Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett13-bruks
Läst 2035 ggr
UG
0

TR 5 2011

Tävlingsreglemente 5 (körning) 2011 ligger ute på Svenska ridsportförbundets hemsida. Ett förklarande dokument skrivet av körkommiténs TR-grupp ligger ute.

Vill du börja tävla klassisk körning? Kontakta din distriktsgrenledare. Information finns även på intresseorganisationen Kuskringens hemsida.

Tävlingsterminen uppdateras ständigt.

UG
0

507 2 1 Tillagt mått mellan svängel och vagn för ponny. Avståndet mellan marken och hasen på hästen ska vara minst detsamma som mellan hasen och svängeln. Minsta bredd på svängel 50 cm.

Denna fråga återkommer ständigt här på forumet. Nu vet vi!

UG
0

509 1 Tillagt att easy boots räknas som skoning

Bra! Skor är ett krav i maraton men inte i dressyr och precision.

UG
0

506 5 Groomålder, efter många reaktioner på vår ändrade groomålder så har vi enats om att vi istället följer FEI regler. Groomålder från 2011 är alltså att om kusk är 18 år och äldre får denne ha en groom som är minst 14 år. Om kusken är under 18 år så måste groomen var minst 18 år.

Hurra! 14 istället för 16 som gällde 2010!

sonja
0

TAck för länkarna och förtydliganden.

Inte hurra till ingen galopp i hindren i LA o LB. Trist att behöva hålla in en häst som bjuder och vill gallopera. Hur har man tänkt här? Då var det nästan bättre med ingen tidtagning, som också var väldigt trist. Undrar vad de inkomna reaktionerna har bestått av?

Ahnna
0

#4 Läs på körforumet på Bukefalos vad folk tycker nu. Inga glada miner, kan jag lova. Obestämd Körkommittén hävdar ju att alla ändringar för i år kommer utav insända brev, men jag fattar inte hur man som utsedd kommitté kan gå så blint på åsikter från några kuskar och inte tänka själva. Som jag skrev på Bukefalos så verkar de inte ha tänkt igenom alla klasser som en helhet, utan kollat på gren för gren separat. Glappet mellan klasserna har ju också ökat, vilket knappast gör det lättare att klassa upp.

Det där med galoppen är det nog ingen utanför kommittén som förstår. Som flera har sagt, varför ska man behöva bromsa en häst som självmant väljer galopp framför trav? Det VILL man ju i de högre klasserna och kommittén VILL ju att man ska klättra uppåt hela tiden. Makes no sense…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

UG
0

Gällande att gallopp är förbjudet i maratonhinder i L:A, Femsekundersregeln gäller. Bryt av galloppen inom fem sekunder så får du inte straff. Tidtagningen i hindrena är tillbaka. Man kanske skulle skaffa sig en skolad varmblodstravare ;-)

Ahnna
0

#6 Fast man får ju 1 straff för varje påbörjad 5-sekundersperiod…? Så man borde ju få 1 straff även om man bara galopperar ett steg.

www.stuteriprecious.se

sonja
0

# 5. Hjälp så många frustrerade människor. Hoppas någon fick fram ett bra mail. Man undrar verkligen hur det är tänkt. Det blir ju verkligen ett hopp upp till nat.
Jag ska nog söka dispens om det är möjligt. Det kommer nog inte att bli så många tävlingar i år och det skulle vara kul att tävla, förlåt utbilda sig, i nat klass någon gång. Jag saknar en Maraton i LA. Trodde först att jag var tvungen att ha en precision till, men jag har frågat och de reglerna är troligtvis bara om man vill starta enbart precision. Vi startade alltså en LA med Dressyr och maraton och en LA med dressyr och precision förra året. Förutom starter i serien och i enskilda dressyrtävlingar. I enbart dressyr är vi kvalade till nat msv. Hoppas trenden med dressyrtävlingar fortsätter, det är en pos del av TR tycker jag, med tävlingar i enskilda discipliner. Än så länge finns bara tre tävlingar här ner i TDB, men det är ju tidigt på året. Nu får det i alla fall vara slutharvat i serien, även om det var kul. Så man får se vad som återstår.

sonja
0

# 8 och med slutharvat i serien menar jag absolut inte att det är något dåligt att köra den, men nu har jag varit med i flera omgångar och det är ju faktiskt till för nya kuskar eller kuskar med nya hästar.

Ahnna
0

#9 Fast det är ju nåt som flera kuskar och klubbar vill ändra på. Glad

Det vore ju mycket roligare med lagserier även i de högre klasserna, eller en blandad serie där man t.ex. behöver ett ekipage som kör LA, ett som kör Nationell Lätt och ett som kör Nationell Medelsvår klass för att bilda ett lag. Någon klubb vet jag ska starta en "mentorcup" med liknande upplägg, där de kuskar som befinner sig högre upp ska agera "mentor" åt de som befinner sig i lätt klass. Ingen dum idé, men "mentor" är kanske onödigt att kalla det, tycker jag. Flört Som reglerna är nu, i kombination med att det är så få tävlingar, så är det ju många väldigt erfarna kuskar som ändå inte har kommit högre än LA eller kanske Nationell Lätt.

www.stuteriprecious.se