Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 1613 ggr
Shettistokig
0

tillåts stuterinamn i ring?

Har en undrar om man får ha typ en jacka med stuteriets namn i utställningsringen?Vet att man inte får det på hundutställningar för att inte göra reklam!

ThiffannyJ
0

Jag vill minnas att man förr inte fick ha det, men nu har jag sett att folk har det, så reglerna kanske har ändrats?

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

SaraDoos
0

Egentligen kan det väl inte ha någon betydelse, domaren har ju katalog och kan läsa innantill både vem som fött upp och vem som äger hästen.

Vet att jag tyckte det var jättekonstigt att domaren dömde med katalog när jag började med shetland. Inom arabvärlden är det inte tillåtet med reklam på visarens kläder, och aldrig någonsin får domaren se en katalog! Och utställarna får katalog först på utställningsdagen.

Mini-Angel
0

#2 Så tycker jag det skulle vara på shetland med! Kan inte komma ifrån tanken att man dömer lite efter namnet ibland Rynkar på näsan

SaraDoos
0

Det har varit "kataloglöst" på Shetland Syds drive in-utställningar! Där får domaren protokoll av utställaren när denne kommer in i ringen, förvisso med hästens namn på, men ingen stam, uppfödar- eller ägaruppgifter.

Mini-Angel
0

# 4 Synd man bor uppåt i landet,hade varit intressant o se om det är någon skillnad Flört

AnnaLundin
0

#5 - enligt min erfarenhet ingen större skillnad, även om man gärna skulle vilja tro det. Men visst, några undantag finns alltid…

[Teddy]
0

Eftersom shettismänniskor är ett utställande släkte så känner ju faktiskt domarna igen de flesta.
Katalog eller inte gör nog varken till eller från.
Däremot var jag på connemarariks för många år sedan på Strömsholm. Där visades siffrorna direkt, som konståkning ungefär!
Det gjorde att publiken var med på direkten. Rätt kul. Men säkert stressigt för domarna.

AnnaLundin
0

#7 . vi har haft några såna "öppna" utställningar för shetland också. Vill minnas att nån RIKS (Solvalla?) för ett antal år sedan hade det systemet och Syd hade det i Växjö också - fast jag insåg nu att det var en halv evighet sedan, måste varit 1999 eftersom hingsten jag visade fick sina avkommor här 2000…..

[Teddy]
0

#  1999 - det är ju nästan en mansålder sedan! Cool

Annette
0

Riks 2003 på Axevalla hade också "konståkningsbedömning" med tre domare, en svensk, en holländare och en engelskman.

Shettistokig
0

Tack för svaren GladDet var lite så jag tänkte,allt står ju med iallafall!

Elshira
0

Vad jag vet så är det inte förbjudet, men personeligen tycker jag man ska undvika det. Har man en fin häst så ser ju publiken det ändå och läser i katalogerna, och i de fall där dommare inte har katalog itan endast protokoll så görs det i.af lite mer rättvist (om någon dommare går på namn).

På welsh sidan så har vi alltid utan protokoll och ej tillåtet med stuterinamn osv. Men som sagt, det finns ju dom som känner uppfödare/ägae ändå. Och det finns dom som går bättre för att andra håller i snöret…

Men att undvika namn osv gör det lite mer rätt i.af, och personligen tycker jag der ser lite kränig ut med sådana  kläder på utställning. Där vill man ju vara så diskret klädd som möjligt =)

Hakuna matata!

Kratern
0

Jag har arrangerat ett par utställningar här uppe (Jämtland) och de har varit kataloglösa. Helt frivilligt från arrangörshåll hur man vill göra med det…

Shettistokig
0

Jag tror allvarligt talat inte domare "favoriserar" mig för att jag har stuterinamn,det kan ju vem som helst skaffa…jag vill nog helst tro att domare dömer efter hur ponnyn faktiskt ser ut!Min tanke är att jag själv gärna vill veta vilket stuteri /ägare som har vilka ponnys,vi har trots allt ett stort gemensamt intresseFlörtJag vet inte om jag tycker att en brun eller svart  jacka med en liten logga blir ""skränigt"känns ganska diskret tycker jag Skäms

Elshira
0

#14 Nej inte den som har stuterinamn, men vissa stuterier :)

Har inte haft själv, men däremot sett en ponny vara ett lågt silver, för att bara ca 3 veckor senare i samma skick och med samma rörelser osv (var på båda utst) och SAMMA dommare - fått guld (och desutom en championtitel), båda delar var en "alla raser" ponnyutställning, alltså ingen skillnad med riks eller liknande.

