Svartskimmel?

Oj som han har fällt av :D
Så ser Jasmin ut när hon fäller först fäller hon av sin vinterpäls, och blir då så grå med *ål* sen fälls det gråa av och hon blir sin svartskimmel (eller hon står nog tom som brunskimmel)
Önska att mitt föl hade börjat fälla lite så vi hade kunnat se vad han ska bli för färg ;)
Våra brunskimmlar har sett ut så där, så jag skulle tro en brunskimmel om man kollar runt ögonen och vid mulen.
Delad glädje är dubbel glädje :)
Att det finns en mörkare rand längs ryggen behöver du inte fundera på, det är en "fusk-ål". Eftersom det inte är någon black förälder så kan inte avkomman vara black.
Frågan är väl om det är en svartskimmel eller brunskimmel. Hur såg den ut som nyfödd? Har du själv känslan av att det är svart grundfärg så är det säkert det. De kan ju bli ganska solblekta, utan att för den skull vara bruna.
Jag skulle säga brunskimmel pga den bruna på mulen och över ögonen.

#6 - med den färgen som föl är det ingen tvekan om att det är en svartskimmel.
Som jag skrev ovan, solen kan bleka dem ganska mkt, framförallt i de tunnpälsade partierna runt nos och ögon. Och det är det jag tror har hänt med din också… (min svartskäck-unge ser också ut så runt ögon och nos)

Precis så såg Jasmins föl ut också när han föddes och just nu vet jag inte vad han blir , svårt när de är födda så sent som han i juli då de oftast knappt har börjat fäll nu

Tack för hjälpen, det är första gången jag har ett föl i annan färg än svart och fux, därför min osäkerhet ang färgen på honom.
Helt klart svartskimmel. Är Gläntans Domino pappa? Vad jag vet har inte han något "brunanlag", dvs han lämnar inte bruna föl med svarta ston.

#10 Pappa är Gläntans Domino och morfar är Haodo.

Fast svart och fux kan bli brunt ibland ;) sen har ju jag Dalsgårds Jasmin som har samma mamma som Haodo och hon är reggad som brunskimmel ;) och hon har som sagt svart pappa
#12 Svar och fux kan bli brun men då måste fuxen ha brunanlag och det är inte alla fuxar som har det. Vad jag vet har inte Gläntans Domino det anlaget.
#12 igen. Dalsgårds Jasmin kan omöjligtvis vara brunskimmel om pappan är svart och mamman svartskimmel. Hon måste vara svartskimmel annars är det mamman som är felreggad så att hon egentligen är brunskimmel.

Jag tycker den ser ut som en brunskimmel.
#13 Domino har lämnat brunt med svarta ston.

#14 kan vara fel i färgen någonstans , ibland är jag också tveksam till att hon är brunskimmel men Django som är hennes pappa tex har ju lämnat fux även när han har betäckt med svarta ston så hon har säkert den genen ;)
#16 - OM färgen på Jasmins mamma stämmer, dvs att hon ÄR svartskimmel så är svart eller fux de enda möjliga färgerna på henne rent genetiskt. Svart + svart kan aldrig ge en brun avkomma.
Så antingen är jasmins mamma brunskimmel (hennes mor är brun så det är möjligt) och så kan Jasmin också vara det. Eller också är Jasmins mamma korrekt färgangiven som svartskimmel och i så fall är Jasmin det också. För brunskimmel är en genetisk omöjlighet.

Ja du inte vet jag men hon står som brunskimmel och ja ibland kan jag också tycka att hon är mer brunskimmel än svart , som jag mycket väl kan tycka att många svarta är mer bruna än svarta ;)
Fast svart och svart kan ge fux ;)
#18 Den där såg jag ju hos dej… Den är absolut svartskimmel. Utan tvekan. Man får kolla på dom innan solen blekt dom på sommaren och jag såg ju henne på våren
Medarbetare på djurskydd.ifokus
#10 Han har lämnat flera bruna med svarta ston så nog har han brunt anlag alltid

#19 Anna de beror på när du ser henne , när hon är inne i olika perioder så ser hon ut som brunskimmel faktiskt och om man tittar ner i pälsen bla… för mig spelar de inte någon roll om hon är brun skimmel eller svart skimmel ,hon är en lika bra häst för det ;) men reggad som brunskimmel är hon , titta på bilden som ligge på min sida så ska du se att där är hon mer lik en brun än svart ;)

Anna Lundin , ja Hamodam har ju mycket brunt bakom sig :D
#21 Jag såg ju henne då vi var där och kollade på Mowgli ju… Hon var svart då =) Kollar du på många svarta kan dom ju se bruna ut trots att dom omöjligt kan vara bruna.

