Hederspriser...
Vet att det har funnits en tråd om detta förut men tänkte i alla fall kolla läget med er där ute. Vi betalar 200 kronor för att vara med på utställning, dessa 200 ska räcka till att betala domare, utställningsplats, funktionärs mat, rosetter, protokoll, katalog, porto mm samt då även hederspriser (då det ibland är väldigt svårt att skaffa sponsorer).
Vad tycker ni är lämpligt som hederspriser eller vad "vill ni ha" som hederspriser på utställning(med det ovanstående i tanke)?
Ska alla få hederspris, eller bara vissa?
Vad skulle ni vilja ha i championpris samt ev BIS pris?
Tycker ni det vore roligt med hederspriser som följer ett tema tex till Halloween, vinterutställningar mm?
Skriv vad ni tycker!
Johanna Granberg

Jag undrar om det inte vore dags att höja anmälningsavgiften. Med tanke på att den varit densamma i väldigt många år och allt annat gått upp.
Jag blir jätteglad för alla fina priser man får, tro inget annat! Men jag kan tycka att det är lite hysteri med alla priser. Det ska vara guld/silver priser och alla ska få. Champion vinnarna får fina täcken och extra fina priser till BIS, BIM och res-BIS. I bland även till bästa veteran. Det kostar, precis som Johanna skriver, MASSOR med pengar.
Mig personligen gör det inget om man slopar alla priser, för mig räcker det gott och väl med rosett och protokoll!
Och när jag ändå håller på att gnälla
så är jag inte överförtjust i dessa "tema" rosetter. Champion och BIS/BIM/res-BIS tycker jag ska gå i blått och gult. Dvs "riktiga" vinnarrosetter.
Men det är bara mina åsikter.
Delad glädje är dubbel glädje :)

Tycker det räcker att Klassvinnarna får hederspriser,är med nöjd med "bara" rosett o protokoll

Instämmer i stort med Thiffanny. Priser är roligt men även för mig räcker det utmärkt med rosett och protokoll.
Jag tycker att bra priser är användbara saker såsom grimmor, grimskaft, fodermorötter och liknande. Presentsaker är ganska svårt att ge bort då alla har så olika tycke och smak.
Är det bara jag som gillar hederspriser?
Jag tycker dom flesta kan få något, räcker ju med något litet bara. Men att dom som är högst placerade eller till exempel får guld får något finare. Saker som går åt i hästväg är alltid kul att få, allt ifrån en liten hovkrats, morötter, grimmor m.m.
Jag tycker det är kul när hederspriserna följer teman, kul med lite annorlunda rosetter!
Jag som täckesgalning tycker att täcken är bra BIS och championpriser.
Vad kostar plaketterna? När jag ställde ut för ett par år sedan fick man alltid såna, men inte nu längre.
Jag måste erkänna att jag tycker det är roligt att få nånting, men då jag är den "ständiga tvåan" o bakåt så blir det ofta inte det , jag får ju protokollet o en rosett iaf.
På vissa har man fått en hink med lite smått i, det är ju superskoj !! och man blir överraskad om man får det fast man är längre bak i rangeringen.
Sen tycker jag att morötter/hårdbröd, grimmor o skaft eller piggborste eller dylikt är bra priser annars. Behöver ju inte vara nå värstigt tycker jag..Täcken lär jag nog få drömma om ett tag till
.
Har man möjlighet att fixa hederspriser så tycker jag man ska göra det för det är alltid roligt att kunna få nå extra..
Men nog kan jag betala lite mer i anmälningsavg om det gynnar att alla kan få nå litet.

Håller till stor del med #2, självklart är det roligt att få priser men det är inte nödvändigt.
Personligen ser jag hellre att det dras ner på priserna än att anmälningsavgiften ska öka av den anledningen (sen är det kanske inte orimligt med en höjning för att matcha alla andra ökade kostnader).
Jag är inte så glad i idén med pris till enbart guldhästarna (eller ens dessa guld/silverbord…). Dels för att det som arrangör är svårt att uppskatta antal guld, dels för att jag inte riktigt förstår varför bara guldponnyerna behöver ha priser eller finare priser - man har ju redan fått guld vilket för de flesta är "högsta vinsten". 
Min filosofi som arrangör har hittills alltid varit antingen pris till alla eller oxå enbart till klassvinnare. Men jag tycker att varje arrangör ska göra som de själva tycker och förmår att ragga sponsorer. Omväxling förnöjer!
Som arrangör har jag provat att ha prisbord där deltagarna själva väljer pris, dela ut pris vid kritiken samt haft en välkomstgåva till alla utställare. Enklast är att dela ut priser/välkomstgåva (både sett till arbetsbelastning på utställningsdagen som uppskattning/inköp av antal priser). Som utställare är det kanske roligast att väjla pris själv om det finns ett varierat utbud (kanske en blandad kompott av saker till häst/stall, bruksartiklar och minnessaker). Sen är det förstås en fördel om man inte är lika ambivalent som jag om man ska välja själv…
Fast jag måste ju erkänna att jag älskar teman! 
På Nationaldagsutställningen gick exempelvis alla priser i gult och blått… En Halloweenutställning i Insjön vet jag att alla priser var inslagna i orange/svarta paket. En annan i Fagersta fick alla en svart prispåse med klubbmärket broderat i oranget på. Sånt tycker jag är barnsligt kul.
Vad det gäller rosetter tycker jag mycket om som Shetland Nord åtminstone hade tidigare, med championats- och BIS/res BIS/BIM-rosetterna i föreningens färger blått/grönt/vitt. Är dock lite osäker på om det fortfarande är så.
Hm, en tanke jag har haft är att ha typ "knytkalas" på priserna - dvs alla utställare tar med ett pris och ställer på prisbordet varifrån man sen får/får ta ett annat pris… Som julklappsbytena man hade i skolan. 
#5 Jag tror ingen är emot hederspriser. Det är otroligt fina priser man får när man stället ut sin häst. Mina kusiner tävlar i hoppning på hög nivå, en till och med på Elit nivå. Jag som ställer ut mina ponnyer får både större och finare rosetter än dem. När man tävlar på lokal nivå, så törs jag påstå att våra priser är mycket finare också. Och allt sånt kostar pengar.
Så i stället för att höja anm avgiften, så väljer jag hellre bort priserna. I holland har jag för mig att det kostar typ 30:- att ställa ut…

