Anmälningsavgift bruks
Ni som tävlar eller känner er sugna på att prova på att ställa upp i en bruksklass anordnad i samband med utställning, vad tycker ni är rimligt att betala för en start? Och framförallt, vad förväntar ni er sett till
- Priser
Rosett till alla eller placerade, hederspriser - Domare
En riktig domare, en erfaren rid/körmänniska, en ideell funktionär med stort intresse och som kan döma rättvist men kanske inte har så stor erfarenhet
Anledningen till mina funderingar är att jag upptäckte att anmälningsavgiften till bruksklasser är reglerad till 50 kr i grundpropositionen. Jag tycker iofs inte att det ska vara dyrt att starta bruks, men frågan är hur man ska få ihop det ekonomiskt beroende på vilka förväntningarna är.
En rosett går iaf på ca 25 kr.
I jämförelse tar RKS 80 kr/start. Tanter med shetland har jag för mej tog 100 kr/start.

Jag tycker man kan ta samma som RKS dvs 80 kr.
Rosetter till placerade vuxna men tycker nog barn kan få rosett i vilket fall (om man kan ordna det så)
Då jag mest tävlar för skojs skull så spelar domaren inte så stor roll,men det är vad jag tycker 
jag tycker att utdelandet av rosetter till höger och vänster, i alla möjliga sammmanhang, har gått till överdrift. För mig räcker det gott med rosetter till placerade.
och är det en bruksklass i samband med utställning så räcker det absolut med en ideell funktionär med kunskap och intresse som domare.
Hellre lite enklare arrangemang och att fler tycker det är värt att delta!

På Ridsportsförbundets tävlingar från lokal nivå och uppåt så får man räkna med minst 100:- per start, ofta 110:- eller 120:-, om vi inte patar körning där en tävling lätt kan dra iväg över 500-lappen bara i anmälningsavgift.
Så 50:- tycker jag är extremt billigt, men samtidigt så beror det på nivån av tävlande och vad syftet med tävlingen är. Om det är mest "på skoj" för att man som utställare även ska kunna "leka" lite med sin ponny, så tycker jag inte att man behöver höja avgiften eller ha någon erfaren person som dömer. Är tävlingen däremot till för de som verkligen vill tävla och som kanske åker dit enkom för att tävla och inte ställer ut alls, då är det en annan sak.
Ska tävlingsresultaten räknas i t.ex. regionalföreningarnas årspriser? (Nordponnyn, etc.) Då är det ju viktigt att den som dömer har koll på läget, koll på TR och dömer alla efter samma regler. Då går det inte att personen ifråga säger "äh, egentligen ska det vara straffpoäng på det där, men vi kan skippa det för ni var ju så duktiga annars". Alltså, glasklara direktiv om tävlingen är "på allvar".
Rosetter till de placerade ekipagen tycker jag duger, men vill man ge en liten rosett även till de barn som inte placerade sig så stör jag mig inte på det. Men vuxna behöver inte överösas med rosetter bara för att de var med. Det är alltid kul med nåt extra till vinnaren, eller kanske 1:an, 2:an och 3:an, men det inget måste tycker jag.
Det finns billigare alternativ än 25:- för en rosett, men har arrangerande regionalförening redan köpt in rosetter i alla valörer så får man ju gå på den kostnaden såklart. Då är 50:- väldigt billigt om alla får rosett - spara därför hellre in pengar på att inte ge rosett till alla.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Utställningen på Nuntorp 28 maj så skall vi ha bruksklasser med kostnad 50 kr/start. Och vi kommer köra så som Anna tyckte i sitt inlägg. Vi tog med bruksklasserna för att visa hur användbar shetlandsponnyn är för alla åldrar. Även Emmeros kommer att vara där och visa upp travet. Skall tillägga att när väst har sin utsällning på Nuntorp den 28 maj så är det Nuntorpsdagarna med ca 2500 besökare och mer.
En 50-lapp/klass och rosett endast till placerade. Undantaget i "barn"-klasser där gott och väl alla deltagare kan få en rosett, gärna i avvikande färg från övriga placerade, som en uppmuntran till fortsatt tävlande. Vi vuxna tävlar nog på ändå!
Håller annars med i det Ahnna sa; Domare beror på vilken nivå det är på tävlingen.
En mer meiterande tävling med en "officiell" domare kan få kosta mer att delta i dådet faktiskt kan räknas som en merit i andra sammanhang. Men 500 kr för en anmälan!! Jisses!!

Fler frågor;
Clear round, hur ställer ni er till det vad det gäller rosett/pris?
Och handlerklass, maskerad samt barn med ponny som har samma anmälningsavgift som bruksklasserna.
Måste erkänna att jag själv känner mej lite kluven, så alla tankar är av intresse.

