Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 4027 ggr
Annette
0

Slopat DNA-test

Har just läst avelskommiténs information i SP. Jag citerar ett utdrag ur texten:

Hur går det till i UK? Om det är möjligt skall hingsten DNA-testas. Finns hinder för DNA-test får inte hingsten nekas licens.

Hur kan man då vara helt säker på att det är en shetlandsponny? Grannens welsh kanske har varit på besök, avkomman kan ju bli liten och se ut ungefär som en shetlandsponny ändå.

Hur kan man vara säker på vad man avlar på om det inte utförs DNA-test? Jag tycker inte detta är att bevara rasen, snarare tvärtom, det känns som om moderstamboken har öppnat alla dörrar, det blåser rena korsdraget.

Cattis
0

Korsdrag är nog en smärre underdrift. Det verkar helt sjukt.

Jag pratade med en vän i Holland igår och hon sa att de inte tänkte ändra ngt där. De har inte för avsikt att "sänka sin kvalitet". Undrar hur länge de kan stå emot EU och moderland?

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Charlotte-J
0

#0 Håller med dig helt och fullt. Känslan man får är att Moderföreningen tagit sin hand helt och hållet från hingstbiten mm. och kapitulerat. "Gör som ni vill mentaliteten" tror jag kan bli en stor fara för shetlandsponnyns bevarande. Klara regler som tidigare är ju bara bra, då vet man vad man har att rätta sig efter. Nu vet ingen någonting och allt handlar om "gör som du vill". Gillar inte detta!!

Amor vincit omnia Kyss

AnnaLundin
0

Man hoppas ju verkligen att alla hingstägare även i frmatiden DNAtypar sina hingstar, även om det skulle bli på frivillig basis.

paparatzi
0

Men Hallelulja! Vad är det som är problemet egentligen, det spelar ingen som helst roll vilka regler vi har/haft då dessa har varit tillåtna att korsa för en del.

England följer de EU-direktiv man är tvungen till, även om vi verkar tycka att det är ok med egna regelverk och dyl så behöver inte andra vara likadan.

Då Sverige tom blivit dömd i Europadomstolen borde inte det vara en väckarklocka till dom som försvarar lagöverträdelser.

Hur många visste detta?

• Detta är inga nya regler, utan vi har vetat om desssa alltsedan 1991

• Alla har väl nummer 3 2005 av tidningen SP, gå för all del in där och slå upp sidorna där de gemensamma reglerna för ISPC presenteras, då kan ni själva utläsa vad som bestämts och hur mycket av det som vi i Sverige följt.

• Sluta hacka på moderföreningen och inse fakta, det är inte vi som har grundat denna ras och kommer aldrig att bli, jag är stolt över att äga fullt renrasiga ponnyer med Engelska linjer rakt igenom stammen

• Om man bara vill klaga och hacka på det land som "äger" rätten till ursprungsrasen, varför inte bara byta till en annan då, valet är fritt, då man saknar respekten för varandra då är det dags att gå vidare.

• Eller förslagsvis förflytta sin verksamhet till exempelvis Holland eller Finland

VeronicaP
0

Fast DNA tycker jag borde vara tvång på hingstar och även på ston eg som ska användas i avlen. Kolla Halvbloden där är det DNA tvång på alla föl from 2006-

Tycker det är idiotiskt att England släpper på det , risken finns ju som det också finns skrivet att vi inte får sålt några hästar till våra nordiska grannar om vi släpper på DNA tvånget.

RebeckaKihlberg
0

#5. Håller med dig.

PP
0

#4 Fast det stämmer ju inte att reglerna funnits sedan 1991… SPSB har ju släppt på en hel del bara den senaste tiden.

Jag håller med (er övriga) om att det känns väldigt märkligt att t ex kräva tre generationers härstamning men sedan inte ha någon möjlighet att kräva kontroll på detta.

Men, samtidigt undrar jag om inte många faller för frestelsen att måla fan på väggen. Gå till dej själv, skulle Du använda dej av en hingst som inte uppfyller våra gamla, inarbetade krav på avelsvärdering, veterinärbesiktning och härstamningskontroll? Varför skulle då majoriteten välja att göra det? Det känns som om hela skandinavien får fullkomlig frossa över hotet (?) att bedriva avel efter egen kunskap… Hur fel kan det gå? Hur liten tilltro har man på sej själv som uppfödare? Varför i hela friden skulle man välja att avla på korsningar och kalla det shetland (#0), om det är shetlandsrasen man värnar om?

Det ligger ett mycket stort ansvar på föreningen att nå ut med information till medlemmar, uppfödare, presumtiva köpare och alla andra med minsta intresse för shetlandsponnyn. Men det största ansvaret ligger ändå på Dej, när Du väljer vilka djur Du ska avla på. Som jag ser det, gäller det att föreningen får ut budskapet att det är en merit, en varudeklaration, rent av en prestation att ha och använda sej av värderade avelsdjur. Är det sen hela världen om lille "Pållen" e."Putte" u."Lillan" finns i samma stambok eller visas på samma utställning som de "blåblodiga"? Jag vet inte jag.

Jag är kanske makalöst naiv, men jag tror ändå att de allra, allra flesta som håller på med shetland känner en stor glädje, viss stolthet och även ett ansvar för rasen. Varför skulle det ändras..?

Marta
0

Man har i UK tolkat EU bestämmelserna som så att om en individ väl är införd i stamboken är det definitivt, och även om det visar sig vid härstammningskontroll att det inte stämmer kan man inte "slänga ut den".

Alternativet är som jag förstått det att man måste DNA typa alla föl vid registreringen och det känns ju som en stor kostnad. Fast slipper vi hingst licens och stoavgift så kan det kanske gå på ett ut.

Jag tror ingen i moderlandet heller tycker att detta är så bra som det har utvecklat sig. Tydligen har man tolkat EU betämmelserna så här och det har lett till dessa nya förordningar.
Som alltid är det ju starka intressenter som härjar i bakgrunden och det är ju inte alltid dessa har rasens bästa som mål.

Men inte kan det väl vara så svårt heller att man endast använder DNA typade hingstar, då kommer ju de icke DNA typade att dö ut eller inte ens flamma upp.

För ska vi behålla mångfalden inom rasen så är det nästan endast i moderlandet man har kvar ett varierat utbud av rastyper. Och utan mångfald så försvinner ju den äkta shetlandsponnyn.

Kratern
0

#7 Det är nog inget problem för seriösa uppfödare, men….alla är inte det. Och det skapar möjlighet för fler oseriösa anser jag.

Sen om England har haft dessa regler eller inte……

paparatzi
0

#7 Kanske ska jag klargöra att dom saker  England ändrat har dom gjort iom EU-direktiven, men du vet lika väl som jag att vi inte följt Englands regler tidigare heller.

Vad beträffar seriösa uppfödare och inte seriösa uppfödare, så kan jag tycka att så lågt värde som man får ut för sina avkommor idag är skrattretande med tanke på den exilenta "kvalité" vi besitter idag.

Tror ni att det ligger så stora pengar i att avla på korsningsponnyer, skulle inte tro detta.

Om inte våra nordiska "kamrater" vill köpa våra hästar, jamen låt bli då, vi borde ju få sålt en massssa till Holland iställetFlört så det ser jag inte som ett bekymmer.

Däremot ser jag ett bekymmer i att dom ni kallar oseriösa uppfödare kommer att se väldigt oskyldiga ut i jämförelse med hur oseriös vi kommer att se ut den dagen England tröttnar på vårt respektlösa sätt och klipper av "navelsträngen"

Då mina vänner kan vi ta dom "oseriösa uppfödarna" i hand och hoppas att dom inte ser på oss på samma vis som vi sett på dom.

Jag har full förståelse för att folk är rädda för en invasion, då priserna på våra kvalitéts djur är så i botten, men borde man inte istället oroa sig för den invasion av importer som strömmar in från Holland?

Jämför debit och kredit på importer och exporter…..säg själva hur den jämnvikten ser ut idag.

Pheobe
0

#8 klart man kan DNA typa fölen men vem säger att det sedan är rätt hingst i avelsboxen? Hinner ju bli fel många gånger innan den ska användas. Det har vi ju sett ett par gånger med hingstar som visats med fel härstamning.

Att inte DNA typa tycker jag ger helt fel signaler. Varsågoda att korsa in med vilken ras ni vill, hävdar ni att det är en shetlandsponny så är det det. Inte bra alls.

Ahnna
0

En fråga, som kanske inte handlar så mycket om DNA, men som ändå är viktig i sammanhanget (tycker jag!): Nu när det är fritt att betäcka med vad man vill, utan licens och så vidare, är inte risken överhängande att det kommer födas fler ponnyer utan fullständig stam, så att den redan mättade marknaden blir ännu mer översvämmad av "ponnyer med okänd härstamning" i prisklassen 0-1500 kronor? På vilket sätt främjar det rasen? Vem tjänar på att det är så? (Någon måste det ju vara, eftersom det är såhär nu!)

Bara en instickare…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Pheobe
0

#12 bra fråga… får hoppas att det inte blir så, nog det enda man kan göra. Säkert kommer många betäcka med vad som helst. Även de som idag kallar sej seriösa uppfödare

paparatzi
0

#12 Jag tycker det är fel att skriva att det är fritt fram att betäcka med vad som helst, för så är inte fallet. Det är endast avkommor efter stamboksförda föräldrar med tre verifierade generationer i sin stam, sen väljer man själv om man vill betäcka med en hingst som EJ lämnat "fölregistret" (bara för att det heter fölregister så innebär INTE detta att det bara är föl där) Hingstar som är kvar där har inte genomgått den internationella veterinärbesiktningen UA och kan ej heller få ett licensnummer och flyttas till avelshingstsektionen. ponnyer med okänd härstammning kan aldrig kallas för shetlandsponny och därför kan man inte gämföra sådana mot varandra.

Ska jag tolka det som att vi här i Sverige är mer oseriös än andra, varför skulle något som fungerat i England i 125 år inte kunna fungera här? Är vi så obildade?

#13 Tyvärr finns det redan idag dom som är oseriös, tror dock att det är svårt att hitta oseriösa uppfödare i SSS, jag har då inte sett till någon..

Men är det nu så att "vår" grej funkat så bra som vi vill framhäva, då borde det inte gå att hitta en enda korsning med shetland i och än mindre shettisar med okänd härstammning, skriver någon under på att det inte finns sånna idag?

Någon som vet hur många "shettisar" som är registrerade i korsningsregister?

Annette
0

#4. Problemet är att utan DNA kan vilken ponny utges för att vara vem som helst. Om man nu är mån om att bevara rasen tycker jag det är märkligt att detta slopas. Efter vad jag har förstått kan väl inte EU hindra någon från att ha krav på DNA.

Konstigt att inte engelsmännen lärt sig något av FLGW-striden. Snart kanske vi är där igen, denna gång med shetland.

#7. Tyvärr är väl inte alla så nogräknade. Tänk alla nya shetlandsägare som tror att de köpt en shetlandsponny, det kan ju vara vad som helst.

#8. Jag tror inte jag skulle våga köpa något från moderlandet om det inte är DNA-typat. Det är ju som att köpa grisen i säcken.

Annette
0

#7. För mig är det hela världen om Pelle, som kanske inte ens är shetlandsponny, visas på utställningar för denna ras.

Milla
0

inte ens när vi har haft DNA koll så har det ju varit rätt ponny alla gånger, hur blir det då om man inte kan kolla upp hästen?? då kan vi slänga alla linjer och allt sånt som man nu försöker sitta och läsa in sig på (obs jag i allafall) det är ju inte lönt när man inte vet om det är häst A eller B som jag vill använda, ingen kan ju då garanera att det är just den hästen med just den stammen som står i hagen.

Det innebär att alla dom oreggade ponnyerna som finns idag, kan helt plötsligt hamna i stamboken,då ingen kan kontrollera deras stam.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

paparatzi
0

Hur tycker ni att vi ska göra med de hästar som inte kan räknas som renrasiga shetland, men som finns i vår stambok?

