Klippta föl
Såg en annons på Hästnet och klickade mig vidare till deras hemsida. Där finns bilder på ett föl som är fem veckor och klippt! Hela halsen fram till bogbladet och hela huvudet. Är detta normalt inom miniatyr-aveln? Tycker fruktansvärt synd om fölet!
Jag har också sett det… Förstår mig inte alls på det!
Stackars djur.

På Amerikanska Miniatyrer finns det massor med uppfödare som klipper fölen princip innan de hunnit torka… Alla hästar som ska visas på utställning helklipps, vuxna som föl. Frågar man uppfödare så tycker de inte alls det är konstigt, "alla" gör så. Så att ett fem veckor gammalt föl är klippt på huvud och hals är ingenting mot hur tex de stora uppfödarna i USA gör, kollar man på deras hemsidor är varenda föl helklippt från i princip första levnadsveckan.
Sen vad fölen tycker om detta är en annan fråga, men så är det i Amerikanska Miniatyrvärlden. Väldigt vanligt bland Arabiska fullblod också, och eftersom en Am Miniatyr ska likna araben görs likadant, och har "alltid" gjorts..
Tycker inte att det är en ursäkt bara för att "alla gör det" och det "alltid har gjorts". Helt sjukt att klippa så små föl!
Jag tycker det är skrämmande att man klipper sina föl.
Fölen föds med sin skyddande päls föl ett de behöver den.
Att man klipper fölen i ett annat och förmodligen varmare land är inte i mitt tycke en ursäkt göra det i Sverige. Utan att veta antar jag att klippningen har med utställning att göra, är det så borde ras föreningen skriva om sina utställningsregler så de är anpassade till vad som är bra och naturligt för ett föl.
Jag undrar vad djurskyddet säger…?
# 5 På hundsidan har det hänt ganska mycket gällande extremavel m.m. Det kanske vore på sin plats att jordbruksverket tittade på hur man tänker gällande miniatyr fölen
Jag är helt övertygad om att ingen människa med hästkunskap skulle fundera på att klippa ett föl.
#6 Ja, men en person som tycker det är helt OK att avla på Bulldoggar skulle nog inte tycka det var konstigt alls att klippa ett föl. Hundkunskap vs Hästkunskap…
Bara en reflektion från mig….
#7 Så sorgligt även när kunskap och djurkänsla saknas och man bara följer med strömmen hur "alla andra gör" utan att stanna upp och tänka till själv.

De gör väl som med hundar lär dem tidigt att bli trimmade ….

Jag har sett arabunghästar, ettåringar eller årsföl med denna klippning, en "snällare" klippning än helklippning. Men detta är ju till visning och jag antar att dessa hästar är täckade annars.
Jag var på ett intressant veterinärföredrag där det påpekades att mindre hästar faktiskt fryser lättare, pga att de har större yta mot mindre massa. En shetlandsponny med päls har inga problem, men så fort du tar av denna så fryser hästen lätt och har alltså större problem än en stor klippt häst.
Antar att denna klippning som Hanna sett är en iver att få fram och visa upp ett vackert huvud och hals, en viss typ som inte syns under pälsen, tråkigt bara om man inte ser till hästens bästa. Ibland när jag ser bilder på sådana miniatyrer så undrar jag om inte många shettisar skulle se ut så om de bantade lite och blev klippta och ställdes upp i arabstil. Det är inte långt ifrån, och kanske därför det är så viktigt att visa upp dem som "ädla" arabkopior.
Jag erkänner att jag klipper skägget på mina shetlandsponnier, men tycker för övrigt att de är vackra i sin päls.

Får bara en liten fundering när jag läser tråden. Har du frågat uppfödaren om varför fölet är klippt ? Jag har haft en hel del kontakt med den uppfödaren, uppfattar henne som mycket seriös och trevlig. Kan vara värt att ställa frågan direkt till henne, så kanske hon kan svara istället för att vi alla ska gissa.
Kan väl inte heller tycka att det är en bra idé att klippa föl…. folk har så mycket för sig som har uppkommit av en eller annan anledning.
Det finns massor och massor av exempel där man gör som man alltid har gjort och alla gör det i alla raser och inom alla discipliner och inte alltid till gagn för hästen i det långa loppet men som anses vedertaget och "normalt".
Håller nog med om att det bästa är att fråga vederbörande för att få svar.

