlemmarna endast får ha med sig en fullmakt som de ska rösta för. Mao så behövs det stadgeändringar för att gnmföra det som du precis nämnt.

RebeckaSvensson
0

#71 Jag tror ju inte att det är ngn av styrelsemedlemmarna som åker till ett årsmöte bara för att de ska rösta på varandra. Tyckte det var väldigt taskigt skrivit, faktiskt. De lägger ner en väldig massa tid av sin fritid på att arbeta med en sak som de brinner för. Det tycker jag att alla medlemmar ska vara glada och tacksamma för.

Det är väl smidigt att styrelsen lägger styrelsemötet innan årsmötet. Gör de så kostar det bara föreningen en resa för styrelsemedlemmarna istället för två. Dessutom lägger de redan ner så pass mkt tid på allt så att de ska åka två helger i rad är väl ändå inte rimligt. För att säga som du sa om alla oss medlemmar, så har väl även vår styrelse också familj, djur och jobb som ska skötas?

Cattis
0

Så man skall välja styrelse mitt på året? Det verkar ju helt skumt att byta styrelse mitt under en pågående högsäsong.

Att hitta en dag och tid som passar ALLA är helt omöjligt. Utställningar tar oftast hela söndagarna och då klagar man inte lika mkt. Det är lika frivilligt att åka på dem som på ett årsmöte. Är man intresserad av att resa på årsmöten eller utställningar tar man sig tid.

Ett möte i samband med Riksen? När 17 skall man ha tid till att göra ett avbrott för detta? Skall man övernatta då en extra natt för att kunna vara med och dessutom hyra box åt ev deltagande medtagna hästar? Jag tror knappast det höjer deltagarantalet.

Många regionalföreningar skickar faktiskt representanter till årsmötet. Eller har iaf gjort.

Styrelsen får betalt för resan, ja - tänk de får till och med mat! Det är väl det minsta man kan begära för alla de timmar de sitter i möte. Timme ut och timme in med tragglande om än det ena, än det andra. Det är inte så attans glamouröst som vissa verkar tro, eller utan noll insikt gör antydningar om då och då.
Att en styrelse behöver ha möte innan ett årsmöte är för mig inget konstigt, det är väl bättre att de då tar detta dagen innan - så slipper de boka upp två helger med resa och därmed ökade kostnader för föreningen.

För mig passar vare sig lördag eller söndag, om inte mötena läggs kvällstid - för jag har barn med diverse aktiviteter att ta hänsyn till. Så oavsett dag måste jag ordna barnskjuts, hästvakt osv. Det är lika för de flesta. Men VILL man hitta ngt att klaga på, så varför inte.

Och sen detta med medlemsantalet… 1500 medlemmar var vi då det låg på topp. Då när det var bättre ekonomi generellt och hästpriserna var mkt högre. Folk var ofta medlemmar i många fler föreningar och hushåll med flera intresserade löste enskilda medlemsskap var för sig. Nu löser fler familjemedlemsskap och där med är det färre "enskilda" medlemsskap. Att det är ca 400 färre nu än då, det känns inte vidare alarmerande. För det är bara ca 400 färre. Vi var nästan 1100 medlemmar 2006 och att vissa räknar dagens medlemssiffra och tar den som årets resultat är ju helt galet. Vi vet inte ännu hur många medlemmar vi blir i år. Det kan bli färre, det kan också bli fler. Man kan inte räkna slutresultatet förrän året är slut. Enkelt.
Det är många av de som "alltid" är medlemmar som inte löser sina medlemsskap förrän innan sommarens säsong drar igång - då de mest är medlemmar för att kunna ställa ut.

Hela denna diskussion måsta ta en annan vändning nu. Det är så mkt elaka tongångar i flera trådar här, då särskilt från vissa. Ändras inte detta måste trådarna låsas. Det får inte förekomma en massa personliga påhopp eller vara obehagligt för folk att skriva vad de tycker.

/Cattis

paparatzi
0

#77 Och det gäller väl som vanligt bara åt ett håll.

RebeckaSvensson
0

#78 Det finns inget som bara gäller på ett håll. Ska man skriva här, så får man visa alla lika stor respekt. Precis som man ska göra i verkliga livet. Visst kan diskussioner bli häftiga, men det får för den sakens skull inte förekomma nga påhopp.

Lauth
0

Kan alla kliva upp ur sandlådan nu?

Jag var inte på Västs årsmöte, fick alltså inte höra vad som sades då, vilket faktiskt var ett val från min sida.
Valberedningens förslag lades ut (tämligen omgående från Västs årsmöte sett) så att alla oavsett var i landet kan läsa den.

Jag tycker det är en positiv förändring, kanske en liten men ändock på rätt väg..