Jättebra, ytterligare en kostnad att lägga till de redan dumpade priserna. Och vad är jag hjälpt av att ta DNA på alla avkommor vem ska dessa jämföras emot, kan man vara helt hundra på att alla importer från ex. Holland verkligen är rätta hästar?

För sånt krävs det härstammningskontroll och inte bara DNA, hur löser man det med dom som har hästar som ej har föräldrar i livet eller i landet?

paparatzi
0

#17 En oreggad ponny utan verifierad stamtavla kan aldrig hamna i stambokenFlört

Milla
0

#17 även om dess ägare fyller i några namn??

paparatzi
0

Även om jag betäcker med grannens hingst så måste jag ändå kunna visa på att avkomman till denne har verifierad stam i tre generationer, hur gör jag detta rent praktiskt?

paparatzi
0

#20 Namn är inte detsamma som verifierad, och räknas inte.

Annette
0

#18. Det går väl att göra som man hittills gjort med hingstarna.

Cattis
0

Tre verifierade generationer skall det vara, jo men hur skall man veta att det ÄR de generationer som står i passet? Genom att lita på ägarens ord?  

Hur i all världen gör man en härstamningskontroll utan DNA/blodtypning?

Jag har svårt att se hur man bevarar rasens "rena" blod utan härstamningskontroll.

/Cattis

Ellinor Johansson
0

Om man vill DNA typa sin chipmärkta pållar och bara använda hingstar som är visade och godkända på en svensk premiering blir man ensam kvar på sin planhalva då?

Cattis
0

#25 Det tror jag inte. Jag tror många kommer att fortsätta visa och följa det "gamla" sättet.

Åtminstone borde alla de som är intresserade av sunda individer i aveln låta sina hingstar genomgå veterinärbesiktning. Att man sedan av olika skäl inte visar dem är ju upp till var och en, det har ju inte med hälsa att göra. Men det är bara min åsikt såklart.

/Cattis

VeronicaP
0

#25 Jag hoppas också att alla fortsätter att visa , vetrinärbesiktiga och Dna typar sina hingstar , det är sådana hingstar som jag kommer att använda i allafall , då vet jag att de är friska, rätt stam , och bra extriör i allfall.

paparatzi
0

Det man ska tänka på tycker jag är att man signalimentbeskriver sina föl så snabbt som det bara är möjligt, då fölet följer sin mamma.

Jag kontrar genom att säga såhär: vilken garanti har man på att det verkligen ÄR rätt häst man tagit DNA prov på? en berättigad fråga då många av uppfödarna faktiskt tar sina DNA prover själva?

Som sagt ingen hingst får licensnummer ifall den inte genomgått den internationella veterinärbesiktningen utan anmärkning, den besiktningen är faktiskt hårdare än de krav man haft på avelsvärderingarna.

paparatzi
0

#23 Ja! England har gjort det i 125 år, så det borde funka här med

Ellinor Johansson
0

#28 Jag kontrar genom att säga såhär: vilken garanti har man på att det verkligen ÄR rätt häst man tagit DNA prov på? en berättigad fråga då många av uppfödarna faktiskt tar sina DNA prover själva?

När hingsten blir godkänd kollas hingstens chip och hårprovs tas på premieringen. Hans DNA körs mot sina föräldrar, eftersom pappan är godkänd finns hans DNA redan, även om ägaren till mamman tar DNA provet själv anser jag att säkerhetern med DNA är mycket hög.

Houdini
0

Vad jag vet har ingen DNA krävts på ston, betyder det då att de inte har varit renrasiga och lika gärna kan vara gatukorsningar i era ögon?

VeronicaP
0

#31 Nä men deras pappor är i allfall DNA testade.

Släpper vi allt fritt så tror jag att vi tyvärr kan gå tillbaka i våran avel, patellan kommer att öka igen på våra shettisar (har ju lyckats hålla nere den nu) , fler exem hästar  osv.

Jag förstår inte varför tom vetrinärundesökningen släpps fri helt idiotiskt.

Ahnna
0

Visst, England har "lyckats" i många år med sin "fria" avel, men för det första bor det många fler människor i England/Storbritannien och för det andra så har de också ett mycket större antal shetlandsponnyer. Således borde också deras andel shettisar med ofullständig eller felaktig stam vara större än här. Procentuellt kanske det är lika, men eftersom de är fler så blir det ju fler individer. Och eftersom de har hållt på i så många år med sin avel, så ser ju inte vi de misslyckanden som skedde för över 100 år sedan. Det är möjligt att vår avel kommer att "repa" sig och blir lika bra som Englands, men det kanske tar 125 år det också…? Bara en tanke.

www.stuteriprecious.se

Milla
0

Det som slår mig iom detta är att även om övervägande av shettis uppfödare fortsätter att avla som dom har gjort tidigare med visade hingstar osvm, så kommer priserna att dumpas ännu mer även för våra bra avlade shettisar.

Dom som är ute efter en sällskapsponny bryr sig inte så mycket om hästen i sig har stam eller ej och köper då oftast den billigaste av dom två alternativen. Sen tror jag att många kommer att använda granens hingst ännu mer nu då det liksom blir accepterat att få lov och tom regga in avkomman.

Kratern
0

#34 Det är just det jag försökt säga hela tiden. Håller med dig.

Ahnna
0

#34 Håller med. Men å andra sidan, de flesta som avlar seriöst idag, avlar dem verkligen för att få fram sällskapsponnyer till "gemene man", som ändå inte bryr sig om hästen har stam eller ej? Det var bara en tanke som slog mig, eftersom de flesta verkar jaga avelsmaterial med höga poäng och hög bruksduglighet. (Jag också!) Jag är ju ny på det här med stuteri, men om man fått fram ett sto som med marginal får guld på utställning och som kanske har en travkarriär bakom sig, och man har betäckt henne med en hingst som har diverse meriter och champion/BIS-titlar, säljer man avkomman till "vem som helst" då? Jag menar inte det som kritik eller nåt, utan bara som en fråga. Alltså, om man lägger mycket tid och energi på att fölet ska bli så bra som möjligt, har man inte vanligtvis några krav på sina köpare då? Givetvis kan man ju aldrig veta vad folk kommer göra med hästen de precis har köpt… Eller att det de sagt att de ska göra stämmer…

www.stuteriprecious.se

Ellinor Johansson
0

# 28 Du skriver

Som sagt ingen hingst får licensnummer ifall den inte genomgått den internationella veterinärbesiktningen utan anmärkning, den besiktningen är faktiskt hårdare än de krav man haft på avelsvärderingarna.

För mig känns det mycket otryggt när en hingst med underbett som gått genom den internationella veterinärbesiktningen och godkänns i ett annat land tas till Sverige för att verka i Svensk avel.

Ju mer jag lär mig alla turer kring hur ämnat hingstar är, ju mer förstår jag hur viktig en svensk hingstpremiering är

Ellinor Johansson
0

#31 Hingstmödrarna är härstamningsverifrerade med DNA.

Kratern
0

#36 Jag är rädd för att du inte får så mycket "credit" för ditt avelsarbete då det blir svårare att sälja ju fler det blir (och fler blir det, det kan jag lova).

Att säljaren ska kunna ställa krav på vilken köpare man väljer blir nog också svårare tror jag.

#29 Jag är fullt medveten om att dessa regler funnits i England "sen urminnes", men det betyder inte att jag måste tycka att det är OK. Förstår du mig?

Milla
0

#36 rätta mig om jag har fel, men nog säljer dom flesta sina avkommer till ett bra hem, sen spelar det nog mindre roll om hästen blir sällskap eller avels djur.

jag personligen är mer noga med att hästen får ett bra hem än om den ska användas i avel eller inte.

Charlotte-J
0

#40 Tror att de flesta är noga med till vilket hem vi säljer våra pållar. Har haft hästköpare här som inte känts rätt och då har jag avstyrt det hela. MEN, i alla fall jag vill ha både ett bra hem med bra ägare + att om jag säljer ett ungsto, som exempel, som jag ägnat massor av timmar med att planera betäckning, träna, föda mm så vill i alla fall jag att även "ett bra hem" tar till vara på den "slutprodukt" av min planering och mitt arbete och fortsätter med avel även på detta sto. Blev det krångligt? ;-)

Amor vincit omnia Kyss

Milla
0

#41 nejdå jag förstår precis vad du menar.

Ahnna
0

#40 Jag menade inte att avkommorna tvunget måste verka i aveln för att de har bra föräldrar - men jag tänkte mest att en avkomma med så bra föräldrar är väl inte framavlad för att säljas till någon som egentligen inte bryr sig om huruvida hästen har stam eller inte, för den ska "bara gå som sällskap" eller dylikt. Mest en reflektion på det som du skrev i #34.

#36 Jo, det förstår jag också. Men det är väl just därför som vi (gemensamt) måste göra vårt yttersta för att höja värdet på våra ponnyer. För att den som förtjänar "credit" ska kunna få det, eller hur man ska säga. Flört

www.stuteriprecious.se

paparatzi
0

#37 Ja! Nu tror jag att vi inte ska gå in på vad som släpps igenom och inte, för kommer du med sådana exempel, då ska vi nog först sopa rent under våra egna mattor innan vi tar upp andra till diskussion.

#33 Nä! Inte behöver väl vi vänta i så många år, det räcker med 45 år för oss sen är vi experter på området, vi kan allt och vet allt och har snällt räddat England från att totalt förstöra sin egen ras, moderlandet borde tacka oss här i Sverige för att vi är så duktiga, nu när dom är så totalt ute och cyklar.

Det är ju bra att man åtminstonde ställer vissa krav på hingstarna med tanke på att mödernesidan här inte behöver mer än 35 poäng (inte ens det) för att räknas som avelsto, tycker det verkar som att vi  valt att släppa igenom vad som helst bara de gynnar massrusning till alla fina hingstar vi lyckats ta fram för avel, då kanske dessa har tur att få sina förhöjda avelsbokstäver, för det är precis detta allt handlar om här, massproducera allt du kan så att din hingst kan stoltsera med fina titlar, sen om samme individ lämnat defekter spelar ingen roll för han har ju så bra meritlista att luta sig tillbaka på.

Och när det kommer till stona då, av vilken anledning krävs ingen veterinärbesiktning på dom av oss, varför släpper man så fritt på sto sidan?

Borde det inte ställas lika krav på allt material som man ska använda i aveln….NÄ! hingstarna hinner ju ställa till med så mycket mer skada än ett sto gör….PLING PLONG!

Kratern
0

#44 Jag håller verkligen med dig när det gäller stona. Det har jag dessutom dragit upp här flera gånger.

carl-gustaf
0

Glad att StasHis makt över husdjursaveln nu rämnar.

Varför slopar man nu licenserna?
Kan det bero på att min 3 åriga kamp mot denna helt omotiverade avgift och överfflödiga organisation nu börjar lida mot sitt rättsliga slut.

Men,  jag skall inte stå där som segrare utan äran skall tillfalla
den som äras bör nämligen SS o StasHi. Men glöm inte att tacka mig,  för denna skattebefrielse, anspråkslös som jag är.

Det här med DNA är nog bra, men tänk så många av våra
shettisar som stammar från allt annat än det rätta trädet.
Men nån stans skall man ju börja.

Det positiva är att när friheten nu ökar, så saknas det anledning till medvetna felsprång.

Mars är min månad, hälsningar från en återuppstånden Gustaf.

Ellinor Johansson
0

# 44 Det är inget exempel, för när en ponny bjuds ut på auktion står det auktionsbesökarna fritt att skåda ponnyn i munnen.

För viss är det väl som någon skrev att öppenheten är till gagn för alla?

paparatzi
0

#47 Ellinor får jag friska upp ditt minne och samtidigt belysa den dubbelmoral som är fri att skåda här.

Du var väldigt upprörd i en tidigare tråd och uppmanande mig att sluta komma med insinuationer och säga konkret vilka jag pratade om och inte sitta och sprida rykten.

