Passförfarande
Vid slakt av häst hur ska passet hanteras?
Jag trodde det skulle tillbaka till registrerande förening, men fick idag veta att slakteriet tar hand om passet och förstör det.
Jag sa att om passet inte kommer tillbaka till registratorn vet den ju aldrig när hästen dör.
På ett annat ställe jag varit på skickades passet tillbaka hem till mig, med hål i, och stämpel Makulerad på varje sida.
Är det olika för olika raser?

På shetland så vet jag att Fredrik vill ha in passet när hästen dör. Men jag har aldrig slaktat någon häst, så jag vet inte vad slakterierna gör med passen. Men jag tycker att det öppnar upp för fusk med slakten om de sitter på en massa pass som de kan "göra vad de vill med" eftersom ägaren tror att passen förstörts. Har tyvärr hört talas om mer än ett slakteri där man fuskar hejvilt för att kunna slakta djur som egentligen har ätit saker som det är livstids karens på…
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

På travarna så får vi hemskickat ett markulerat pass från slakteriet. St vill inte ha passen utan ett telefonsamtal räcker och de skriver att hästen är död.
Eftersom det här var sveriges största slakteri tror jag inte de törs fuska. Jag tänkte mer på att passet behöver in för att bekräfta för registraturen att hästen är verkligen ÄR död.
#2 Åker ni till Gällersta? Därifrån fick jag också passet hemskickat.

#4 Ja det brukar vi göra, men sista pållen fick åka till ett gårds slakteri i Värmland eftersom det var 90 på kö i Gällersta
Jag lämnade passet till slakteriveterinären och hon skickade in det med slaktintyg till stambokföraren. (Lammhult)
Detta är nog för att man inte ska kunna använda samma pass för att slakta flera hästar.
Fick passet hemskickat (makulerat) från slakteriet.
#5 Nu är det bara 60….
Vi fick inte tillbaka våra pass på våra 5 hästar vi sände i sommras till Scan i Linköping. Ingen av de rasföreningarna de hörde hemma i 3 st har fått deras pass tillsända sig.
Ska vi sända fler hästar till slakt kommer jag personligen se till att jag får våra hästar pass tillbaka markulerade. Då jag vet att även Scan inte har en ren bakröv.