Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 11-skötsel-hästhållning
Läst 4767 ggr
SofiaChristina
0

Åsikter om Ultra Shield

Ja, jag vet att det inte är många knott o mygg ute just nuGlad men jag planerar lite inför sommaren.

Ni som har använt Ultra Shield är ni nöjda ? lätt att använda ? Kan man ha detta på digivande ston ?

Tycker ni det fungerar bra mot allt, typ knott, broms, tom fästingar ?

SofieN
0

Ultra shield är väl det bästa insektsmedlet på marknaden tror jag.

Jag har själv inte provat, har inte haft behov att ha det till mina shettisar. Dom är inte alls speciellt besvärade.

Men om jag inte minns fel ska man inte ha det till digivande ston.

Annalena
0

Jag använder Ultra Shield och jag är nöjd. Superenkelt att bara spreja på.

PP
0

Köpte Ultra Shield förra året på rekommendation av flera. Jag följde instruktionerna till punkt och pricka men tycker inte att det fungerade bättre än andra sprayer jag provat = inte jättebra. Obestämd

Charlotte-J
0

#3 Skakade du flaska hårt före varje användning? Det är super viktigt för annars ligger allat "bra" i botten.

Jag tycker det är super och använder det även till dräktiga och digivande, har aldrig varit några problem. Däremot ska man inte ha det på föl under 16 veckor och det kan nog vara bra att följa.

Amor vincit omnia Kyss

PP
0

#4 Som sagt, följde instruktionerna till punkt och pricka…

Elshira
0

Jag tycker deet med flugmedel verkar vara väldigt individuellt från häst till häst!

Här hemma fungerar Ultrashield hyffsat bra på de flesta (det är det jag användwer i.af). Dock så tar jag en mindre mängd än angivet och sprutar på oftare istället. Så mycket som mina rullar sig och även går ute i regn så håller det inte i angivna två veckor. Men ser man bara till att inte överdossera så går det ju lika bra det med ;)

På en av hästarna så har jag hittills inte hittat något som fungerar alls (det är ingen exemhäst). Grannen har ultrashield och hööks flugspray, olika till olika hästar - ingen av dem fungerar på alla!

Men generellt sett så tror jag Ultra shield är den som fungerar bäst på de flesta hästar på marknaden. Men dock inte alla!

Notera dock att det är livstids karens på Ultra shield (om jag inte minns helt fel) och hästen får efter det inte gå till livsmedelsproduktion (tror det bara är till mänsklig mat, inte djurfoder).

Själv tror jag nog ändå att jag ska prova Switch i år, har hört mycket gott om den. Har ett exemsto som inte gillar att bli sprayad, så det vore kanske en bra idé. Den är ju dock stark och inte allt för hälsosamt, men det är ju inte heller ultrashield så det kvittar för min del.

Hakuna matata!

ThiffannyJ
0

Jag spär ut Mj salva med vatten och sprayar på. Håller flygfän borta.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Elshira
0

#7 Låter ju bra! Är ju betydligt snällare i.af!

Of topic… Vart köper man MJ salvan?

Hakuna matata!

AnnaLenaK
0

#7 Så gör jag också. Nylanders Hästkräm funkar också bra enligt samma princip.

AnnaLundin
0

#0 - jag har en ponny med lindrigt sommareksem och jag höll henne klådfri med Ultra Shield i somras. Hon kunde gå i en hage med bra kli-träd utan att klia sig alls, om jag bara såg till att spraya på henne lite några ggr/vecka. Det var kanske lite överdosering, men det fick det vara värt.

#6 - Switch innehåller samma verksamma substans som Ultra Shield, fast saknar doftämnena som finns i Ultra Shield.

Angående karensen så är det okej att använda dem till djurfoder efter slakt, men inte till livsmedel.

#8 - Mj-salvan köper du här: http://www.hastohalsa.se/forsalj.html

Elshira
0

#10 Dåså, då fortsätter jag nog ed Ultra shield! =)

Men ang karens, konstigt då att Switch endast har 60 dagars slaktkarens, medan Ultrrashield har livstid…? Fast det är väll något annat jox med i Ultrashield då antar jag… >.<

Hakuna matata!

sanne
0

Använd inte Ultra Shield till digivande ston ! personligen skulle jag inte ta det på mina dräktiga eller föl, använder hellre MJ salva.

VeronicaP
0

Jag använder ju inte knott och flugmedel alls här hemma då vi inte har sådana problem här , har däremot flugtäcke på 2 som är lite böliga mot flugorna , de blir lugnare i hagen då.

Har också använt MJ på utställning men de vågar man ju inte ha på tävlingshästarna då de inte är testat mot dopingsreglementet.

så där är en sak som gör att man är försiktigt med allt sådant och jag vägrar använda Switch då jag har haft hästar som fått jätte problem förr efter det.

[randi]
0

var köper man denna ultra shield?

Elshira
0

#14 Hööks hade den förr, granngården och tja - de flesta hästsportbutiker!

Hakuna matata!

[randi]
0

#15 okej, det är kanske något att prova

AnnaLundin
0

#11 - jag tror att det är ett rykte som sprids via hörsägen, att det är livstidskarens.

Jag visste faktiskt inte att det fanns en utskriven slaktkarens på switch, var hittar man den?

Man använder ju ofta Flusa på kor och får, mot ohyra och insektsangrepp. Det är ju "typ samma gift" och såväl kor som får används ju definitivt i köttproduktion. Så jag kunde egentligen inte tänka mig att det skulle vara någon livstidskarens men jag har aldrig forskat i det heller.

Elshira
0

#17 På switch såg jag det i ett produktblad när jag sökte på internet bara. T.ex här

På absorbine så står det i.af på flaskan att det är livstids karens… Sökte och tog första bästa sida och hittade detta: "Behandlade hästar får inte gå till livsmedelsproduktion"

Hakuna matata!

steilinger
0

jag har inte hittat något som hjälper bra. provade mj-salvan både som den var och spädde med vatten.

I sommras körde med switch och förra med ultra sheild varav en fick en allergichock, svullna upp och blev pricis bubblig

SofiaChristina
0

Tack för alla svar Glad