Tycker det är kul med hederpriser men gladast blir jag för rosetten, klara mig bra utan hederpriser. Bara rosetten är kvar :D Men jag skulle tycka det var lagom om klassvinnaren fick och de som vinner BIS m.m fick hederspriser.
Men klagar inte om jag får hederpriser såklart, blir jätte glad:D
Tycker som Thiffanny i #2.
Hellre mindre eller inga hederspriser alls än högre anmälningsavgift. Tycker rosett och protokoll räcker och att man kan satsa på att ge Champion/BIS ett täcke/gehäng istället.
Jag tycker det verkar bra som det är faktiskt :) (det har väll funkar åren hittils?) har man fler hästar anmälda betalar man ju ganska mycket pengar för att få sina hästar visade då kan det vara kul att få något (håller med om att grimmor, glansspray etc är bra priser) självklart behöver man inte ge priser till alla men tycker lite charmen med utställningarna är alla fina rosetter som tex hoppningen inte har.
Men kan det inte längre va så håller jag med några ovanstående om att anmälningsavgiften inte ska höjas, isåfall ta bort hederspriserna. Alt bara ha det om någon sponsrat. Men man klagar somsagt inte om man får fina priser :)
Bara mina åsikter :)
#7 jag gillade ditt förslag om "knytkalas" Haha vore väl helt underbart. På sätt och vis så blir anmälningsavgiften höjd men då kan man ju ändå sätta en ungefärlig summa på vad de ska kosta det där!
Absolut ngt att ha i åtanke!
JAg själv har itne ställt ut direkt. Men för mig hade rosett och protokoll dugt även om hederspris är kul.
=)
#11 Det är inte 200 lappen som har betalat hederspriserna på utställningarna, utan det är snarare utställningsarrangörerna som ringr runt/raggat sponsorer.
Knytkalas låter som en trevlig ideé, men känns rätt omöjligt i praktiken.

Jag tycker att det är tillräckligt kostsamt som det är att ställa ut, med anmälningsavgifter, bensin, matsäck/cafeteria/donken och allt fix till hästarna (pälsglans, gummisnoddar, täcken och allt vad man behöver för att hålla sin häst snygg dagen till ära). Så någon höjning av anmälningsavgiften hoppas jag att vi slipper se.
Jag hade hellre bara sett att klassvinnarna, BIS/BIM, Champions och Reserver fått hederspriser. Eller om man lyckas ragga en sponsor som kan stå för priser till alla. Varför ska arrangerande regionalförening köpa in priser till alla, så att avgiften måste höjas? Känns omotiverat.
Rosetterna är det jag värdesätter mest, förutom kritiklappen förstås. Gärna ovanliga rosetter som inte ser ut som "alla andra" i samlingen. Champion, BIS och så vidare tycker jag gärna får variera i färg och form!
Det som jag tycker är onödigt i rosettväg är rosetter som man får bara för att man kom dit. Alltså inte med "valör", utan bara en extra rosett. Känns som en onödig utgift.
Teman är underbara!
Precis som PP så är jag barnsligt förtjust i teman och gärna de som tar det "lite längre", som till exempel medeltidsutställningen i Nyköping 2002. Jag blev förvånad över att så många, som inte har medeltid som hobby, faktiskt skaffade/sydde dräkter för att smälta in i temat. Teman förhöjer stämningen och om det mesta följer temat genom hela utställningen så blir det betydligt mysigare, tycker jag. PP's nationaldagsutställning var ju jätterolig med allt i blå/gult, som ytterligare ett exempel.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Behåll hederspriserna!
Tycker det är jättekul att få med mej en fleecefilt hem, även om jag vet vad den kostar på Rusta, eller en piggborste, eller en grimma eller vad det nu kan vara… Det är ju ett minne från utställningen och något man faktiskt kan ha andvändning för… En rosett hänger du bara på väggen och är fin.

…fast jag ska villigt erkänna att jag gillar de rosetter pållarna fått så här långt och har dem uppe på väggen…
Tycker det är jättebra som vi har det med att faktiskt ALLA får rosett och hederspris, till skillnad från t ex hoppningen där man betalar samma summa, hoppar sin bana och sedan frusen och trött åker hem om man inte haft en tiptop dag och kan fajtas i toppen av resultatlistorna…
Vill förtydliga att jag inte på något sätt är emot teman på en utställning. Men jag ser gärna att rosetterna får vara orörda när det gäller dessa teman. Jag tycker att det ser med proffesionellt ut med blå/gula champion, BIS, BIM, och res-BIS.

Jag är för hederspriserna.
Prisborden gillar jag för där får man som utställare själv välja vad man tycker är ett bra hederspris, även om jag själv som utställningsansvarig suttit i sitsen att försöka värder priser i guld- och silverpris. Det går, är jag osäker lägger jag det på silver för då kan alla ta (guld-pristagarna brukar ju få välja på både guld och silver-borden)
En del gillar ju praktiska saker såsom grimmor, schampo, snoddar osv.
En del gillar ljuslyktor, prydnadssaker eller varför inte nåt till sig själv.
Jag vet hur mycket jobb det är med att få tag i hederspriser och att det inte alltid är helt lätt, men jag tror aldrig jag sett någon utställare skippa hederspriset om sådant funnits.. 
Lite känner jag som utställningansvarig att jag faktiskt vill matcha utställarnas insatser. Dom har lagt ner massor av tid och en del pengar på att få sin häst så fin och matchad som dom förmår. Då vill jag att dom ska få en upplevelse från utställningen tillbaka.
Själv är jag barnsligt förtjust i de blå-gula Champion & BIS-rosetterna/Gehängen.
Gillar Halloween-temat med svarta/orange-rosetter, tycker det är läskigt passande. Men smaken är olika och tur är väl 
Jag är ju en sån som tycker att alla bör få någonting, men som sagt det beror ju lite på var och en av arrangörerna jag blir ju inte sur och tvär bara för att man inte får någonting typ.
Men som sagt det blir ju som en extra uppmuntran att fortsätta ställa ut även om man inte blir klassvinnare mm för där är det ju självklarhet att de ska få någonting utöver vad de andra får.
När det gäller medlemsavgiften så är jag lite kluven om att behålla den som den är (snål småläning hihi) eller att ev en liten höjning på typ max 50:- eller så. Jag kan som sagt var tänka mig både och, man kan ju också göra någon typ av stege att anmäler man tre eller fler så får man en viss rabatt.
När det gäller att få tag på sponsorer hur går ni till väga och vad har ni för typ av sponsoravtal och vad ingår i det?
Vad betalar en sponsor på ett ungefär och på vilket sätt typ är det per klass eller så?
Varför jag undrar detta om sponsorer är för att jag är med och ska hjälpa till att söka sponsorer åt en bekant.
Vill ni inte svara mig här så går det bra att PM:a mig

