Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: avel
Läst 1177 ggr
Milla
0

Framgångsrika fux linjer

Sitter här och funderar på om det finns några speciella linjer man ska använda för att få fram bra fuxar.

Vad jag tänkte på är att där finns ju en hel del svarta linjer som avlas framgångsrikt.

Var bara en fundering jag hade.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Angel
0

Gletness Rockall med söner hör väl dit…  Fundersam

Pheobe
0

jag fick höra av framgångsrik herre inom shetland att det är väldigt intressant utan just dessa linger inom fux. Utan ex Rockall. Att ett bra fuxsto utan Rockall kan vara värdefullt.

Annars tycker jag Rockall , Kärlingehults Max, Firth Bracken och även Capone-Fire och fadern Jolly är bra att ha i sina stammar. För att nämna några.

Milla
0

ok tycker det är intressant detta här med dom olika linjerna.

Har också hört att en bra fux utan rockall blod är värdefullt.

Minsanne
0

Frastan v Dekema finns ju. Han har inget Rockall blod i sig. Utan har helt nytt blod, fritt från dom flesta linjerna som finns i Sverige.

Cattis
0

Jo, men det beror ju på att många av de bra fuxhingstarna har Rockallblod i sig.

Säker stam är väl viktigast i sig självt, inte att bara få ett sto utan Rockall. Det måste ju fortfarande vara ett bra sto, så man skall nog inte stirra sig blind på stamtavlan på det viset utan kolla upp stammar och linjer för att hitta det man letar efter.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Johanna-Granberg
0

Charley vd Provinicaleweg har också lämnat bra med tanke på sin ELIT titel.

Cattis
0

#6 Verkligen! Och inte med tanke på sin Elit-titel utan med tanke på alla hans toppenavkommor. :-D

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Milla
0

#6 ja charley gillar jag skarpt.

AnnaLundin
0

Ska vi titta på mödernelinjer så är Kerry v Bunswaard och hennes döttrar ganska utmärkande… Kerry är mamma till  de elitpremierade stona Teresia (behöver hon någon närmare presentation?) och Almnäs Verry, Persilja och ytterligare 4 guldbelönade ston.

Du har väl själv någon ur denna stam vill jag minnas… (jag också :P)

Milla
0

#9 stämmer bra det, jag har en unghingst kvar.

Ska kanske förtydliga att jag satte in tråden mycket för att få fler att lära sig mer om dom fuxiga linjerna, som jag skrev ovanför så är en hel av dom svarta linjerna mer kända.

För mig som precis har börjat lära mig om linjer och så så är dom svarta dom man kan bäst.

Fuxarna ja där vet man ju att rockall är den störste

UG
0

Parlington Pimpernell och Allright tycker jag var och är fantastiska fuxhingstar.

ninam
0

Bravo är jättefin tycker jag!

sanne
0

Vi pratade faktiskt lite om detta på Väst höstmöte, det finns ju inte så många fux hingstar utan Rockall blod längre, Kan ju vara intressant o få någon utan, precis som de svarta utan Rosson of Transy..

Frastan är ju super fin !! Jag har några andra förslag till dig Milla men dom tar vi "privat" Vi fick ju en del tips av Morgan när han var här… Paola har ju lämnat en fux avkomma, men du får kolla med Anne om den..

Milla
0

#12 ja Bravo gillar jag också har en mycket trevlig son efter honom.

Asagard
0

Vi har hingsten Kölnäs Camillo RS 301 som är helt utan Rockall-blod (till salu för övrigt!). Han har lämnat riktigt bra avkommor tycker jag och rekommenderar honom varmt om någon är intresserad av honom!!

Asagard
0

Glömde - Han är ju efter Charley (nämnd ovan) och u: Goldan Tammy som lämnat Almnäs Ulex också, som i sin tur lämnat Toy. Tycker det visar på en förärvningssäker stam.

Pheobe
0

jag tycker det är viktigt att de finns dom som inte avlar på Rockall för till slut kommer vi inte kunna betäcka våra ston om vi har Rockall i flera led i stammen. Tycker bra om Rockall och har honom i två av mina ston, dubbelt på den ena ponnyn men det blir också svårare välja hingstar. Ännu svårare blir det att sälja hingstar efter dessa ston med mycket Rockall i för en godkänd hingst linjeavlad Rockall kan vara svårt att använda sej av inom fuxavel.

Vem sa att man måste ta bort kvalitén om man tar bort Rockall eller annat mkt nedärvt blod? Jag har ett diplomsto avlad på lite "osäkrare" stammar som jag fått många fina lovord för. Hon bär på föl helt utan Rockall men har istället Charley i stammen. Hon ska åter igen betäckas helt utan Rockall.

Viktigt är ju att inte gå för djupt tycker jag med samma blod för man hamnar i en cirkel då.

AnnaLundin
0

Hmm… Nu ger Ni mig ju ännu ett skäl, utöver det sentimentala Generad att behålla min lilla HocusPocus som hingst ett tag till. Han är fux och har inte Rockall så långt ögat når. (däremot 2x Roy v Bunswaard, men han är ju inte ens fux…)

Sentimentalt för att han är enda avkomman u Cocos som så tragiskt dog i augusti.Gråter

SofiaChristina
0

Här är en till som bara älskar Bravo v Spuitjesdom,vilken underbar hingst, och våra ston efter honom är så otroligt trevliga att hantera dessutom.

Pheobe
0

#18 det är faktikt ingen dålig idé. Du vet ju inte vad Röding kan åstadkomma…  Royal har ju nedärvt sej väldigt bra så på mammans sida är det ju kalas.

Pheobe
0

#18 glömde Newton och Transy förståss på Agrees sida

[Anna-N]
0

#9. Har ju en Kerry v Bunswaard dotter - Almnäs Gaia. Värdesätter denna stam med Wells Fireman mycket högt gällande fuxaveln. Hon är dräktig med just Charley v d Provincialeweg. :-)

AnnaLundin
0

#20-21 Stammen på mammans sida är jättebra. Royal, som sagt, har ju förärvt sig väldigt bra på de få avkommor han fått och är väldigt välstammad. Och mödernet är mamma guldbelönad, mormor guld+diplom, mormorsmor diplom, mormorsmormor Elit… Och Han ser faktiskt bra ut, jag hoppas att han utvecklar sin trav likadant som hans mamma gjorde… Och av vad som går att se nu så har inget blivit sämre av Röding i alla fall….

Charlotte-J
0

Fireball v.St Poloderzicht är också en fuxhingst utan Rockallblod, med en bred bläs dessutom ;-)) Han är förövrigt TILL SALU!!

Amor vincit omnia Kyss

Ellinor Johansson
0

Jag tycker också mycket om Bravo, han nedärver verkligen ett fin temperament och såååå mycket tagel.

Hos oss har Bravo som morfar varit mycket lyckad i min miniavel.

SofiaChristina
0

Hector af Sörtå är ju en fuxig läckerbit,som ju fick en kanon start i aveln,av fyra avkommor i första kullen,fick en diplom och en blev godkänd hingst, jag tror att han inte heller har en droppe Rockall blod, men minnet kan spela mig ett spratt.

Jeanette-H
0

Kyllemos Oliver har en förärvningssäker stam , utan Rockall!

såsom fm, mor helsyster mf mm mmm är alla ELIT prem med mera. tror inte alla har tänkt på det.

han själv har inte så många visade efter sig heller.

Min egen åsikt ialf.