I barnklasserna tycker jag att alla deltagarna ska få rosett. I vuxenklasser räcker det med pris till placerade.
50 kronor är väldigt billigt, men är det rosett till placerade och en domare som bara är intresserad och ställer upp gratis eller för liten ersättning tycker jag att det är ett lagom pris.
Däremot inom RKS har det i alla fall förr varit lite mera ordentliga domare och då kostar det såklart mer. RKS var också otroligt generösa med priser den tiden jag var aktiv där så då tycker jag också att det var billigt med 80 kronor. Men det kanske är dumt att höja priset också, ju mer startande desto bättre..
Och clearround rosetter hör ju till, men jag tycker att dessa är ganska tråkiga. ;)
Jag hade lätt kunnat betala minst lika mycket som för att ställa ut, 200 kr per klass eller vad det är. Bara för att det skulle vara mer bruksgrejor i samband med utställningarna.
Jag håller på med bruks på hobbynivå för att det är kul och det är minsann inte många klubbar som har klubbtävlingar där man som vuxen shettisägare kan vara med. Att åka flera timmar för att jag vill tävla på skoj är liksom inget alternativ.
Därför hade jag tyckt det varit jättekul om det var fler små bruksgrejor på utställningarna som man kunde åka på. Handlerhoppning, agility, tömkörning eller vadsomhellst hade jag tyckt varit roligt. Bäst är ju ändå vinslöv där man kan välja fritt ^^ Men vinslöv är ju bara en gång om året…
Rosett tycker jag är roligt att få, men bara det blir något så blir jag överlycklig!
Sen beror det väl på, en tömkörningsklass skulle jag nog vilja ha en riktig domare i, en handlerhoppning spelar det liksom mindre roll.
lurvponnyn.vimeddjur.se
#9 håller i stort med dig, men jag är nog inte redo för 200 kr per klass. Det är ju lite av grejen att man har möjlighet att prova på lite olika klasser, tycker jag. Nu får man ju dessutom börja tävla med dottern om vilka klasser man ska vara med i
. Hade gärna sett två bruksdagar a la Vinslöv per år….
Det roliga med bruks tycker jag är att man har RÅD att vara med och oftast kanske man startar fler klasser med samma häst och då blir summan rätt hög ändå (speciellt om man ställer ut samtidigt..) Jag tycker rosetter hör till oavsett vilken placering! det är ju ett super fint minne! :) domare har mindre betydelse, bara den är kunnig om regler etc.
Clear round är ju en bedömningsform som innebär att alla felfria är likaplacerade = alla får rosett…
En tanke:
Det kanske kan vara så att det är vi vuxna som ska betala lite mer i anmäningsavgift för att å att säga sponsra barnens rosetter/hederspriser/tröstpriser??
Säg 40 för barnen och 80 för de vuxna kanske?

#6 Clear-round ska ju alltid resultera i en silverrosett om man är felfri. (Och om man följer TR vad gäller färg på rosetten - personligen tycker jag att roliga färgkombinationer är finare än en rosett helt i silver.)
Jag har inget emot CR-klasser, särskilt inte eftersom jag har tre 3-åringar i år som inte har varit ute och tävlat alls, så jag ställer gärna upp i CR med dem så att de får lite rutin. Jag tänkte ta upp frågan kring unghästklasser på RKS årsmöte i mars, för att locka fler att komma ut med sina unghästar, men ett alternativ till det är ju CR. (Min tanke bakom unghästklasser är att man tävlar om placering precis som vanligt, men att svårighetsgraden är betydligt lättare, antal hinder/portar är färre och maxtider m.m. är betydligt längre än i vanliga klasser. Även priser till Bästa 3-åring, Bästa 4-åring och så vidare, återigen för att locka fler att komma ut.)
I dressyrklasser tycker jag att den som dömer ska vara insatt i dressyr och ha tävlat dressyr, alternativt ha tränat på högre nivå än lokal. Men auktoriserad domare tycker jag inte behövs om det inte utlyses som strikt dressyrtävling och syftet är en riktig tävling där placeringen ska vara meriterande. Men det känns inte som att det behöver arrangeras ihop med en utställning, så det är nog inte aktuellt för regionalföreningarna. (Om det inte är en brukstävlingsdag, dårå.)
Eftersom det går att köpa fina rosetter i prisklassen 12-15 kr så tycker jag inte att man behöver ta högre anmälningsavgift av den anledningen. Om det är 15 startande i en barnklass och alla ska få rosett så blir ju siffrorna såhär:
50:-/start = 750:-
15:-/rosett = 225:-
Vinst = 525:-
Del av vinsten går säkert till anläggningshyran, men man får ju betänka att det blir säkerligen många fler startande än 15 och i vuxenklasserna får inte alla rosett. (Om man beslutar så.)
I RKS har vi tagit 80:- per klass, förutom på KM där det har kostat 100:- per klass (med större, dyrare priser), i flera år. Eftersom vi oftast har mellan 50 och 100 startande per tävling så har vi inte behövt ta mer för att gå ordentligt med plus. Den låga kostnaden gör också att fler ställer upp, till exempel om de anmäler till två körklasser så "slänger de in" en start i agilityn också när de ändå är på plats. Fler startande = mer pengar = fler och finare priser. 
Så jag tror att man gör sig en otjänst om man tar mer än 100:- per start, för då börjar det kännas i plånboken och då blir folk mycket snålare med antalet starter.
www.stuteriprecious.se

