Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 6096 ggr
[Luppa]
0

Köpa Shettis?

Vad krävs egentligen, tänker på kunskapsnivå…

Jag är en 30-årig tjej som väldigt gärna skulle vilja köpa en liten Shettis, till körning/trickträning och NH. Eventuellt även som ridhäst till min dotter när hon blir lite äldre.
Har alltid haft ett stort hästintresse, men red bara en termin när jag var liten. Hade inte råd med mer, och sedan har det liksom inte blivit av Rynkar på näsan
Har dock pysslat en del med hästar. Typ in- och utsläpp, fodring, mockning osv. Är definitivt inte rädd vid skötsel. Ridning känner jag mig dock väldigt osäker inför, och skulle inte våga köpa en stor körhäst.

Vi har kor och får, och ett stall som till hälften är ombyggt till kaninhus (föder upp). Skulle få plats med två boxar i Shettisstorlek.
Så stall, hagar hö och spån finns, det är inga problem.
Hur är det med sällskap, ska man skaffa två eller duger det med får?
Och viktigast av allt: Är det OK att köpa en Shettis när man är så pass grön?

mizabella
0

Finns väll inga skrivna rätt eller fel.

Men enligt mig är en shettis lika mycket häst som en stor häst, kräver lika mycket kunskap och samma behandling som vilken större häst som helst. Shettisar är tuffa hästar och inga leksaker (förutsätter självklart inte att du tror det :)

En bra grej är kanske om du känner någon du kan få tips av? alt åka på träning någonstans? (horsemanship, tömkörning etc)

Jag skulle inte vilja ha får som sällskap till mina enbart, utan tycker det är bättre med häst sällskap. (osäker, men kan ha kommit lag om att man inte får ha en häst själv?)

Det här är alltså bara vad jag tycker :) Lycka till! :)

Miica
0

Jag kan nog hålla med #1 men samtidigt så tror jag att man lär sig otroligt mycket på vägen.
Jag började med sköthäst ett  par år, innan frågan stod vid min dörr om jag ville skaffa häst.
SVaret var enkelt och jag va nog relativt grön vid tillfället, men vi lärde oss ihop och hästen lärde framförallt mig otroligt mycket!

Och precis som #1 säger så är det numera lag på att en häst måste ha sällskap av en annan.
Vet inte om det finns undantag, som tex vid sjukhage eller hästar som inte kan gå med andra. Men tror de måste se andra hästar iaf.

AnnaLundin
0

Det är tyvärr inte lag på att häst ska ha sällskap av häst, utan det kan vara okej om sällskapet består av andra djurslag.

Jag skulle dock bestämt rekommendera trådskaparen att skaffa två ponnyer om hästköpet blir verklighet. Hästar bör absolut ha hästsällskap, det mår de bäst av eftersom de är flockdjur av naturen.

Hanna-D
0

Tycker det är ok med en lägre kunskapsnivå om man har hästkunniga i sin närhet/som man kan fråga. Man lär sig som sagt mycket när man väl har en egen häst.

Daladis
0

Klart du kan köpa shettisar! Det är en perfekt häst för alla åldrar. Vår minsta son har ridit vår ena shettis o jag har kört o tömkört henne mycket. Det går för är man bara intresserad så finns det hjälp av kunniga att få om man behöver. Skulle inte rekomendera att ha dem med fåren… Jag har haft mina ihop (shettisar o får) ibland o jag blir bara oroligt så det har jag slutat med. Orolig för att shettisarna sparkar ifrån till fåren när dom tycker fåren är närgångna o fåren är inte smarta? nog att gå därifrån, eller ivarje fall inte snabbt nog i mitt tycke, så jag blir orolig för dräktiga tackorna ska få missfall, eller nåt ben avsparkat… Men ibland får de gå ihop på betet för då är det så stort så det blir inga problem.
Men jag rekomenderar också att du ska ha två shettisar, "lika barn leka bäst" Kyss o får o hästar har inte alls samma sätt att "vara".

