3 åringar 2011
Vilka datum och platser är viktiga för 3åringar nästa år? (lätt att missa något när det finns på så många olika hemsidor)
Mina mål är:
Premiering
RS nummer
3 årstest
Kvalitetsbedömning
missat nått?
Självklart utställningar men dom har jag koll på.
Vill inte ha kommentarer i den här tråden utan bara DATUM, PLATS, och ev HEMSIDA.
Tacksam för hjälp! :)

RS-nummer kan man ansöka om efter att ha visat på premiering.
En 3-åring är för ung för kvalitetsbedömning.

Bara för att undvika missförstånd.
Kvalitetsbedömning görs först när ponnyn är 4 år.
När man är 3 år är det 3-årstest som gäller, precis som du skrivit.
Mycket information om ungponnytester finns på SPAF:s ungponnygrupp på www.ungponny.se

vart bor du? det anordnas ju runt om i hela sverige.
Du kan åka till Stjärnhov den 28 maj, där anordnas 3-årstest. Läs mer på www.shavf.se
Premiering i Östergötland brukar vara vecka 28.
Fler datum/platser med 3-årstest/talangjakt nästa år? Här har RPAF i augusti och det är väldigt sent i mina ögon, tänk att försöka hålla fyra damer i bra skick (hull) tills augusti och dessutom träna i värmebölja…
#5 Örebro har också 28 maj.
Bollerups treårstest är 6-7 maj samt 2-3 sept (två dagar, datum för ponny ej fastställt vilken av dagarna)
Medarbetare på djurskydd.ifokus

Planeras det något treårstest på hösten?
Min hingst har nog redan åkt på bete när vårens bedömningar går.
#6 Långt… Måste åka med två transporter. Vet du vem som dömer?
Här i sydost brukar det vara treårstest och kvalitetsbedömning i början av september. Jag såg precis att de nu har lagt ut datumen för nästa års aktiviteter och det är 10-11/9 (LÄNK)
Tack för alla svar.
#1 och #2. Det vet jag! tänkte bara kolla vart det brukar vara och kanske åka och kolla på! så man är förberedd. Va lite otydlig! :)
#9 I Örebro TROR jag att Elisabeth Ljungstorp är exteriördomare. På Shavf VET jag att Kurt Larsson och Loa Axén dömer.
Dalarnas Ponnyavelsförening har 3-årstest och ev. talangjakt den 2 juni i Hedenslund mellan Säter och Hedemora i södra Dalarna.
Exteriört - Elisabeth Ljungstorp Hopp - Marianne Leffler
#13 Då ska vi boka in det datumet
Någon som vet något datum och plats för avelsvärdering? (mer än falun 19 mars.)
För hingstar? I så fall är det i Mullsjö i början av april.
Står för att ansöka om RS på ston "vid frivillig avelsvärdering i Sverige" så jag syftade mest på ston! eller räcker det med att visa på 3 års testet?

Frivillig avelsvärdering av ston innebär vad som brukar benämnas sommarpremiering. Dessa sköts av Svenska Hästavelsförbundet och aviseras på deras hemsida www.svehast.se framåt våren.
Utställningar, liknande den i Falun i mars, kan vara avelsvärderingsgrundande. Med det menas att de är meriterande för hästen själv och dess föräldrar (kan meritera för högre avelsvärdeklass) . Det är dock ingen avelsvärdering.
Kan vara lite knepigt att förstå och hålla isär alla benämningar och uttryck… 
Jag har bara ett mål för min 3-åring.
Kriteriet…
#18. Tack så jätte mycket för förklaringarna! kan verkligen behövas, mitt huvud lyckas röra ihop allting! ;) men nu är jag med!