#24 Jag tycker hon ser ut som en svartskimmel.
Jag vill ju faktiskt att svart ska vara SVART, men hon är (tyvärr) inte brun.

#24 jag tror också att hon är svartskimmel. Har du inget kort på henne när hon inte är "skimlad"?
#20 ok, jag visste inte det. men då har domino brunanlag och fölet som tråden handlar om kan vara brunskimmel (men jag tror han är svartskimmel)

#25 hon ser svartbrun ut kan man säga . fast jag tror iof att många svarta borde heta svartbruna, mörkbruna i stället för svarta för är de svarta så ska e va svarta kolla Friesrna de är aldrig annat än svarta ;)

Men visst skulle svartskimmel + fux även kunna bli rödskimmel ;)
#30 många som ser svartbruna ut kan INTE ha brunt anlag

#30Den diskussionen kan man ju eg ta i en annan tråd , men som sagt jag har sett svart o svart lämna fux, svart och fux bli brunt , fux och fux svart mmm …. Men för att vara riktigt säker på att de inte kan lämna bruna så måste man väl ta DNA prov/tagel prov för att se vilka gener de har att lämna färg eller ? Jag har ju tex brun +brunt som lämnat bleksvart ;) inget jag hade kunnat ana när jag såg de hästarna *ler*
Fast jag tror nog att shetland är den enda rasen som jag vet som har så många *svarta* som är svartbruna eller mörkbruna 

#33 Fast fux + fux kan bara bli fux :)
#30 - svartbrun är en svart häst med brunt runt nos och ljumske. I mina ögon ser din ponny svart ut i huvudet = svart och att hon då är solblekt brun i pälsen på kroppen gör henne inte brun utan just bara solblekt svart.
jag skulle säja snarast tvärt om, jag har nog hittills inte sett en enda felreggad svart, däremot massor med hästar som ÄR svarta men som felaktigt reggats som bruna/märkbruna/svartbruna.
Bifogar en bild på min Mathilda, som är en typiskt solblekt svart häst - tänk dig konstantskimmelanlag på henne och hon skulle se ut som din häst gör.

#33 Det enda du sa som var knasigt var fux lämnar dux, annars är allt det andra möjligt vid rätt anlag. Inget konstigt.
#35 sådär ser ju många svarta ut och många tror och tycker sej veta att dom ska vara bruna vilket ju är helt fel
Här är en som ser brunaktig ut av sommarsolen

Fast alla är väl inte solblekta på vintern ;) …
#37 - inte alla men även det förekommer…
Här är Cassis i vinterskrud på Halloweenutställningen i vreta - bilden lånad från resultattråden

#37 det svarta stot jag hade, var nästan mer solblekt på vintrarna än på somrarna. Hon blev jätteljus på topparna i vinterkostymen. Ända gångerna hon var riktigt svart var när vinterpälsen lossnade och den nya sommarpälsen kom fram.
När det gäller svarta och bruna så är det enkelt att veta om hästen bär anlag för just brunt.
Agoutianlaget syns på svart häst, om det finns där, den blir alltså brun.
En svart häst kan omöjligt bära på agouti och kan således inte lämna det vidare till avkomma. Så svart+svart kan ALDRIG bli brunt.
Brunt+brunt kan lämna både svart, brunt och fux beroende på om dom lämnar vidare agoutianlaget till avkomman, samt beroende på om om de har enkel eller dubbel uppsättning "svart-gen".
Svartbrun är en helt egen färg som definitivt inte ska förväxlas med mörkbrun, som ju bara är en nyans av färgen brun.
Min kille ser ut sådär och han heter Svartskimmel i papprena.
Han har dock röd man men svart svans..