Du skriver att du varit på auktion och tittat en häst i munnen, vilken auktion var det?

paparatzi
0

#45 Det vet jag att du gjort, du har hela tiden förespråkat lika krav åt båda håll, du har en sund inställning tycker jag.

#46 Mjauu! kiSSSe miSS

paparatzi
0

Förresten så kanske det inte är alldeles omöjligt att det blir så att man ska DNA-typa alla fölen, vi får väl se vad det slutgiltiga lutar åt.

AndersA
0

Jag hoppas ni slog fel  på tangentbordet , och inte menar det SS  jag tänker på. Då får jag en taskig inställning till frihet.

Ellinor Johansson
0

Nej jag var inte på auktionen, det är inte vem specifika hingsten eller var auktionen var som är poängen.

Vi har ett helt år diskuterat både på detta Forum och det gamla Forumet för och emot EU hingstar för och emot veterinärbesiktning osv. Flera personer har lugnande skrivit att hingstar som genomgått den internationella veterinärbesiktningen är noga kontrollerade du sa själv i ett inlägg ovan att den internationella veterinärbesiktningen är strängare än vår.

Nu står vi i alla fall inför faktum att en EU hingst som genom gått den internationella veterinärbesiktningen finns i Sverige har ett bett fel.

Ellinor Johansson
0

# 44 Jag förstår inte vad du menar med de din sista mening i inlägget. Kan du förklara?

paparatzi
0

#52 Men om du ej själv varit på auktionen och bevisligen sett detta fenomen du talar om, då kan det än så länge bara räknas som lösryckta påståenden, vi skulle ju enligt dig själv EJ syssla med att sprida sådan info. Skriver du att vi står inför ett faktum då får du tala om vad du menar, har man sagt A får man säga B var det inte så det hette?

#51 SS = Skit Samma

#53 Att när man ifrågasätter varför det bara ställs krav på våra hingstar, då blir svaret  Ja! men våra hingstar hinner ställa till med så mycket mer skada än våra ston gör.

Ellinor Johansson
0

#54  Då pratade vi om att du visste något som skulle bli obehagligt  för mig om det kom fram, och jag ville veta vad du menade.

Nu när det finns Internet i nästan varje hem har en ny värld öppnat sig, många uppfödare har skaffat sig vänner långt över kommungränserna. Det har gjort att informationen flödar. En pålle hinner knappt kliva på sin transport till Sverige är det allmänt känt. Det du att kallar lösa rykten och att sprida sådan information är nog ett informationsflöde som vi får vänja oss vi.

Hingstarna har ett stort intresse runt sig. Vilka hingstar som är på väg ut ur aveln, och bör lämna landet innan nästa visning (gäller inte Sverige), inte nedärver sig som förväntat osv. är mer allmänt känt. I en del andra länder pratar man mer öppet om de hingstar som inte är så lyckade i avel utan att kalla det lösa rykten. Har man hingstar från de länderna får man nog vara medveten om att den informationen blir allmän även i Sverige

paparatzi
0

#55 Ellinor jag har aldrig påstått att Du personligen inte ville att något skulle komma fram, det jag skrev var att det finns nog många som inte vill att sanningen kommer fram, det är upp till var o en att ta åt sig om man känner sig träffad av en allmän kommentar.

Jag tror att det är bäst ifall vi håller oss inom Sverige i första hand, med tanke på att det verkar vara nog krångligt för oss här att ta in regler och annat istället för att bekymra oss om hur dom gör i andra länder, den enda kommunikation som bör fungera är den mellan moderlandet och oss som dotterförening.

paparatzi
0

#55 Hingstarna har ett stort intresse runt sig. Vilka hingstar som är på väg ut ur aveln, och bör lämna landet innan nästa visning.

Ja! Det borde väl du veta, du har ju nyligen själv importerat en sådan.

ThiffannyJ
0

#55 Hingstarna har ett stort intresse runt sig. Vilka hingstar som är på väg ut ur aveln, och bör lämna landet innan nästa visning.

#57 Ja! Det borde väl du veta, du har ju nyligen själv importerat en sådan

Menar du att den hingst vi lånat från Holland skulle vara på väg ut ur aveln och bör lämna landet?

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Charlotte-Aveback
0

Personligen tycker jag det är oerhört tråkigt när ett så intressant ämne som detta går över styr i aggressiva och anklagande tongångar, i stället för att inbjuda till en öppen och konstruktiv dialog.

Jag tror att #8 har helt rätt:

"Jag tror ingen i moderlandet heller tycker att detta är så bra som det har utvecklat sig. Tydligen har man tolkat EU betämmelserna så här och det har lett till dessa nya förordningar. Som alltid är det ju starka intressenter som härjar i bakgrunden och det är ju inte alltid dessa har rasens bästa som mål."

Ellinor Johansson
0

# 57    Din uppgiftslämnare gällande hingsten  jag har hemma (han heter Kameleon v.Bangaerde) har gett dig felaktig information för Kameleon är livstidsgodkänd i Holland och behöver inte visas mer i Holland.

Han ska givetvis visas på hingstpremieringen i Sverige och godkännas exteriört och veterinärt  för att jag ska vilja använda honom i min avel.

paparatzi
0

#60 Då du själv valt att namnge aktuell hingst så tar jag mig friheten att upplysa om att i Holland måste samtliga hingstar visa ett avelsindex på lämnat material görs inte detta med tillfredställande resultat enligt gällande minimi gräns blir EJ  hingsten livstidsgodkänd i Holland. Vilket Index har denna hingst?

Den hingst ni namngett här är enligt NSPS EJ livstidsgodkänd i Holland. Har ni annan faktabaserad info att delge så emottages den tacksamt.

#59 Det är fritt val för var och en vad man väljer att läsa eller inte, det finns mycket som jag tycker är mindre intressant men läser gärna iallafall, då folks tankar och åsikter ALLTID är intressanta för min del.

Pheobe
0

låter som om mycket här spårat ur och jag orkar inte läsa allt. Vad jag däremot läst i shetlandsponnyn är att föreningen kan komma att kräva både DNA och veterinärbesiktning även om moderstamboken inte gör det.

paparatzi
0

#62 Nej! det kan föreningen aldrig göra, vi måste följa EU-direktiven och moderföreningens krav, för den skull behöver man inte gå till ytterligheter och tolkningar som försvårar förståelsen för hur Englands system är upplagt, vi kan ej kräva något, det kan inte England heller göra sålänge det strider mot EU. vad vi däremot kan göra är att lägga energin på INFORMATION och utbildning om varför det är viktigt att man faktiskt veterinärbesiktigar sina avelsdjur innan man använder sdom i avel och inte bara stirrar oss blind på vilka resultat hingstarna uppnått i utställningsringen, dessa resultat har egentligen inget med avelskvalité att göra.

Hur många här har verkligen sett den internationella veterinärbesiktningens alla krav?

Den är i mångt och mycket hårdare än den besiktning hingstarna genomgått idag.

Man behöver inte använda sig av hingstar som saknar licensnummer, man behöver inte behandla folk här i Sverige som att dom är mindre vetande och helt utan eget ansvar.

Vart har tron på folk tagit vägen?

Pheobe
0

#63 det stod klart och tydligt i tidningen att föreningen kan kräva detta för att få lov att föra in hästar i stamboken. Det läste jag rätt upp och ner iaf. JAG tycker det är en bra idé men det tänker jag låta bli att diskutera här.

paparatzi
0

#64 Det är alltför mycket som stått klart och tydligt i våran tidning men som senare inte alls varit så klart och tydligt, se bara på licenserna??

Cattis
0

#64 Ja för införande i Riksstamboken. Och den kan vi tydligen göra vad vi vill med - hoppas det iaf!  Då kan ju just RS bli en kvalitetsstämpel. Men jag håller med dig, det är ingen idé att diskutera detta här. :-)

/Cattis

paparatzi
0

#66 Cattis du har fel.

Cattis
0

#67 Du säger det. Jag hoppas ändå på en sektion eller ngn slags extra avdelning som kan bli den där avelsvärderade (med allt vad det innebär) hingstar och ston förs in - och därmed blir en slags kvalitetstsämpel.
Det måste vi kunna få ha, precis som att vi har rätt att utdela Elit, SUCH eller liknande utan "morsans" tillåtelse.

Men som sagt, tiden lär visa hur det blir. Jag hoppas så länge jag kan. Mer har jag inte att säga om detta.

/Cattis

paparatzi
0

Viktigase för mig är ändå att man veterinärbesiktigar enligt internationella listan sen har inga avelsvärdeklasser något med sundheten på djuret att göra.

Kris_J
0

Svenskfödda hingstar som avelsvärderats under senare år har genomgått internationellt överenskommen veterinär besiktning(lika för alla ISPC länder)Detsamma har gällt för importer som inte besiktigats i exportlandet eller när inte handlingar som styrker detta funnits.

Veritas odium paretFörvånad

VeronicaP
0

Carola vi kan ha en egen kvalitetsbok tex och där kan vi kräva vad  vi vill utan att modersföreningen har med den att göra.

Welsh har bla en sådan bok det är superbra tycker jag.

Charlotte-J
0

#71 Vad tyst det blevFlört

Amor vincit omnia Kyss

paparatzi
0

#70 Ja har jag sagt något annat eller? SSS försöker framhäva att inga besiktningar behövs och allt släpps totalt fritt, varför inte tolka kraven utan att blanda in egna värderingar i dessa och istället arbeta för att följa moderstamboken och EU det tjänar vi alla på i slutänden.

Kvalitetsklasser och avelsvärdebokstäver har ingenting att göra med hur sund en individ är i avelsammanhang då dessa grundar sig på utställningsresultat som är godtyckliga.

Så du erkänner att samtliga hingstar har genomgått internationella veterinärbesiktningen och därmed är fullt friska och godkända att använda i aveln, då kan man gott undra vad betäckningen "0-hingst" står för?

paparatzi
0

#71 Jag kan tycka att en sådan bok vore bra, då kunde man även föra över de avelsdjur som ej har i stamboken att göra, såna vars avkommor ej går att stamboksföra eller exportera till något annat ISPC land för inget land tar emot såna som ej har tre fulla verifierade led i sin stam och ej heller deras avkommor.

paparatzi
0

#72 Jag håller med digFlört

paparatzi
0

#71 Det spelar ingen som helst roll hur många kvalitetsböcker man än väljer att ha, då alla har rätt att verka på lika villkor oavsett, så frågan är hur mycket man orkar lägga ner på fjantiga bokstäver som inte har ett dugg att göra med sundheten och fullständiga stammen på ett djur, hoppas den veterinära delen eran "kvalitetsbok" är tydlig och innehåller fullständiga uppgifter, och att resultatet av extriörbedömningen ej ligger som själ för att bortse från ev. veterinära anmärkningar.

VeronicaP
0

#76 skitbra med en kvalitetsbok för då kan vi som verkligen vill satsa på våra shettisar och bara använda de bästa hingstarna och stona …

Lättare att hitta de hingstar som har blivit godkända och visade i sverige , dna testade osv..

Ann-Christine
0

#77 Är HELT inne på din linje.

Annette
0

Jag håller också med om att någon form av kvalitetsbok är bra.

#76. Vad är det för fjantigt med avelsvärdeklasser? Varför ställer du själv ut dina ponnyer om utställningar är så godtyckliga?

Det här att alla skall vara lika är ju rena tramset. Har en häst förärvt sig bra är det väl klart den skall belönas.

Charlotte-Aveback
0

#69: Precis som du säger så är det väldigt viktigt att en avelshingst är veterinärt sund och godkänd enligt strikta regler.

Men många av oss nöjer oss inte med det. Vi vill dessutom att hingsten skall vara av god exteriör, ha de speciella blodslinjer vi önskar, ha dokumenterat god nedärvning samt ha fullgjort bruksprov.

Därför känns det väldigt viktigt för oss att vi fortsätter kvalitetssäkra våra hingstar så att vi har en komplett dokumentation över varje hingst, inte minst genom DNA-kontroll så att blodslinjerna är bekräftade, m.m., m.m.