tävlar inte själv i dagsläget men är väldigt sugen på att börja. Tycker de låter väldigt billigt med 50-100 kr. Har länge ställt ut hund och där betalar vi 300-500 kr för en offeciell utställning och 150-250 för inofficiell.
skulle med lätthet kunna tänka mig att betala iaf 150-200 kr för att få starta en klass, ev att man har ett lägre pris vid fler anmälda/flera klasser. (kan ju enbart relatera till hundarna.. där du ofta betalar halva priset from 3dje anmälda hunden med samma ägare)

#14 Jag tycker att det roliga med shetlandstävlingar är att man kan starta 4-5 olika klasser samma dag och då blir det ju lite väl dyrt om det ska kosta som en hundutställing.
Det är ju skillnad om man bara ska vara med i en klass på hela dagen.
Hundutställningsdomare är dessutom rätt dyra, särskilt i förhållande till dressyrdomare på hästtävling. Man kan ju inte ta ett högre pris än man kan motivera, tycker jag. Har man inte utlägg för 200:- per startande så har man ju ingen anledning att ta 300:- i startavgift, om ni hänger med på hur jag menar. Har man ingen domare som ska ha betalt så är ju det enda utlägget priserna och eventuellt anläggningshyran.
www.stuteriprecious.se

# driver kenne tillsammans med sambon och åker så gott som aldrig med mindre än 4 hundar, gärna upp mot en 6-8 åt gången:) (oftast är de en bit att köra och då känns de onödigt att bara åka med ett par) därför de är bra att de blir lite billigare vid fler anmälda.
Skulle man kanske kunna ha typ "meetingavgift"/ponny för bruksklasserna, dvs att man betalar en fast summa och då ingår ett visst antal starter under den dagen enligt fastställda regler.
Om jag ser till mig själv så börjar mina barn bli så stora att de möjligen skulle kunna vara med på enklaste bruksklasserna nu. För mig skulle det då bli en kostnadsfråga om huruvida de får vara med eller inte och hur många gånger de får starta. Pengarna rasslar snart iväg om det kostar för många kronor/start och man har 2 eller 3 barn som ska delta….
Jag tycker att bruksklasser i samband med utställningar och kanske änny mer bruksdagar med utställning kan vara ett sätt för nya ponnyintresserade medlemmar att hitta nya infallsvinklar på hur man kan använda sin ponny. Bruksfamiljen kanske provar på utställning för första gången och utställningsfamiljen provar agility eller precisionskörning…