Det enda skillnaden var namnet på ägaren där emellan… Säga vad man säga vill.

Hakuna matata!

Shettistokig
0

Då förstår jag,trist att det förekommer Rynkar på näsanriktigt tråkigt…

Shettistokig
0

Då förstår jag,trist att det förekommer Rynkar på näsanriktigt tråkigt…

Annette
0

#15. Är det Shetland du avser?

Mini-Angel
0

# 15  Håller med om ALLT i ditt inlägg där

ThiffannyJ
0

Fattar inte att denna diskussion kommer upp. Om man inte har mer förtroende för en domare än att man tror att denne dömmer efter ägare och inte vad den ser framför sig (ponnyn), då tycker jag inte att man ska ställa ut.

#15 Om det var en unghäst den dömde så är jag inte ett dugg förvånad. Jag tycker själv att våra unghästar växlar oerhört mycket i skick under vissa växtperioder. Man kan tex tycka att ponnyn ser bra ut när man ska anm till en utställning, för att sedan på dagen D undra vad man tänkte på när man anmälde.

www.minishetland.com

cinna
0

#15 lågt silver 35-36, guld 40… Inom den variationen man faktiskt kan ha på en häst.
Domaren kanske såg något denne inte så/gillade ena eller andra gången. Vad vet vi egentligen??

Ärligt talat tror inte det spelar så stor roll om jag eller någon annan håller i snöret på hästen, stuterinamn på ryggen eller ej, domaren dömer det han eller hon ser *för dagen*

Har både anlitat an andra för visning av mina hästar samt visat själv, och det extra poäng de kan ha fått med annan visare vill iallafall *jag* tro beror på att visaren var duktigare. Inte pga att det andra gånger var jag, = ingen kändis, som höll i snöret ;)

VeronicaP
0

#20 Instämmer med dig helt och hållet där

mizabella
0

En tanke jag får är att folk som driver stuterier har ofta väldigt lång erfarenhet + många hästar + varit med på många utställningar (erfarenhet) Som vet exakt hur man visar och får fram hästens absolut bästa sidor.. vilket då självklart lönar sig? Det tillsammans med hur hästen faktiskt ser ut för dagen tror jag avgör poängen. För om samma häst visas av en "nybörjare" visar den kanske inte upp sig på samma sätt? Även om det är samma häst.

Så självklart känns det mer "chanslöst" för dom/oss som inte har samma möjligheter som en del uppfödare/stuterier har. Så lika dant som ALLA oss andra har domare personliga smaker och även om man går efter rasstandarden går det nog inte att komma från 'dagens intryck'. MEN, det är väll bara köra på? ha som mål att bli "bättre"? Fråga dom som vet?

Det här är bara mina åsikter så inte meningen att hoppa på någon :) alla får tycka vad man vill.

Mina hästar är alltid vinnare för mig :)

[jannerman]
0

# 23 Mycket bra skrivet!

Jag har nog kommit till samma insikt själv efter att antal år, det är bara att kämpa på och försöka blli bättre Flört !

ThiffannyJ
0

Satt och tittade lite på våra egna pållars resultat, I Learned From The Best t ex, han visades som föl på riksen den 8/9, det var ingen bra dag, man fick släpa runt honom och han vägrade gå en meter i princip. Han fick 37 poäng. Ca tre veckor senare, 29/9 så var det utställning igen. Det var en bättre dag, han klev in i ringen med krökt nacke och riktigt visade upp sig, då blev det 41 poäng och han blev BIS föl. 4 poängs skillnad på ca tre veckor. Och det var samma personer som visade hela tiden.

Så nej, jag tror inte ett ögonblock på att domaren dömer efter ägare på ponnyn. Faktum är jag jag skulle nästan skämmas om jag trodde det.

www.minishetland.com

PP
0

BIS föl?

ThiffannyJ
0

#26 2001 Hade Shetland Öste en unghäst utställning på Rockelstad. Då tog man ut BIS föl och BIS unghäst.

www.minishetland.com

PP
0

#26 Aha!

Silenos
0

När domaren dömer på utställning bedömer h*n ju det h*n ser för dagen. Att visa häst ( och hund ) är också en konst, inom hundvärlden utomlands finns det ju faktiskt proffesionella handlers.

Som utställare ( och tävlande i bruks ) måste vi ju ha förtroende för domare och funktionärer.