En undran om BIS & BIS Reserv
Hej
Vad jag förstått så har ni ingen titel som heter BIM (Bäst i motsatt kön) på era utställningar, utan ni har BIS Reserv istället men då undrar jag, kan det stå 2 hästar kvar sist av samma kön? Eller måste det vara ett sto och en hingst/valack?
*Nyfiken

Det går hur som helst när det är BIS och reserv BIS.

Tycker det är mer rättvist med BIS och reserv BIS för då är de ju oftast de bästa hästarna som är på plats.
många gånger när det varit BIM och BIS så kan den som blivit BIM ha mycket sämre poäng än en annan som är samma kön som BIS hästen.
Så svaret på din fråga är att de kan vara 2 ston eller 2 hingstar eller en av varje i slutet )de bästa hästarna med andra ord 
Det har du ju helt rätt i
Det har jag aldrig tänkt på
Men det stämmer ju.. Tack för den tankeställarn
Då är det ju bättre att ha BIS och reserv BIS annars kan det som sagt bli väldigt orättvist.

Väldigt orättvist, tycker jag är att ta i… Huvudsaken är ju att dagens bästa ponny, BIS, utses. Om man sen är näst bäst eller bäst av motsatt kön, tycker jag personligen inte har så jättestor betydelse.
Som arrangör kan man välja mellan att utse BIS o BIM eller BIS och Res BIS. Vad som gäller står i respektive småpropp. BIM-titeln är dock väldigt sällsynt numera.
Aha, vi har BIM på haflingerriks :)
Men jo, man ska ju tänka på alla, alla kan inte bli bäst och då kan näst bästa platsen vara en viktig plats för den som hamnar där :)
Om jag blev BIM och hade ett sto så skulle jag ju veta att jag har bästa stoet här idag
Men om 2 hingstar blir BIS och reserv BIS så får ju det stoet aldrig någon utmärkelse
Eller jo, champion av nå slag men..

Men ändå kanske du vet med dig att du inte är 2:a bästa hästen för dagen utan att de fanns en hingst som var så bättre ändå,
Får du champion sto titlen så vet du ju ändå att din häst är bästa stoet för dagen
Jag är inte heller mycket för BIR och BIM. Det känns som att det skapades för att hingstar ofta tog hem förstaplatsen och för att ston ändå skulle få ha en "changs" då?
Det var kanske mer så förr, men idag är det ju inte ovanligt att ston tar hem hela rasket de med! Så då känns ju BIM lite onödigt kankse, efter som att de två bästa hästarna kanske var av just samma kön.
och precis som #6 säker, så är det ju fortfarande sto och hingstchampion =)
Hakuna matata!
Men ett BIM slår ju högre än en championtitel? En Championatstitel kan du ju få helt utan konkurrens, bara du uppnår 40p. BIM är ju i alla fall bäst i motsatt kön av alla övriga hästar som var där den dagen.
#8 Ja men då har du ju ändå "Champion sto" vanligtvis? =) Bästa sto eller BIM som sto kan ju inte vara någon skillnad?
Hakuna matata!
#8 Om du är ensam hingst tex så "får" du ju BIM titeln om det är ett sto som blir BIS…
Delad glädje är dubbel glädje :)
#10 Hittills har jag aldrig varit på en utställning med EN hingst….
Men jag är inte för BIM, vill bara lufta åsikter!
#11 Det har jag varit flera gånger, dock med Welsh Mountain på lokala "alla raser" utställningar ^^
Hakuna matata!

En annan sak som kan tala för BIM som diskussionen går nu, är att det på shetlandsutställningar finns unghästchampionat och inte sällan även minichampionat. Det kan alltså som mest finnas tre championston och tre championhingstar… Då är man inte "BIM" enbart på championtiteln. 
#13 Men nu är ju det här ett shetlandsforum…
Pernilla - det var så jag tänkte, men fick inte till det.

Jag hajar inte varför det måste vara 1:an som får BIS och 2:an som får BIM, per automatik, även om det finns fler av samma kön som BIS-ponnyn som hade högre poäng än den som blev BIM. Varför kan inte den bästa hästen i motsatt kön, oavsett hur många som kommer före den, få BIM-titeln? Alltså, om BIS går till ett sto och tvåan och trean också är ston, men fyran är en hingst, så är det fyran som borde bli BIM. Alltså den som är bäst av det motsatta könet för dagen, även om det är flera ston som gör upp om BIS-titeln. Nån som förstår hur jag tänker?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

#16. Det är så det går till när BIM delas ut. BIM= Bäst i Motsatt Kön

.. det finns heller inte ungvalack Championat 
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se