Först och främst ett varmt och innerligt tack till alla er som lägger ner så mycket tid och engagemang för att ordna trevliga utställningar för oss andra. Ni är guld värda.
För egen del nöjer jag mig gärna med rosett och kritiklapp. Jag älskar verkligen rosetterna och tycker precis som #14 att de gärna får variera i färg och form. Teman är också jättekul. För att inte tala om temarosetterna
Vill man ge hederspriser så tycker jag att det räcker med någon liten grej/finare rosett till klassvinnare/champions och kanske ett täcke/ till BIS-hästarna om någon ställer upp och sponsrar.
#17 Jag vet hur mycket jobb det är med att få tag i hederspriser och att det inte alltid är helt lätt, men jag tror aldrig jag sett någon utställare skippa hederspriset om sådant funnits..
Jodå, jag är expert på att glömma att hämta ut priser. Senast i Norrköping fick vi inte med oss en pryl hem. Har även glömt en BIS-buckla en gång…
Så man kan säga att jag sponsrar på mitt egna sätt förutom det vi brukar skänka till arrangören i förväg 

Rosett och kritik räcker gott, om det är det vi har råd med. Höj inte anmälningsavgiften för att kunna köpa priser. Syds glas (guldglas ocg klassvinnarglas) är fina och även championatshästarna. (Har äääntligen fått en :-)
Temarosetter tycker jag om, men jag vill gärna att det syns om det är guld eller silverrosetter. Det är roligt med olika rosetter i "samlingen". Jag brukar lämna tillbaka mina silverrosetter numera, då jag har några stycken. Det kan ju också spara en slant till arrangören. Kanske någón annan som gör likadant?
Jag behöver INTE ha ett pris bara för att jag kom till utställningen. Men om jag får det så blir jag förstås glad.
Prisbord är jättebra!
Nords rosetter i deras egna färger är jättesnygga! Har de andra regionalföreningarna färger? Tror inte syd har det i alla fall.
Jag har vunnit ett presentkort på 100:- hos ett företag som gör boxskyltar, nu har jag sådana skyltar till alla hästarna. Det var ett bra pris som gav utdelning till sponsorn med.
Håller med många av ovanstående.
Det är skoj att få ett pris utöver rosetten. Däremot kan jag känna att ALLA betalar lika mycket för att få sin häst bedömd vart man än hamnar i rangeringen.
Det mest rättvisa är väl att inte ha några priser alls. Eller lika till alla.
Men tycker Pernillas ide' var bra om typ knytkalas. Behöver inte kosta mer än en hundring med en liten sak, alla får lämna och alla får.
Det ligger ganska mycket jobb i att tigga ihop priser till en utställning.
Vilken bra ide Pernilla med knytis priser! 
håller med #17 om prisborden, tycker det är ett trevligt alternativ o just för att alla har olika smak om vad man tycker är ett bra pris!
Sen saknar jag nog lite plaketterna som var förr, alltså inte de fyrkantiga i plåt utan de mindre.
Min personliga åsikt är att man inte ska bekosta hederspriserna med anmälningsavgiften.
Hederspriserna får bekostas av sponsorer i så fall.
Och som många andra så glädjer jag mig mer åt enbart protokoll och rosett än höjda anmälningsavgifter.
Anmälningsavgifterna går ju ändå åt till att köpa priser som endast ett fåtal få ta del av. Jag menar… BIS-ponnyn har ju på vägen fått både klassvinst och Championat (oftast). Ibland även andra "extravinster" såsom bästa färgade, bästa valack osv.

Jag gillar hederspriser. Jag tycker dessutom det är roligt när alla får ett litet pris utöver rosetten. Jag har sett många gånger hur glada folk blir över ett hederspris fast de inte gått främst. Tänker särskilt på de som inte har en massa priser hemma och kanske aldrig kommer att kunna konkurrera med ringrävarna i toppen.
"Anmälningsavgifterna går ju ändå åt till att köpa priser som endast ett fåtal få ta del av. Jag menar… BIS-ponnyn har ju på vägen fått både klassvinst och Championat (oftast). Ibland även andra "extravinster" såsom bästa färgade, bästa valack osv."
Inte riktat till dig Kratern, utan bara en reflektion efter att ha läst ditt inlägg 
Eller varför inte låta sponsorerna få ge dessa priser till ett fåtal och låta den delen av anm. avg som inte äts upp av domararvode, hyra mm gå tillbaka till utställarna via hederspriser? 