Lycka till! Hälsar Erica

mizabella
0

Håller självklart med alla att man lär sig på vägen! ingen är väll proffs på nått från början? :) man måste ju börja nånstans :)

[Luppa]
0

OK…
Ja jag har ju kompisar som har häst, men inte här i närheten.
OM det blir häst, så blir det 2 Shettisar. Jag tror inte att får och häst har så mycket utbyte av varandra…
Självklart så tror jag inte att en shettis är en leksak ;) Har full respekt för hästen som djur, oavsett storlek och ras. Rent mentalt så kan nog en Shettis vara svårare än en stor häst ibland…
Anledningen till att jag har fastnat just för Shettisen, är att jag tycker att det är en himla charmig ras. Dessutom så har jag ju små barn, och tanken är väl att åtminstone den djurtokiga lilla tjejen kommer att vilja rida så småningom.
Själv har jag fastnat för körningen (även om jag förmodligen kommer att vilja testa på westernridning i framtiden), och skulle vilja ha en liten pålle som kan dra vagn. Det är ju lite lättare att ta men lilltjejen i vagn än på hästryggen också ;)

Men det jag är mest sugen på är markarbetet, att få till ett samarbete med en häst
Har tidigare tävlat i lydnad med mina hundar, och jag har ett stort intresse av olika sorters tankearbete för djuren.

Jag ska inte göra något förhastat, men tankeverksamhet pågår. Flört
Tack för era svar!

Kratern
0

Till TS…..Jag skulle vilja byta ut ett ord i din fråga….

" Är det OK att köpa en Shettis när man är så pass grön?"

Och skriva: Är det OK att köpa häst när man är så pass grön?

Mitt svar skulle spontant bli nej.

Då är det nog bättre att först lära av någon som har shettisar.

Jag är helt säker på att du redan vet att de inte ska skötas som får, men…

Lite mer kunskap om t.ex utfodring kanske behövs innan du köper din shettis…

Daladis
0

Men har man får o kor tror jag inte det är för krångligt att lära sig att fodra en shettis Flört. Oftast klara ju en shettis sig på hö eller hösilage om det är bra värden o ev. komplettera det med lite kraftfoder är väl inte krångligt. Det skulle då jag som säljare informera om vad som är för foderstat till just den hästen o sen har hon säkert koll på vad dom har för foder hemma när de har kor.

[Luppa]
0

#8 Anledningen till att jag skrev Shettis i stället för häst, är att detta är ett shettisforum. Ber så hemskt mycket om ursäkt för det.
Menar du på fullaste allvar att man inte ska sköta dem som får? Men vad gör man med ullen då? Förvånad
Nä, allvarligt talat. Vad vet du om mina kunskaper om utfodring? Det är inte ett fullblod i full tävlingskondition det handlar om, och jag ska inte exprimentera med egna kraftfoderblandningar…
Vårt hö är inte analyserat, men det är ju varken dyrt eller svårt att fixa. Sen så förstår jag inte riktigt vad som är skillnaden? Våra kor och får mår prima, men ett par shettisar skulle jag inte klara?

Äh, precis som jag misstänkte så blir man inte klokare av att ställa den här typen av frågor på ett forum…
Men tack för att ni tog er tid att svara. :)

Hanna-D
0

#8 Är väl inte konstigt att man formulerar frågan så? En shettis är väldigt mycket mer lättskött än många större raser.

VeronicaP
0

#10 Tycker inte alls att de är konstigt att ställa frågan som du gjorde , som du själv skriver du är på ett shettisforum :D

Nej shettisar är inte svårare att fodra än får eller kossor , bra grovfoder i grunden är ju A och O och det ger du ju de andra djuren med :D.

Sen så vill man ge kraftfoder så finns de kanon bra färdigfoder .

mizabella
0

#10. Tycker det är väldigt seriöst av dig att fråga. Ibland är tips bra, ibland inte. Lycka till och gör det som känns bäst för dig :) ps, shettis är en himla charmig ras :D så ditt val av ras är helt klart rätt.

Kratern
0

#10 Det var du själv som skrev att du var "grön"…

Men då förstår jag att du redan vet allt om avmaskning, verkning, foder, stängsel, körning osv.

Då är du inte så "grön" som du själv säger.

Lycka till!