#17 Håller helt med dig om att det behövs mer bruks och gärna med utställning eller något annat samtidigt.
Och en självklarhet tycker jag är att bruksklasserna går i anslutning till utställningsringen, så att inte bruksgrenarna blir undanskuffade någonstans dit ingen ser eller hittar. En Halloween-utställning för ett par år sen i Uppsala hade någon form av maskeradbruks som pausunderhållning under lunchen, vilket ju gjorde att bruksen gick inne i samma ridhus som utställningen.
Det är ju idealet, men ska man ha flera grenar så hinner man ju inte under lunchuppehållet. Men vissa ridhus är ju tillräckligt stora för att ha både bruks och utställning samtidigt, om man minskar utrymmet för utställningsponnyerna. (Helt krasst, måste alla utställningsponnyer få plats inne i ridhuset och stå och häcka? Räcker det inte att den klass som bedöms får rum att stå och vänta bredvid ringen?)
Meetingprislista för bruks ser jag som en fråga även för utställning, för har man flera ponnyer som man vill visa samma dag så drar ju kostnaden iväg. Ska man därtill även starta lite bruks samma dag… 
www.stuteriprecious.se
Ni som menar att det ska vara billigt så man kan vara med i flera klasser, hur tänker ni då i samband med utställningarna? Att varje utställning ska vara som vinslöv?
Jag tänkte mig mer att det är en kanske två grenar utöver utställningen då blir det mycket lättare att arrangera och man kan ta betalt för klasserna. Att ha ett vinslöv till varje utställning med hur många grenar som hellst är inte troligt att någon orkar eller vill arrangera med tanke på allt jobb och alla funktionärer som måste hittas.
Då är det bättre som det var i älmhult i år, en Halloweenutställning med tillhörande ghymkhana för barnen. Fast det kunde vara t ex utställning med tillhörande tömkörning.
Det jag tycker är att det anordnas en hel del utställningar varje år av shetlandssällskapet, jättekul för dem som håller på med avel och/eller tycker att utställning är kul. Hade det då varit en bruksgren i samband med i alla fall några av utställningarna hade det gynnat folk som mig som vill hålla på med bruks.
Just nu känns det som om shetlandssällskapet tycker det är allra viktigast att ponnyerna ska vara vackra men lägger nästan ingen energi på de som vill använda sina. Det är inte alls säkert att det är så, men det känns som det när man kollar kalendern och ser utställning med jämna mellanrum på året men bara en bruks. Jag har full förståelse för att det förmodligen är svårare att arrangera en bruksklass än utställning därför är jag beredd på att betala mer för en sådan klass än ynka 50 kr.
lurvponnyn.vimeddjur.se
50 kr/start, rosetter till alla barn och till de placerade i klasser för vuxna.
Det är väl inte meningen att tävlingen ska gå med vinst? Vad skulle vara syftet med det?

#19 Jag har aldrig varit i Vinslöv så jag vet inte hur det brukar vara där. I mellan-Sverige så är RKS ibland med och arrangerar bruks i samband med utställningarna och faktiskt så behöver det inte vara så många funktionärer. 
Ta agility som exempel: man ställer upp en bana som både går att leda, rida och tömköra igenom = 3 olika klasser på samma bana. (Och så kan man dela in det i barn- och vuxenklasser så att det blir 6 klasser totalt.) Det enda som behövs till det är en person som tar tid och dömer straffpoängen. Man kan också ställa upp en precisionsbana som man antingen kan tömköra eller rida igenom så att man får 2 olika klasser på samma bana. Eller köra med vagn förstås, men det kräver åtminstone en funktionär till eftersom portar och vagnar måste mätas.
Så det behöver inte vara ett så stort projekt att skapa flera klasser på liten yta/samma bana. De grenar som kräver många kvadrateter är ju körklasser och dressyrklasser, men hoppar man över dem så kan man klämma in bruksklasser även där det är lite trångt om plats.
#20 Nej, arrageras bruksen ihop med en utställning så tycker jag inte att den behöver gå med vinst, så som jag skrev ovan så tycker jag inte att man kan ta mycket högre avgifter än man har utlägg för.
www.stuteriprecious.se
#21 Då förstår jag faktist inte alls varför det inte anordnas mer bruks i shettis sverige? ;)
Det som behöva är väl några eldsjälar som kan tänkas arrangera det hela och de växer inte på träd precis…
Jag är i alla fall beredd att betala upp till 200 kr för att vara med i en bruksklass.
lurvponnyn.vimeddjur.se

