Clinic för Anders Eriksson
Igår kom han till Gustavsbergs Ridhus i stockholm och hade clinic, 3 grupper me 2 i varje och sen avslutades det me teori vid halv 8 på kvällen, då tömkörde han en ridskolehäst.. knackig och kroppen emot sig och sen en av ridlärarna unghästar.. som e som en gummiboll ungefär bara för att få kontrasterna mot varandra…
Jag hade tid kl 18.00 me min Walle, 3 år i år, kastrerad för ungefär en månad sen, han är inkörd förra sommaren och sutten på ett fåtal ggr..
Först börja han me o visa hur man håller tömmarna, vart ridspöt ska vara, min position bakom Walle och så visade han o förklarade i vilka ringar som tömmarna ska löpa igenom..
Jag försökte febrilt komma ihåg allt han sa.. Fan, man skulle han nån sån där inspelningsmanick som spelar in allt han säger! =)
Iallafall så tog han tömmarna sen och Walle gjorde precis som han sa.. svängde, stanna, halt, rygga… Åh Anders typ " jaha.. d här kunde han ju, eh… jo men pröva lite själv nu.."
Haha.. tror han blev lite imponerad faktistk! =) eller så ville ja tro d iaf..
Men sen så visade han mig hur ja skulle sätta dit tömmarna när ja ville longera men d va inget han rekommenderade på så unga hästar.. han e mer för att tömköra på rakt spår så dem hittar sin balans o så!
Sen rekommenderade han såndär kapson eller grimma utan bett på unga hästar så att man inte tar dem alltför mycket i munnen..
Men Walle lät sig longeras en stund i båda varven.. D höll på i 45 min var men jag avslutade Walle efter 30 min, Han skötte sig så exemplariskt så ja fann ingen idé o nöta liksom..
Jag va dock inte kvar på teorin för min barnvakt ville inte va kvar så sent.. men ja va himla nöjd..
Han rekommenderade mig att köra Walle 2-3 dar i veckan ca 20-30 mig för att d va det han tyckte att han behövde träna mest på…
Så nästa gång han kommer ska ja kanske ta me mig vagnen.. =)
Men himla nöjd va ja iaf! =)

Jättekul för dig & vad fin lilla Valle är. Du kan väl tala om när nästa gång är hälsar Ulla
Visst är det skoj att träna för Anders! Jag håller med att det vore skoj att komma ihåg allt efter att det roliga tagit slut. Man skulle ha en minivideokamera att dokumentera all info med. Lycka till i fortsättningen..
hmm..det är inte utan att man är lite lite avis 

Så fin Walle är, med vita benlindor och allt! 

ååå vad fin han blev i vita lindor
. Nu e ja också avis för han vill ja me träna för ngn dag :D
Tack för alla svar.. hihi. jo d blev lite piffigt me vita benlindor! =) Vi borde arrangera en tömkörningskurs för oss bara shettis eftersom d e oftast d enda sättet vi kan träna vår små eftersom vi inte kan rida dem.. å så körning förstås!
Han frågade faktiskt, Vart har du vagnen då om han e inkörd? hehe.. Hur ska ja kunna veta d?!
Kom till oss den 6:e maj. kolla in aktiviteter på www.klubbenshetland.se eller hör av dig till mig. Telefon nummer finns på http://medlem.spray.se/saseva
#12 6 maj? hmm ja hitta bara en körträning 14-15 maj… eller vad d den du mena?
*6 maj; tävling på Hedenslund.
Dressyrkörning, precisionskörning,
agility, tömkörning
och ledklasser i dressyr.
Kontaktperson: Eva Såsser.
Mer info kommer!
Eftersom han bara är tre år så kan du starta i tömkörningen. Att det är "tävling" betyder ju inte att du"inte" kan vara med. I RKS så är det på lättare nivå och vi har roligt tillsammans oxå.
Vi brukar dessutom arrangera träningar av olika slag (beror oxå på vad medlemmen vill ha). Välkommen till RKS och gör din röst hörd!
Ring om du har funderingar.