Miica
0

#10 jag tycker det är bra att du frågar, sen får man  ta vissa svar med lite nypa salt och vissa inte.
Så kan det ju tyvärr vara på ett forum.
Säger som en del andra, Gör det som känns rätt för dig.
Och otroligt mycket lär man sig på vägen.
Jag kan ärligt erkänna att jag inte visste allt om avmaskning oc h tro mig, jag har lärt mig mängder!
När jag började med häst så skulle man avmaska varje vår och höst, numer ska man kolla om hästen har mask först ;) Stor skillnad, men vad visste jag när man va så grön?
Litade på alla andra i stallet, men vissa åsikter skall man ta med en nypa salt så att säga ;)

Jag skulle, om jag sålde en ponny till en som var "grön" så skulle jag göra allt för att kunna hjälpa till, alltid finnas till hands´om det kommer upp frågor. Och tror väldigt många utav de uppfödare som finns på detta forum skulle göra det samma =)

Lycka till!

[Billan]
0

# 10

Alla har väl varit nybörjare… Har man så mycket förstånd att man frågar så klaras säkert hästinnehavet av på ett bra sätt.  Har man dessutom andra djur och vet vad det innebär med passning och skötsel så är det ingen större  skillnad så.

Det är nog snarare så att en som ser sig som nybörjare är mera benägen att skaffa sig kunskap, än de som anser sig som kunniga.

Man får hoppas att Du hittar en pålle hos en seriös säljare som ställer upp med support och hjälp.

Lycka till.

MadeleneJansson
0

Naturligtvis kan du köpa shettis eller annan häst med för den delen! SÅ länge man har viljan att lära och utbilda sig själv så tror jag det kommer att gå utmärkt! Vore jag du skulle jag satsa på äldre, välinkörda och ridna shettisar. Och sedan är det bara att jobba från det!

Kanskse finns det kuskar i närheten som håller kurser? Att lära sig grundrna så som hur selen ska sitta och enklare körning är alltid bra.

MEN Man måste ju inte ut och köra första dagen man hämtat hem hästen! Jobba med dom från marken, och bygg upp ett förtroende först, det är mitt tips! Det tar tid för hästar att landa i ett nytt hem och känna sig trygga med nya människor och en ny kompis.

Lycka till! Och var inte rädd för att fråga om råd och hjälp!

[Luppa]
1

Nej, jag vet inte allt om avmaskning, men misstänker att det inte är en hel doktorsavhandling att lära sig direkt… Kolla masken och Axilur finns på Apoteket. Vi avmaskar även våra får och kor… Flört
Jag vet inte heller allt om verkning, och tänker inte heller ge mig in på det. Det får hovslagaren ta hand om.

Foder… Läste tråden här om vad allas shettisar äter. Några kg hö och ett par nävar havre, men shit hur ska jag lära mig det? Förvånad

Stängsel… Som sagt vi har får och kor. Och min sambos ex hade hästar, så han har nog koll på stängsel.

Körning… Nä, jag vet nog faktiskt inte allt om körning. Får nog skita i hästarna i alla fall, för det går ju inte att lära sig. Gråter

Och som #17 säger: man måste knappast ut och köra direkt… Jag vill först lära känna hästen och se vad det är för individ. Det skulle jag nog vilja göra även om jag var lika duktig som dig #10. Det hör liksom till, i mina ögon.

OBS! Om någon undgår att märka att inlägget dryper av ironi, så är det kanske bäst att säga det. Tungan ute

Till alla som har skrivit sakliga inlägg (även ni som sagt att jag bör lära mig mer innan) TACK!

VeronicaP
0

#18 ha ha jag ser ironin :D

#17 Bra skrivet , jag säger det ofta till de som köper häst av mig låt hästen bo in sig , lär känna varandra mm

Kratern
0

#18 Jodå, jag ser ironin…. och spydigheten också.

Om du ställer en fråga här på forumet ang. om vi andra tycker att du är för grön…

Ja, då får du väl finna dig i att kanske det finns någon som tycker  att du är det.

Det kan hända att det är bara jag här inne som inte säljer mina ponnyer till okunniga, men då får det vara så….

[Luppa]
0

#20: Sant. Och absolut, jag tål att höra att jag är för grön, annars skulle jag inte ha ställt frågan.