#22 Nej, det är ju det jag har försökt säga i flera år, det är inte så svårt! 
Mer satsning på bruks i regionalföreningarna tycker jag behövs. Det gynnar ju utställningarna också - på RIKS 2009 räknade jag till 16 ponnyer som deltog i både bruksgrenarna och utställningen. (Vet inte om jag missade nån.) Jag har märkt att priser för bästa ponny i bruks + utställning eller allroundchampion till bästa ekipage som deltar i båda delarna är populärt och lockar fler deltagare.
Det finns ju mycket folk som är intresserade av bruks och som säkert skulle kunna arrangera t.ex. agility eller dylikt på en utställning. Saken är ju att dessa måste göra sig hörda och de som arrangerar utställningarna måste vara öppna för bruksklasser.
www.stuteriprecious.se
#23. Härlig inställning! är på din sida, mera bruks!!! så shettisarna får jobba också :)
#23 - nu kommer du säkert få invändningen att det är för svårt att hitta funktionärer till utställningar ändå, så att dessutom hitta någon som tar hand om bruksbiten är omöjligt…
När jag inledde min aktiva bana inom Shetland Syd så var det just i brukskommittén, men den lades ner efter något år av nån anledning som jag inte längre minns.
Och för övrigt verkar det som att det inte blir någon bruksdag i Syd i år
, jag var i kontakt med ordförande om att få arrangera det, efter att ha fått veta att det inte var någon planerad. Eftersom jag inte har fått besked än och manusstopp till tidningen har gått ut så antar jag att jag fick avslag på det.
(fick för övrigt också veta att det är Syds policy att det bara är styrelsen som får arrangera utställningar och andra aktiviteter inom Syd - en enligt mig mycket märklig inställning och ett konstigt sätt att ta hand om medlemmar som vill engagera sig, då ska man inte heller gnälla på att ingen ställer upp….)
200 kronor för att delta i bruksklass är ett för hästägaren/kusken/ryttaren förmånligt pris.
Jag är van att vid klassiska körtävlingar betala 2000:- per dag (anmälningsavgift, startavgift, veterinäravgift, medlemsavgift, licencer, uppstallning, strö mm.)
#26 Då kan vi ju börja med att stryka veterinäravgiften då, eftersom bruksklasser inom SSS inte har veterinär.
Sen förstår jag inte det där med medl.avg osv?
Medl. avg. till SSS betalas en gång per år, licenser har vi inte, möjligen uppstallning inkl. strö kan tillkomma på den anmälningsavg. vi har idag.
I vanliga körtävlingar har man en domare som tar betalt. Skillnad tycker jag jämfört med SSS.
Så i dina 2000:-… hur mycket är själva anm. avg.?
jag skulle ALDRIG betala 200 kr för att delta i en bruksklass i samband med utställning. ALDRIG, då låter jag hellre bli. (inte utanför utställning heller) Och om fler resonerar så, så skrämmer man ju snarare bort de bruksintresserade från deltagande än att locka fler att våga prova! VAD är viktigast?
Man kan inte jämföra bruksklasser på utställning med klassiska körtävlingar.
Och med bruksklass menar jag i detta sammanhang klasser med ridning/kärning/tömkörning/agility och liknande, sånt som arrangeras av rasföreningen.
Varför ska priserna höjas om det går ihop sig billigt? Det är redan för nåra (enligt mig) som tävlar bruks med sina shettisar. Är det billigt (så billigt som är rimligt) så är chansen större att folk anmäler! (ju fler som anmäler ju mer tjänar man). Skulle verkligen va så himla kul om det annordnades mer bruks! man behöver ju inte ha med körning varje gång! ridning, agility, tömkörning och handlerhoppning med vuxen och barnklasser räcker långt :) som redan är nämt.
Lite kan man väll se det som att det är bra för shettisarna att få jobba istället för att tjäna massa pengar på det? är det bara för oss människor ekonomiska skull vi tävlar (?) hästarna mår bra av att jobba, kan man inte ha det billigt för hästarnas skull? (eftersom fler anmäler när det är billigt.)
bara mina tankar..

Jag tycker att 50~70 kr/klassen är alldeles lagom för brukstävlingar i samband med utställningar. Då har man råd att starta flera klasser med flera ponnyer bara för att det är kul att prova på. Skulle man inte hinna med en klass så är det inte hela världen.
Med en så låg anmälningsavgift känns det i alla fall för mig helt okej med en domare som har erfarenhet men inte nödvändigtvis domarutbildning. Många av klasserna kräver ju mest någon som klarar av att se om det rivs och samtidigt titta på ett tidtagarur. Dock självklart inte de olika dressyrklasserna, där ska ju prestationen bedömas..
Rosett till de placerade tycker jag duger gott.

Det skulle verkligen vara jättekul om det ordnades lite enklare bruksklasser i anslutning till utställningarna. Tömkörning, ridklasser etc. är ju tämligen enkelt att få till rent praktiskt och kräver inte några större fysiska insatser från arrangörshåll.
Håller med Angelica om att 50 - 70 kronor kan vara lagom för brukstävling på utställning. Rosett till barnen samt till placerade. Mer behövs inte.
Om det vore möjligt att genomföra så tror jag inte att det skulle vara någon dum idé med någon form av Drop-in också till sådana bruksklasser. Ibland blir väntan lång på utställningsplatsen…..
#25 Ja blir det ingen bruksdag i syd i år så försvann hela anledningen för mig att vara med i sss…
Jag tjänar mer på att betala 500 kr på en utställning än att först betala medlemsavgiften till sss och sedan anmälningsavgiften till utställningen.
Enda anledningen till att jag ska ställa ut i år är för att jag vill att James ska få lika fina poäng igen som i älmhult (de räknades inte för han var klippt och jag tävlade honom inte) och de ska räknas så hans pappa kan få ta del av det hela.
lurvponnyn.vimeddjur.se
Men då är det antagligen bara jag som tycker 200:- är larvigt lite för en bruksklass.

