Hästtjuvar i Skåne
Hörde av en bekant att de haft påhälsningar av tjuvar i sitt stall..stallägaren hade vaknat mitt i natten av att hundarna skällde, gick upp och tände lampan och sen ut i stallet. Där står en häst med grimma och grimskaft på sig!!!
Detta var i Kristianstad trakten i Skåne..så ni som bor i närheten var vaksam på om det snurrar okända människor i närområdet av ert stall…
Alltså hur vågar människor??? ska det vara så svårt å veta att veta att skillnad på mitt å ditt?? blir förbannad när man hör sånt….
Medarbetare på Gotlandsruss i fokus
Av ett russ blev det russigt värre 
ja visst finns det fräcka människor..
Men gud, att man inte ska kunna ha sina djur i fred( eller saker)
Tur att hon hade hundar som varnade!
Hoppas man inte får vara med om sånt själv!
va????????? men fy så otäckt
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Om detta hade hänt mig så hade jag antagit att hundarna som vanligt skällde på ingenting och att hästen hade grimma med grimskaft för att jag glömt det på. Det hade inte varit konstigt alls. Men otäckt. Förstår inte hur det kan vara av något värde att stjäla en häst, allra minst shetlandsponnier, men det händer ju tydligen.

När mina ponnyer stals, trodde jag heller inte att det fanns något värde i att stjäla en shtelandsponny för att sälja. När jag sedan fick höra hur mycket min Dumle sålts för i Finland, förstod jag att tjuvarna tjänat en bra slant .
Medan Dumle var borta blev jag uppringd av en kvinna som läst efterlysningarna. Hon hade haft annons ute på sin shetlandsponny, och en lite märklig spekulant hade ringt. På natten sedan hade hon haft påhälsning i stallet, men de hade inte fått med sig hästarna. Det händer inte ofta, men jag vill inte uppleva det igen. Man ska inte förstora något, men heller inte negligera eventuella varningstecken.
#6 oj vad hemskt.. ponnyer?hur många tog dom? fick du tillbaka dom?
Medarbetare på Gotlandsruss i fokus
Av ett russ blev det russigt värre 

MIn historia finns berättad i en tråd här, men kan inte hitta den. Dumle och Mironja stals ur hagen i aug-05. Dagen efter stals tre ponnyer från två olika ägare i Umeå. Dumle återfanns så småningom i Finland, och efter många om och men kom han hem i januari -08. Fick även veta att MIronja sålts i Finland, men blivit sjuk och avlivats. Hästarna som stals i Umeå har aldrig återfunnits, tråden om dem finns här . http://shetlandsponny.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=3a276929-109f-45ec-8e9b-1788057aa6c9

Jag menade absolut inte att förminska problemet. Jag har ju läst dessa trådar om stulna och försvunna hästar så jag vet att det finns. Jag vet att shetlandsponnier har ett större värde i Finland, har sålt häst dit, men att det ändå är lönt att stjäla och transportera så långt. Jag bor ju i Skåne så det är väl lite skillnad i alla fall. Sedan funderar jag på hur stort brott och stor risk man tar för ganska liten vinst, men å andra sidan är straffet kanske inte så stort och sannolikheten att man åker fast liten?
Jag har passat hästar i ett stall där man låste in hästarna på natten, vilket jag tyckte var extremt, men det är kanske det som behövs?
I mitt stall är det öppet och grimmor och grimskaft hänger lätt tillgängliga, mest för att det är praktiskt och även om det händer något, brand etc så ska det vara lätt att ta ut dem.
skulle aldrig våga låsa mitt stall pga risken för brand om jag haft mina häsar uppstallade i boxar..nu går mina på lösdrift utan grimma så risken är ju mindre då eftersom man först ska jaga de i hagen i totalt mörker;-)