Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 11-skötsel-hästhållning
Läst 7805 ggr
SofiaU
0

Slö och lat tant

Jag älskar att köra tycker det är jätte kul! Min lilla tjej tycker också det är kul men hon är så lat vissa dagar. Hon är pigg ibland också, men hon är så lat.  Hon har liksom ingen framåtbjuding orkar inte sitta och tjöta längre blir inte alls kul!

Hon behöver verklingen röra på sig också för hon är lite för mycket hull. 

Jag är nog lite för mesig mot henne, hon är min lilla älskling, mot min andra ponny är jag mycket tuffare.

Förslag hur ska jag säga till henne utan att tjata.

[jannerman]
0

Jag önskar jag hade henne istället för mitt sto som jag tycker är för mycket krut i när jag kör… aldrig är man nöjd!!Obestämd

Jag skulle växla om med annan träning för att få henne piggare, löshoppning, ut i skogen o klättra upp o nerför, osv!

[Teddy]
0

Det är väl bara att inse att hästarna är som vi; en del joggar två ggr/dag och andra ligger hellre på soffan.

Sluta genast "tjata" på henne! Hon hör dig inte! Säg till en gång, lyder hon inte så får du ringa i väckarklockan. Högt!

Är hon slö säsongsvis, eller när som helst? En del hästar får perioder vid pälssättning/fällning när de inte orkar så mycket. Förr fick alltid arméns hästar 3 veckor ledigt vid såna perioder. Det ansågs inte meningsfullt att rida när hästarna var i fällning.

Bra råd från #1: variera arbetet.

Kris_J
0

Hon kanske behöver förbättra konditionen?

Kanske hon blir piggare om du har sällskap när du kör?

Jag har själv en slö ponny men som detta till trots i lite högre kondition och påfodrad kan bli väldigt het. Korta snabba intervaller får henne mer explosiv. Hur slö hon än kan vara är hon alltid villig till arbete, hon är en hygglig ponny som snällt går dit man begär.

(Med påfodrad menar jag laddad genom kraftfoder några dagar inför tävling, i övrigt får hon endast kraftfoder de dagar hon körs)

Veritas odium paretFörvånad

[Teddy]
0

Jag törs knappt fråga, Kristin, är van att bli halshuggen, men jag tar risken!
Varför ger du kraftfoder så sporadiskt? Att man laddar lite inför tävling förstår jag, men tänker på hästens mage.
Det räcker att Kristin svarar, tack!

Kratern
0

#3 Ska också vara petig… att utfodra med kraftfoder de dagar hästen körs gör inte så stor nytta. Däremot om du utfodrar dagen före träning.

Kris_J
0

Utfodrar efter träning, har gjort så i många år nu. Vill inte hålla på och mata på de dagar de ej arbetar. Det har fungerat bra hittils…Flört

Kris_J
0

#5 Jag har fått lära mig att efter träning är det viktigast att fodra. Tänk så olika det kan vara……

Kratern
0

#7 Ja, så olika kan det vara… På den foderföreläsning jag var på sa dom dagen före.

polgara
0

Att bara fodra kraftfoder då o då är ett foderbyte varje gång, hästar ska helst ha samma foder varje dag, inte hatta hit o dit

[Teddy]
0

Jag har fått lära mig att för att få hästen att "pigga på sig" behöver man öka kraftfodret 4-5 dagar före aktuell dag, och sedan minska under lika många dagar.

Så olika det är!

SofiaU
0

Tack för tipsen!

Hon blir mycket piggare när hon har sällskap, gör massa olika saker med henne. Löshoppar, går långa promender m.m Men får testa mig fram

Kratern
0

#10 Ja, så har jag lärt mig också. Men om man tränar t.ex varannan dag så är det dagen före träning som kraftfodret ska ges inte samma dag. Det var så jag menade i alla fall.

Själv ger jag mina ponnyer som är i träning kraftfoder VARJE dag. Oavsett om de tränar den dagen eller dagen efter. Så jag gör inte heller som jag lärt enligt föreläsning.Oskyldig

Herkules1999
0

Du kan testa röd müsli, det får min shettis på kvällarna och en liten näve innan jag ska köra honom. Det blir riktigt krut i honom då, han brukar också vara lat ibland och han behöver röra sig för annars om han bara står får han fång… Sen är det nog inte så bra att köra varje dag, då blir hon nog trött, det blir min shettis.

Kratern
0

#0 Har du kollat så att hon inte har värme i hovarna de dagar hon är "lat".

Eller kollat igenom ben och hovar över huvud taget?

Har ponnyn ont i alla fyra kan hon ju verka lat…

Elshira
0

Förr i tiden fick arbetshästarna endast kraftfoder dagarna innan de skulle arbetas, och om de inte skulle arbetas nästa dag så fick de inget kraftfoder oavsett om de arbetade den dagen eller inte.

Så är det krut de dagar du vill köra så är det dagen innan eller möjligtvis tidigt på morgonen (om du kör sent på eftermiddagen) som de ska ha krutet^^

Men jag antar att du ger karftfoder som en liten belöning efter träning? Självklart kan man göra det, men då räcker det med lite "skrammel i krubban" bara =)

Själv har jag inget behov av kraftfoder på det viset, och det är endast för t.ex proteinet, lite hull osv våra får kraftfoder. Då får dom lite varje dag.

Men om man vill begränsa karftfodermängden och ändå får ut så mycket som möjligt av det är det bara kvällen dagen innan som gäller ^^

Men för att inte tjata mer om det, så säger även jag - variera träningen mycket, luras lite genom att ta arbetet du brukar göra på ett annat ställe i så stor mån som möjligt! Själv rider jag mycket dressyr men försöker göra det där jag vet att de tycker det är kul - dvs i skogen! Så man får precis som du sa testa sig fram, och lite bättre kondition gör säkert också skillnad, då blir det ju inte lika jobbigt för din häst.

Hakuna matata!

Kimpa
0

#15 förstår vart du vill komma, men tänk på att man nog inte kan jämnföra ett tungt arbetande (ofta nordis) som drog timmer i skogen, plöjde åkrar osv med en liten lätt körning med rockard på en shettis.
Dessutom var det inte alltför ovanligt med korsförlamningar på arbetshästarna…

Tror mer på en jämn balanserad foderstat och att man kanske piggar upp damen med lite sällskap och att man kanske kan köra brevid varandra för att peppa upp henne lite.
Även som någon ovan sa, känn så det inte är något med ben och hovar.

[Teddy]
0

#15 Min svärfar var född 1906 och arbetade på en stor gård med hästkörning. Där fick hästarna kraftfoder varje dag, UTOM dagen före vila. Och inget på vilodagarna.

Kraftfoder till en häst är inget "högoktanigt" som man kan ge i sista sekund för att få ut energi.
En hästs foderomsättning är mer långsiktig än att man kan tanka på dom samma dag.

fripe
0

Du kanske har kört lite för ofta och nu har hon tröttnat på det Tungan ute

Försök att hitta på något annat med henne, du kan ju rida ut med henne och träna lite med henne om du sa att hon var lite rund om magen, om du inte kan rida henne så kan du ju ta henne i grimma och gå ut.

Ibland när jag inte årkar rida brukar jag lös hoppa med henne Glad

Denna kommentar har tagits bort.