Det är mycket jobb med att få ihop sponsorer och hederspriser. Vet att iallafall både jag och Angelica håller ögonen öppna för fynd under hela året förutom den stora räden på eurohorsemässan. Där kampen om att få ner priskostnader samt hitta småsponsorer ökar. Vi har ju även fått in sponsorer som gjort att vi kunnat bjuda våra utställare på frukost och lunch, något som vi tänkt skulle bidra till en trevlig stämning. Överhuvudtaget anser jag nog att hederspriserna är till för att alla skall åka hem med en positiv känsla. Bästa juniorvisare, mest långväga gäst och SSS-novis är exempel som vi använt, där priset kanske inte går till den som går "först". Vilket också varit ett försök till att få människor att stanna till slutet, vilket fungerat hyfsat bra.
Kan inte säga annat än att det till stor del av svaren framgår att det arbetet som vi lägger ner kanske inte är värt det. Det är stort antal timmar som läggs på att fixa hederspriser och sponsorer. Vet att tråden inte på något sätt är personligt riktad mot någon men kan ändå inte låta bli att känna mig som en idiot somt ner den typen av tid för något som ändå inte var särskilt önskat. Har iallafall fått mig att seriöst tänka över mitt engagemang gällande hederspriser och sponsorer. Årets sommarkarlstad kan nog bli klart annorlunda….
Till TS vill jag säga att jag uppskattar hederspriser, t.ex. det till trean i BIS-ringen som annars är så snöpligt (kan tilläggas at den hästen inte behöver ha tagit vare sig klassvinst eller championat…). Vidare gillar jag prisborden där man får välja själv, på så sätt är man nöjd med det man får och det man inte vill ha kan ngn annan uppskatta mkt mer.
Gällande kostnad för att anmäla är den mkt låg! Jämfört med hundutställningarna och vad man får där är avgiften ett skämt. Nu är jag glad åt den låga avgiften (förstå mig rätt) men man kanske skall påminna sig om vad allt kostar och vara tacksam över alla som gör sitt yttersta för att hålla kostnaderna nere…. vissa anläggningar används ju ej längre då arrangörerna letat upp billigare alternativ för att klara av balansen m.m. Anmälningarna går ju också neråt, de flesta utställningar har ju numer bara en domare av den anledningen. Skulle nog rösta för att amälningsavgiften höjs med 50 kronor om det kom upp på årsmötet.

Håller med #2 och #10.
Protokoll och rosett, sedan är jag nöjd. Jag ser hellre att hederspriserna slopas om det inte går att få tag på sponsorer än att anmälningsavgiften höjs. Som någon redan skrivit, allt kostar redan så mycket utan att anmälningsavgiften ska bli högre. Personligen är jag inte jätteintresserad av hederspriser då det inte alltid är något jag har användning för, men grimmor och grimskaft är alltid bra.
Rosetterna till Championat och BIS/reserv-BIS föredrar jag i blå/gult.

#28 Jag håller inte med om att SSS har låga anmälningavgifter, för jag har ställt ut hästar inom andra rasföreningar till betydligt lägre priser. De flesta som jag varit i kontakt med har även haft "mängdrabatt", till exempel att de 2 första hästarna ägda av samma person kostar "fullt pris" och häst nummer 3, 4, och 5 ägda av samma person kostar halva avgiften.
Jag efterlyser inte nödvändigtvis mängdrabatt inom SSS, men en höjning tycker jag inte är motiverat. Som jag skrev tidigare, och flera andra, lägg inga av föreningens pengar på hederspriser utan ragga sponsorer till det istället.
Inga sponsorer = inga hederspriser till den utställningen. So what? Av tråden att döma så verkar det ju ändå vara många som är nöjda med bara rosett och kritik.
www.stuteriprecious.se
#28 Synd att du tycker det känns som onödigt slit, för jag vet att det finns många som fortfarande är i början av sin karriär som uppfödare/utställare/shettisägare som *verkligen* uppskattar ert slit för att få till det på utställningsdagen.
En grimma eller en flaska pälsglans betyder faktiskt en hel del för dessa personer, så jag hoppas du omprövar ditt beslut Ingrid…

#28 & 31
Det handlar ju lite om vad det är värt för en själv. Tycker man att det blir mer jobb än man får tack tillbaka så är det ju enkelt, dags att sluta. Men gör man det för att man själv tycker att det ger någonting, eller för att man uppskattar de tack som man faktiskt får (om något alls) så kan man ju lika gärna fortsätta. Om man vill.
Drar en parallell till RKS… För några år sen så var det ingen som raggade sponsorpriser så jag tog på mig det. Något som jag inte precis tycker är kul. Det var inte omöjligt att få tag på saker, men däremot svårt att hitta nåt till alla startande. Efter en snabb utvärdering så fick jag känslan av att alla inte uppskattade det, eller snarare var nöjda med bara rosett, så jag slutade. Nu har vi det senaste året haft massor av sponsorpriser och även sponsorpengar, tack vare några i styrelsen som har bidragit på ett eller flera vis. Jättebra! Och jag som inte gillar det behöver inte! 
Däremot gillar jag att handla in och "komponera" pokaler och rosetter och gjorde därför det i 3 år. Det tar åtskilliga timmar varje säsong att kolla igenom utbud på olika företags sajter, jämföra priser, kontakta styrelsen och fråga om "lov" att beställa ditten och datten - men jag tycker att det är kul, så därför gjorde jag det. Sen kom det annat ivägen och jag har inte tid att sätta mig in i det på samma sätt nu, så jag slutade innan det blev en börda.
Så Ingrid, vad är det värt för dig? Vill du fortsätta att köpa in priser? Ingen i tråden har väl skrivit att de ogillar priserna, bara att de klarar sig lika bra utan om det inte finns några, så det är ju inte så att ditt arbete inte är uppskattat alls. 
www.stuteriprecious.se
Jag beundrar verkligen alla som planerar och fixar för att alla ska få det bra :) tycker verkligen det är en ära att få ett pris - det betyder inte allt men stämningen blir väldigt trevlig! Så guld i kanten till alla som varit och vill vara sponsorer :)
Jag tycker helt klart det hade varit värt en 50-lapp extra för att få lite mer roliga priser! Om man slår ut på hur mycket det kostar att åka på utstställning och att ha ponnyer över huvud taget - då tycker jag det är värt 50 kr till att få se lite mer skoj på utställningen!
Jag har i.af fått många praktiska saker när man varit klassvinnare. T.ex ett set med aloevera spray och gel som fungerar lika bra på hästarna som på mig. Har vunnit fina keramikskålar/muggar med hästmotiv på, och den gången hade jag två hästar med mig, så då blev det två muggar (res. BIR och BIR) och sedan en matchande skål (till Res. BIS) ^^
Jag vet också att på en utställning som jag var på med mina welshar så fick alla deltagande plocka en liten grej från ett bord, en sektion för guld, en för silver, och en för brons (och prisklass därefter). Det tycker jag nog ändå känns lite onödigt kanske, då ser jag hellre att klassvinnaren får kanske en fin lädergrimma eller liknande.
Men oavsett fler priser eller inte så är 200 kr ganska så lite och en 50-lapp kan gott ökas, och går det inte till hederspriser så kan det gott och väl användas till hela arrangemanget.
Hakuna matata!

