Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettutställning
Läst 1268 ggr
Charlotte-J
0

Avkommeklass!

Jag undrar över detta med avkommeklass!

Måste hingsten eller stoet vara närvarande eller bedöms avkommorna som en grupp? Tänkte mest om hingsten eller stoet är avliden.

Kan man anmäla till en sån klass på plats eller måste det ske som vanlig anmälan 1 månad innan utställningen? Tänkte där mest på om man upptäcker att ens sto eller hingst har rätt antal avkommor på plats och om man då kan anmäla. Har för mig att en sån anmälan gjordes på en utställning för flera år sedan när stoägaren upptäckte på plats att antalet avkommor räckte till avkommeklass.

Amor vincit omnia Kyss

Annette
0

Kopierat ur 2011 års grundproposition:

Ston med minst 3 avkommor samt hingstar med minst 5 avkommor får anmälas till avkommeklass. Samtliga avkommor skall bedömas på utställningsdagen i respektive utställningsklass. När avkommegruppen skall bedömas visas stoet/hingsten tillsammans med sina avkommor. Stoet/hingsten får ett eget protokoll där hela gruppen presenteras i helhet av domaren. Några medelpoäng för gruppen skall inte anges utan det är domaren som avgör om gruppen får Guld, Silver eller Brons. Observera att stoet/hingsten inte behöver visas i annan klass på utställningen. Stoet/hingsten som enbart deltar i avkommeklass är inte berättigad att medverka vid Championaten.

Även i år gäller att avkommeklasserna 16 och 17 är kostnadsfria.

Jag tolkar det som att hingsten/stoet måste vara på plats och därmed i livet. Jag tolkar det också som att anmälan skall göras som för alla andra klasser.

Hanna-D
0

Stoet/hingsten måste vara närvarande tyvärr, annars hade jag haft möjlighet att visa avkommeklass på Gazette flera gånger, nu blir det tyvärr aldrig verklighet Rynkar på näsan Har tagit upp detta med styrelsen men man ville inte göra någon ändring.

Annette
0

#2. Fast är det inte det som är hela grejen, att få se avkommorna tillsammans med mor/far?

Charlotte-J
0

Okej Tack!

Tycker det är synd att stoet/hingsten måste vara på plats, av vilken anledning kan man tycka. Det är ju avkommorna man vill ha bedömda som en grupp. Då sket det sig även för mig och ev. Porfyrbebisar i framtiden.

Hanna, vi får lämna in en motion om det här!

Amor vincit omnia Kyss

Hanna-D
0

#3 Beror väl på om man vill ha några avkommeklasser eller ej.

#4 Så som jag uppfattade en styrelsemedlem ur utställningskommittén så var det ingen idé men känner du för att skriva ihop nåt så Glad Med det bemötandet jag fick känner jag inte speciellt sugen på att dra ihop en avkommegrupp…

mizabella
0

En idè skulle vara att starta 'syskonklass'? vore ju super kul :) blir som avkommeklass fast utan hingsten/stoet.

Ellinor Johansson
0

# 2 Absolut, annars är det ju som vilken utställningsring som helt.

När man dömmer en avkommeklass på hund eller katt tittar man bland annat på hur han djuret nedärver sig. För att kunna dömma det måste du ju se handjuret.

Gruppen ska vara stöpta i samma form. Det fungerar inte med några championdjur som är väldigt bra men olika typer och förmodligen präglade på sin mamma.

En bra avkommegrupp är inte säkert det avelsdjuret som har fått högsta poäng på utställningen

Vi har visat i avelsklass några gånger med det är ett jättejobb att få det att fungera med med transporter m.m..

ingrid
0

#7 Fast på hund är det inte ovanligt att du inte har föräldradjuret på plats. Jag gillar också at man där tar hänsyn till hur många olika kombinationer som är gjorda. På Siegerschau är avkommeklassen otroligt prestigefylld och mycket viktigt för den avelshanens framtid. Ingen gillar en vinnare som inte förvärver sig.