Det här känns lite som när man förr klippte känselspröten på hästens mule "för att det är snyggare". Det ser man ju sällan nuförtiden, eftersom de flesta är överrens om att det inte är så snällt, men för 20 år sen var det fullt normalt och många gjorde det. (Jag har en Penny från tidigt 90-tal där en serie om hästens skötsel visar exakt vilken sorts sax som är bra till att klippa bort känselspröten med.)
Frågan är hur man upplyser människor om att deras estetiska sinne har börjat gå före djurens hälsa. Detsamma gäller ju skötsel och avel av t.ex. hundar och katter, där det förekommer en del tveksamheter som djurskyddet nog borde titta närmare på.
Personligen har jag väldigt svårt för att bara acceptera traditioner om jag tycker att de går emot djurens väl och ve, så jag är väldigt nöjd med reglerna vi har på shetland där i princip ingenting får klippas.
På fjording, som jag hade förut, så funderade jag ett tag på om den klippta manen (som bara är tradition, inget annat) gör det svårare för hästarna att skydda sig mot insekter m.m. Men eftersom man inte klipper fjordhästarnas pannluggar och svansar så klarar de sig. En fölunge utan päls har däremot inget skydd alls mot insekter, väder och vind, så det har jag verkligen skitsvårt att se som något nödvändigt.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Jag antar det komme från arabsidan efter som de ska vara miniatyrer av dessa.
jag kan dock säga att i.af i sverige får man numera inte visa föl som är rakade på utställning vilket jag tycker är bra! Dock klipper ändå de flesta uppfödare sina föl ändå efter som de fölen säljs med föräldrars meriter ändå och en fin huvudbild.
Jag undrar bara hur man kan lyckas raka små föl med den ändå rätt stora precisionen som behövs för huvudet och de raka fina slutlinjerna. Nog för att välhanterade föl är snälla, men det kan ju knappast göras utan motstånd i.af.
Hakuna matata!
# 11 För mig handlar tråden om fenomenet att klippa föl, inte vem som klipper sina föl.
# 14 Tack för informationen at man inte får visa rakade föl. Efter att ha läst det blev jag ännu mer konfunderad varför rakar man sina föl då?? Ingen vill väl se en rakad frysande föl i sin hage?
#11 Jag lägger ingen vikt vid VEM som klipper sina föl utan fenomenet som sådant, jag tycker det är snudd på djurplågeri att klippa så unga föl. Undrar också hur det går till rent praktiskt att klippa en viljestark fölunge i ansiktet… Borde inte vara en trevlig upplevelse och relativt stor skaderisk.

#16 Plegisil… 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#15 Det finns inget som stoppar dem att ha dem rakade på hemmaplan, och ska man då hitta potentiella köpare så går det ju att trolla lite med huvudena genom att raka allt utom det i pannan (så att dischen ser större ut) eller raka allt så det synns bättre. "Större" uppfödare säljer på sitt namn och på färäldrars namn. Där behövs inga utställningsresultat på fölen om föräldrarna är WAHO Over All Champions eller liknande… Det är inte så många föl som visas på utställning tycker jag (inte i jämförelse med ponnyerna i.af).
#18 Ja där sa du något… Det hade jag inte tänk på förr… "Synd" att det inte finns längre att få tag på. Vi har en flaska kvar här hemma som används i "nödsituationer" (typ avlivningar osv). Men annars så måste man ju få utskrivet pasta av veterinären. Men de brukar ju också göra det mesta om man flirtar med dem (ska erkänna att tom vi gör det… inte med plegisil osv dock).
Hakuna matata!
Jag måste säga att det spelar ingen roll vad dessa människor som gör detta har för anledning till att klippa fölen utan vad jag tycker är mer relevant är vad dom har för hästkundskap!?
Dessa stackars föl får dom aldrig vara ute då eller?!
Eller är dom täckade över hela kroppen eller vad??
Dom måste ju frysa ruskigt och för att inte tala om ohyran. Flugor myggor mm. Kul att ha det på en "naken" kropp.
Nä.. usch så hemskt!
Jag kan köpa att vissa rakar hästar på vissa delar för att dom hårdtränas och torkar dåligt i lång päls, men att raka bara för att det ska vara snyggt låter ju sjukt.. och dessutom små nyfödda föl!
#17 Ville inte skriva det själv…