Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett14-utrustning
Läst 2420 ggr
Sehvrin
0

mirakelkam vs pälsskrapa

Hej

Jag undrar om någon vet om denna pälsskrapa och mirakelkammen

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Hanna-D
0

Det är samma. Var på Lillhästen för ett par veckor sedan och de hade fått tag på en kopia, såg dock helt likadana ut och jag antar att de är precis lika bra.

Kraka
0

Jag har dvärgschnauzer & då använder jag ibland mirakelkammen. Den är dyrare men mycket bättre än de biligare alternativen tycker UllaGlad

Ellinor Johansson
0

Skär den av hårstrået?

PP
0

Jag skulle verkligen behöva nåt dunderredskap för jag får "tennisarmbåge" (=ont) av att riva päls av mina ponnyer! Ledsen

"Musarm" har man ju hört talas om, men jag tror jag är den enda med "pälsarm". Hm, det lät ju onekligen ganska mysko.

Cattis
0

Miraklekammen är toppenbra! Helt överlägsen!

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Ellinor Johansson
0

# 5 Släpper hela hårstrået eller skär man av det?

Cattis
0

Hela släpper. Det bara rasar av. Yttre håren ligger kvar, men all ull ryker.

/Cattis

RebeckaSvensson
0

Kanske ngt man ska investera i så man har ngt att göra när det är dags för påsklov :-)

VeronicaP
0

#8 Har du inget att göra Rebecka så har jag ett gäng du kan få träna på *S*

RebeckaSvensson
0

#9 Vad snällt av dig! Kan ju byta, jag borstar dina så kör du in mina hingstar :-)

VeronicaP
0

#  10 klart jag gör , har ju vanan inne nu ;-)

RebeckaSvensson
0

#11 Precis, bäst att fortsätta då ju. Du kan få ett lass hingstar till påsk ;-)

VeronicaP
0

'#12 och du får ett lass fällande hästar *S*

RebeckaSvensson
0

#13 Vilket bra byte ;-)

VeronicaP
0

Ha ha någar hingstar mer eller mindre , jag har ju så många ändå ;-)

Zerenade
0

Jag har köpt en sådan där Magisk kam nu och den är helt fantastisk..brukar få värk av att stå och fälla av hästarna men inte med denna kammen..den är helt klart värd vartenda öre! Och hästarna älskar den, de står och njuter och nästan somnar när jag håller på och kammar dem!

tonje
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denne bildeserien er fra i fjor, da mitt 9 mnd gamle føll hadde en ekstrem føllpels som bare tovet seg til store ulldotter når den skulle slippe. Umulig å få av med vanlig ryktsten eller strigling.

Bildene er tatt fra første runde med den magiske kammen, og det var en utrolig opplevelse!! På 20 minutter fikk jeg nesten en annen ponni Glad!

tonje
0

nesten ferdig….

tonje
0

etter 20 minutter -

SIMSALABIM!!

UG
0

#3 Mirakelkammen skär av hårstrået när det inte är fällning på gång. I fällningstider kommer massor av päls av från roten.

kajsa-kavat
0

Jag använder också mirakelkammen, och den är helt överlägsen allt annat jag provat. Väl värd vartenda öre.

Hanna-D
0

Skulle också vilja påstå att den skär av en del hår. Syns extra tydligt på skäckarna i skarven mellan det svarta och vita.

Jag använder den bara på unghästar med "ullpäls", där är den överlägsen och tar bort hela hårstrån.

Cattis
0

Okej, jag har bara använt den på dem som fäller och inte sett annat än att det rasar av päls med roten kvar på stråna.
Är det skillnad på den riktiga och på kopian kanske då?

/Cattis

Hanna-D
0

Fast Epus t ex fäller ju massor nu men den kapar ändå håren när jag provat den på honom.

Jag har den "riktiga" men kopian såg i alla fall exakt likadan ut.

Sofia_Schultz
0

#24 "Kopian" som jag köpte funkar hur bra som helst! :) Jag har iofs ingen annan sort att jämföra med men den är super i vilket fall som helst! :)

Om jag inte minns fel var den 200-300kr billigare oxå!Räcka ut tungan

[Anna-N]
0

Är det ngn som använt sig av Moraskrapan?. Ska enligt "hörsägen" vara hur bra som helst.

maggan
0

#24 Hur ser du att den kapar håret? Försökte kolla i går när vi rev päls, men det ser inte kapat ut.

Hanna-D
0

#27 Syns tydligt på skäckarna när de vita hårstråna kommer över i det svarta. Svårt att förklara Fundersam

Men det är väl så den ska fungera, lite som en ryckkniv för manar fast att detta är för pälsen.

Charlotte-Aveback
0

#22: Jag håller med dig om att mirakelkammen passar allra bäst till 1-åringarna med sin tjocka ulliga päls.

Mellan piggarna så är det ju "knivslipade" blad och de kapar hår som kommer i vägen.

AusaBausa
0

Har inte använt ngn av de kammarna utan har en "sten" som är superbra vid pälsfällning…

Cattis
0

Jag har precis varit och testat mirakelkammen och gjort på en massa olika sätt, men kapar strån det gör denna inte iaf. Den är inte så vass att den skär av, den drar med sig lösa strån med roten, och "rycker" loss ullen. Jag testade även på skäck :-) Så det kanske inte är samma modell?

/Cattis

dranto
0

Har också mirakelkammen original…tycker den är toppen.
Men jag ser på minivalacken (som har väldigt långa hårstrån) att hårstråna blir kapade men han blev mycket finare sen. Han fäller dock inte så himla mkt ännu.
Den andra valacken lossar massor men jag kan se även där att han ser "trimmad" ut efteråt. Jag tycker ju inte att det gör nåt om stråna blir lite kapade.

Visste inte ens att det fanns en kopia men tycker denna kam är värd sina 500…,