#71: En sådan kvalitetsbok vore toppen, tycker jag!

Kris_J
0

Inlägg 70 syftar till inlägg 63. Ang inlägg 73 som syftar till inlägg 70 anger bara att hingstarna genomgår den, inte med vilket resultat.

Ellinor Johansson
0

#61 Du har helt rätt Kameleon ska visas när han kommer hem till Holland.

Ellinor Johansson
0

# 62  Du skrev Hur många här har verkligen sett den internationella veterinärbesiktningens alla krav?

Det kan vara hur många krav det vill om kraven inte efterlevs, det ger bara en falsk trygghet.

Hur ska vi kunna lita på de internationella veterinärbesiktningarna när vi nu står inför faktum att vi har en internationellt veterinärbesiktigad hingst med betfel som är importerad i Sverige för att användas i avel?

paparatzi
0

#79 Jag ställer ut mina hästar för att jag tycker att det är roligt, sen är det väl i stort sett det enda man kunnat dryfta sig med när det gäller shettisarna (som tur är börjar det lätta upp lite tack vare många duktiga bruksmänniskor) Jag vill för den skull inte att folk ska tro att mina hingstar är bra avelsmaterial bara för att dom går bra på utställning.

Det jag menar är att inte ett enda utställningsresultat har ett dugg med sundheten för avel att göra.

#83 Jag kan ej uttala mig om en hingst som jag inte sett eller fått konkreta bevis för att det förefaller som du skriver, ålder mm kan ha betydelse för hur bettet ser ut, sen godtar man faktiskt en viss grad av bettfel, det finns gott om hingstar här i Sverige som avelsvärderats och godkänts med bettfel, samt lämnat åtskilliga avkommor med grava bettfel kan upplysa alla om att hingsten i fråga är tilldelad ELIT och verkar ännu i svensk avel.

Du är orolig för att det inte efterlevs, menar du då att folk inte ska låta veterinärbesiktiga sina hästar? eller vad menar du?

RebeckaSvensson
0

Förstår inte varför det här ska diskuteras så mkt egentligen.

Självklart är det allra viktigaste vid all avel sunda djur. Men vid avel så vill man väl ändå uppnå ngt också, eller? Inte satsar väl ngn uppfödare på en medelmåtta, oavsett om det handlar om avel med svin, kor, får eller hästar? All avel handlar väl om att det ska bli en bättre avkomma än föräldern?

För att uppnå detta så måste det väl ändå finnas ngn sorts bedömning? Och då menar jag inte bara en veterinärundersökning som säger att djuret är ok, för det är en självklarhet för alla som håller på med avel. Avel på hästar, eller avel på ngt annat djur, fungerar likadant. Att man på senare år har nått så långt fram som man har o fått fram egenskaper som man efterfrågat på grisar, kor o får är bara tack vare framgångsrik selektering av föräldradjuren, stor kunskap o bedömning som uträkning av BLUP-index (tillsammans med lammindex hos får).

För att handjuren ska bli använda krävs väldigt mkt och avkommorna följs upp. Detta är ett måste för att lyckas så bra med avelsarbetet som man faktist har gjort. Släktigar långt tillbaka och syskon osv, deras egenskaper väg samman och därför är det viktigt att det finns stora avelsbesättningar där detta går att få fram.

Det som ligger till grund för allt är exteriören. Spelar inte ngn roll hur bra djuret i övrigt är om det inte har en bra exteriör. Om den inte har det så kommer den inte att kunna hålla för de saker som den är avsedd för och det är en sak som ärvs vidare till avkomman. Ett djur med bra exteriör håller bättre och klarar sig därmed bättre oavsett om det är en ko som ska producera mkt mjölk, en sugga som ska hålla för många kultingar o i många omgångar, eller en häst som bara ska gå i hagen. 

Nu handlar inte hästar om så mkt pengar som lantbruksdjuren gör eftersomd et inte är så många som lever på dem, men för aveslframgång krävs samma saker oavsett vilket djur man pratar om och allt går att översätta mellan de olika djuren.

Blev visst rätt långt, men jag förstår inte hur man kan förespråka att aveln släpps fri. Att uppnå de höga produktionerna som vi idag har på lantbruksdjuren i Sverige har krävt mkt hårt arbete, enorm kunskap och en hård selektion o hur vi ska kunna uppnå det på hästar utan ngt strikt avelsvärdeprogram förstår jag inte. Jag vet detta om att England är moderförening för shettisar och de bestämmer, så ngt om det behöver jag itne höra. Oavsett vem som bestämmer har jag itne riktigt förstått hur det ska gå att få aveln att gå framåt gnm att släppa den fri.

Min åsikt.

Ellinor Johansson
0

#85 Mycket kloka ord!

VeronicaP
0

#85 Bra skrivet.

paparatzi
0

#85 Nä! det är nog många som har svårt att förstå alla de direktiv som EU hittat på, men har något fungerat i England i 125 år varför skulle det inte fungera här? är vi svenskar mindre begåvade eller sämre på att ha egen förmåga under eget ansvar?

Måste vi ha en pekpinne efter oss för att överhuvudtaget kunna klara av någonting?

paparatzi
0

#85 Alla raser har inte samma extriör, England ställer upp vad som är rastypiskt och inte, vi har ingen rätt att gå in och ändra på en rastyp bara för att vi tycker att den extriöra delen ska vara på ett speciellt sett, vi i Sverige har faktiskt lyckats förstöra både hund och kattraser (hänvisar till insider) samt en del hästraser håller också på att stöpas i den svenska formen. försök respektera folk som faktiskt värnar om den renrasiga shetlandsponnyn som strövat i England i tusende år.

VeronicaP
0

#89 Varför har du själv visade och avlesgodkända hingstar ,om det nu det är så himla dåligt med vårat system, lita du inte på din egna förmåga att se om hingsten duger att användas i avlen och att extriören räcker till .

Jag menar du hackar ju så himla mycket på det svenska systemet och att England är det enda rätta .

paparatzi
0

#83 Ella! Du skriver om hingstar med bettfel som förstör vår avel, är det inte lika vedervärdigt att folk avlar på hingstar som bär på krum gener?

Ann-Christine
0

#91 Varför skulle någon vilja avla på hingstar eller ston med krumgener?

Ellinor Johansson
0

# 89 Sluta använd argument som inte är med sanningen överensstämmande. Hur får du ihop det att Sverige förstört de kattraser som visades på Insider?

paparatzi
0

#90 Därför att flera av dom hingstar jag har är internationellt godkända, men vid import hit till Sverige har det varit tvång på att hingstarna ska gå igenom avelsvärdering ännu en gång, det sk avelsvärderingstvånget som nu är avskaffat och olagligt,.

Jag kan inte se varför vi i Sverige ansett oss vara för mer än övriga länders avelskommitéer, vi har tydligen mycket lite till övers för utländska domare, dubbelmoral tycker jag då vi samtidigt bjuder in dessa för ESG och då helt plötsligt är dom så bra.

Huvudsaken är väl att hingstarna är veterinärt godkända, det spelar väl ingen roll vilka bokstäver hingstarna har när man EJ på förhand kan veta vad hingsten kommer att nedärva, då måste man vara synsk isåfall. stoet har 50% delaktighet i vad hingsten kommer att nedärva, men det är alltid hingstarna som får på skallen…..Varför då?

Milla
0

#91 snälla du än en gång ta detta privat med Ella,du tar upp detta med krumma föl hela tiden och du riktar in dig på Ella så var vänligt och ta det Privat.

RebeckaSvensson
0

#86 o 85 Ngn som orkade läsa igenom det iaf :-)

#88 I England har det fungerat i 125 år… Ja, det är möjligt att det har. "Tyvärr" förändras tiderna och vi med dem. Det finns inte ngt som säger att bara för att en viss sak fungerat i många år så fungerar den nu också.

Jag har inte ngn aning om vad det är som har fungerat så väldigt bra i England i 125 år och hur det har gått till där under alla dessa åt, tyvärr. Du får hemskt gärna berätta exakt hur det har fungerat.
Men om det nu är så att all avel har varit fri och var o en har gjort som den har velat så är det kanske så att det är en liten del av befolkningen som har hållt på med aveln och som då har varit väldigt insatta i hur shetlandsponnyer ska se ut för att de ska hålla. De hade säkert en väldigt stor kunskap för att lyckas bygga upp den här rasen.

Lever hästarna i frihet är det en mkt hårdare selektion än på våra avelsvärderingar. Och för 100 år sedan avlades det kanske bara på de bästa individerna? Kankse fanns det inte heller ett så stort utbud samtidigt som folket hade en större kunskap? Inte att förringa de kunskaper som uppfödare besitter idag, varken i Sverige elelr ngn annastans men kanske ser man olika på hästarna om man sett 1000 hästar elelr om man sett 10 och dessutom är uppfödd med hästar och allt vad det innebär.

För 125 år sedan fanns inte alla de möjligheter som vi har idag och som vi kan ta hjälp av. När det nu finns, varför inte utnyttja dem?

Till ngn har överbevisat mig så tror jag tyvärr inte att en fri avel fungerar, varken med shetlandsponnyer elelr med ngn andra djur.

Precis som förra, bara mina tankar och funderingar.

VeronicaP
0

#94 Fast de behöver ju inte ens vara vetrinärt godkände enligt kära gamla England.

paparatzi
0

#92 Ja säg det?

#91 Svarar du mig inte på min undran?

#93 Det finns faktiskt människor som avlar på katter som bär på defekter trots att det i kattkretsar är strängeligen förbjudet, det belystes i Insider om vart vi är på väg med viss av vår kattavel och även hundaveln.

Ellinor Johansson
0

#93 Du har helt rätt i att det finns avel på defekert hos katter men det är inte Sverige som " moderland" eller utvecklar rasen

VeronicaP
0

#91 Kanske är du som vill avla på krumma gener för att du ska bevisa hur rätt du har

RebeckaSvensson
0

#94 Du skriver själv att det inte går att veta vad hingsten nedärver, och just av denna anledning är det väl ändå extra viktigt med just en avelsvärdering. Genom att titta på hingstens föräldrar, syskon osv går det att få en bättre möjlighet att skatta hans egenskaper. Självklart går det aldrig att veta säkert, men det ger iaf en fingervisning.

Att just exteriören är så viktig tycker inte jag är ngt konstigt eftesom det är grunden till allt. En häst med en dålig exteriör skulle aldrig klara sig i det vilda. Visst, våra hästar idag lever inte i det vilda men om vi nu ska hålla oss till shetlandsponnyn så är det ju en ras som inte ska förändras, som du själv säger, och då ska den faktiskt klara sig i naturen. En häst med dåliga ben eller gångarter skulle inte klara sig och därför skulle den inte heller bli betäckt/betäcka, föla elelr kunna föra sina gener vidare. Själv har jag inte så stor kunskap så jag kan se hur väl hästen stämmer med rasstandarden, och speciellt inte mina egna, och därmed behöver jag ngn som kan berätta det för mig. Med andra ord en domare.

paparatzi
0

#95 Och vem är det med Ella tar upp om den mystiske hingsten? borde hon inte också ta det med personen i fråga, nu diskuteras det om defekter och så vitt jag vet är både bettfel och krumgen defekter.

#97 Enligt EU kära Veronica enligt EU….England ger inga hingstar licensnummer och flyttar ej heller hingstarna till avelsregistret såvida dom ej genomgått den internationellt godkända veterinärbesiktningen utan anmärkning.

Så det kan inte vara Englands ansvar om vi i Sverige gör det valet att vi avlar på icke veterinärt godkända hingstar med licensnummer, det är isåfall helt upp till oss, jag tror inte att man ska sitta och titta ner på andra personers förmåga, utan jag tror att man gör bäst i att sköta sitt eget och inte lägga sig uti vad andra gör.

Charlotte-J
0

"jag tror inte att man ska sitta och titta ner på andra personers förmåga, utan jag tror att man gör bäst i att sköta sitt eget och inte lägga sig uti vad andra gör"

#102 Lever du som du lär tycker du?? Jag tycker du ser ner på rätt många här inne.