(redigerat stavfel)

paparatzi
0

#80 Håller med dig fullständigt, man måste börja någonstans…även om det är i VästFlört

AndersA
0

vad är en demokratisk tidpunkt? vilken dag, vilket klockslag.

och varför just då? det kan ju vara bra att veta inför andra möte.

anders

PP
0

#82 Kanske man ska ha en omröstning bland medlemmarna för att få fram detta? Hemlis

paparatzi
0

#82 Ja! säg det? men mycket handlar om att folk faktiskt tycker att avstånden är långa, man har familj jobb och barn samt djuren, kanske man istället ska med hänsyn till den geografiska verkligheten och försöka hitta andra lösningar för medlemmarna att kunna göra sina röster hörda, ska man ha en tidpunkt som passar för alla får man nog se sig i stjärnorna efter.

#83 Röstning och gärna förslag på andra sätt att kunna göra sin röst hörd även om man ej har möjlighet att närvara på årsmötet, med dagens teknik och IT samhälle borde det inte utgöra särskilt stora svårigheter bara viljan finns.

VeronicaP
0

#84 Jo men hur ska man kunna bevisa att det är jag som röstar genom It världen nä , det tycker jag är att gå för långt , möten är till för att träffas på , så man kan se den som pratar.

paparatzi
0

#85 Iof men man har väl ett medlemsnummer och det går väl ej att använda flera gånger man kan ju tom deklarera på nätet, varför skulle folk vara oärliga?

Om vi säger som Kristin att det är 1067 medlemmar i föreningen och det kommer i snitt ett femtontal upp till ett tjugotal på årmötena hur många procent utgör det av föreningens medlemmar?

VeronicaP
0

#86 Ja du varför ska folk vara oärliga det går ju  bara att kolla på forum där folk låtsas vara en annan person ,stjäl andras msn , e-post adresser och medlemsnr kanske någon annan tar med.

Nä jag tycker nog att man ska träffas och ha helt vanliga hederliga möten jag.

Jo du kan deklarera men då måste du ha e. id och det kan inte alla ha faktiskt, jag kan inte deklarera på nätet tex.

paparatzi
0

Jag får verkligen hoppas att folk ser mer seriöst på SSS som förening än på diverse forum, jag kanske är godtrogen och blåögd, men jag kan inte tänka mig att folk skulle vara oärliga, jag försöker tänka ut hur i hela friden man bär sig åt för att stjäla någon annans medlemsnummer? Det är för mig obegripligt hur det skulle gå till rent praktiskt menar jag?Fundersam

AndersA
0

Ett årsmöte kan knappast vara annat än en demokratiskt vald tidpunkt. Om man tar sig  tid att sitta på Internet och engagera sig så har man säkert tiden att åka på ett årsmöte en gång om året. Alla jobb kan inte skötas över Internet och med ett sådant brinnande engagemang som skrivs här i denna tråd, så borde det väl ligga i ens eget personliga intresse att åka på ett allmänt utlyst möte för att få lufta sina åsikter och kunna påverka dessa beslut som engagerar oss alla på ett eller annat sätt. Motioner är också ett bra sätt att påverka en förening; glöm inte att de ska vara välskrivna sådana så att budskapet går fram!

Det är inte ofta vi skriver på forumet men vi vill bara göra er uppmärksamma på att det som skrivs i en chat eller i ett e-mail får en annan innebörd i skrift än när du står öga mot öga och kan utläsa ironi, glimten i ögat eller något annat som mildrar det man skriver. Eller också är man rak och ärlig och säger rakt ut till personen det gäller att man har en annan åsikt, så att man kan förklara/försvara sig.

Risken med en tråkig stämning i detta så engagerande och lästa forum, är att fler och fler slutar att läsa eller skriva här. Då blir det kanske bara några få kvar. Så då blir det till att åka på årsmöte i alla fall!

Kristina & Anders Ahlström, stuteri Axtorp

sanne
0

Mycket bra skrivet !!! Vill man försöka påverka något får man glatt infinna sig på angiven dag o tid , 

Väl mött alla shettis vänner, hoppas så många som möjligt kommer på årsmötet, o säger sina åsikter där. Om man vill vara med o förändra så får man allt vara med på mötet..

paparatzi
0

#89 Jag hade också önskat att det vore fullt så enkelt för medlemmar att ta sig till årmötena, jag får förutsätta att ni ej varit aktiva sålänge i förening då ni ej är medvetna om hur svårt det verkligen varit för medlemmar att göra sina röster hörda oavsett om dessa inkommit via motioner eller annat.

Är det 1079 medlemmar och ca: 15-25 st tar sig på årsmötet varje år då måste man börja inse att något är fel, och inte är det av ointresse från medlemmarnas sida kan jag upplysa om.

Ibland måste man helt enkelt se till verkligheten om man ska komma någon vart, men det förutsätter ju att man VILL.

Tråkigt att man inte är mer intresserad av vad sina medlemmar har att säga, så man ställer långa, dyra, tidsödande resor emot dom.

Jag kan tycka att man verkar ha glömt att det faktiskt ÄR medlemmarna som är föreningen.

Annette
0

#91. Jag har varit på ett SSS möte, det i höstas. Jag tycker att jag fick tillfälle att säga det jag ville, så det du beskriver känner jag inte alls igen.

