Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1264 ggr
Angel
0

Förberedelse hingstprem. - utan skor?!

Någon mer än jag som blir uppgiven av förbudet med skor då man ska visa hingst? Hur ska man kunna träna i detta väder utan isbrodd, har tyvärr inget ridhus att tillgå :(

Kan ju inte gärna vänja hingsten vid skor, och sen ta av dem inför visning, bäddat för hovöm ponny. Det känns lite som ett straff för oss som vill träna, köra, och använda ponnyn (även om jag eg. vet varför detta bestämts). Men det är klart, på så vis så blir det ju på samma nivå för alla som inte vill/orkar/kan göra något med sin ponny…

Kan räkna Januaris motionsdagar för min hingst på en hand, väldigt tråkigt tycker jag. Anser bara att detta främjar synen att shettisarna inte behöver aktiveras. Någon som håller med mig?

Annette
0

Behöver den verkligen bli ömfotad? Travarna drar de ju av skorna titt som tätt inför loppen.

Kris_J
0

Tänkte precis som 1.

Veritas odium paretFörvånad

VeronicaP
0

Vi drar ju av skorna på våra också om de är skodda och de visas ju i ridhus , förutom om de går vidare då de kommer att visas på hårt underlag , väldigt sällan att de blir hovömmar för det.

vi har inte ens börjat sko våra tävlingsponnyer ännu utan de körs barfota.

Träna för hand kan man ju göra ute ändå även om de inte är skodda , något som man bara måste tänka på är kanske att man inte verkar dem precis in på då eller drar av skorna några dagar innan utan de kan man gott göra 14 dagar innan så hinner de vänja sig om man är rädd att de ska bli hovömma men de blir inte det inomhus som sagt

Hanna-D
0

Visade en hingst för ett par år sedan där skorna drogs av dagen innan, inga problem alls och han blev godkänd Flört Har en gång sett folk stå och dra av skorna på premieringsplatsen, antagligen hade man missat att det inte var tillåtet att visa med skor.

Att det skulle förstärka att "shettisar inte behöver aktiveras" tycker inte jag, man får välja vad som är viktigast just nu, att visa på premiering eller att träningsköra hingsten.

Elshira
0

Jag förstår inte vitsen med att inte får visa med skor. Är det för att inte riktigt dåliga hovar ska kunna "döljas" med skor så att säga eller?

För dras dom av dagen innan så kan det ju lika bra kvitta. Även om ponnyn har jättedåliga och mjuka hovar så kommer det ju inte synas på premieringen? Foten i munnen

Eller har jag missat poängen totalt med att inte få ha skor på dem? Vet ju att vissa använder skor för att få bättre gångarter, men då brukar man ju ha tunga skor och sedan dra av dem precis innan bara så att de lufter högre?

Hakuna matata!

VeronicaP
0

#5 Tror att de kom av att du faktiskt kan lura ögat med skor du kan sätta skon lite snett så att hingsten ser rätt ställd ut även om den inte är det mm. Det är bara de hingstarna som inte är godkända innan som inte får ha skor , har du en godkänhingst som ska tillbaka och visas upp så får den ha skor

MadeleneJansson
0

OM det är ett så stort problem för dig så finns ju alternativet att visa hingsten på premiering i september också! Så kan du träna hela sommaren!

Kris_J
0

Med livlig fantasi kan man fixa mycket med skor;) Det går ju också utan om man är väldigt fantasifullFlört Hoppas ingen kommit på alla skräckexempel jag funderat utSkrattande 

OBS! Ingen tjänar på att försöka fuska, Det straffar bara kommande generationer

Elshira
0

#6 Ah då förstår jag!

Hakuna matata!

Kris_J
0

#9 Regeln har sin grund i moderlandets veterinära krav för hingstar:
http://www.shetlandponystudbooksociety.co.uk/downloads/forms/VVE-%20VETS%20INSTRUCTIONS%202007.pdf

Angel
0

Iofs är jag inte intresserad av att träningsköra, bara kunna få ut ponnyn över huvud taget. Har haft en ponny som faktiskt gått ner i splitt med bakbenen, bara av att lämna hagen. Broddar förhindrar såna olyckor

Hm, kanske inte är så farligt att dra av skorna nära inpå då… :)  Gör nog så

Som sagt, jag förstår varför man inte får ha skorna inför visningen, tycker bara att det ställer till det lite extra.