Amor vincit omnia Kyss

paparatzi
0

#101 Jag föredrar nog en kunnig veterinär som är väl förtrogen med rasen shetland, samt pratar med äldre människor som har goda erfarenheter och besitter stora kunskaper om denna ras, jag belyser bevarandet av pure breeding shetland.

Milla
0

#102 Men du tar upp det varje gång det blir sådana här diskussioner därför ber jag dig att ta det privat.

paparatzi
0

#105 Är det av någon särskild anledning du vill att  jag ska ta det just med Ella, vad menar du egentligen?, om du ska gå på mig personligen med dina åsikter då föreslår jag att du tar det privat istället, här disskuteras om olika defekter och dess betydelse för aveln.

Ann-Christine
0

#89 Jag anser inte att varken du eller jag ska uttala oss om att vi är på väg att förstöra rasen, med tanke på hur kort tid vi varit aktiva.

De uppfödare som lyckats bevara rasen generation efter generation klarar sig säkert alldeles utmärkt utan avelsvärderingar men stora massan besitter inte deras kunskap även om många tycks tro det.
Jag tror att moderlandet föder upp hästarna mer av tradition än att tjäna pengar på dem vid försäljning, här verkar det i många fall vara tvärt om.

Charlotte-J
0

#106 Nej här diskuteras inte defekter.Här diskuteras konsekvenserna av slopat DNA test vad jag har fattat det som.

Amor vincit omnia Kyss

Ellinor Johansson
0

# 91   Jag förstår vad du syftar på.  Jag vet att det är mycket krumfundering kring  andra generationen på min nygodkända hingst. Jag betraktar honom fri tills motsatsen är bevisad.

RebeckaSvensson
0

#104 En kunnig veterinär som undersöker avelsmaterialet är väl väldigt självklart för alla som håller på med avel. I #85 skriver jag att det är en självklarhet med sunda djur. Ngt annat har jag aldrig sagt. Att avla på ngt annat kan inte förekomma om man vill uppnå ngt med sin avel.

Att prata med äldre människor som kan shetland är för mig också en självklarhet. Bakom framgångsrik avel finns en väldigt stor kunskap som man aldrig ska förakta. För min del spelar utställnignar och avelsvärderingar en stor roll för att kunna få en bedömning på avelsmaterialet och därför anser jag att bedlmningen är så viktig för att nå ngnvart.

Bevarandet av en pure breeding shetland tolkar jag som en shettis som är väl anpassad för att klara sig i sin naturliga miljö. Eftersom det inte går att släppa dem på Shetland nu (går gör det ju, men det är inte realistiskt) så anser jag att det behövs domare som kan berätta för mig hur väl anpassade ponnyerna är för detta = alltså hur väl de stämmer in på rasstandarde. Sen var jag tillbaka på varför jag anser det är så viktigt med utställning och avelsvärdering.

Milla
0

#106 men snälla du du skriver ju hela tiden att Ella ska tänka på ditt och datt och sopa rent framför egen dörr själv innan hon uttalar sig. Du antyder hela tiden att Ella avlar på gener med krumt anlag. Anser du att hon gör det så ta det med henne sitt inte här och antyd hela tiden för det är just vad du gör.

Härmed avslutar jag denna diskussionen med dig. Jag har sagt vad jag anser och sen får du ta det precis som du vill.

RebeckaSvensson
0

#107 Precis det jag försökte skriva, men inte riktigt lyckades formulera.

AnnaLundin
0

Aveln har inte alltid varit helt fri i England och det finns många DÄR som gråter över att det har släppts fritt, eftersom standarden på de brittiska ponnyerna har sjunkit. Varje stuteri har sin egen avelshingst och sin egen form att stöpa ponnyerna i.
Rimmar DET bättre med deras egen rasbeskrivning än att ha en avelsvärderande bedömning, där folk som faktiskt begriper bättre än de allra flesta uppfödarna i vårt land får hjälp att bedöma hingstarnas egenskaper och avelsvärde. Det är ju nämligen så att man kan studera blodslinjer och se vad vissa linjer brukar kunna nedärva. Vissa är mer duktiga på att hålla koll på detta än andra och de som har hjälpt oss med att värdera detta är de som kan det bäst!
Det ska bli mycket intressant att se BLUP för shetland när dne kommer! För det är ju just detta som Blupen är till för. Den finns ju redan i andra raser t.ex halvblod och där har man en hel del hälp av att studera den…

Och för att återgå till England så är det ju också så att på deras utställningar delas ingen kritik ut, utan ponnyerna rangeras ara efter domarens tycke och smak. HUR får mindre rutinerade uppfödare kunskap om vad som verkligen ÄR rastypiskt för shetlandsponnyn? Tja, inte går det i alla fall att läsa sig till! Man måste SE, titta på många ponnyer och lära sig vad som är bra och vad som inte är bra, vad som är rastypiskt och vad som inte är det. Och detta kan man inte lära sig om ingen hjälper till att lära ut!
Titta på foton från uppfödare i England t.ex, HUR många av ponnyerna där har inte t.ex extremt korta kors? Är mer än önskvärt högställda? Men visst, de har ju många färger….

I somras var det en Transyponny som vann ESG, svenskt strax därefter. Transystuteriet lär väl knappast ha förändrat sin syn på hur shetlandsponnyn ska se ut genom åren? Tidigare år har Capone Fire vunnit en likadan utställning och då var många av våra svenska ponnyer högt placerade i sina respektive ringar, oavsett domarens nationalitet.

Vad vill jag säja med detta? Jo, jag känner mig övertygad och trygg med att vår Svenska dotterförening inte alls förvränger den rasstandard som är satt av moderföreningen, utan snarare att vi faktiskt har gjort en ganska korrekt tolkning av den! Och dessutom gjort det med framgång! Och då är det ju inte bara ett eller två stora gamla stuterier som lyckas utan faktiskt fler, många fler!

Och för att återgå till ursprungsämnet litegrann:
JAG kommer även fortsättningsvis visa fram mina unghingstar för bedömning och låta kassera dem ifall den rådgivande nämnden inte anser att de har något att tillföra aveln. För jag är tillräckligt ödmjuk för att erkänna att jag inte är i närheten av de kunskaper jag skulle behöva för att kunna avgöra själv ifall en hingst är tillräckligt bra! Jag kommer också låta härstamningsverifiera dem om de ska användas i avel, även om de är tillverkade här hos mig så att jag egentligen vet att inget är fel.
Mina ston kommer jag även i framtiden visa fram på både premieringar och utställningar, för att få dem bedömda av opartiska ögon, vars bedömning sen kan hjälpa mig att hitta rätt i hingstdjungeln.
Kanske känner jag i framtiden att jag har samlat på mig tillräckliga kunskaper för att göra egna bedömningar, men för mig är vägen dit fortfarande väldigt lång. Jag har bara hållit på med shetlandsavel i 12 år, det är för kort tid för att ha hunnit lära mig nog mycket.

Och för övrigt:

"ålder mm kan ha betydelse för hur bettet ser ut" kunde läsas i ett inlägg ovan. Ledsen, men det där är nog önsketänkande… Om du inte menar att nyfödda föl kan se ut lite hur som helst, och att det kan rätta till sig när de växer. Men en vuxen, frisk, oskadad häst behåller nog sin tandställning resten av livet…
Och sen nämndes också att det godkänns hästar med bettfel - JA, det gör det, lindriga-måttliga överbett där det fortfarande finns tandkontakt är tillåtna. MEN jag skulle inte tro att det går att uppbringa en enda svenskgodkänd hingst (dvs, där hela avelsvärderingen och veterinärundersökningen gjorts i Sverige) som har underbett, då det är direkt kasserande! Motbevisa mig om jag har fel.

paparatzi
0

#109 Jag syftar inte på något annat än att jag frågade dig om vad du tyckte om att man använder sig av hingstar som bär på krumgener? Tycker inte du att det är betydligt allvarligare än att man använder en hingst med en gammal sparkskada tex.

Charlotte! Du har inte kommit med annat än spydiga inlägg här, varför kan du inte bara delta i diskussionen som alla andra, håll dig till ämnet

#110 Jag respekterar dina tankegångar.

#107 Det håller jag med dig om, tyvärr verkar det som att mycket slagit tillbaka, priserna har ju sjunkit till bottennivå, värdet är inte vad det borde vara, en övermättad marknad med ett otroligt säljtryck, det var en uppfödare som annonserat ut en del av sina shettisar för 2000:- st (känt stuteri) vad liknar detta?

RebeckaSvensson
0

#113 Väldigt bra skrivit!
ESG är ju ett riktigt bra exempel på hur bra aveln i Sverige faktistk är. Flera av de svenska ponnyerna som gick i toppen av ringarna var svenska - inte utan att man då ska vara stolt som svensk uppfödare att aveln här faktiskt håller en väldgit bra kvalitet! Detta måste också betyda att den selektionen som vår hingstpremieringsnämd i hingstbeståndet är helt rätt?!

AnnaLundin
0

#114 Det är int eokej att avla på en ponny som är krumgener. Men VARFÖR antyder du detta över huvud taget???

EN hingst som har lämnat krum avkomma lämnar statisktiskt sett  anlaget vidare till hälften av sina avkommor. Dvs, det innebär att det inte finns några som helst belägg för att man ska behöva ta en avkomma till en sådan hingst ur avel!

Dessutom är det också så att det endast är 25% risk att få ett krumt föl om BÅDA föräldrarna bär anlaget!

Oskyldig tills motsatsen bevisats!
Eller annorlunda uttryckt, så länge ingen krum avkomma föds får man förutsätta att anlaget inte finns!

Ellinor Johansson
0

# 113 Du skrev min tankarGlad

paparatzi
0

Det är ju detta allting handlar om, var och en får ha sina åsikter och tycka som man vill, MEN vi kan ej göra som vi vill när det gäller våran stambok och de regler vi är tvingade att följa, gör som ni vill och kräv att folk ska respektera er därefter, men låt då andra människor göra som dom vill och respektera även dom.

Sluta hacka på våran moderförening, vill ni klaga och hacka ta då kontakt med EU delegationen och framför era synpunkter om ditten och datten, England rår inte för vad EU satt upp för direktiv.

ETT TIPS! Lägg inte all er energi på att blint se ner på England utan försök tänka mer kreativt om hur vi ska göra för att vi på bästa sätt ska bli en värdig dotterförening, klarar ni ej av det så snälla byt ras innan ni ställt till med alldeles för stor skada för oss som verkligen vill bevara rasens ursprung och renhet utifån Engelska mått.

PP
0

Jag tycker det är så tråkigt när tråd efter tråd slutar med att Storbritanninen ställs emot Sverige… Man kan naturligtvis tycka att det ena sättet är bättre än det andra (och de flesta svenskar håller förstås på den svenska modellen eftersom det är det man kan och förstår), men varför måste det utses en "vinnare" och en "förlorare"?

Det är två helt olika traditioner att hålla, bedöma och avla shetlandsponnyer. Båda lyckas få fram värdiga representanter för shetlandsrasen. Räcker det inte med det?

För övrigt hoppas jag att SSS lyckas upprätta en "Kvalitetsbok" där vi kan ställa krav på härstamningsverifiering, mätning, veterinärbesiktning och kvalitetsgräns exteriört för införande. Detta för att det ligger djupt rotad i vår tradition med mätbara avelsframsteg.

Viktigt är dock att det inte blir någon diskriminering mot de som inte lever upp till kraven eller som inte vill försöka.

Optimalt vore naturligtvis om hela ISPC kunde likrikta sina regler. T ex tycker jag danskarnas idé om särskild färg på passet för ponnyer vars enda merit är att föräldrarna är registrerade är bra.

AnnaLundin
0

#118 Jag lägger ingen energi alls på att se ner på England, jag bara konstaterar fakta! Och jag kan inte förstå varför du tror att någon INTE vill bevara rasens ursprung och renhet???? VAR tar du DET påståendet ifrån?