#32 Vi ser nog väldigt olika på saker. Jag gör ofta saker som kanske inte är vad jag vill göra, men jag gör det för att glädja andra (eller för att det är det rätta att göra, som varje gång jag tar ett pro bono-fall). Anledningen till att jag letar sponsorer och hederspriser är för att göra en utställning till en positiv upplevelse för alla. Som sagt raggar sponsorer för att bjuda utställare på kaffe och en smörgås, när de åkt långt och startat tidigt. Själv dricker jag inte kaffe, har knappt två mil till utställningsplatsen men jag anstränger mig för att det glädjer ngn annan. Om det däremot ses som onödigt, så är det klart att jag inte vill lägga min tid på att leta sponsorer.

# 35 jag håller med dig Ingrid, håller just nu på som en tok för att ragga sponsorer.. Jag själv tycker att det är jätteroligt när jag och min häst/hästar får någonting extra. Och att det inte bara är det som vinner championat och bis/ res Bis eller Bim som går hem med en massa gåvor. Sakerna jag vinner är ofta saker jag kan använda, äta eller så blir de ett fint minne..

Läser man den här tråden så verkar det nästan "fult" att tycka om att få priser.
Jag undrar om alla verkligen är ärliga när de säger att det räcker med rosett och bedömningsprotokoll? De som redan har huset draperat med priser kanske är nöjda med det, men för många andra så tror jag faktiskt att de gärna vill ha ett litet hederspris också.
När det gäller anmälningsavgiften så har den varit 200:- sedan åtminstone 1995, jag tittade för skojs skull i gamla tidningar igår.
Med tanke på hur mycket onödig bråte vi hästägare köper till våra hästar så tror jag faktiskt att vi har råd med en höjning på 50:-.
Enligt en uträkning på nätet gällande penningvärdet så borde den ligga på minst 235:- om den var 200:- även på 90-talet.
#37 Som jag skrivit i mitt inlägg #2 så blir jag jätteglad för alla fina priser man vinner och får. Det är väldigt generöst och jag gillar absolut att komma hem med fina saker och prylar till hästarna. Men jag vet också vilket enormt jobb det är att få i hop sponsorer till alla hederspriser. Jag vet vilken tid det tar. Därför så "nöjer" (missförstå mig rätt) jag mig absolut med rosett och protokoll.
Men om det finns själar som tycker det är kul och inte har emot att ragga sponsorer så är det ju självklart jättekul att få ett pris, eller lunch/frukost!
Men jag tycker inte att hederspriserna ska bekostas av anm avgiften.
Håller med # 37…. Priserna gör det lilla extra och har man barn med sig (vilket ofta är fallet med shettisar) så betyder hederspriset jättemycket, det är så påtagligt att deras ponny har vunnit något då, även om den kom sist i ringen…!
Men visst, jag förstår oxå att det är ett gruvligt arbete att hitta sponsorer…

#28 (Ingrid mfl anordnare av Karlstad)
Jag har tyvärr aldrig deltagit vid er utställning, men vet att ni bjudit på både frukost och lunch. Det (frukost o lunch) är något jag verkligen skulle uppskatta att få som utställare, supertrevlig och bra idé, men förstår att det ger mycket merarbete och sponsorpengarjakt för er som arrangörer.

#37 Jag är 100% ärlig, jag behöver inte hederspriser om jag får en rosett och kritiklapp.
Jag tycker, som de andra, att det är trevligt när det finns hederspriser, men jag blir faktiskt lika förvånad varje gång över att det faktiskt finns. Jag ställer normalt ut 1-2 gånger per år och är därför kanske inte så "drillad" i att man får en massa gratis saker bara för att man var med…
Och för övrigt så köper jag inte en massa onödiga saker till mina hästar - jag är fattig student!
50:- mer i anmälningsavgift är rätt mycket om man har flera hästar att ställa ut eller ska på flera utställningar under kort tid. För mig med studielån så är det nästan omöjligt att åka iväg alls som det är, eftersom det oftast kostar några tusenlappar "allt som allt". (Jag har långt till samtliga utställningsplatser varje år, oftast 15 mil eller mer enkel resa.) Skulle amälningsavgiften höjas så är det frågan om jag skulle ha råd, eftersom många bäckar små… 
Kommer man med 2 hästar så är det ju 100:- extra, alltså 500:- i anmälningsavgift iställt för 400:-. Kommer man med 4 hästar (eller ska ställa ut 2 hästar på 2 utställningar samma månad) så blir det 1000:- istället för 800:-. Sånt gör skillnad för oss som inte har heltidsjobb!
Och som jag skrev ovan, SSS tillhör inte de billigaste föreningarna att ställa ut i som det är, så varför höja? Om motiveringen är att "få ihop pengar till hederspriser" så röstar jag absolut för att slopa hederspriserna helt.
De är trevliga att få, men jag åker hellre på en utställning och får endast rosett, än att stanna hemma för att jag inte hade råd att anmäla.
www.stuteriprecious.se

Vill vi ha några som ska visa ponny på våra utställningar så höj inte priset……
När det gäller priser så tycker ja att varje utställnings ansvarig får bestämma hur dom vill göra.. Vill någon ha ett tema, priser till alla så gör det..
Jag och petra hade jätte lätt att få sponsorer till priser och fina rosetter.
Och ja tycker att alla ska få något som går i hästens tecken..
Å ja älskar att få något litet pris, efter som man sällan går etta så är det kul att få något…. Så på våran utställning blir det priser..

