Fux - hur fungerar det?
Ibland kommer det ut en fux trots att det är massor av svart i stammen. Hur fungerar egentligen nedärvningen när det gäller fux och hur långt tillbaka "följer det med"?
Kan den här (förhoppningsvis) kommande fölungen bli fux?
Hälsningar okunnig men nyfiken 
Fux är ett reccesivt anlag, vilket innebär att det inte är dominant. Svart är ett dominant anlag vilket innebär att det dominerar över fux. (ngt förenklat…)
Alla hästar som har ett svart anlag och ett fuxanlag är svarta. För att den fuxiga färgen skall synas måste hästen ha 2 fuxanlag. Ett fuxanlag kan följa med, gömd bakom den svarta färgen i många generationer. Läste en gång om ett föl som var fux, där ingen fux fanns i de närmaste 6! generationerna varken på mammans eller pappans sida!
Ditt kommande föl KAN bli fux! Detta ser jag i webstamboken, då Farmor Agnes lämnat fuxavkomma, så kan hon gett fuxanlag till fadern, Henri Martin. Morfar Jotex har också lämnat fux, och kan således ha gett fuxanlag till modern Hedda. OM både Henri Martin och Hedda har fuxanlaget är det 25% chans att fölet blir fux. Om bara en av dem har anlaget blir fölet inte fux, men den kan bli svart med fuxanlag.
Om man tittar på Henri Martins avkommor kan man få en hint om vilka färger han bär på, men helt säker kan man inte vara. Han har 20 avkommor ingen av dem är fux. 8 av mödrarna till dessa avkommor är fuxston ( eller rödskäck), så statisktiskt sett skulle hälften dvs 4 avkommor varit fuxar om han har ett fuxanlag. Nu är ju slumpen med i bilden och det kan vara så att han har fuxanlag, men att slumpen gjort att dessa avkommor inte fått fuxanlag.
Hade han betäckt ex, 20 fuxston och inget av dessa fått fuxföl hade jag varit ganska säker på att han inte har ngn fuxgen, men nu är det inte så och chansen finns!
Hoppas det blev begripligt…!
Annette - Fux är Fint!
Tjaa, Polly II har ju lämnat Semla som var fux! 

Hoppas ju att min Excita har trots allt har fuxgen därifrån… Återstår dock att se…
Jotex har ju bevisligen fuxgenen eftersom han har lämnat fuxavkomma.
Själva statistikberäkningen lämnar jag dock med varm hand över till någon annan.

#3. Jodå, fux är fint, har faktiskt haft en :) Men det är ju så vackert med en liten flock svartingar
.
Vi har fått fuxavkommor två gånger med svarta föräldrar… man får titta ända bak till 4:e led innan man hittar en fux i stammen på mammans sida. Så av tre helsyskon fick vi en svart, en fux med vit man och svans och stjärn och en fux med ljus man och svans.
Så henne var det spännande att betäcka… med fuxhingst fick hon en fux och två svarta.
lite tillägg bara:
fuxanlaget kan ju vandra dolt i hur många generationer svarta (eller bruna) som helst. En av mina vänner betäckte för några år sedan sitt travarsto med en fuxhingst. Stoet hade svarta/bruna förfäder så långt ögat nådde, men ändå blev avkomman fux. Senaste fuxföräldern på mammans sida var född på 1930-talet….

Dalsgårds har ju fått 2 fuxar förra året med svarta föräldrar , där Django v.d Römer är pappa

#7. Intressant, det var lite det jag undrade :)
Det går väl att göra ett slags rödtest?
#9 - ja, du kan göra ett red factor-test via dna
det var via det man förr kunde avgöra ifall det var en fux eller en silverbrun/-svart pålle. Nu har ju silver ett eget dna-test.
#11 intressant o höra om det stämmer på fler! Mina fyraåring har riktigt mycket sånt rött skimmer, men trodde de va solblekt! Nu har hon inte haft föl, så jag vet inte :P
Fast tittar jag i webstamboken så har hon fux ganska nära. Så chansen finns ju =)
Jätteintressant läsning. Vad duktiga ni är!
#5 Eller varför inte en flock med vackra fuxar! Så vackert!!!!!!

#14 Instämmer även om jag har någon annan färg med 
#11 - jag kan inte tänka mig att det finns någon sanning i det, att "rödskimmer" i manen indikerar att det finns fuxanlag bakom.
Rödskimmer i svarta manar beror på solblekning och inget annat och jag kan, som sagt, inte tänka mig att solens effekt vlir annorlunda för att det finns ett recessivt färganlag.
Kolla här, här kan man se procentuellt utfall för olika kombinationer!
#17 - mja, den där kalkylatorn vet ju inte vilka anlag som ligger bakom så det är inte alltid det stämmer.
Jo, men i steg 2 fyller man ju i om hingsten resp stoet bär på fuxanlag eller agoutianlag, osv, för att få ett mer exakt svar!
Kruxet är förstås när man inte vet vad hästens släktingar bakåt har för färg. Men nog tyckte jag att man fick en del hjälp
#16 Ja är inte så säker på att det är helt osant… det där med rödskimmer.
Jag tror mer på nedärvning… vissa svarta stolinjer har rödskimmer i manen medans vissa är kolsvarta i manen.
Om det bara skulle vara solblekt så har jag ett sto som bara är solblekt i topparna, hur har hon solat då! 
#8 Båda mammorna har rödskimmer i manen… så för mig så är det inte så ologiskt att det kan ploppa ut fuxar.
För att återgå till utsprungsfrågan så får man nog räkna med att om man har fux i stammen (hur långt bort den än är) kan det ploppa ut en och annan fux eller brun emellanåt… hur svart man än vill avla! 
#20 Brunt kan det inte dyka upp om man avlar på svarta hästar, eftersom agoutigenen alltid lägger sig över den svarta färgen (dvs anlaget kan inte ligga dolt hos hästar som är svarta i grunden, utan endast hos fuxar)