#25 Det var ju det jag skrev i inlägget ovan, att de som vill arrangera bruks måste göra sig hörda och att de som arrangerar utställningarna måste välkomna dessa bruksmänniskor.
Jag har arrangerat bruks i så många år nu att jag vill ta ett "sabbatsår" från allt ansvar och bara tävla för att det är kul, men har ändå halkat in som medarrangör för en RKS-tävling i april. Men jag efterlyser fler som vill arrangera, ta tid, föra protokoll, designa banor, m.m. Ta kontakt med regionalföreningarna och erbjud era tjänster!
Det skulle inte skada om regionalföreningarna efterfrågade dessa personer på ett officiellt plan också, på hemsidor och i Shetlandsponnyn, så att man som bruksintresserad ser att det finns ett gensvar i regionalföreningarna. Ett intresse för mer bruksaktiviteter.
#33 Jag tycker inte att det finns belägg för en regionalförening inom SSS att ta 200:- per klass. Som jag skrev ovan så är utlägget per placerad startande väldigt lågt och de som inte blir placerade (och inte får pris) ger enbart vinst till arrangören. Då kan man inte motivera att det ska kosta 200:- per klass, om man nu inte ger de placerade ekipagen priser för minst 150:- per person. (Vilket inte lär hända.)
Så jag tycker hellre att man kan ta 50:- till 100:- och se till att de placerade ekipagen får fina rosetter och kanske något annat också, så att fler blir lockade att vara med och slipper känna att det kostar väldigt mycket. För en total nybörjare kan det kännas motigt att betala en hög summa för nåt som man aldrig har kunnat träna men ändå vill prova på. Men det är mina tankar! 
www.stuteriprecious.se
#33 Jag är fortfarande nyfiken…
Kan du svara på min sista fråga i #27?
Vi skulle aldrig vara med om det kostade 200kr/start faktiskt.. Vi åker för att vi tycker att det är kul, och 200kr start är för mycket om man bara gör det på "skoj" som vi gör.
Vi brukar åka på RKS tävlingar. Då kostar det 80kr start. Vi åker med 2 ponnyer. Vi brukar få åka 20-30mil och vår bil drar väldigt mycket bensin, ca 2,3-2,5 liter/milen med släp så det blir mycket pengar.. (Dax att köpa ny bil, men det kostar också)
När vi åker så långt så vill vi försöka ha pållarna fullstartade för dagen så det känns värt att åka. Det blir alltså 6 starter/häst/dag. Startavg blir då 960kr för en dag. Om det kostade 200kr start så skulle det kosta oss 2400kr och det finns inte en chans i världen att vi skulle ha råd med det..
Vi har små barn som håller på att läsa sig och som gör det här för kul. Dom gör en agility, hoppbana på max 2 minuter och det kostar 80kr. Det räcker tycker jag.
Och varför ska man ta mer betalt än man behöver? Jag tror inte många skulle prova på att tävla om priset var så högt. När dottern tävlar lokalt betalar vi 120kr start, men då är det max 2 starter om dagen och det känns som en lite mer "riktig" tävling tycker jag, fast RKS tävlingar är mycket roligare.
Jag tycker att det räcker med att dom plac i vuxenklass kan få rosett, men att alla barnen får rosett. Det peppar barnen att fortsätta. Det kan annars vara svårt att förklara för dom minsta varför dom inte fått pris och jag tycker inte att barnen ska åka hem och vara ledsna efter en tävling. Det är ju trots allt ett fint minne för dom senare också.
Hederspriser är ju kul, men bara om det finns pengar eller sponsorer till det. Inget måste alls tycker jag. Den som ska dömma tycker jag ska vara insatt. Veta vad som gäller och dömma rättvist. I dressyren så är det väl lite annat.

