Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettutställning
Läst 2446 ggr
ThiffannyJ
0

"Svensk" utställning?

Läste på en sida i morse att man i Finland annordat utställning enbart för finska hästar. Dvs, ponnyn måste vara född i Finland för att deltaga.

Skulle det finnas ett intresse för en sådan utställning även i Sverige? Dvs, enbart svenskfödda ponnyer, eller kanske tilloch med dra det så långt att de måste vara födda från svenskfödda föräldrar också?

Skulle det höja "statusen" på de svenska ponnyer tror ni? Med det menar jag att många verkar tro att det är "finare" med en import.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Lauth
0

Det vore en kul grej, likväl som det var en novis-utställning för ett antal år sedan.

Ahnna
0

Som jag skrev i tråden om hederspriser så gillar jag teman. Glad

En utställning enbart för svenskfödda hästar skulle absolut vara roligt. (Moderlivsimporter tycker jag i så fall går bort.) Men enbart svenskfödda föräldrar tror jag blir lite knepigt, för det är ju inte så att vi är anti utländskt blod, eller…? Men för all del, är det tema så är det.

En novis-utställning för enbart ponnyer som aldrig har ställts ut förut vore också kul, eller en maiden-utställning för enbart ponnyer som aldrig vunnit någon titel. (Inklusive klassvinnare och champion.)

Fler ungponny-utställningar för föl till 3-åringar vore också kul.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

PP
0

Förutom att jag tror det kan bli svårt att fylla en sån utställning sett till vad som visas i vanliga fall (särskilt om föräldrarna ska vara svenskfödda), är det inget upplägg jag går igång på.

Novisutställning, utställning för färgade ponnyer, miniutställning, unghästutställning, elitutställning - det kan jag se en anledning till och känna intresse för. Men svensk utställning, njae…

Själv har jag två (av sex) ponnyer som jag skulle kunna visa, men det är inget jag skulle välja att åka på pga upplägget (till skillnad från mina andra exempel).

Annelie-P
0

Tycker det skulle vara en bra idé! Om även föräldrarna ska vara svenskfödda kan jag precis som PP ovan (#3) endast visa 2 av mina 6 ponnyer.

Angående övriga teman som PP (#3) skrev: Jag har ingen elitponny själv men jag gillar ditt förslag om en elitutställning.

Annette
0

Shetland Väst planerar att ha en utställning för enbart svensfödda ponnyer i Nossebro i år. Men vi har ännu inte fått klartecken, Jordbruksverket har tydligen hittat någon finstilt paragraf som kanske stoppar det hela.

VeronicaP
0

De har vi ju ett gäng svenskfödda ponnyer med svenskfödda föräldrar ;) även om jag har någon med icke svenskfödd pappa och mamma :D

#5 Det hade varit kul om de hade blivit av :D

AnnaLenaK
0

Var det inte uppe på förslag för några år sedan att bjuda in ponnyer som blivit BIS och Reserv BIS till en "elitutställning" eller har jag drömt det?

sanne
0

Vi ville anordna en utställning för Svenskfödda ponnyer i Nossebro, som Annette skriver.

MEN det får vi inte ! JBV säger stopp.. man måste då ansöka om dispens långt i förväg o det kostar en hel del, så tyvärr kommer det inte bli så i år heller, men vi kommer att ha pris för bästa Svenskfödda ponny ivf..

Känns väldigt tråkigt, men det finns alltid någon som skulle opponera sig så det är bästa att följa reglerna.

Ellinor Johansson
0

Innebär det att alla typer av temautställningar inte går att anordna?

Kratern
0

Till #0

Självklart skulle det vara intressant, tycker jag i alla fall. FlörtSkrattande

Men då som du säger med svenskfödda föräldrar också…

PP
0

#9 Har jag svårt att tänka mej då exempelvis ålder eller meriter inte har något med stamboken att göra. Att exkludera ponnyer pga var de är födda har ju däremot varit en minst sagt het potatis i andra sammanhang där föreningen "fått göra om och göra rätt" vid ett flertal tillfällen. Därför är jag inte förvånad över Jbv:s beslut.

Däremot skulle jag bli förvånad om exempelvis en elitutställning skulle möta något hinder.

Annette
0

Jag tycker det är ett fånigt beslut. Om 1 av 25 utställningar är till för enbart svenskfödda ponnyer så återstår det ändå 24 andra att visa importer på.

VeronicaP
0

#12 precis och andra länder till låts ju att göra så men inte snälla mesiga Sverige

ingrid
0

Knepigt. För om jag kommer ihåg rätt får man hålla 10% till fördel för "svensk" avel enligt JBV. Därav breeders och att vissa travtävlingar endast är svensk uppfödningar. Men kan komma ihåg galet…

Annette
0

#14. Det fanns tydligen vissa undantag, men vilka vet jag inte.
Hoppas det går att lösa till nästa år.

