Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1210 ggr
mizabella
0

3 åringar 2011

Vilka datum och platser är viktiga för 3åringar nästa år? (lätt att missa något när det finns på så många olika hemsidor)

Mina mål är:

Premiering

RS nummer

3 årstest

Kvalitetsbedömning

missat nått?

Självklart utställningar men dom har jag koll på.

Vill inte ha kommentarer i den här tråden utan bara DATUM, PLATS, och ev HEMSIDA.

Tacksam för hjälp! :)

Annette
0

RS-nummer kan man ansöka om efter att ha visat på premiering.

En 3-åring är för ung för kvalitetsbedömning.

Lauth
0

Bara för att undvika missförstånd.

Kvalitetsbedömning görs först när ponnyn är 4 år.
När man är 3 år är det 3-årstest som gäller, precis som du skrivit.

Mycket information om ungponnytester finns på SPAF:s ungponnygrupp på www.ungponny.se

SofieBroden
0

vart bor du? det anordnas ju  runt om i hela sverige.

[Teddy]
0

Du kan åka till Stjärnhov den 28 maj, där anordnas 3-årstest. Läs mer på www.shavf.se

Premiering i Östergötland brukar vara vecka 28.

Hanna-D
0

Fler datum/platser med 3-årstest/talangjakt nästa år? Här har RPAF i augusti och det är väldigt sent i mina ögon, tänk att försöka hålla fyra damer i bra skick (hull) tills augusti och dessutom träna i värmebölja…

[Teddy]
0

#5 Örebro har också 28 maj.

AnnaFagerell
0

Bollerups treårstest är 6-7 maj samt 2-3 sept (två dagar, datum för ponny ej fastställt vilken av dagarna)

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annette
0

Planeras det något treårstest på hösten?

Min hingst har nog redan åkt på bete när vårens bedömningar går.

Hanna-D
0

#6 Långt… Måste åka med två transporter. Vet du vem som dömer?

AnnaLundin
0

Här i sydost brukar det vara treårstest och kvalitetsbedömning i början av september. Jag såg precis att de nu har lagt ut datumen för nästa års aktiviteter och det är 10-11/9 (LÄNK)

mizabella
0

Tack för alla svar.

#1 och #2. Det vet jag! tänkte bara kolla vart det brukar vara och kanske åka och kolla på! så man är förberedd. Va lite otydlig! :)

[Teddy]
0

#9 I Örebro TROR jag att Elisabeth Ljungstorp är exteriördomare. På Shavf VET jag att Kurt Larsson och Loa Axén dömer.

[Anna-N]
0

Dalarnas Ponnyavelsförening har 3-årstest och ev. talangjakt den 2 juni i Hedenslund mellan Säter och Hedemora i södra Dalarna.
Exteriört - Elisabeth Ljungstorp Hopp - Marianne Leffler

Johanna-Granberg
0

#13 Då ska vi boka in det datumetSkrattande

mizabella
0

Någon som vet något datum och plats för avelsvärdering? (mer än falun 19 mars.)

[Teddy]
0

För hingstar? I så fall är det i Mullsjö i början av april.

mizabella
0

Står för att ansöka om RS på ston "vid frivillig avelsvärdering i Sverige" så jag syftade mest på ston! eller räcker det med att visa på 3 års testet?

PP
0

Frivillig avelsvärdering av ston innebär vad som brukar benämnas sommarpremiering. Dessa sköts av Svenska Hästavelsförbundet och aviseras på deras hemsida www.svehast.se framåt våren.

Utställningar, liknande den i Falun i mars, kan vara avelsvärderingsgrundande. Med det menas att de är meriterande för hästen själv och dess föräldrar (kan meritera för högre avelsvärdeklass) . Det är dock ingen avelsvärdering.

Kan vara lite knepigt att förstå och hålla isär alla benämningar och uttryck… Flört

Kratern
0

Jag har bara ett mål för min 3-åring.

Kriteriet…

mizabella
0

#18. Tack så jätte mycket för förklaringarna! kan verkligen behövas, mitt huvud lyckas röra ihop allting! ;) men nu är jag med!