Köp priserna på Ullared… Där får du mycket för pengarna…

Jag tycker om att få ett pris när jag har visat min häst. det behöver inte vara något dyrt. tycker inte att det är bara klassvinnare, champion och rbis/bis skall ha pris.
#44 Till er som vill ha pris oavsett placering så kanske Welsharnas idé inte var så tokig? =) Att man får plocka på ett bord fritt vad man vill ha och ha en avdelning för guld, silver och brons, eller kanske en för under 38p och enf ör 38 och uppåt? Då plockade arrangörerna upp lite nytt hela tiden men lät vissa saker vara så att inte alla "fina" saker skulle gå till dem som ställde ut tidigast på dagen.
Annars vet jag också att jag var på en ponnyutställning förr där alla dom deltog fick ta något från ett stort bord. Det kunde vara grimmskaft, shampo, klisterdekaler, hovkratsar… You name it. Dock så blir det ju lite taskigt mot dem som kommer sist och kanske inte har lika mycket att välja på.
En annan variant vore kasnke att man samlar alla hederspriser och gör som ett "lotteri" av det. Då får man dra en lapp med ett nummer och alla hederspriser har ett utsatt nummer. Då kan man inte välja, och alla har lika stor chans att få något kanske lite finare än det andra.
Hakuna matata!
#45 Prisbord att plocka ifrån har Shetland haft länge!
Amor vincit omnia 
Inte är det väl dyrt att ställa ut på sss utställningar ???
Tänk bara vad den anmällningsavgiften ska räcka till.
Ska det dessutom köpas priser….. hur ska då de pengarna räcka. Till de utställningarna som man varit medarrangör har det lagts massor av tid till att ragga priser. Men det kan ingen förstå som inte har deltagit i detta bestyr.
En eloge till ALLA duktiga arrangörer.
Har inte varit på Karlstads utställningen..MEN den är vida känd för att vara mycket trevlig. N gör ett jätte jobb. OM inte alla antuiaster som jobbar ideellt fanns, så blev det inga utställningar.
Om man som arrangör tycker att det är jobbigt att jaga sponsorer kanske man kan göra som vi gjorde här…
Jag och min väninna gick helt enkelt en hel dag och rensade skräp i dikena. Det räckte till en hel del priser och motion fick vi också.
(Vi jagade även sponsorer)

Det kanske kan vara intressant att se lite siffror.
Jag kollade lite snabbt på Västs kostnader. Har bara tagit med några delar av allt som kostar på en utställning.
Det enda som inte ändrat sig alls är anmälningsavgiften.
På domarnas avgifter tillkommer resa och ofta sociala avgifter och ibland kanske moms. (Riktigt så noga har jag inte kollat)
1995
2000
2005
2010
Anm.avg.
200
200
200
200
Domare
950
1000
1200
1000-1500
Rosett standard
12,87
15,75
15,75
19,5
Gehäng
206,25
227,43
263,25
Porto
3,7
5,5
Anläggningshyra
700-2700
500-2880
1500
1500-2500

Ojdå, kolumnerna med årtalen blev lite förskjutna men det kanske går att förstå ändå.
Jag har varit på en Karlstad utställning, och fast vi vart sena pga felåkning så var alla jättetrevliga o väntade på oss!Det trodde jag inte..
Sen fick man jättegod mat och det var första ggn jag fick plocka priser från ett bord, oxå en jätteskoj grej tyckte jag..Eller rättare sagt min dotter!
Sen fick ju jag ett hederspris (mest långväga)där, det första i mitt liv. Samt fick jag mitt livs första 41p med våran bästa pärla så jag har bara ljusa minnen därifrån !
Kan erkänna att dom 37 milen hem gick lätt…Och tyvär så kunde jag inte komma 2010 pga bebis,fast jag hade velat även om det är långt. pga av den härliga o TREVLIGA STÄMMNINGEN och utbudet med mat o priser mm utställningen hade, en stor eloge till er alla som fixar där!!
Jag är heller inte rik, tre barn o inget heltidsarbete o gård.Men visst, höjs avg så får man väl anmäla mindre då. Det märks väl om det minskar mkt då kanske man får ta sig en funderare.

Håller med, tycker också det är billigt för man får så mycket för pengarna!
Första gången jag var på en utställning, blev jag väldigt förvånad över att jag fick två rosetter , en påse morötter och en silver grejer till prisbord. (Fatta inte då var det va till, den silver grejen så slängde den
) Och dagen innan var de gratis mat och dryck.
Så 200 kr för allt detta, otroligt billigt! Sen är det massa annat som kostar men det gör de för alla som åker iväg och tävlar .
#52 Det var på Mantorp om jag minns rätt 
Amor vincit omnia 
Jag tycker definitivt att 200 kr är lite att betala i anmälningsavgift.
Annettes statistik är ju lysande!
Hederspriser a´la smörgåsbord är frivilligt, likaså själva utställandet. På några låter det som att man MÅSTE ta ett HP, eller MÅSTE ställa ut! Som någon annan skrev, vi köper annat utan att blinka, men 250 kr till en utställning anses dyrt.
Det finns människor - tex Anki Hassling - som är helt lysande på att fixa sponsorer. Själv är det det värsta jag vet. Känner mig som en tiggare med mössan i hand.
Ni som antyder att folk kan köpa saker och ting utan att blinka till sina ponnyer, vad grundar ni det på?
Att man har mycket täcken? Grimmor? Fin sele? Fin vagn? Många hästar? Vad vet ni om hur länge man har jobbat eller sparat för alla dessa saker?

#55. Jag skrev detta: Med tanke på hur mycket onödig bråte vi hästägare köper till våra hästar så tror jag faktiskt att vi har råd med en höjning på 50:-.
Jag skrev vi hästägare, vilket inkluderar mig själv. För ärligt talat så behöver jag inte särskilt mycket efter att ha haft häst i 29 år. Det mesta jag behöver har jag redan, så det mesta jag köper är sånt jag egentligen inte behöver utan köper för att jag gillar det. Jag tror inte att jag är ensam om detta.
Sele och vagn inkluderar jag inte i onödig bråte, det tycker jag är nyttoprylar i jämförelse med mycket annat.

visst kan man höja med 50kr, men antalet utställare har väl inte ökat det sista eller?? Kommer det att öka med högre avgift..? Då kanske man visar en i stället för två och då får vi färre visade ponnys. Det borde bli fler visade i stället eller????
Jag tycker att det är jättekul att få hederspris, och jag föredrar att alla får något. ( även lädertvål är välkommet
) Om man jämför lite med tex hundutställning så får vi inom shetland otroligt mycket för vår anmälningsavgift. Vi behöver inte ens köpa rosetterna själva
. ( En anmälan till hundutställning ligger runt 200-300kr ).
De som arrangerar en utställning för alla oss andra lägger ner ett otroligt stort arbete. Det är för att vi som ställer ut ska trivas och tycka att det var roligt att komma. Som utställningsarrangör har du inga extra förmåner utan man arrangerar därför att det är kul. Men det är ganska ansträngande att fixa så att alla blir nöjda. Personligen tycker jag att det är hemskt att behöva "tigga" så jag vet att alla ni uppfödare och engagerade som sponsrar en klass på utställning är guld värda redan innan utställningens början.
Jag vill bara tillägga att jag är mer än nöjd över att få en rosett därför att det var ju egentligen "bara" bedömningen av min häst som jag var ute efter, och betalade för.