#119 Håller med dig angående färgen på passet! Det är ju så det fungerar bland halvloden t.ex, även om vissa färger där inte får vara med på alla arrangemang…

Charlotte-Aveback
0

#118: "för oss som verkligen vill bevara rasens ursprung och renhet utifån Engelska måtten"

Men vi tillhör ju alla denna skara!

paparatzi
0

#116 Gäller detta inlägg även hingstar som har en tandskada? är dom också oskyldiga tills motsatsen bevisats med en avkomma.

#115 Vi ska inte ta resultaten från utländska domare som meriter, då vi ej förlitar oss på samma domare när dom dömer utanför vårt land.

RebeckaSvensson
0

#118 Om jag inte hade varit så intresserad av att bevara rasens ursprung så hade jag inte behövt lägga en massa energi och pengar på att hitta just Den hästen, men Den stammen som jag tror har ngt att tillföra. Inte heller hade jag spenderat timmar på att diskutera med de som är mer kunniga än vad jag är när det gäller hingstval, samt grubblat över det stora delar av dygnet. Om det sedan bli en bra eller mindre bra avkomma är det ingen som vet, men då har jag iaf använt all den kunskap som jag har kunnat samla fram för att göra mitt bästa.

Hade jag inte varit intresserad hade jag kunnat ta första bästa, billigaste shettis som jag hittade och betäcka med grannens "gräsklippare".

Att just detta ämne väcker så många och heta känslor är beroende på att det finns så många som brinner för denna lilla ponnyras och vill bevara den. Som jag anser är det bästa sättet att bevara den och få fram en ponny som stämmer så bra in på rasstandarden som möjligt bara genomförbart om det finns ett avelsprogram att följa samt kunniga, opartiska domare som berättar för oss om vi är på rätt spår eller inte. Ingen annan avel har gått framåt utan ett selektivt urval för att få fram de bästa avelsdjuren. Varför ska shetlandsponnyen vara speciell i detta avseende?

Ellinor Johansson
0

#122 Om du visar en hingst på premieringen som har en tandskada, ögonskada eller vad det kan vara och du visar ett veterinärintyg på att skadan är en skada kommer det inte att ligga hingsten i fatet.

# 119 Många bra tankar och idéer!

Denna kommentar har tagits bort.
Kris_J
0

Har man på hund och kattsidan haft tvingande "statlig/myndighets" kontroll över aveln. Det var i så fall en nyhet för mig. Är inte hund och kattaveln fri?

Det var inte 125 år sedan kraven slopades i UK. Får uppfattningen att de påstås i inlägg 88. Samt att allt varit oförändrat i 125 år.
Så är det ju inte riktigt.
Stamboken slöts i UK 1973. Före 73 fanns möjligheten att införa  ston som inte var införda, kravet var att de hade föl vid sidan som var rastypiska. Hingstinspektionerna som tidigare fanns infördes för att bibehålla kvalitén på ponnyerna i stamboken. Men dom är slopade sedan 2005.
Kraftigt förenklat och förkortat lite om vår moderförening  SPSB som bildades 1890. Vill man veta mer om stambokens historia rekomenderas bla boken A cetury of shetlands.

paparatzi
0

#119 Det är precis det jag menar att ingen diskriminering får förekomma, alla ska kunna verka på lika villkor, har ni tänkt på en sak, geografiskt sett känns det inte särdeles rättvist när det kommer till att samla poäng på utställningar, vi som bor här uppe har mycket mindre möjligheter att kunna verka på lika villkor som övriga shettissverige, är det rättvist om vissa ska kunna fara på massor av utställningar och arrangemang medans vi här uppe är mycket begränsade, ska vi då få våra avelsdjur betraktade som mindre värdefulla bara för att folk ej har möjlighet att verka på lika villkor.

Har ni som tycker att Englands regler är så kassa aldrig tänkt på att ni faktiskt kan starta en egen stambok, där era ponnyer får verka och vara helt enligt de svenska måtten, måste man fördärva och oriva en sluten stambok, kan man inte bara dela på stamboken så att dom som vill följa England och dess regler får göra detta, i den stamboken kan det bara finnas renrasiga shetland med korrekta mankhöjder och full stam. och i den andra kan det vara "svenska ponnyer" ungefär som då man tar in redan registrerade Irländska ridponnyer och registrerar om dessa till Svensk ridponny med svenska bestämmelser ungefär som att köpa in en merca slita bort stjärnan och klistra en svensk flagga på, och vips så har man en prima svensk produkt.

Ellinor Johansson
0

# 127 Det är precis det jag menar att ingen diskriminering får förekomma, alla ska kunna verka på lika villkor, har ni tänkt på en sak, geografiskt sett känns det inte särdeles rättvist när det kommer till att samla poäng på utställningar, vi som bor här uppe har mycket mindre möjligheter att kunna verka på lika villkor som övriga shettissverige, är det rättvist om vissa ska kunna fara på massor av utställningar och arrangemang medans vi här uppe är mycket begränsade, ska vi då få våra avelsdjur betraktade som mindre värdefulla bara för att folk ej har möjlighet att verka på lika villkor.

Du driver med oss nu va?

Cattis
0

Det är nog inte vidare många som anser att England eller dess regler är kassa. En del gillar inte vissa delar av reglerna, precis som vi kanske inte gillar allt med reglerna på hemmaplan. Man måste få ha åsikter och England är inte per automatik perfekt på allt bara för att de råkar vara moderland till rasen. Det tycker inte ens de själva generellt. Diskussioner med dessa påståenden; att vi tycker moderlandet är skit och Sverige bättre än alla andra är patetiska - och inte desto mindre osanna, för så tycker inte vidare många. Vi vill behålla vårt system och samtidigt bevara rasen enligt den standard moderlandet satt upp. De flesta seriösa uppfödare avlar med inriktningen att bevara den sunda rastypiska shetlandsponnyn. Inte att skapa en Svensk modell av rasen som ser ut och rör sig helt annorlunda mot den ursprungliga.

Vi har med vårt hingstpremieringssystem inte förstört rasen - eller hävdar du att vår kvalitet är så dålig? Vi har bevarat rasen väldigt bra här, trots (tack vare) vår selektering av avelsmateriel. Att vi kunde ha en större variation i typ är en annan sak, men vi har inte förstört den/de typer vi har här för det.

Även i denna tråd måste tonen ändras, annars anser jag att tråden måste låsas/tas bort.

/Cattis

paparatzi
0

#128 Nä varför skulle jag göra det.

#126 Kallar du katt och hundkretsar för statlig myndighet så är svaret på din fråga Ja!

UK har väl så vitt jag vet fört stambok i 125 år.

paparatzi
0

#129 Gör som du vill med tråden, vill du låsa så gör det, då är ju allt som vanligt.

Jag hävdar att det spelar ingen som helst roll vilken kvalite man än lyckas uppnå då man inte kan sälja sina avkommor med större förtjänst än vad man får idag, marknaden är övermättad, shettisar nästan bortskänkes och får fara illa, vad är det vi håller på med egentligen, har shettisar inget värde alls om dom ej uppnått önskad kvalité? Vad ska vi med allt överflödigt material till, gynnar det svensk avel?

Cattis
0

#131 Och du tror alltså att marknanden blir mindre mättad och/eller att vi får mer betalt för våra djur för att vi slopar tvång på besiktningar so mvi haft tidigare?

Ja allt blir som vanligt Carola. Jag får låsa för att det blir otrevlig ton och trista antydningar mot folk, visst är det synd. Tänk om det kunde slippa vara så.

/Cattis

Ann-Christine
0

#127 Jag VILL verkligen ta dig på allvar men det är inte lätt längre.

Det är precis det jag menar att ingen diskriminering får förekomma, alla ska kunna verka på lika villkor, har ni tänkt på en sak, geografiskt sett känns det inte särdeles rättvist när det kommer till att samla poäng på utställningar, vi som bor här uppe har mycket mindre möjligheter att kunna verka på lika villkor som övriga shettissverige, är det rättvist om vissa ska kunna fara på massor av utställningar och arrangemang medans vi här uppe är mycket begränsade, ska vi då få våra avelsdjur betraktade som mindre värdefulla bara för att folk ej har möjlighet att verka på lika villkor.

VeronicaP
0

# Men lilla Carola , tycker du inte att du diskremenera de som vill ha avelsvärdering, dna typning , vetrinärbesiktning på våra hästar då du tycker att vi ska starta en egen stambok i såfall. Vi behöver inte alls gilla det England gör  eller hur?
Men det finns vissa duktiga uppfödare där som vet vart de håller på med men de är väldigt få , precis som många av oss här hemma inte är å duktiga att vi kan se alla felen på våra ponnyer som faktiskt finns ..
Jag är inte så duktig så att jag kan säga att mina ovisade hingstar är så bra så att jag kan använda dem i avlen i allafall , min lilla *grålle* som går i hagen är jättefin , bra stam osv men jag kan även bli så hemmablind så att jag inte ser hans fel.

Men det är som så många andra säger hur orka ni svara! då det ändå bara är som att köra in huvudet i en vägg för ni har ju alla fel och bara blir idotförklarade ..

paparatzi
0

Det verkar som att ni totalt tappat fokus för vad detta handlar om egentligen, Det finns dom som inte tagit mig på allvar tidigare heller men som senare kunnat se att jag bara framfört sanningsenliga och korrekta uppgifter.

Ni får gärna bli irriterade på mig, men ingen här kan konkret komma med uppgifter om att jag har hoppat på eller varit otrevlig på något vis (endast insinuationer utifrån era egna värderingar), och det gör nog många frustrerade och då finns endast en lösning kvar nämligen att låsa tråden, det är enda sättet att klara av en argumentation med Paparatzi on tour…

VeronicaP
0

#131 Inte konstigt att marknaden är mättad med alla de billiga importer som tas hit och säljs billigt , .. DEt är sådant faktistk som gör det svårt för oss andra att få sålt våra hästar till normala priser ,

Det är ett problem som varit allmänt känt inom ridsporten (ponnysidan) då den svenk uppfödda ponnyn inte har sitt rättmätiga värde pga av alla som importerar hästar skitbilligt och säljer de skitbilligt också.

Denna kommentar har tagits bort.
Cattis
0

#135 Vilket struntprat.

Läs igenom trådarna så ser du vilka som varit otrevliga och kommit med spydiga kommentarer och ibland rena påhopp. Det är flera som gjort det. Det är inte okej, oavsett vem det kommer ifrån.

Det är roande att se hur du anser dig så överlägsen alla andra att allas irritation måste bero på frustration - för att du enligt egen uppgift argumenterar så mkt bättre än alla andra. :-)
Tror inte att alla håller med dig om den saken.

/Cattis

VeronicaP
0

# Paparatzi on tour skulle det vara något menar du ???

paparatzi
0

#134 Tackar för att du skriver att jag är liten bugar och bockar!

skämt och sido, jag tror att ni många gånger väljer att missuppfatta mitt budskap, jag har inget emot vare sig avelsvärderingar eller besiktningar DNA osv, sålänge dessa EJ används som diskrimineringsverktyg mot hingstar som redan är besiktigade (om ej just i Sverige) Det ni eftersträvar måste vara lika mycket värt oavsett om hingstarna genomgått besiktningen här eller i annat ISPC-land, alltså är en hingst besiktigad enligt den internationella listan uppfyller härstammningskraven och har rätta mankhöjden, då skall den räknas som fullt godkänd även i Sverige, det är här jag menar att allt går isär, man har alltid ansett sig förmer när hingsten besiktigats i Sverige jämfört med tex Holland, Danmark osv….Varför?