På Syds (mycket populära!) bruksdag har det kostat 75:-/klass att vara med. Paketpris 275:- för 3 klasser + utställning (drive in utställning kostar 100:-).
Det har varit lite olika i prisväg mellan åren, förra året fick alla startande rosett (med texten "Bruks 2010" i guld!) och alla barn fick guldmedaljer (sponsrade).
Det är ingen bruksdag planerad i år, dels för att det blir bruksklasser på Riks (som ligger i Syds område i år) och dels för att Syd får en helt ny styrelse i mars. De har möjlighet att bestämma om de vill anordna bruksdag. Så håll tummarna för att de vill de :)
Syd har ju också i många år haft agility-klasser på Bjärsjölagård.
Jag hoppas och önskar att det fortsätter så, och att det blir mer käpphäst-, gymkhana-, och bruksklasser i samband med utställningarna!
#35 300-400:- kostar vanligtvis anmälningsavgiften på klassiska körtävlingar. Men variationer förekommer: anmälningsavgiften till Åkerbo 2010 var 500:- för Lätt A, 600:- för Nat Lätt samt startavgifter på 100:- per klass samt veterinäravgift 400:- Samt uppstallning 600:- per dag plus strö och depositionsavgift 200:-
Jag betalade 900:- i Nationell ponnylicens 2011, men den räcker hela ponnyns liv. Varje år betalar jag 200:- för min egen licens, 400:- för klubbtillhörighet för att få tävla, och Lokal licens på 300:- för ponnyn. Samt att mätintyget och sprutan mot hästinfluensa blir tillsammans 1500:- Och för skoning med brodd inför maraton.
Ovanpå detta kostade vagnen 15 000:- Selet 4000:- Pisken 1000:- Övrig tävlingsutrustning (förkläde, handskar, hjälm, säkerhetsväst, benskydd, bruna skor, liverpoolbett, groomens utrustning…) 4000:-
Plus bensin, övernattningsavgift, måltider, kuskfest, kringkostnader.
En tävling går för mig lätt på 3000:- och en tvådagars 5000:-
Jag tycker det är jättebilligt att tävla inom shetlandsföreningen, givetvis även med startavgifter på 200:-
Lite allmänt anser jag inte att det på något sätt skulle vara mindre meriterande för ponnyer att tävlas inom shetlandsföreningen än på körtävlingar arrangerade i Svenska Ridsportförbundets regi. Jag anser att brukstävlingar arrangerade av SSS, RKS el. likn. höjer ponnyns värde i och med att den uppvisar användbarhet och prestation.
Nu kom jag på att RKS ju är ansluten till Svenska Ridsportförbundet, när jag betalar in RKS medlemsavgift kommer SVRF´s tidning i brevlådan!
Med mitt ovanstående svar vill jag på inget sätt framstå som någon med ekonomiska resurser. Som andra barnfamiljer vänder även vi på slantarna. Vi körtävlar istället för att åka på semester/ ser körtävlingarna som en semester.
Med mitt inlägg menar jag inte heller att bruksklasser ska gå med vinst till förmån för föreningen. De körtävlingar jag åker på går mycket sällan med vinst, det är helt enkelt så att det kostar att arrangera tävlingar! Jag förstår att SSS och RKS tävlingar inte alltid har dommararvode, Tekninsk delegat, elektronisk tidtagning, veterinärer, seketariatskostnader, funktionskontroll, anläggningshyra mm. Men det måste väl ändå kosta att arrangera!?
Det är ingen som har sagt det, men jag vill ändå påpeka att jag inte ser Shetlandsföreningens tävlingar som "lägre stående" eller "mindre värda" än andra tävlingar! Selet är lika putsat, bensinen lika dyr, tiden lika värdefull, magen lika pirrig och återseende av vänner lika härligt som på andra tävlingar!
För några år sedan (2005) var jag med min shetlandsponny Corall på tvådagars RKS-klubbmästerskap. En jättefint arrangerad tillsällning/tävling med övernattning. Skulle gärna åter igen se att detta arrangerades.
Hejsan
(Ett litet knapplån)
Vad är detta ni kallar bruksklass? Vad är det man gör med hästarna? Vad tävlar man i? Finns det att läsa om denna "gren" nånstans? och står det i varje proposition till utställningarna om det kommer ingå sådant?
Har själv tävlat i brukskörning och bruksridning med stor häst men är detta typ agility vid hand eller är det vad vi kallblodsfolk kallar för bruksprov? Blev lite förvirrad nu, men det låter jättekul iaf. Jag vill va me!
Tacksam för svar

#40 "Bruksgrenar" kallas alla tävlingsgrenar utom utställning inom shetland. Jag tycker att det är extremt missvisande, eftersom det finns tävlingsgrenar som heter brukskörning och bruksridning, som du själv säger. Jag hade tävlat det i åtskilliga år innan jag började med shetland, så i början var jag lika förvirrad som du!
Så står det "bruks" på en shetlandsrelaterad sida så betyder det någon form av tävlingsgren. Det kan vara körning, agility, tömkörning, hoppning, dressyr… you name it. Men begreppet "bruks" är ett samlingsuttryck,
www.stuteriprecious.se
ok, då blev jag klokare
Tack så mycket!
Min är än så länge bara 7 månader så jag kanske får vänta lite.. Eller finns det någon minimiålder på agilityn