Men att jag skulle vara så dum så jag tror att de skulle skötas som får? De har ju inte ens samma matsmältningssystem, så det förstår jag nog att de inte ska. Jag ger självklart inte mina kaniner samma mat som fåren, och inte katterna samma mat som hundarna heller. Jag är dessutom noga med att lära mig saker, jag suger i min kunskap som en svamp.
Jag är noga med att mina djur ska ha det bra, och sköter dem efter alla konstens regler.

"Men då förstår jag att du redan vet allt om avmaskning, verkning, foder, stängsel, körning osv."
Ärligt talat, vet alla allt om det här inne? Om man ska behöva veta allt innan man köper häst, då är det nog inte många som verkligen borde ha det…

Och lära av någon som har Shettis… Känner ingen som har det. Eller jo, en tjej som har en sällskapsshettis till sin barockhingst (Nordsvensk).
Hon tycker att jag kan skaffa häst (inte bara Shettis), men då är väl hon lika dum i huvet som jag antar jag.

Egentligen vet jag ju hur det funkar på forum, då jag är aktiv på ett antal olika. Det ska ju alltid finnas en besserwisser som ska idiotförklara varje trådstartare, särskilt om denne är dum nog att erkänna att h*n är nybörjare.

Jag TROR (naivt kanske) att jag skulle bli en bra hästägare. Förutsättningarna finns, jag är hemma hela dagarna och vet vad det innebär att ha ansvar för djur. Även om de djur vi har i dagsläget tar mindre tid i anspråk än vad en häst gör.
Jag är redan bunden av de djur jag har, så det ser jag inte som ett problem.

Ridskola är inget alternativ för mig, då jag inte anser att man lär sig något av värde där. Slänger hellre pengarna i sjön.
Jag vill i stället lära mig att hantera hästen på hästens villkor, i samförstånd med den.
Så jag får väl helt enkelt glömma den drömmen, eftersom jag inte känner någon som kan lära mig.

RebeckaSvensson
0

#20 Anser att det är stor skillnad på någon som är okunnig och någon som är nybörjare. Okunnig klingar i mina öron väldigt negativt. För min del säljer jag mycket hellre mina ponnyer till någon som är grön på hästar men är intresserad av att lära sig mer och som vågar fråga (och dessutom har erfarenhet av andra djur) än till någon som tror att den vet och kan allt och inte vill lyssna.

Som någon har skrivit, alla är vi nybörjare i början och det måste man få vara. Jag kunde inte så mycket om hästar när jag fick min första (hon är i år 21 och det är 15 år sedan jag fick henne, fortfarande lever hon och mår bra) men har lärt mig enormt mycket efterhand som åren gått.

Oavsett om det gäller stängsling, foder eller avmaskning så lär man sig efterhand och framför allt lär man sig vad som passar till varje individ.

Önskar dig lycka till med dina eventuella framtida shettisar och hoppas att du hittar en seriös säljare som kan ge dig den hjälp du behöver.

Daladis
0

#18: Flört!

Jag har som sagt får o shettisar o de stängsel jag har till fåren rymmer heller inte mina shettisar från. Så det är ju bara körningen som det skiter sig på för dig:) Du kanske kan köpa en redan inkörd shettis? Det kan ju vara lättare att lära sig om hästen är van, så du kan lära dig av den. Sen brukar det alltid finnas ridskolor inom rätt rimliga avstånd var man än bor i landet, så där kanske du kan kolla om dom har nån körclinic eller så som du kan vara med på.

Lycka till!!!

Kratern
0

#21 Jag tror att du får läsa igenom mitt inlägg i #8 en gång till…Flört

Där står;

Jag är helt säker på att du redan vet att de inte ska skötas som får, men…

Var har jag sagt att du tror att de ska skötas som får?

Och du anser ju själv i #21 att du skulle bli en bra hästägare. Varför ställde du ens frågan i så fall, "om du är för grön för att köpa shettis"?

[Luppa]
0

Våra fårskallar är rätt lätta att hålla inom stängsel, köttrasfår… Vi har bara fårnät (90 cm högt i metall) och en tråd med el längst ner. Det håller fåren och korna inne, men jag tvivlar på att d räcker för en Shettis. Flört

Givetvis så köper jag en som är inkörd…
Kom precis på en sak, hehe. Min svåger har en fd travare (nordsvensk) som han kör med. Kan nog lära mig lite av honom, och han bor bara 1 mil bort.