Ja det var de! 
Hederspriser kan jag vara utan då blir jag faktiskt gladare om jag får en rejäl och snygg rosett än en liten "tradig" rosett och hederspris.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

#57. Det tror jag beror på att det finns många fler utställningar nu än för några år sedan. Då gick det att ha två domare på, det är inte många platser som kan ha det numera. (Kanske bara Bjärsjölagård?)
Då väcks ju genast nästa fundering. Finns det underlag för så många utställningar som vi har nu?

#61 Tillgång och efterfrågan. De senaste 2 utställningarna vars sista-anmälningsdatum varit i januari har ju haft problem. Båda två, som jag fattade det i trådarna här, hade svårt att fylla platserna och det lät som att det skulle ställas in alldeles till sista minuten då det äntligen kommit in tillräckligt med blanketter.
Frågan är ju varför - är det för många utställningar och därför minskat intresse, eller vill folk inte åka på vinterutställningar i samma mån som på sommarutställningar? Eller var det bara olyckliga datun då få kunde vara med?
I RKS hade vi flera inställda tävlingar 2009, medan det 2010 var betydligt fler tävlingar som blev av och betydligt färre som ställdes in. Vissa år bara är så, det går inte att förklara och det får typ räknas in i "felmarginalen". I år kan det bli som 2009, som 2010 eller något mitt emellan, det går inte att veta på förhand. Samma med SSS utställningar, antar jag. Men är det en stadig minskning av antalet utställda ponnyer per utställning, år för år, så är det kanske dags att börja fundera på om det är för många tillfällen som erbjuds. Det är ju synd om arrangörerna ska behöva sitta och tigga till sig fler utställare dagarna innan "deadline" för att evenemanget ska bli av.
www.stuteriprecious.se
#62.Jag tycker verkligen inte det finns för många tillfällen! snarare mycket som är bokat på samma datum/ungefär samma datum. Och somsagt, många har nog svårare att åka på vintern än sommarn. Men som du säger väldigt trist att arrangörerna måste "tigga" anmälningar. Våran fina ras borde visas upp mer!! :)
Måste passa på att fråga, har RKS planerat några tävlingar för i år? Super sugen på att planera in bruks också :)

#62 På din fråga om varför så få anmält till vinterutställningarna kan jag förstås bara tala för mig själv. I mitt fall var det all den eländiga snön som satte käppar i hjulen. Jag var anmäld till Norrköping förra året men tvingades stryka mig eftersom vi blev helt insnöade här i nordöstra Småland. Det är likadant nu. Så i år blev det ingen anmälan. Jättetråkigt..
Annars är det avstånd och domare som avgör om jag anmäler eller inte. 20 mil enkel resa tycker jag är rimligt att köra. Förra året tvingades jag välja bort flera utställningar inom detta "närområde" på grund av domarjäv.

Jag tycker att det räcker med extrapris (förutom rosetten) till klassvinnaren.och så är det ju kul med täcken och sånt till "titlarna".
Som några övriga här påpekat så tycker jag att man kan höja priset på våra utställningar i landet. Vi kan ju dra en liten parallell där man på officiella hundutställningar får betala allt från 250-600 kr per hund! och då får man själv köpa katalog på plats samt köpa sina rosetter!
Utställningintresset är ju så stort inom shettisvärlden att folk nog gärna hade betalt en 100 lapp till iallfall eller mer.

#65 Varför det är så dyrt att ställa ut hund vet jag inte, men varför ska vi göra shetlandsponnyutställningar till en rikemanssport bara för att man "kan"?
www.stuteriprecious.se

# 66 jag menade inte att det skulle bli en rikemanssport jag menar bara att man kan nog ta lite mer betalt med tanke på hur mycket man får för de här 200 kr. Det hade kanske blivit lite ekonomiskt lättare att anordna utställningar eller så kan det kanske bli en liten slant över till alla de som sliter och anordnar utställning efter utställning. Iallfall i syd är det så och de förtjänar en eloge :)
När det gäller hundutställningar så blev jag rätt snopen på min första eftersom jag skulle köpa min rosett. Jag hade bara ställt ut shettisar innan och där är det väldigt generöst :)
#65 Om det bara är en 50 lapp som krävs för att göra shetlandsponnyägandet till en "rikemanssport" så röstar jag för 

Med risk att bli halshuggen nu….
Ni som vill ha rosetter, vad gör ni av alla?
Förstå mig rätt nu.. Jag älskar mina championrosetter? Jag har varit på 24 utställningar med min ponny under de 5 år som jag har hållit på med shetland. 47 rosetter hänger på väggen, protokollen ligger i en låda, medans många av hederspriserna använder jag dagligen. Det är smycken, glas, muggar, skålar, borstar, grimmskaft, grimmor, täcken, vojlockar, träns, foder, hästgodis, en tygpåse från Nord som är jätte bra att ha biblioteksböckerna i :-) mm mm listan kan göras lång.
Jag tycker om hederspriser!

#69. Alla mina rosetter hänger på väggen i vardagsrummet. Det ser så trevligt ut, tycker jag. Dessutom slipper man att se de fula tapeterna från 1956. Och slipper besväret att tapetsera om
.
#70 Nu fick du det sagt, du har så många rosetter att du kan klä hela väggar med dom…
:)

#71. Tyvärr inte :) Men Shetlandsrosetterna är mycket större än New Forestrosetter från 80-talet så de täcker väldigt bra ;)
Håller med # 67, har ställt ut raskatter och det kostar från 350 kr och uppåt per katt ungefär och då får man oftast betala rosetten själv, hederspriser får bara BIS och Champion-vinnarna i regel.
En femtiolapp i anmäln avgift ytterligare tycker inte jag skulle spela ngn roll för vad allt vad man får för det i shetlandssammanhang.