Är inte vissa ponnychampionat enbart för svenskfödda ponnyer?

ThiffannyJ
0

Vad trist att man inte får annordna en sådan utställning. För som Annette skriver det handlar om EN av alla som finns.

www.minishetland.com

sanne
0

Ja det tyckte vi också, men vi kan inte gå emot de regler som är uppsatta, och då det kostar ganska mycket för att ens söka dispens så är det inte aktuellt i år, men vi får hoppas vi kan göra det nästa år !

det är alltid svårt att få ihop en utställning ekonomiskt, o skulle man då behöva betala den kostnaden så skulle det nog inte gå ihop..

Sen är det ju som jag skrev tidigare, att det finns alltid någon som kommer säga emot o hävda diskriminering ! så vi får följa de regler som finns.

Ahnna
0

Skitlustigt, ju… Inom galoppen finns det hur många löp och serier som helst för enbart svenskfödda hästar.

www.stuteriprecious.se

Hanna-D
0

#18 Dom har antagligen inte lika gnälliga hästägare Oskyldig

Charlotte-J
0

Men vad kul det skulle vara!! Varför i jösse namn ska det finnas så gnälliga människor i Shetlandsvärlden så att man inte kan genomföra en sån här utställning!! Då kan man ju egentligen (on man ska dra detta med diskriminering till sin spets) protestera mot att en import vinner BIS då, utställningen är ju i Sverige ;-)

Ja, jag blir bara så trött på allt detta tjafs om diskriminering så jag kräks! Det bromsar så mycket som annars skulle kunna vara jättekul! Hur i hela friden får man SJV att hålla en bakom ryggen och kriga för en i alla väder?

Men det är klart, det får ju snart inte längre spelas Nationalsången i skolan på grund av "diskriminering/kränkning) så varför skulle vi få ställa ut våra ponnyer under "Svenskt" tema!

Amor vincit omnia Kyss

IdaT
0

#20 Fast det tycker jag inte riktigt är samma sak, för även om det var importen som vann så hade även den svenskfödda chansen att vinna. Importen vann dessutom på att den var snyggast, inte för att den var import.

Men det skulle inte gå att komma runt att man inte får ha en svensk utställning genom att importer får delta utom tävlan? På samma sätt som klippta ponnyer utan intyg får delta. Alltså man får sin kritik och poäng (dock med slutpoäng, det får väl inte klippta?) men man rangeras inte, och är inte med och tävlar om titlar.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Charlotte-J
0

#21 Det var bara ett exempel för att hårddra det hela ;-)

Amor vincit omnia Kyss

[Billan]
0

Kanske det vore på sin plats att ha separata klasser för importer, om man nu ska skilja på häst och häst.

Visst  vore  det skoj att någon gång ha enbart för svenskfödda med svenskfödda föräldrar.

Men VARFÖR ska man göra skillnad på svenskfödda eller importer.  Är det inte samma ras vi jobbar för ? Alla våra shetland härstammar ju från importerade ponnyer i botten.

ThiffannyJ
0

#23 Jag har absolut inget emot importer.

MEN jag tyckte att det skulle vara kul att ha en tema utställning med enbart svenska ponnyer.

www.minishetland.com

Annette
0

#23. Syftet är inte att skilja på importer och svenskfödda.
Det hela handlar om att göra något nytt och annorlunda och vid en enda utställning där man lägger fokus på alla de duktiga svenska uppfödare som faktiskt finns här i landet. Det tjänar vi väl alla på?

ThiffannyJ
0

#25 Precis så menade jag Glad

www.minishetland.com

Ahnna
0

Och för att höja värdet på de svenskfödda hästarna så att inte importerna tar överhand. Det är ju därför som man inom galoppen har till exempel "svenskbonus" i vissa löp till bästa svenskfödda häst, eller löpningar helt för svenskfödda 2-åringar och så vidare. Just för att lyfta fram de svenska hästarna och de svenska uppfödarnas arbete, så att dessa ska tycka att det är värt att kämpa i motvind ibland. Vårt klimat gagnar inte alltid vår avel, om man jämför med land där man kan ha hästarna på gräs mer eller mindre året om.

Jag förstår inte vilka det är som gnäller om diskriminering, det är väl bara att acceptera att man inte har en häst att visa om reglerna går emot det man har i stallet. Samma med unghästutställningar, är de diskriminerande mot hästar över 4 år då eller?

www.stuteriprecious.se

Annette
0

#27. I det här fallet är det nog inte Shetlandsfolket som klagat utan det hela föll på någon regel.

