Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 968 ggr
jecki
0

foder till en 1-årig hingst

Har lite funderingar på vad man ska ge för foder och ungefär hur mycket till en hingst på knappt 1 år. Ska man blanda olika sorter eller räcker det om man ger krafft grov som är till för unghästar?

Milla
0

allt beror ju på hur hästen i sig själv är i hullet.

Ett bra grovfoder, mineraler, salt och är det då så att den har lite svårt att hålla vikten så räcker det att ge den krafft groov.

Kan säga att mina unghästar har inte fått något kraftfoder alls denna vintern, dom har klarat sig jättebra med ensilage, mineraler och salt.

Det ser jag då dom växer och håller hullet, samt är pigga och busar och deras ögon och hårrem är fina.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Hanna-D
0

Min ettåring (visserligen ett sto) har precis som Millas hästar, "bara" ätit hö, salt och mineraler. Hon är jättefin i hull och päls.

RebeckaSvensson
0

Har inga ettåriga hingstar, men alla mina får fri tillgång på ensilage. Utöver det får de lite havre, mineraler o salt. Ser bra ut i hullet på det.

[Anna-N]
0

Har gett hö, mineraler, vitaminer till min unghingst i vinter. Sen har han ätit lusern och nu får han även lite krafftfoder. Gör samma med de andra ettåringarna (ston).

millus
0

Jag har också en ettårig hingst. Han har inte lätt att hålla hullet. Jag har hittills gett honom 4 dl lucern, 5 dl havre/kornkross och fritt med hö! Nu hålller jag på och byter ut fodret så han ska så småningom få 0,5-1 kg krafft groov och 6 dl lucern!

Jag vill tillägga att hans päls är blank och han är pigg och glad på livet!

//Camilla=)

jecki
0

Okey. Jag läste på  krafft säcken och där står det att en unghäst ka ha ca 2-4 kg om dagen!? Men det måste väl vara till lite större unghästar. Det här är en liten korsning

zettan
0

#6 dom menar nog ett halvblod typ. För så mkt kraftfoder ska du inte ge din lille. Men de förstår du säkert redan :) då blir de garanterat fång. Men ofta räcker det med hösilage tappar dom hullet så får man fodra på dom med kraftfoder.

jecki
0

Tänkte ge mycket hö och lite krafft,för vitaminernas skull. Men behövs det fri tillgång till hö? Finns ju lite o tugga på ute,hagarna är stora och risken är väl att någon annan går o äter upp det istället

mili
0

Jag anser att just kraftfodret är den viktaste delen i fodergivan under vintern för att undvika fång höet är aldrig 100%igt därför väljer jag att utgå från de rekommenderade mängderna för kraft grov ponny.För att veta att alla får i sig vad dom behöver.

Jag tycker inte att dom måste vara tjocka men i gott hull och glans i pälsen anser jag vara ett välmående som är viktigt.

jecki
0

Är det nån som har en aning om var man får tag i korn? Var på granngården igår o skulle köpa men där fanns inget. Han är van vid att äta betfor,korn,havre o mineraler. Jag köpte en säck krafft grov o så får han betfor o mineraler

Hanna-D
0

#10 Du har ingen bonde i närheten som du kan köpa av? Vi köper havre och korn till vårt halvblod av en granne, på så sätt får vi alltid nykrossad havre.

jecki
0

#11 kan kolla det,det blir ju så himla mycket om man ska köpa 2 st 30 kg säckar (havre o korn)