foder till en fånghäst?
Har en shettis som har problem m fång. Nu går hon på bara hö o äter av det nya gräs som kommer upp för att vänja sig… tycker dock hon är mager o skulle vilja ha lite råd på vad foder jag vågar ge henne som inte är så proteinrikt men ändå får upp hullet på henne. Just nu ser hon ut som en lite unghäst trots sina 15 år. Vad göra? Ska avmaska i veckan så det inte är därför hon är så mager, men vad göra mer?
DU behöver INTE vara rädd för proteinrikt foder till fångponnyn, det är INTE protein som utlöser fång utan faktiskt kolhydrater!
Lusernpellets är ett bra alternativ!
vart finns dem uppgifterna om att d är kolhydrater som utlöser fång! skulle vilja läsa om d….
Jag säger öka mängden hö..!
hrm, menade kolhydrater…. ngr andra förslag på kost?
fri tillgång t hö…

lusern säger jag med - fungerar utm. här hemma.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
#2 Jag vet inte om jag kan hitta någon forskningsrapport åt dig, men man har faktiskt kunnat framkalla fång just med överutfodring av ett visst kolhydrat. (länken till det försöket som jag hade förut funkar inte längre, ska se om jag kan hitta något annat) Och detta är ett STORT framsteg för forskningen…

Dodson&Horrells foder "SAFE AND SOUND". Speciellt framtaget för fånghästar.
#7 Skulle precis tipsa om det jag med ;-)) Det är ett toppenfoder!
Amor vincit omnia 

#7 Håller med dig det är ett kanon foder
Jag har en fånghäst på 20 år. Hon är också väldigt mager, hon är utredd hos ATG och det finns inga fel på henne. Fick rådet att ge henne Kraft Rehab och Lusern hackat strå. Naturligtvis fick jag börja med små portioner och öka succesivt. Hon mår bra och har gått upp lite i vikt i alla fall.
Tack så mkt för hjälpen! Ska börja o ge henne lusernpellets o se om det hjälper.. vart säljs "safe and sound"?
en dum fråga… havre o betfor är det mkt kolhydrater i det?? Är inte så hemma i kolhydrater/proteiner etc..
#11. Kolla på Brogaarden för lista över återförsäljare. D&H har ett flertal produkter o bla. för fånghästar. Deras foder är toppen!
#12 kolhydrater finns i betfor och havre ja. I betfor i form av socker (betmassa utan socker är dock väldigt bra för fångpållar, säjs det) och i havre i form av stärkelse.
Kolhydrater finns också i riklig mängd i gräs…
Man ska inte dra alla kolhydrater över en kam och man ska absolut inte börja med någon kolhydratfri diet eller något. Det är vissa sorters kolhydrater som är farliga occh då när de plötsligt tillförs i större mängd…
Sen tror jag vad jag vill om de olika tillverkarnas olika fodertyper, min övertygelse är att man ska ge så mkt som möjligt av bra grovfoder och komplettera med det som behövs - oavsett vem som tillverkar fodret.