Ahnna
0

#28 Jag fattade det som att regeln handlade om att det var diskriminerande mot icke svenskfödda att ha en helsvensk utställning. Alltså är det någon av de som bestämmer reglerna som anser att folk kommer gnälla om det tillåts. Jag bara undrar vilka dessa påstådda människor skulle vara, för det finns väl inte så särdeles många inom Shetland som bara har importer i stallet. (Och varför skulle de klaga på en enda utställning av sjuttiofjorton?)

Protestbrev till Jordbruksverket, nån?

www.stuteriprecious.se

Charlotte-J
0

#29 Ja, kan och orkar någon skriva en Protestlista så är jag den första att skriva på!! Tycker det skulle vara jättekul med en "SvenskUtställning".

Amor vincit omnia Kyss

Annette
0

I år är det tyvärr kört med denna utställning eftersom propparna skall vara klara redan 1 februari.

HanniBunni
0

Jag är svensk och patriot!Cool

Det hade varit riktigt kul om detta kan genomföras:)  Mycket intressant!

[Billan]
0

Jag menar att  ett sto som importerats dräktig fölar här, då räknas avkomman  som svenskfödd…

Kanske svårt att dra en gräns, men kanske  borde det vara svänskfödda föräldrar också.

PP
0

Även om jag personligen inte tilltalas av upplägget, så håller jag med om att det är synd att inte en av tjugotalet utställningar kan tillåtas ha ett annat upplägg.

Men, med tanke på alla arbetstimmar JBV har fått lägga på shetlandsföreningens regler mot utländska ponnyer genom åren kan jag ju förstå att de intar en sval inställning. Oskyldig

Annette
0

Västs tanke var att det skulle räcka med att vara svenskfödd.
Det är nog bra att inte lägga ribban för högt i början, slår det väl ut kan man ju utveckla det vidare.

Jeanette-H
0

Jag skulle ha åkt helt klart Cool

Ann-Christine
0

#27 Inom "stortravet" betalas prissumman till stor del av uppfödare och hingstägare i form av insatser i årgångsloppen.

Svensk Uppfödningslöpning, Kriteriet och Derbyt (eventuellt Stochampionatet också) är alla insatslopp och endast för svenskfödda hästar.
Har för mig att första insatsen till exempelvis Kriteriet betalades in när hästen knappt var inkörd, därefter var det två eller tre insatser till innan själva startavgiften skulle betalas (missade man någon betalning på vägen så var man borta).
Jag vet inte om Breeders Crown-serien fortfarande körs men där måste hingstägaren betala in för att hingstens avkommor ska ha rätt att deltaga.
Och jag tror inte att det är upplagt så bara för att lyfta fram de svenskfödda hästarna, det är de svenska uppfödarna som betalar kalaset.

VeronicaP
0

För Gotlandsruss har de ju på Gotland ett lopp för 5 årsingar och det är bara för Gotlandsruss inga anda kat B ponnyer får vara med i det travloppet. Där är tex prispengarna efter hur många som är anmälda , det är också ett insats lopp antingen sätter man in alla pengarna på en gång i september det året när de är 4 år eller lite då och då de har speciella datum som man ska betala in.

så det är ju också ett lopp som stänger ute andra hästar (även om det nu inte är så många andra raser som tävlar trav i Kat B)

Kratern
0

När det gäller utställningar så är det väl svenska uppfödare som "står för kalaset" hela tiden…?

Förstår inte varför man inte skulle kunna ha en utställning där svenska uppfödare får visa upp vad svenska uppfödningar har för kvalitet.

Att ställa ut en imort är ju endast en tävling för den som ställer ut. Inte någon slags bekräftelse på att man avlar "åt rätt håll"

[Billan]
0

Jag menar att en avkomma som är tillverkad i annat land och föds i Sverige är ju inte den uppfödarens förtjänst där den föds.

Jag skulle gärna ställa ut på en sådan utställning.  Men då skulle det gälla hästar AVLADE i Sverige, annars ÄR de importer.

Kratern
0

#40 Som jag skrev i #10 så ska det (för mig i alla fall självklart) vara svenskfödda föräldrar också.

Carita
0

#40 varför är inte det uppfödarens förtjänst. Jag skickade ett sto till Frankrike i mars tog hem henne i augusti samma år. Denna avkomma tycker jag är svenskfödd! Den blev tillverkad utomlands men föds i Sverige.

Så länge fostret är i magen så spelar det ingen roll var den är tycker jag. Det är var den föds som bestämmer.

Kratern
0

#42 Just för att det inte ska kunna bli "tjafs" om dessa avkommor tycker jag att det jag skrev i #41 är en bra regel.

ThiffannyJ
0

#42 Vad jag tror hon menar är att man köper ett sto från utlandet, som är betäckt där, men fölar i Sverige. Om den avkomman föds hos mig, så är det ju knappast min förtjänst som uppfödare.