#39 Visst är det billigt att tävla inom SSS och RKS, och jag håller med dig om att det inte borde innebära att tävlingarna vi har är lägre stående än vilken annan tävling som helst. Men RKS tävlingar går ju som klubbtävlingar, alltså snäppet under lokal, och därför finns det inget belägg för att höja anmälningsavgiften.
Allmänt:
Klubbtävlingar ska ju egentligen handla om träning inför högre tävlingar, eller meeting där endast klubbmedlemmar tävlar mot varandra. (Typ KM och andra interna uppgörelser.) Men nu är ju RKS en "specialare" med enbart renrasiga shettisar som deltar och därför upplevs ju tävlingarna som lite mer än vanliga klubbtävlingar. Vårt KM tillsammans med bruksen på SSS RIKS-utställning blir ju som individuella SM för shetlandsponnyer, eftersom det inte finns något större med enbart shetlandsponnyer som deltar.
Men en del av det som är roligt med dessa tävlingar tycker jag är antalet deltagare. En höjning innebär ju färre starter, det kommer man inte ifrån. Men jag är ju en av de som propagerar för ett officiellt SM inom shetland, och på en sån tillställning kan man absolut ta högre avgifter och ställa högre krav på kval och svårighetsgrad m.m., så att tävlingen blir ännu mer meriterande att vinna. Ett Svenskt Mästerskap i dess rätta bemärkelse!
Men en klubbtävling, eller SSS-tävling, tycker jag inte behöver ha riktigt samma status, även om det inte på något sätt ska vara omeriterande att delta.
Men visst hade det varit kalasroligt att arrangera ett stort mästerskap över en helg med bara shettisar, med veterinärbesiktning, auktoriserade domare, uppstallning och hela klabbet. Då måste man ju ta mer pengar per start för att det sla gå ihop. Alla kanske inte skulle vilja vara med, alla kanske inte skulle vilja tävla på så hög nivå till den kostnaden, men då hade det i alla fall funnits ett riktigt mästerskap som ingen skulle kunna debattera allvaret i.
www.stuteriprecious.se
#43. Vilken rolig ide om en helg med shettistävlingar! blir lite som ett meeting på samma gång! är det bara något du vill eller som ev kommer bli? :)

Vad som är rimligt att betala , och vilken krav man har på domare, beror ju på vilken nivå man tävlar. Är man grön och vill prova på/träningstävla så är enklare tävlingar och låga anmälningsavgifter kanon. När man sedan blir varm i kläderna och vill ha mer utmaning, ställer man högre krav på domare/arrangemang och är beredd att betala mer.
Tycker det är roligt om vi kan få den bredden inom shettisvärlden. Det är kanon med ledklasser för barn och enklare körtävlingar. men det vore också roligt med ett "riktigt" SM eller liknande.
Håller med föregående talare!
Man vill nog ha det lite mer seriöst när man blivit varm i kläderna sen.
Man vill nog känna att man inte bara "leker" då utan att det faktiskt är på riktigt och att bra resultat från detta ger hästen bra meriter.

#44 Ett officiellt SM för shetlandsponnyer har vi diskuterat förut här på forumet, men jag har inte haft möjlighet att ta tag i dess skapande till 100% det senaste året. Håller på att gå ur styrelser lite här och där för att få mer tid, sen kan jag börja propagera för det igen - om nu ingen annan börjar före mig!
Det krävs ju trots allt att man blir ett gäng som vill jobba med det om det ska bli nåt. Det är en del pappersarbeten som måste göras samt förstås att få SSS styrelse med på idén. Hur det skulle gå med det vet jag inte förrän vi har testat.
#46 Jag tycker i och för sig inte att de tävlingar som finns inom shetland nu är "lek", för allvaret är definitivt där och de som kämpar för att vinna gör det målmedvetet. Men utåt sett, av andra hästmänniskor, så är det inte "på riktigt" så länge det är på klubbnivå eller på en liten tävling som en regionalförening arrangerar. Att vi som deltar tar det på allvar går inte riktigt fram om man inte själv har varit med. (Skulle tävlingen däremot heta "SM-kval" så skulle det säkert gå fram även för icke-shettismänniskor att det är en riktig tävling.)
www.stuteriprecious.se
Ja menade inte så, ja menade att resultaten från tävlingarna ska tas mer på allvar.. Många åker ju bara på utställning med sina shetlandsponnys och de avlar mest på exteriör då. Min åsikt var bara att det skulle bli mer "värt" att lyckas bra på de där tävlingarna för hästen, typ som ett diplom gör på en utställning, förstår du?
På andra raser tittar man på exteriör OCH prestation men det är väl mest travshettisarna som avlas på prestation. Så då vore det roligt om detta kunde väga upp det hela.
Ska du välja nordsvensk hingst t.ex så tittar man på premieringspoängen men bruksprovspoängen är ju precis lika viktiga :)