VeronicaP
0

Fast Carola andra länder har precis samma diskrimenering men på annat vis, England har 2 olika böcker, engelskt födda och importer, Danmark olika fäger osv så det är hugget som stucket i vilket land man än visar hingst.

bättre att skriva liten än stor… ;-)

Cattis
0

#140 Som du mkt väl vet så har även hingstar från alla ISPC länder behövt visas vid import till DK, NL och överiga länder också. Det är väl alla utom UK som krävt besiktning vid import. Inte bara vi. Det har varit lika överallt utom i Uk, där man inte haft samma krav. Veterinärt har de inte behövt göra om sin besiktning alls, om det gjorts enligt internationell metod. Men om en hingst är bra så skall den väl tåla att visas exteriört även i sitt nya land? Så tycker jag, och så tänker jag fortsätta tycka. För jag vill ha en exteriört korrekt hingst, som också klarat den internationella veterinärbesiktningen utan anmärkning.

/Cattis

Annette
0

#140. Kraven skiljer sig. Jag tror att vi i Sverige har större krav på tex korrekthet i benen. En korrekt häst har bättre förutsättningar för att hålla = större sundhet. Det går hand i hand.

AnnaLundin
0

#140 Det är väl ingen som anser sig förmer än någon annan, det görs bara olika bedömningar ifall hingsten passar till det stomaterial landet ifråga har!

Alla svenska hingstar lär inte godkännas i Holland likaväl som alla Holländska inte godkänns i Sverige. Det är väl inget konstigt med det!

Ann-Christine
0

#135 Jag tycker att många av dina inlägg är direkt otrevliga eller med antydningar som du väljer att inte stå för när du blir ifrågasatt.
Jag tror att du sårar folk och det gillar inte jag.

paparatzi
0

#136 Du har rätt i att det importeras mycket, dock ej att dom säljs till skitpriser för det är helt tvärtom man har disskuterat detta i ridsport och kommit fram till att man får mycket mera betalt för importerade hästar än vad man får för svenskfödda, Du får betala mer även för importerade shettisar och dom är dessutom EJ särdeles svårsålda i jämförelse med våra egna. (synd då jag tycker man borde värna om den inhemska avelns framtid först)

#138 Men Cattis, Jag är ju överlägsen, ös inte Jantelagen över mig är du gullig.

#139 Mmm! Du skulle bara veta…

Cattis
0

#146 Jag vet att du tycker att du är det.

/Cattis

Annette
0

#146. Jaja, det är ju bra med gott självförtroende i måttliga mängder. Problemet är väl att man får svårt att ta till sig lärdomar om man anser sig vara så överlägsen andra.

paparatzi
0

#145 Då du direkt går på mig och anklagar mig för saker som du anser att jag gjort mig skyldig till, skriv rakt ut vad du menar eller ta detta via PM.

Ps! Sanningen är känd för att göra ont, åt vilket håll den än riktas.

#143 Hur kan kraven skilja sig när vi alla har gemensamt godkänt och kommit överens inom ISPC hur reglerna ska se ut?

VeronicaP
0

#146 Ärligt Carola många av de shettisar som importeras hit köps för en spottyvers och kostar kanske det dubbla här hemma  , många av dem säljs ju så billigt i sitt land just för att de är för *fula* . Sen att det är det dubbla säger inte att det är mycket pengar , utan väldigt billigt mot vad en häst eg är värd.

Sen är du inte överlägsen Carola sådan hot är inte trevliga att läsa här, du är inte mer värd än någon av oss andra.

Tror inte  din tour är något att ha, då åker jag hellre på¨chippendales tour måste jag säga då får man något snyggt att titta på med  :-)

AnnaLundin
0

#149 PÅ samma sätt som en häst kan få olika bedömning av olika domare vid olika tillfällen på olika utställningar inom Sverige så kan det bli olika bedömningar vid olika tillfällen av olika domare i olika länder….

*ja, jag har käkat karbonpapper* :P

paparatzi
0

#148 Det har du en poäng i, men om du går in och läser på min personliga presentation av mig själv så ser du vad jag vill att du gör med mig om jag……

Cattis
0

#151 Det har flera av oss… plus blivit vaccinerade med ett grammofonstift… hack, hack, hack i samma gamla spår… :-D

/Cattis

Annette
0

#152. Den uppmaningen överlåter jag åt någon annan.

Ellinor Johansson
0

# 135 Respekt och Ödmjukhet är kanske något du borde fundera över.

paparatzi
0

#150 Jo precis, det har du helt rätt i dom köps in för lite och ingenting och säljs sedan dyrare här, vi vet båda att inga hästar som är av vidare god kvalité släpps från utlandet för billig peng.

Klart jag är överlägsen, men ni vet inte i vilket sammanhang.

Vad menar du när du skriver att min tour inte är något att ha?

#151 ibland är det en nödvändighet…att käka karbonpapper alltså!

Håller inte med om att en häst ska kunna få olika bedömningar på en veterinärbesiktning som utförts enligt gemensamma regler.(förutsatt att hästen inte skadat sig då)

VeronicaP
0

# 156 Precis som jag skriver att jag heller tittar och lyssnar på chippendales för även om de gör samma sak om och om igen så är de ju snygga att titta på.

Med det menar jag att din tour inte är så bra som du tror, inte alls för att vara otrevlig men som sakt lite ödmjukhet skadar inte och då du själv säger att du är mer överlägsen, så säger jag bara att det är du inte .

Ann-Christine
0

Dålig respekt för andras åsikter och tankar.

AnnaLundin
0

#156 Det framgick inte att det var veterinärbesiktningen du menade.

OM det blir olika bedömning på veterinärbesiktning så är det sannolikt DEN ENSKILDE VETERINÄREN som gjort en slarvig undersökning, ifall viktiga detaljer har missats.
En ponny som har patellaluxation t.ex har en "missbildning" i skelettet, missar man den så är inte undersökningen tillräckligt noggrant gjord.

paparatzi
0

#148 #154 Bra! behöver jag ej läsa fler av sådana inlägg då.

#155 Det är väl något alla och envar borde ha i åtanke när man vräker ur sig saker och ting, ger man sig in i leken får man leken tåla fick du säkert lära dig som barn.

Jag personligen tål inte när folk som ej själva har rent mjöl i sina påsar går på andra människor, ska man göra sig märkvärdig mot annan person/personer då får man se till att inte ge andra det man inte vill ha tillbaka på sig själv, bomerangsyndromet kallas det.

Jag klarar mig alltid, det är värre för er som alltid måste hänga efter varandra som svansar och ändå klarar ni inte av mig.

Då jag tycker att denna intressanta tråd totalt spårat ur, ger jag er nu utrymme att fortsätta med era mindre trevliga inlägg, som jag inte tycker har ett dugg med aktuell tråd att göra.

Annette
0

#159. Det är ju en av anledningarna till att man skall använda sig av en hästveterinär vid sådana undersökningar.

paparatzi
0

#158 Hade du inte nyligen startat upp en tråd (oroligt nu igen) angående just detta, men då var det visst andra personer som stod i fokus för ditt missnöje?

#138 Jag har bara kontrat på Cattis inlägg angående min påstådda överlägsenhet (inte jag som startade sorry!)

Ellinor Johansson
0

# 160 Om det är mig du åsyftar är det OK för mig om du som du skriver vill vräka ur sig saker och ting. Känner du att du mår bättre av det så gör det.

AnnaLundin
0

#161 Och inte bara "en hästveterinär" utan det ska nog vara en som är särskilt utbildad eller har bevisat sin lämplighet för detta ändamål. För oavsett nationalitet så finns det rötägg även bland veterinärerna, sådana som man undrar om de fick sin legitimation i ett cornflakes-paket… Fundersam

Marta
0

#156 Jag måste tyvärr tala om att det är inte alltid en vetrinärbesiktning är korrekt. Vi köpte en minihingst som var ganska nyligen godkänd och vi visade honom här och det visade sig att han hade dubbelsidig patella. Vi var även på "vår" vetrinär klinik och dubbelkollade och det var så.

Vi tog bort honom.

Så jag är nog benägen att hålla med om att iaf en vetrinärkontroll ska man kunna kräva i ett nytt land.

AnnaLundin
0

#165           för ditt ärliga och öppna svar!

(undrans om det inte var just Er hingst jag hade i tanken?)

Kris_J
0

Under fredagskvällen gick ett program i P1(filosofiska rummet) om bla sanning. Mycket tänkvärt diskuterades om relativismen och huruvida det finns några objektiva och universiella värden och sanningar. Önskar alla hört det och reflekterade över dessa funderingar saker som oftas glöms bort när man fördömmer andras handlande, åsikter och ställningstagande.

Annette
0

#160. Vadå klarar av dig? Vad är du ute efter?

Jag svansar inte efter någon alls. Jag står för mina åsikter. Om de råkar delas av någon annan kan inte jag hjälpa.

Jag tar heller inte åt mig personligen, det slår bara tillbaka mot dig själv. Boomerang-effekten, du vet.

Ellinor Johansson
0

# 165 Vad tragiskt, när man tror att man gör allting rätt så blir det jättefel istället.

Annette
0

#164. Just precis!

paparatzi
0

#164 Ha! ha! Det är sant att det ska vara speciellt utbildade på området, har ej så mycket erfarenhet av just patella, är det något man kan se vid blotta ögat (förutsatt att man är kunnig då) eller krävs det mer omfattande undersökning ex röntgen mm?

Kan patella komma vid senare tillfällen eller är det medfött?

#165 Vilken tur för hästen att det uppdagades, tråkigt för er att ni var tvungen att ta bort honom.

Annette
0

#165. Vad tråkigt! Men ert handlande visar att ni är seriösa. Det är värt all respekt.

Ann-Christine
0

Jo det stämmer, jag hade ett par frågor som jag önskade få svar på.
Missnöjd…ja med all rätt.

Hjulet snurrar men var är hamstern Oskyldig

Cattis
0

#162 det är ju du själv som skriver att ingen annan klarar av att diskutera med dig. Att vår irritation mot dina inlägg enbart beror på att vi inte klarar av att argumentera med dig. det tycker jag inte stämmer alls. Det är däremot sant at tdet är svårt att argumentera med ngn som antyder saker utan att tala i klarspråk eller som är rakt otrevlig emellanåt. Och det gäller inte bara dig, utan alla som "argumenterar" på det viset.

"Jag klarar mig alltid, det är värre för er som alltid måste hänga efter varandra som svansar och ändå klarar ni inte av mig."

Det vore fint om du slutade antyda att vi inte klarar att tänka själva, eller att vi inte tycker saker på egen hand. Att vi säger samma saker beror troligen på just detta - att vi tycker likadant i vissa frågor. Inget annat som du kan fabricera ihop på egen hand. Att många av oss sedan umgås kan ju beror på just detta också, gemensamt intresse och liknande inställning i mångt och mkt gällande detta. Men då vrider du det till att vi inte kan tänka själva utan att vi backar upp varandra utan egna åsikter, bara för att. Det har du sagt i flera trådar under det sista året. Patetiskt.
Och du, tro det eller ej - men vi tycker faktiskt inte alltid lika, vi kan också diskutera sins emellan. Men då utan att hoppa på varandra, eller hugga varandra i ryggen. Mkt givande oftast faktiskt.

/Cattis

AnnaLundin
0

#171 Patella är det latiska namnet på knäskål och den hoppas jag att alla hästar har, medfött… ;)

Sen ska man skilja på patellaupphakning och patellaluxation, där (MKT enkelt förklarat, så som jag har förstått saken) upphakning har med ligamenten runt knäskålen att göra och luxationen har med skelettets utseende att göra. Det senare är medfött och om jag inte minns alldeles fel så är det "vanlig" recessiv nedärvning av det. Det fanns en bra artikel om det i shetlandsponnyn för några år sedan. Och bevisligen kan erfarna veterinärer känna när det blivit så här.

(kanske kan gamla redaktören plocka fram en kopia och be ursprungsförfattaren om lov att lägga ut här?) Flört

paparatzi
0

#175 Hmm! intressant, men kan man se detta med blotta ögat finns några särskilda tecken att uppmärksamma eller fastställs det via röntgen?

Cattis
0

#173 Jag börjar tro att den är exporterad… Oskyldig

/Cattis

AnnaLundin
0

#176 jag tror inte att man kan "se" det ens om man vet om det. Röntgen kan alltid påvisa det vid tveksamhet, men oftast räcker det med att veterinären känner på det.