VeronicaP
0

¨#91 Att det är lite folk på möten (årsmöte) är det i alla föreningar , jag är med i ett antal rasföreningar , fotbollsföreningar osv . Jag går inte på alla årsmöten för är jag nöjd som det är och jag vet att inga förändringar ska ske så känner jag att jag inte behöver gå, men har jag möjlighet och känner att NÄ hä så här vill jag inte att det ska bli då går jag på mötena.

Det är ju bara att försöka samåka och går det inte så får man väl köra själv, risken finns ju tex att jag får ta bilen och köra själv om jag inte får någon med mig , men då jag verkligen vill vara med på årsmötet så får jag ju lösa hästa, barn och annat med släkt och vänner.

Hanna-D
0

Jag har inte varit på jättemånga års/höstmöten i SSS regi men tycker att det har varit ganska bra uppslutning på de möten jag varit på. Att jämföra med vår lokala ponnyförening där det år efter år endast är styrelsen med familjer som kommer på årsmöten… Och där är det ju aldrig speciellt många mil att åka till möten.

Var likadant i de idrottsklubbar som jag var med i som yngre, tror precis som #93 att de flesta bara åker om de har något de vill säga.

paparatzi
0

#92 Men det är en väsentlig skillnad på ett höstmöte och ett årsmöte, då inga beslut kan tas på höstmöten.

Vi här uppe är nog vana att det dyker upp fler medlemmar på våra årsmöten.

Det är ju bra att ni tre tycker att det är helt ok och att alla borde ta chansen osv, vi delar helt enkelt inte åsikterna i denna fråga.

Cattis
0

Varför måste det nödvändigtvis vara ngt fel för att inte många fler åker? För att man VILL att det skall vara fel?

En del har taskiga erfarenheter och vill inte åka, men det är en mkt liten del av antalet medlemmar som inte åker pga detta.

Merparten är troligen inte ett dyft intresserade av föreningslivet, utan vill bara vara medlemmar för att kunna ställa ut eller för att få tidningen. Långt ifrån alla bryr sig ett dugg om vem som sitter på vilken post eller uträttar vilka sysslor. De flesta verkar vara nöjda så länge de får sin tidning och aktiviteterna i övrigt flyter på och är trevliga.
Ännu färre är intresserade av att föra bok över folks fel och brister och starta kupper för att få in dem som passar ens egna syften (eller i värsta fall hämndbegär) bäst.

Sådana här trådar, eller tex så som det var inför årsmötet förra året ökar inte heller deltagarantalet - det avskräcker vanliga medlemmar från att åka. Vem vill hamna mitt i ett stort tjafs, om man inte ens är intresserad av sakfrågan.

Sluta skapa problem av sådant som inte behöver vara problem. Låt gammalt skit vara och blicka framåt istället. Satsa på att få nytt folk intresserade av att jobba i, och för, vår förening istället och visa dem hur jädra roligt det faktiskt KAN vara!

/Cattis

Ann-Christine
0

#89, 93 & 96 Mycket bra inlägg.

# 91 "Är det 1079 medlemmar och ca: 15-25 st tar sig på årsmötet varje år då måste man börja inse att något är fel, och inte är det av ointresse från medlemmarnas sida kan jag upplysa om."

Hur vet du att det förhåller sig så?

paparatzi
0

#97 Därför att jag räknar fler än 25 st som medlemmar i föreningen, och när man lyssnar till folks önskemål får man veta hur det ligger till egentligen.

#96 Du är så klok Cattis, det är bra att du delar med dig av dina erfarenheter av föreningslivet, då får andra en möjlighet att läsa.

• I en stor förening med långa avstånd, måste alla ändå beredas möjlighet att delta i beslut och styrelsearbete.

• Man måste vara rädd om ALLA sina medlemmar annars vill inte folk vara kvar, och det förlorar vi alla på i slutänden.

• Man kan inte bara värna om JA -sägare i en förening, det gäller att ta vara på folks kompetens.

VeronicaP
0

#98 VÄldigt vanligt att folk klagar och klagar men aldrig säger något när de väl får chansen!!  Önskemål kan de ju framföra om de åker på mötena.

Hur ofta hör man inte någon gnälla över än det ena och än det andra men ta sig tid att åka på möten har de inte , eller de åker och när de får chansen att yttra sig så håller de tyst och när mötet är över så gnälls det igen.

paparatzi
0

#99 Där håller jag med dig till 100%..mycket bra skrivet

Cattis
0

Denna tråd låses nu. Fortsätt diskussionerna i nya trådar. Oavsett om det är sanning eller ej, så är det inte okej att namnge personer i negativt syfte, och i dessa trådar namnges personer med avsikt att dra dem i skiten. Jag lägger absolut ingen vikt vid om det de anklagas för att ha gjort är sant eller ej. Men det har gått väldigt över gränsen för vad som är okej nu.

Det är ingen idé att gapa högt och skrika i högan sky om att jag försöker tysta era sanningar - det är så långt ifrån sanningen ni kan komma. :-)
Sakfrågorna får GÄRNA diskuteras, men en massa otrevligheter riktade mot namngivna personer/hästar skall ej förkomma.

/Cattis

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer