STORA föl
Har fått hem ett shettisföl på 6 månader o hon är gigantisk. Har även sett flera stora föl på andra stuterier. Hur kommer det sig att de är så stora? lutar det åt att dom växer över då eller växer de kanske inte så mkt senare???
mitt föl född i maj är ganska stor när min andra shettis står jämte på 93 cm ser fölet högre ut än henne.
fölets mamma är 104 cm o pappa 104cm
En del linjer växer snabbt från början, för att sedan inte växa så mycket alls. Några av våra linjer är så. Höga som ettåringar för att bara växa någon cm som äldre.
Delad glädje är dubbel glädje :)
Erika… hon är 7.5 månad 
Medarbetare på djurskydd.ifokus
2# haha vilken koll jag har på mina hästar :)
hon är ganska jämnhög bara lite högre på rumpan men sen är ju frågan om hon håller måttet som treåring sen
på tal om något helt annat så är det ju utställning i bräkne-hoby o funderar på att visa henne där men det står att klass 1 och 2 ej är med men hon går väl i klass 4 som ettåring då va?

Efter nyår räknas hon som 1åring o då är det klass 4 hon ska gå i.

Min JJ var stor som föl och ettåring. Han var hela 72 cm som nyfödd. Han är idag 2½ och mäter strax över metern. Stor och grov men dock inte så hög. Mamma är 105 och pappa 100. Troligen växer han väl kanske någon cm till.
6# tack

Risken finns ju om man betäcker 2 st så höga shettisar att fölet blir stort sen beror ju en del på vad som finns bakom.
Men något som har hänt är väl att de svarta shettisarna har börjat bli rätt stora/höga överlag .
Vissa växer snabbt som unga, andra kommer igen senare. Hade en arabhingst som uppnådde sin vuxna mnkh redan som 1.5 år gammal.
Men såvida inte båda föräldrarna ligger på gränsen eller har maxat bakom sig så skulle jag inte vara orolig =)
Hakuna matata!
Vi har reagerat över att vi tycker att Roxiti hingstföl är så stor redan. Han föddes 13 juni och det är inte jättelångt kvar till mammas mankhöjd på 93 cm.
Vi brukar säga att hans högsta punkt (korset) är nästan hennes lägsta i sadelläget, men inte riktigt ännu.
Raggsockar är de båda två och då ser han ju lite högre ut.
Numer pensionär i Nynäshamn

Jag har insett på sistone att mina ponnyer är ganska "små" allihop, de ligger mellan 76 och 96 cm.
Förutom nytillskottet! En hingst född 2009 som är betydligt större än sin hagkamrat som är 92 cm. Jag har ingen aning om hur stor han egentligen är, för jag har ingen måttstock, men han borde vara över metern i alla fall. (Ja, jag blir faktiskt lite nervös över det…) Han var inte alls särskilt stor som nyfödd, men högrest och långbent. Blir intressant att se var på skalan hans mankhöjd slutar någonstans…
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
mätte mitt föl lite provisoriskt och fick måtten 100cm på rumpan och 97 cm på manken.
#13 Sådär stor är min ettårshingst och jag räknar med att han blir 100cm
Medarbetare på djurskydd.ifokus
hm mina två är små tycker jag.
Picasso som är 9 månader är "bara" 85 cm
Flame som är snart 9 månader är 86,87 cm och hon tycker jag ser stor ut.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

När jag fick hem Blizzard som 2åring var han 107cm och stannade där sen så visst kan de vara stora och ändå klara sig!
#18 Ja och nu är han mer rund än hög

#18 mättes han av godkänd mätaman? Hur gammal är han nu?

#20 Ja, det gjorde han eftersom vi skulle mäta andra shettisar och ville kontrollera att han ej var för stor eftersom han skulle tävla i trav. Han har mätts till 107 vid alla mätningar, 2-3-4-6-8 års ålder.

#21 tack för svaret. Mätte själv min kille i helgen (av godkända mätmän) och han var 106!!!
Han är f. 08 så jag hoppas verkligen att han är klar. Vi mätte honom också för travets skull.

#22 Jag tycker det är sällan shettisar växer över! Har träffat på en under tiden jag sysslade med Kat A. travare.
Din klarar sig nog ska du se 

#23 hoppas det!!
Mätte mitt standard föl i dag, han mätte 91 cm.
Delad glädje är dubbel glädje :)