Kontroll vid fölning!?!
Hur gör ni som bor en bit bort från ert stall när ni har fölning på gång? Kör ni dit om nätterna o kollar eller ni har övervakningskameror eller låter ni dem vara ifred o klara det själva? Hur gör ni? Börjar bli nojjig inför fölningen nu.. vill ju att allt ska gå bra o att inget hänt föl o sto när man kommer ner där…

Jag har bara fått föl en gång, jag lade mig och sov i stallet och gick upp varje timma och kollade läget.
Jag lyckades ändå missa själva fölningen, men jag hjälpte till att ta bort fosterhinnan. Dessutom stod jag och hjälpte honom att hålla balansen när han skulle dia första gången.
Vet inte om det påverkade att han blev så människoälskande att jag var där och pillade på honom från första stund.

Jag har 1 mil till stallet, jag har fått 2 shettisföl. Jag kollar efter tecken på fölning innan jag släcker för natten, kollar efter svettningar, om hon är orolig osv. Vid minsta misstanke åker jag några gånger på natten. Men hästarna kan ju lika gärna föla på dagen
Kan ju tillägga att jag missat båda fölningarna iallafall
Jag hyrde stall 6 km hemifrån i många år, innan vi köpte gården. När det var dags för fölningar så tillbringade jag nätterna i sadelkammaren, med övervakningskamera…

Jag har en uppvärmd sadelkammare där jag kan vara. Eller en lillstuga där jag bodde i min ungdom, eller soffan inne hos mina föräldrar.

Jag åker fram och tillbaka, verkar det vara på G stannar jag kvar - ofta har jag stannat helt i onödan dock :-) Men jag törs inte låta det vara, kan jag vara med så vill jag vara det.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Jag är orolig FAST jag bor på en gård och bara har typ 60-70 meter från ytterdörren in i blivande fölboxen!
Ska skaffa en övervakningskamera till nästa års fölningar, eller kanske två, tre, tio… 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Övervakningskameror på natten, obevakat på dagen om ingen är hemma.

Tempar stoet när tecken börjar tyda på att det är dax. När tempen sjunker kommer fölet inom ett dygn (man bör ju klart veta vad stoets normaltemp är). Har faktiskt funkat alla gånger. Ja, utom på ett sto då, som inte visat minsta tecken och som jag av den anledningen inte tempat…. Uppvärmd sadelkammare som jag kan sova i om jag behöver.
Fölningar måste övervakas eftersom det är risk att fölet kvävs om inte hinnan brister. För att vara säker på att inte missa en fölning måste stoet övervakas varje 20e minut när man bedömer att stoet kan föla. Ingen lätt uppgift men vi gör alla så gott vi kan. Vi har 3 övervakningskameror som är kopplade till monitor/dator vilket jag varmt rekommenderar.
#9 hur lång täckning är det på övervakningskameror? Hur gör ni som arbetar en bit hemifrån under fölningstiden? Kan ju inte ta semester en månad.. eller det är vad alla gör?
#10 Nej någon semester blir det då inte för att övervaka fölningarna. Har också kamera, så under natten ställer jag kl 1 gång i halvtimmen, kväll och större delen av dagen har jag stona utanför mitt fönster och har därmed koll. Jobbar 4 timmar om dagen så då får jag hoppas att INGEN av stona tänker föla just då
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
#9 Att kolla var 20 minut är inte heller någon garanti.
Vi hade ett sto som hade alla tecken på fölning, hon hade jättestora vaxproppar. Vi hade henne inne i fölboxen, vi mockade vinterhagarna så vi kollade henne varannan minut när vi tömde kärror. Sedan så skulle vi bara in och ta en macka och dricka lite, det tog max 20 minuter och då passade damen på att föla. Denna fölunge fastnade och gick inte att rädda ändå.
Så att vara med vid fölning är nog bara "tur" Klart man ska ha kolla om man vet när fölungen är beräknad. Men man kan omöjligt vara med alla gånger, hade ett annat sto som fölade tre veckor innan beräknad fölning. Det stot var inte ens flyttad till vår "bevakningshage" så vi blev glatt överraskad när det stod ett litet föl i hagen.
Själv så tror jag inte att man ska vara med och "pilla" så mycket. De gånger jag har lyckats vara med så har man stått en bit i från och bara "övervakat" att allt gått bra. Ser man att det verkar tokigt så hjälper man ju självklart till.
Delad glädje är dubbel glädje :)