Hanna-D
0

Trist att ett fåtal måste hacka och skriva otrevliga inlägg när det finns människor som är ödmjuka och frågar och kanske ska köpa sina första ponnyer, är inte det precis vad rasen behöver? Att fler får upp ögonen för rasen och undrar hur man tar hand om den på bästa sätt? Inte ett särskilt trevligt bemötande när man som ny kommer in i shetlandsvärlden.

[Luppa]
0

#24  Vi lägger ner det här nu va? Oskyldig

[Luppa]
0

#26 Tack :)
Jag hade ju kunnat köpa en häst på Blocket bara och sedan insett att det sket sig… Men nu vill jag inte göra så, utan jag vill att ett eventuellt hästköp ska bli en positiv erfarenhet, inte minst för hästen.

RebeckaSvensson
0

#25 Jag har fårnät med en eltråd innanför i flera av mina hagar och jag tycker att det är det bästa för att hålla mina shettisar inne (och det behövdes till fåren som vi hade innan hästarna kom till gården). Ska jag stängsla en ny permanent hage väljer jag samma staket igen då.

Kratern
0

#26 Ödmjuk?

Och vad hände med regeln att man inte skulle vara anonym?

[Luppa]
0

#25 Jaså? Ja, det klart… Det går ju inte att krypa under eller hoppa över… Och springa rätt igenom kanske inte heller är ett alternativ. Tungan ute

[Luppa]
0

#26 Jag tycker nog att jag har varit rätt ödmjuk mot de som har varit trevliga… Glad
Vem är det som har varit anonym?

Kratern
0

#32 DU är anonym…

[Luppa]
0

Hahaha, va? Skicka PM så kan du få namn, adress, telenummer eller vad du vill. Kan berätta hela mitt livs historia om du vill.
Förlåt att jag inte har orkat fylla i medlemsinformationen… Cool

RebeckaSvensson
0

#31 Precis, därför jag tycker att det är ett väldigt effektivt staket Glad

AnnaLundin
0

Jag anser väl att man bör ha en viss basal hästkunskap om man ska köpa en häst, men minst lika viktigt är viljan att lära mer!

När jag köpte mina får kunde jag absolut ingenting om får, men ansåg mig ha ett "djuröga" och allmän djurkunskap. Det räckte långt… Frågan är väl varför jag inte blev mer idiotförklarad när jag gjorde så, med tanke på hur vissa går på mot någon som tänker göra samma med hästar…?

#30 - kan du inte sluta vara rabiat om det där? Framförallt till nytillkomna medlemmar! Det var en regel som kom till efter synnerligen tjafsiga trådar, där vissa uppträdde under andra namn än vanligt. Man behöver inte hoppa på nya medlemmar om detta innan de knappt hunnit glänta på dörren hit!

Kratern
0

#36 Rabiat?

Vet inte att jag påpekat det mer än en gång förut…

[Luppa]
0

Kratern: Sådärja, nu är medlemsinformation och presentation uppdaterat. Tvivlar iofs på att jag är mindre anonym för det, då vi mest troligt inte känner varandra.

petrabroden
0

Hej

Jag tror du måste ha 2 hästar inte riktigt säker.

Jag tror ni skulle passa utmärkt att ha häst. Man ska bara ha tåla mod och envis när man har shettis. Annars är de som stora hundar. Ok de kan sparkas och vara farliga som en stor häst men är man bestämmd och visar vem som bestämmer så är de snälla( det ska man ju vara med stora hästar också, bestämmd). Är det snälla hästar är de perfekta till barn. Man måste bara vara envis ibland.

Lycka till.

Mvh Petra

VeronicaP
0

#26 Håller med dig helt och hållet .

Kratern
0

#38 Nä, Petra jag känner inte dig, men alltid kul att veta vem man disskuterar med.

Förresten…. Jag bor i Östersund (4 mil söder om)

[Luppa]
0

#41 Ja jag såg det.

petrabroden
0

Håller med # 26