Jag själv har ingen aning om ifall det finns några sätt som vi vanliga dödliga kan gissa oss till ifall det skulle kunna finnas en patellaluxation. Här får vi nog ropa efter Mrs.M… :D

Ellinor Johansson
0

Jag vet vad som hänt med hamsternGråter

Cattis
0

#179 Nä! Har din katt tagit den? Eller Celle?

/Cattis

paparatzi
0

#178 Det skulle vara rätt intressant att veta lite om åkomman, det var nämligen ett sto med denna åkomma som önskade komma på betäckning hos den station som en av våra hingstar ska stå på i sommar, det blev naturligtvis blankt nej.

Annette
0

#181. I SP nr 1 2003 sid 36 står det några rader om hur en sådan ponny skall verkas.

Ellinor Johansson
0

# 180 Typ

paparatzi
0

#182 Ok! så det finns möjligheter för drabbad ponny att ändå kunna leva ett relativt bra liv (ej för avel då) bara den får rätt hjälp.

Cattis
0

#175 Jag har den kvar, men den är skriven för Shetlandsponnyn så den går inte (läs skall inte) att kopiera rakt av. Men man kan givetvis skriva eget med den som källa. Men det bästa vore att be en veterinär skriva en ny/annan.

/Cattis

Kris_J
0

Longeringen på liten volt är ett sätt att föröka upptäcka patellaluxation liksom palpation av patella.

Annette
0

#184. Det framgår inte.

paparatzi
0

#187 Synd

#186 Då är det nog bla därför man ska visa hästen på volt under besiktningen.

VeronicaP
0

knäskålsupphaknings hästar kan leva ett väldigt bra liv, tränas och tävlas tom så , men det är ju inget man vill föra över till andra avkommor ju.

AnnaLundin
0

#189 Fast det är nog patellaluxation som "p" menar, det är mer allvarligt….

Houdini
0

Jag förstår inte varför det ska antydas en massa om "en hingst som bär på krumgener".

Alla här vet väl redan om artickeln i risport nr 16/1993 Jeppsson skriver om Parlington Pimpernell och att han har lämnat krumt föl i holland och där han år 1991 fått ett blått brev.

Slut på alla hätska diskutioner om detta för det är inget roligt att läsa om. Hur man vill avla är upp till var och en.

Men det är ingen myt som vissa tycks tro.

Annette
0

Det finns även de som blir utdömda pga patellaluxation. Jag vet en 2-åring som nyss blivit det.

paparatzi
0

#191 Det är också allmänt känt och absulut ingen hemlighet att Park View Giles samt hingsten Harmen vh Oranjeplein också fått blått brev och även är tagna ur aveln pga att dom lämnat krumt efter sig.

Vill bara rätta lite i ditt inlägg, Att man får avla hur man vill är en sanning med modifikation är det genetiska defekter inblandade och dessa kan skapa lidande hos sina avkommor är det faktiskt förbjudet enligt lag att avla på sådana. Men jag förutsätter att vad du menade var att var och en får råda över vilket material man vill använda (förutsatt att dom är sunda nedärvare)

paparatzi
0

Som jag tolkat detta med DNA så är det ett viktigt verktyg när man behöver spåra nedärvningsbara defekter. Vi får hoppas att det slutgiltiga blir som England säger att alla avkommor skall DNA-typas.

Houdini
0

# 193 Yes.

Charlotte-Aveback
0

Pust, vilken maratonlänk! Flört

Rebecka: Du har så kloka inlägg! 

#194: DNA-typning av hingstar och ston är ett viktigt redskap för verifiering av härstamningen och för att man därigenom också med större säkerhet kan spåra förärvning i form av olika egenskaper, defekter o.dyl. Det känns väldigt bra att vi i Sverige har varit noga med detta.

Kris_J
0

Jag har svårt att förstå varför man förutsätter att man ser ned på någon/ någonting bara för att man inte håller med och ifrågasätter. Det är för mig personligen inget som jag per automatik gör. Jag ifrågasätter och säger emot många saker dagligen bla mina barn, vänner, arbetskamrater osv. men jag ser inte ned på dem för det

Annette
0

#197. Jag håller med dig. Att argumentera för sina åsikter innebär inte att man ser ner på någon. Det händer ju att man ändrar uppfattning om saker och ting när man hör andras erfarenheter och åsikter också.

AndersA
0

#191.  Tack för denna information så klart och tydligt! Vi har sysslat med Shetlandsponnyer i enbart 4 år vilket innebär att det var en nyhet för oss att detta funnits officiellt i en artikel med uttalande av Jeppsson själv. Heder åt honom och vi är säkert många som är skyldiga familjen Jeppsson en ursäkt- för vi och många fler nybörjare har säkert trott att detta har mörkats!

Tänk om alla kunde göra som Märtha, stuteri Bluemull- våga informera om misstag som gjorts, att man vågar visa att man inte är fullärd utan kan göra fel trots många års erfarenhet! När man sysslar med häst har man alltid något att lära!! Och istället hjälpa andra att inte göra om samma misstag! /Anders

paparatzi
0

#199 Ja! Nu var ju inte det hela sanningen riktigt, utan det var fler artiklar som var i ropet just då, när man tar sitt ansvar då använder man EJ avelsmaterial med blåa brev och krumgener, det räcker liksom inte med information, tänkte bara att ni skulle få veta att historien inte börjar eller slutar med Jeppssons inlägg i RS.

Någon sa till mig att man borde starta en fond för de hingstägare/stoägare som tvingas ta sina djur ur avleln pga defekter, då skulle dom kunna få möjlighet till ekonomisk ersättning av något slag och det skulle inte vara så kännbart att måsta ta sitt djur ur aveln, på så vis skyddas även andra från att drabbbas av gener med defekter.

VeronicaP
0

#199 Bra inlägg .

PP
0

Men nog är det väl lite märkligt att hingstar kan vara kända bärare av "krumgenen" (alltså ha lämnat krumma föl) utan att tas ur avel..? Innebär det att hingsten måste lämna krum avkomma i Sverige innan den plockas bort? Isf känns det ju som lite av ett löjets skimmer över vår nolltolerans….

Houdini
0

Som fler har svarat så var det nog ingen eloge till någon speciell.

Torsten svarade på tidigare artiklar om krumgener i Avelskrönikan, och var nog liksom tvungen att förklara varför hingsten användes i avel trots denna allvarliga defektgen.

Det var inget eget initiativ. Att detta ska ha mörkats vet jag inget om men de flesta tycks idag leva i tron att det är en myt eller rent av förtal, något som jag finner oroväckande då detta är kassationsorsak i sverige (eller är för de flesta hingstar i alla fall) och stoägarna har all rätt att ha tillgång till sådana uppgifter.

paparatzi
0

#202 och #203 Mycket bra inlägg, det ger en del att fundera över. tex. vart ska vi sätta ribban?

Jannie
0

#199,200,202,203 - Så här var det:

PP får det "blå brevet" och blir kasserad för avel i Holland.

PP importeras av Torsten och erhåller direkt ELIT eller A vid SH:s avelsvärdering baserat på hans avkommor i Holland.

När det blir allmänt kännt här att PP fått det blå brevet p g a krum avkomma  försöker Torsten att återexportera PP till Holland. Holland nekar, PP får aldrig verka i aveln i Holland igen.

SH:s svar på min fråga vid den tiden om hur PP kan ha tilldelats A (eller ELIT) baserat på hans avkommor i Holland när han är kasserad för sina avkommor i Holland:                            Torsten Jeppsson står för kontrollen av alla uppgifter för Shetlandshingstar till Avelsvärderingen. Någon uppgift om att       PP är kasserad för avel i Holland har ej avgivits från Torsten Jeppssons sida. Svaret kom från Jan Lockwall på SH.

Heder?

Cattis
0

#205 Hur kommer det sig då att Holland lånade in PP och efteråt godkände söner till honom? Det verkar ju ganska konstigt och för att inte tala om dubbelmoraliskt.

/Cattis

VeronicaP
0

#206 Precis för de har ju faktiskt gjort det ju.

#205 Ska man *skriva* skit om andra så kan man ju våga stå för vem man är tycker jag och inte hålla sig bakom dolt namn.

Frågan är om många andra ens hade gjort det som TJ gjorde ,  Tj svarade i allfall , många andra som inte ens gör det. Här vågar ju en del inte stå för vad de säger då de döljer sitt rätta jag.

Jannie
0

#207 Jag kan inte mer än att berätta sanningen under mitt egen namn. Jag har dock full förståelse för de som skriver under annat namn pga de fula påhopp som görs här.

Nej, inte många hade gjort det som TJ gjorde.

VeronicaP
0

#208 men en liten beskrivning hade inte skadat ;-) Tror nog att det är fler som har haft hingst /har hingst som har lämnat krumma föl.

Jag menar jag har också hört om hingstar som lämnat krum men inte hänger jag ut folk för det , då kan ju de vara så duktiga och gå ut med det då.

paparatzi
0

Varför kommer det alltid upp diskussioner om folks identitet och namn när vi kommer nära sanningen?

Är det ett ännu ett dåligt sätt att försöka dölja att sanningen faktiskt når ut?

#209 Vad man hör och vad som är baserat på ren fakta är två helt skilda saker.

paparatzi
0

Tycker det är högst märkligt att man kan sitta och se ner på hingstar som fått 37-38 poäng på avelsvärderingarna men som är fullt veterinärt godkänd, när man å andra sidan sitter och försvarar avel med kasserade hingstar.

Är inte det dubbelmoral då vet jag inte…

Cattis
0

Denna tråd låses nu. Fortsätt diskussionerna i nya trådar. Oavsett om det är sanning eller ej, så är det inte okej att namnge personer i negativt syfte, och i dessa trådar namnges personer med avsikt att dra dem i skiten. Jag lägger absolut ingen vikt vid om det de anklagas för att ha gjort är sant eller ej. Men det har gått väldigt över gränsen för vad som är okej nu.

Det är ingen idé att gapa högt och skrika i högan sky om att jag försöker tysta era sanningar - det är så långt ifrån sanningen ni kan komma. :-)
Sakfrågorna får GÄRNA diskuteras, men en massa otrevligheter riktade mot namngivna personer/hästar skall ej förkomma.

/Cattis

Ann-Christine
0

Många saker är märkliga, men jag tror inte att någon som bedriver avel medvetet avlar på defekta djur.

Om det nu stämmer det som #205 skriver i sitt inlägg, förefaller det mycket märkligt att Holland först har bevis för att hingsten lämnar defekta föl och i nästa sväng leasar honom till Holland igen där de också använder hans söner i aveln Fundersam

Så sent som i januari i år, leasades åter en hingst för att verka i Holländsk avel, I Learned From The Best (ja, jag har ägarens tillåtelse att nämna hans namn).
Nämnden i Holland godkände hingsten, han erhöll en 2:a premie.
Holland är ju inte direkt ett u-land när det gäller hingstbeståndet, av vilken anledning skulle nämnden plocka in en hingst som de VET bär på defekta gener?

# 205 Hur kommer det sig att du vid två tillfällen försökt köpa I Learned From The Best, är inte ryktet om hans defekta gener något som skrämmer dig?

Jag tycker att det är lågvatten att så fort tillfälle ges så ska TJ och hans importhingstar tryckas till på ett eller annat sätt, den svenska avundsjukan Skrikandes

MÅNGA av landets uppfödare och utställare har i årtionden skördat framgångar på TJ ensam står för risktagningen, TJ har satt till eget kapital för att köpa hingstar som vi sedan använt på våra ston.

Kan någon komma och påstå att han inte gjort det lättare för oss stoägare, kan någon komma och påstå att han inte varit riktigt duktig på att plocka in bra hingstar.

Många av hans importer har tilldelats Elit, en hingst eller ett sto tilldelas inte Elit OM han/hon samtidigt ger defekta avkommor.
Av vilken anledning skulle TJ fortsätta att avla på en hingst som han VET bär på defekta gener?

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer