Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 15-sjukdomar-skador
Läst 1050 ggr
AnnaLundin
0

Angående krumma föl

Det finns en del bilder där man kan ana att det handlar om krumma föl här http://www.minibreeders.com/horsieheaven/ 

Det är numera döda ponnyer på fotona, men ändå är det tydligen inte så ovanligt som man skulle kunna tro.

PP
0

Nej, avlar man på individer med anlaget blir det ju inte så ovanligt till slut. Flört

Och det är inte något nytt fenomen eller ens egentligen särskilt konstigt eftersom "dvärgar" dyker upp inom många olika sorters arter.

Frågan är hur man ska förhålla sej till defekten. I Sverige deklarerades i början på 90-talet en nolltolerans mot hingstar som lämnat krumt föl (uppräkning av de hingstar som tagits ur aveln av den anledningen finns för övrigt i artikeln skriven av avelskommittén i senaste Shetlandsponnyn) medan stona skulle "frias". Detta för att stoägare inte skulle dra sej för att rapportera föl med defekten, samt att risken för att stoet skulle lämna krumt föl med annan hingst bedömdes som mycket liten.

Vid den här tiden plockade man inte ur hingstar ur holländsk avel förrän de lämnat tre verifierade krumma avkommor (i en annan tråd i ämnet skrevs det att det är ändrat nu). Att de tillåter avkommor till kända bärare av genen är väl inte så konstigt då det inte är säkert att dessa besitter densamma (25% chans).

Ni får ursäkta om jag inte blir lika imponerad av den kände uppfödaren som på en rak fråga erkände att hans hingst bevisligen lämnat defekt avkomma. Vad 17 skulle han ha svarat? Jag blir faktiskt illamående över det som skrivits i den andra tråden, för det är småuppfödarna och de som inte är i den "inre kretsen" som inte får informationen om defektbärarna. Informerar t ex ovan nämnde uppfödare köpare till sina inavlade uppfödningar att hingsten är känd bärare av defekt..?

Jag är inte ute efter att hänga ut någon, även om en del säkert kommer vilja ha det till det. Men det pratas om oseriösa uppfödare som förstör rasen i andra trådar… J-la hycklare! (Förlåt, men jag blir förbannad!)

Daladis
0

Men hur vet man som jag, som köpt ett ministo och ev. ska betäcka henne nästa år, vilka linjer/hingstar man ska "undvika"? Det är ju svårt att veta, då kanske man hellre ska låta bli att betäcka… Om ni vet någon speciell hingst man ska undvika får ni gärna PM:a mig om den/dom. Hälsningar Erica

VeronicaP
0

#1 Men det finns fler som har hingst som lämnat krumma föl som inte går ut med det men som kan hacka på andra . Så ibland kan man verkligen säga att vissa kastar sten i glashus.

AnnaLundin
0

Det är sorgligt att strutsmentaliteten tydligen finns inom shetlandsponnyaveln också. Jag trodde faktiskt i min enfald att vi var ganska förskonade mot detta, men uppenbarligen var det fel.

Jag jämför med t.ex kattavel, där jag vet att det finns uppfödare som hellre "Mörkar" än att ta en individ med bekräftad defekt ur aveln. Jag har själv övertagit en kastrerad honkatt (exotic = korthårig perser) från en kompis. Hon var ursprungligen köpt för att användas till avel ocu utställning och är en jättefin katt. MEN i samband med första dräktigheten så hade hon två krampanfall, dvs sannolikt epilepsi. (det är svåprt att ställa diagnosen på katt, man måste undersöka dem BUMS efter ett anfalll).  Min kompis tog sitt ansvar, kastrerade katten, upplyste kattungeköparna och överlät katten till mig som sällskapskatt. Och kattens uppfödare blev VANSINNIG, för det var ju ara att låta bli att erätta för kattungeköparna att hon hade en defekt, så kunde man avla vidare på henne…

GAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHH!!!!!!!!! Skrikandes

paparatzi
0

#1 Det var så bra skrivet att jag nästan blev tårögd, lika tårögd blir jag av att precis som du skriver informationen stannar och når inte "oskyldiga" med ärligt uppsåt, dom ges ju på detta sätt inte någon möjlighet att välja.

#2 Jag föreslår att du går in på tråden Slopat DNA, där finns några upptagna hingstar.

#3 Det handlar inte om att rikta pekpinnar och kasta skit på varandra eller någon speciell, det handlar om vår kvalitétsavel som precis som #1 skriver faktiskt har bestämt en nolltolerans och då måste detta gälla samtliga som sysslar med avel annars har man inget annat att säga än "Hyckleri"

#4 Hoppas inte dom har mage att kalla sig för seriösa kattuppfödare….

Kris_J
0

Föreningen drev en linje hur man ville att individer som lämnat krum avkomma skulle hanteras. Beslutet gick emot föreningens önskemål beslutat av högre instans.
Någon som är rask kan säkert leta upp aktuellt NR av SP och återge detta.

Fenomenet att någon blir vansinnig som Anna skriver om gällande kattupfödare är inte på något sätt unikt. Det finns flera stoägare som kan vittna om hur hingsthållare agerat och reagerat när någon påtalat att de fått en avkomma som inte är helt sund Avkomman i fråga har tagits bort och alla chanser att fria eller fälla inblandade föräldra djur har försvunnit.

Detta sätt gagnar ju ingen, kör alla med öppna kort spelar alla med lika vilkor.. Jag är helt övertygad att man kan hitta vägar att komma från detta problem om man bara tillåts.

Veritas odium paretFörvånad

AnnaLundin
0

#6 Håller helt med!

ALL heder åt den hingstägare jag varit i kontakt med angående betäckning, som utan omsvep berättat att hingsten ifråga HAR lämnat avkomma med defekt (EJ krum!). Det hela är rapporterat till SH, som anser att det inte är någon ärftlig defekt.

Jag skulle själv inte vilja avla på min egen hingst om den nedärvde defekter. Så skulle jag få indikationer om att en hingst jag äger (om det nu lir fler såna) så hoppas jag verkligen att jag tar mitt ansvar då och tar den ur avel utan att blinka! (det är ju lätt att sitta här och raljera, det kanske är svårare om man väl hamnar i den sitsen??)

paparatzi
0

#6 Det var ett mycket bra inlägg, öppna kort ger ett ärligare intryck.

Jag kan samtidigt förstå hingstägare när sånt här händer, det är ju bara hingsten som får sona, det måste väl vara fel när dom faktiskt nedärver av både mor och far.

Inte tror jag att stoägare törs träda fram mindre för det.

#7 Precis! Vi har alla ett gemensamt ansvar att våra djur får vara sunda och friska, framförallt vill väl ingen att något djur ska lida, men det får inte bli en form av häxjakt efter folk som råkat ut för defekter då man bara handlat i god tro med folk man kanske sett upp till pga höga meriter. man litar på att erfarna uppfödare vet vad dom håller på med.

Pheobe
0

skulle aldrig få för mej att behålla en sådan ponny. Ush