Jag tycker att det räcker gott och väl med rosett och protokoll.
Som arrangör av utställning så vet jag vilket enormt jobb det är att ragga priser..och i alla fall för oss, så brukar det sluta med att vi måste ta pengar ur egen ficka och betala de priser som vi inte fått sponsrat….vilket i sin tur leder till att man inte är så sugen på att anordna så många utställningar( och det är ju trist för oss här i norraste norr, om de futtiga 2! utställningar per år, skulle minska ytterligare
)
Så ingen skulle bli gladare än jag om det blev "bara" rosett och protokoll
#74 Men med den extra 50-lapen skulle det inte behövas tas ur egen ficka :)
Hakuna matata!
Jaha… Nu har jag läst lite till i tråden.
Varför inte behålla avgiften som den är och låta Champion, BIS osv betala för sina rosetter själva?
Då blir det nog liv i luckan skulle jag tro…

Faktum är att just BIS-rosetterna och Championrosetterna är det enskilt dyraste att köpa in.
Kollade lite snabbt upp vad ett gehäng med trycket Best in Show kostade och det kostade 319 kr..
Jag har oxå mina rosetter på väggen men jag är mest nöjd med mina blå/gula jag, har inte kommit så långt att jag fått några championrosett eller värre..
Jag älskar också mina rosetter! Pryder väggarna med 1:a placering/Champion/BIS. De andra får ligga i en (stor) skokartong… 
Helt klart snyggare än både tavlor och andra väggbonader! 
Hakuna matata!

Det känns som att vi pratar förbi varandra i den här tråden, vi som vill behålla anmälningsavgiften på 200:- och ni som vill höja. 
Vi som vill behålla den nuvarande avgiften tycker, av den här tråden att döma, att det inte behövs några hederspriser om det medför att utställningen är svår att få ihop ekonomiskt. Strunta då hellre i en massa hederspriser till alla och ge bara hederspriser till "titlarna".
Ni som vill höja tycker, av tråden att döma, att det behövs mer inkomst för att få ihop till hederspriserna.
Så kort sagt, om hederspriserna blir arrangörens ensak (antingen så är det hederspriser eller så är det inte hederspriser på "min" utställning) så behövs ingen höjning av avgiften. Och då behöver heller inte några som arbetar med utställningen ragga sponsorer och handla priser om de inte själva vill och om de tycker att arrangemangets budget räcker till shopping. 
Någon skrev ovan att man måste ta pengar ur egen ficka ibland - Nej! Det finns ingen som tvingar en att göra det och man kan inte ha det som argument för att höja en avgift. Om budgeten överskrids så är det den arrangerande regionalföreningens besparingar som ska tas till det, inte privata pengar för det är inte tillåtet i en förening. (Om det inte är fråga om sponsring, och det är också helt kravlöst och frivilligt.)
Det jag menade angående att göra våra utställningar till en rikemanssport handlade inte om 50:- utan om jämförelsen med hundutställningar där det kostar över 500:- på vissa arrangemang.
Och min personliga åsikt om våra rosetter är att de är jättefina, men inte sjutton behöver man köpa championrosetter eller BIS-rosetter för över 300:- styck bara för att t.ex Inter-Silvi erbjuder såna. Man kan välja de lite mindre varianterna, som faktiskt får rum på ett shettishuvud, som kostar mindre än hälften så mycket. Jag har ju varit prisinköpare så jag vet hur många fina modeller det finns i prisklassen 80-150 kronor. 
www.stuteriprecious.se

Jag tycker inte heller att avgiften ska höjas , det jag refererar till är enbart att det "förväntas" av utställare att vi ska ha många priser till alla( då tänker jag inte på rosetter och ev.pokaler, utan enbart övriga priser, såsom grimmor/borstar , täcken och "krims krams"), och de priserna ska köpas in från ev. Sponsor pengar (inte tas från anmälningsavgiften)….och hittar vi då inte tillräckligt med sponsorer…så köper vi dessa priser från egna pengar( så har vi gjort, givetvis inte under tvång, men för att det KÄNNS som att utställarna förväntar sig att dessa priser ska finnas, det kan ju givetvis vara så att min känsla är fel också…)
Ska bli mycket intressant att prova med att anordna en utställning med minimalt med priser…och se vad som sägs 

Min referens till kostnaden av gehäng var bara för att just visa vad de kostar (dessutom tycker jag att de har blivit vanligare på våra utställningar).
Jag kan då tycka att man ska ta bort de extra rosetterna utöver brons, silver och guldrosetterna, behålla klassvinnarrossetten, dvs rosetten med det trycket. Då minskar det ekonomiska trycket på arrangören.
Då kan man ta bort champion och BIS-rosetterna och satsa dom pengarna på hederspriser iställtet. Låta champion och BIS vara en stor ära och heder "bara"
Kanske kan man locka fler "sällan"- och "engångsutställare" att ställa fler gånger om dom får med sig ett hederspris.
Mycket känns det som att just där ligger problematiken. Vi har för få utställare på våra utställningar. 2 domarsutställningarna har ju nästan försvunnit. Kanske kan man locka fler till utställningsringen när den stora kostnaden ligger på den breda gruppen och inte de som är i toppen..
Bara en fundering från min sida..

För att gå till mej själv så kan jag villigt erkänna att om jag hade en ponny som blev champion eller BIS/res BIS skulle jag väldigt gärna vilja få något minne att gotta mej åt. 
Det skulle inte behöva vara en enorm jätterosett med guldmetallband och halvmeterlånga band eller ett svindyrt gehäng eller en prålig jättebuckla - men någonting där det stod Champion eller BIS/res BIS på. Rosetter kan ju vara fina även om de inte är lika stora som ett minishetlandsföl… 
Och jag kan villigt erkänna att jag gärna behåller BIS och Champion rosetterna/gehäng. Det är för mig ett minne, när just den ponnyn visades och det gick bra.
Hellre det än en grimma/borste/schampoo eller dyligt. Om man nu ska välja menar jag. Fast återigen, finns det själar som vill jaga sponsorer och se till att det finns fina HP så gärna!
Nu ska jag få min kommentar i rätt tråd…
Jag tror inte att det kommar att locka fler till att ställa ut om man höjer anmälningsavgiften.
Det räcker väl med att det blivit mycket dyrare att åka på utställning pga bensinpriserna?