Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 2730 ggr
[mammamian]
0

Inridning av barnponny

Om lilla ponnyn ska ridas in istället för att köras in - finns det inridare till sånt? Har en 6-åring hemma, men hon är en försiktig tjej och jag är lite tveksam att ha henne som "förstepilot" även om jag leder.

Hur har ni andra gjort med inridningen? Själva eller lämnat bort?
Och barntåligheten? Kommer den med tiden eller finns det några käcka knep att öva? Ponnyn är jättesnäll, men hon är en ungponny och är inte alls lika väluppfostrad med barn som med vuxna. Vill gärna retas eller busa lite med dem. Med vuxna går hon fint "fot" i lös lina, med så fort barnen tar över snöret så busas det som bara den.

BoelH
0

Vi började med att leda runt med Terri och dottern satt på. Sen fick vi lite hjälp under ett par veckor av en 9-10-åring som red till henne i skritt och trav, samtidigt som Terri blev inkörd. Det fungerade jättebra! Tack vare inkörningen har jag kunnat fortsätta utbilda hästen samtidigt som min dotter har börjat rida lektion med henne. Nu rider hon själv inne i ridhuset i skritt och trav, galoppfattningar har vi börjat med så smått, dels genom tömkörning och dels genom att ha lina på under ridlektionerna. Vi använder oss väldigt mycket av samma kommandon som jag använder i körningen och det fungerar bra. Min dotter är 6,5 år nu.

Lycka till.

janehellen80
0

jag tycker hästen lär sig mycket av att först tömköras så den lär sig skritt trav, att stanna etc… sen kan barnet sitta på när man tömkör… sedan ridas in m sadel..

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

Aribigga
0

James började sin ridponnykarriär genom att jag först testade att sitta på honom. Bara sitta upp sitta en halv minut och sitta av igen för att se hur han reagerade med någon på ryggen.

Sedan hade jag turen att det fanns en tillgänglig fyraåring i stallet som gärna ville sitta på James när jag ledde honom.

Det pysslade vi med ganska länge tills fyraåringen kunde börja styra lite själv. Hon lärde sig starta och stanna och styra.

Sedan hade jag lite mer tur att hitta en nioåring som ville rida också, hon kan följa med på lite längre turer och rida helt själv på honom.

James är dock inkörd och det har vi haft enorm nytta av.

lurvponnyn.vimeddjur.se

AusaBausa
0

ska rida in 2 shettisar nu i vår o då är planen att först börja tömköra de och därefter ha på sadel för att sen lägga på ngn form av tyngder på sadeln o därefter låta lilltjejen här hemma sitta upp…

[mammamian]
0

Tömköra hade jag tänkt starta med så snart isen smälter så att vi kan gå utomhus istället för att kana omkring. Hästen är van vid täcke, täckesgjordar och hon har haft tomma sadelväskor på ryggen. Jag kan utan vidare hänga över henne (inte hänga på henne eftersom jag är för tung) när jag borstar/kliar och även 6-åringen kan hänga mot ryggen och krama utan reaktion. Lilla ponnyn är även van att gå promenader både med och utan sällskap av häst eller hund (det senaste även utan människa då rådjuren sprungit av undertrådarna i staketet).
När jag tar in eller ut ur hagen och hon går lös över inhägnad stallplan brukar jag styra henne lös. Jag går över på den sida jag vill styra bort henne från och pekar lite och då svänger hon tills jag slutat ge tecken om att svänga. Så att valla henne i rätt riktning går lätt och enkelt. Men nån tömkörning har vi som sagt inte påbörjat ännu.

Vi hade tänkt köra in henne först och rida in året efter, men barnen vill så gärna rida och vi har varken sele eller vagn så det lutar åt att vi gör tvärt om och rider in först.