Några tankar om avel
"Gårdagens avel har byggt upp det avelsmaterial vi har idag. Dagens avel bygger upp morgondagens avelsmaterial".
Kloka ord. Jag tillhör dem som ser upp till den gamla stammen av hästkarlar. Olle Kjellander, Bengt Blomqvist, Lennart Ljungstorp mfl. Alla dessa är borta nu, men det finns andra kompetenta människor att få råd från. Människor som avlat i många år, har haft sina stammar i många generationer och "vet" vad de lämnar. Sådana uppfödare beundrar jag och är faktiskt avundsjuk på. Jag önskar att jag hade deras öga och erfarenhet. Men så är det inte och då gäller det att suga åt sig så mycket kunskap man bara kan.
Vi som är nya borde värdesätta dessa uppfödares kunskaper bättre, det tycker jag inte alltid görs. Lite ödmjukhet inför den äldre generationen uppfödare skulle inte skada!
Håller fullständigt med dig. Synd att man inte tänkte på det som yngre när jag var mkt i ett halvblodsstall. Där ägaren var superduktig på avel. Varför sög man inte i sig mer av hans kunskaper? Det kan jag ångra ngt grymt! men då var det bara rida som gällde! Tyvärr…

#0 Kloka ord och det stämmer så väl.
Bra skrivet, det finns faktiskt kaninuppfödare som inte heller är att förakta..

Så sant som det är skrivet, vi fick stor hjälp av en mycket stor uppfödare för arton år sedan, så honom kan vi tacka för att vi är där vi är i dag, det finns många som har hållit på i många mer år än jag och dom beundrar jag för deras framstående avel, Furunäs är ett lysande exempel och Almnäs, dom är inte att förakta, det finns givetvis många fler, så att ta råd av äldre uppfödare är ett gott tecken på att man är ödmjuk och vill ha så mycket kunskap som möjligt med våran fina ras.
#3 det gäller väl alla djuryyper. Varför just kanin?
Synd man inte avlar bättre på människosidan 

#5 Överhuvudtaget är människans syn på sig själv ganska konstig jämfört med vår syn på djuren. Människor med defekter av olika slag ska till varje pris omhändertas, vårdas och få sina "rättigheter", medan djur med defekter avlivas eller tas ur aveln, etc. (Medan det hos människor heter att få barn är en rättighet.) Jag har en kusin som är utvecklingsstörd och jag menar inte på något sätt att människor som han ska avlivas (hoppas jag att ni förstår!
) men det är rätt intressant hur människan fungerar rent moraliskt och etiskt mot andra människor kontra mot djur.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
mycket bra skrivet annette.
Pheobe TOUCHE
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
#6 Dödshjälp på djur är en skyldighet, medan dödshjälp på människor är mord!!

Ja det är ju sant.
Att jämnföra människors fortplantning och avel på djur är som att jämnföra kuddar och äpplen.
#5 inlägget kan tolkas på många olika sätt. tyvärr så får jag tankar om Hitlers ide om om den rena rasen. Det får ju givetvis stå för mig.
#6 Så var skall vi dra gränsen för människor då? om man hade tänkt på det sättet så hade vi inte fått uppleva Stephen Hawkins skarpa intellekt. Förstår hur du tänker, men håller dock inte med dig.
Dock så har vi tagit bort det naturliga urvalet från de djur vi håller i våra hem mm. I naturen så hade de djur med defekter inte överlevt. Men det gör de i fångenskap då de har tillgång till mat och skydd. För att skydda arterna från att utarma sig genetiskt så är det i mina ögon moraliskt och etiskt rätt att se på djuravel med hårda ögon.
För människan så är det faktiskt en rättighet enligt de mänskliga rättigheterna att få barn. Att förvägra någon att få barn är ju en inskränkning på den personliga integritet och på den personliga friheten.

#10 Jag har inte sagt att jag tycker att man ska dra gränsen någonstans, jag bara belyste att vi människor har en väldig dubbelmoral när det gäller avel av djur kontra människor.
#8 Visst är det konstigt egentligen att vi anser det?
www.stuteriprecious.se
#11 Nej. det har du rätt i. Du skrev inte det någonstans.. Dock så fick jag den frågan i mitt huvud. Efter min fråga så svarade jag lite på det du kallar dubbelmoral enligt mina tolkningar och åsikter om just detta.

#12 Ja, och om man ska dra samma parallell till djurens värld så kan man ju fråga sig hur många "skarpa intellekt" som har avlivats, och på så sätt missats, på grund av någon defekt…? Det här är ju stora frågor som inte har några egentliga svar, eftersom etik och moral skiljer sig mellan människor.
www.stuteriprecious.se

Ahnna, du har rätt, man skall vara mycket försiktig i sitt handlande, även ett djur har rättigheter, avlivning är inte något bra första alternativ, djuret har ett livsvärde trotts sina medfödda brister. Inte är det djurets fel att det fötts.
Dock skall man inte avla vidare på sådana individer. Hingst såsom sto som man är medveten om bär på allvarligt defekta gener skall plockas ur aveln.
Att spela roulett med arvsanlagen såsom hingstpremieringsnämnderna har gjort i alla tider visar bara på hur överflödig denna organisation har varit.
Denna nämnd har bara visuellt bedömt individerna a la "miss world" I och för sig har jag en viss förståelse för denna skönhetsbedömelse, men vad har detta med kvalitet att göra?