Själv har jag inga problem med att visa på en utställning där det finns krav på att avkomman ska vara ur svenskfödda föräldrar. Det finns så många andra utställningar att åka på med övriga ponnyer.

www.minishetland.com

Ann-Christine
0

#40 Det beror på, jag kan ju köpa ett sto som blir betäckt med hingst jag själv valt innan hon flyttar hit. Den avkomman skulle jag absolut betrakta som min "förtjänst" i och med att jag har en plan med den betäckningen.

#39 Jag förstår inte vad du menar i första och sista stycket.

Som utställningsansvarig skulle jag inte våga anordna en utställning för enbart svenskfödda ponnyer, jag tror helt enkelt inte att det finns underlag om man inte väljer att dra ner på antalet utställningar istället. Men jag tror det kan fungera i hästtätare områden (väst).

Öst anordnade vid ett tillfälle klassindelningen mini, liten och standard efter att vi fått signaler om att de mindre standardstora var ganska många. Det blev ett par klasser extra med en eller två deltagare i varje…tillfällighet kanske men efter det har det inte framkommit önskemål om att vi ska göra om det heller.  

För min egen del spelar inte födelselandet någon roll, en bra häst är en bra häst och det är matchning och dagsform som avgör vid utställningstidpunkten och som jag betraktar som en ren skönhetstävling.
De svenskfödda BIS-vinnarna 2007, 2008, 2009 och 2010 är ÖVERLÄGSET fler än de importerade BIS-vinnarna samma år.

Avelsvärdering där stam, exteriör, rörelser och uppskattat avelsvärde i framtiden, anser jag vara bekräftelse på var vi befinner oss i avelsarbetet.
Svenskfödda hästar håller (som jag ser det) HÖG kvalitet.

Ahnna
0

#37 Det är på samma sätt inom galoppen, men det är inte enbart uppfödarna och hingsthållarna som betalar utan ägarna. Samt att en stor del av prissumman kommer ifrån spelarna. (Lika inom alla ATG-inriktningar.)

Galoppaveln går på knäna i Sverige och Svenska Fullblodsavelsförbundet har i flera år gjort satsningar just för att de svenska uppfödarna ska tycka att alla ansträngningar är värt det, därav "svensklöp" och dylikt. Man vill inte stoppa importen helt, det är inte det det handlar om, men man vill göra det enklare för svenskfödda hästar att lyckas i konkurrensen med importerna. Och då behöver uppfödarna morötter för att stå ut när det kommer importer som ligger 6 månader före i utvecklingen tack vare att varmare klimat än Sverige. Så jo, svenskbonusar och annat handlar om att uppfödarna ska lyftas fram och orka kämpa vidare.

www.stuteriprecious.se

Ann-Christine
0

#41 Men fy fabian Kratern Flört Då får inte någon av mina hästar vara med. Nu känner jag mig…utanför Skrattande

1. Import
2. Import
3. Moderlivsimport
4. Importerad far och mor
5. Import
6. Svensk mamma MEN import pappa
7. Svensk mamma MEN import pappa
8. Svensk pappa MEN import mamma
9. Importerad far och mor

Inte en äkta svenne i hela stallet juCool

Kratern
0

#47 Synd Tungan uteSkrattande

[Billan]
0

De allra flesta förstår nog hur jag menar….men vill man missförstå så .

Jag kan inte tycka att det är ens egen förtjänst om man köper ett sto med föl i magen som man själv inte planerat.

VeronicaP
0

#47 Fast jag har många som kan vara med :D Oskyldig

Ann-Christine
0

Nyfikenheten är väckt och jag räknade igenom ponnyerna som var anmälda till Malmköping 2009 och 2010, ponnyer med svenskfödda föräldrar.

2009:

81 anmälda
46 som ej har svensk stam

= 35 ponnyer kvar

2010:

85 anmälda
42 som ej har svensk stam

= 43 ponnyer kvar

#48 & #50 Det är inte helt fel att vara publik heller, fika när man vill och ingen stress för att komma i tid etc Glad

Kratern
0

#51 Du verkar bitter….Tyst

Kanske skulle ovan nämnda utställning istället locka NYA utställare? Vem vet? (När de tävlingsinriktade utställarna inte är med….)

Ann-Christine
0

#52 Jag bitter? Det finns fler utställningar att åka på än vad tiden och lusten medger, vi Shetlandsmänniskor är lyckligt lottade som varje år har över 20 utställningar att välja mellan, hur många andra raser har det?
Nej nej, jag blir bara bitter om folk jag litar på ljuger eller lurar mig.

Om det var "grönt" enligt regelverket, helt klart intressant att prova.