Fång
Har alltid hört att det är riskabelt att ha shettisar på gräs, att de är så känsliga för fång. Hur är det egentligen? Ser många bilder från olika stuterier där stora flockar går på bete och har det bra. Har inte vågat släppa mina så. Om de en gång har haft känningar av fång är det "kört" för dem att gå på gräs efter det?
Min ena har haft fång men går på bete. Jag är väldigt noga med att lungt och försiktigt vänja in och ge grovfoder även första veckan på betet. Jag har haft en fånghäst tidigare också som även den gick på bete.
En viktig faktor är att hålla hästen i normalhull, en fet häst har lättare att utveckla fång är min erfarenhet.
Vissa fånghästar kan aldrig mer gå på bete, medan andra kan göra det utan problem.
Jag har en 23-årig ponny som enligt uppgift hade ordentlig fång vid ett tillfälle för några år sedan, då han hos en tidigare ägare släppts på nån för kraftig vall. Jag fick veta detta några månader efter att han kommit hit och gått på vanligt bete hela sommaren…

Min fång häst klarar gräs sommartid men stupar direkt om hon får i sig frostigt gräs!
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Jag har en 24 årig ponny som har haft ett fånganfall hos oss för ca 6 år sedan. Innan vi köpte henne 03- så har hon haft fång med.
Hon tål inget kraftfoder och får inte gå på bete. De första två åren vi hade henne var hon väldigt rund och fick då endast 3 kg hö om dagen(veterinärens foderstat)
Och hon har haft en rejäl fångnacke fram tills bara något år tillbaka, sen har jag haft en fantaskitsk hovslagare som hjälpt mig mycket då hor har riktigt fula fånghovar fram!
Men denna ponnyn har vart en dröm, och lärt mig massvis sedan jag var 11 år =)
Idag är hon pensionär men hon har vart min tävlingskompis i många år!
Vi hade en fångponny när jag var yngre (welch/connemara) vi vande in honom sakta men säkert varje år på gräs och det var inga problem sen.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Kanske inte är så farligt som jag har trott bara man tar det försiktigt. Skulle va så härligt om de fick gå på lite gräs i sommar. Hur är det med fölisar? Båda mina ston ska ha i vår.
Det är lite extremt att inte låta de gå på gräs enbart för det faktum att de är shettisar. Min James har det aldrig varit några problem med. Man behöver ju inte släppa dem på gödslad vall precis.
Unghästar/föl och ammande ston kommer ju göra av med näringen de får genom gräset så det borde ju inte vara några problem alls.
lurvponnyn.vimeddjur.se