Defektrapporten
Om man har en märr med eksem och fyller i en defektrapport, blir alla hennes avkommor uteslutna ur stamboken då, eller hur fungerar det?
Om man har en hingst med eksem och fyller i en defektrapport, blir alla hans avkommor uteslutna ur stamboken då?

Det har jag svårt att tro. Många ston finns ju omnämnda som eksemston och deras avkommor finns sedan med i stamböckerna ändå.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Glömde tillägga:
Hur är det med andra defekter, såsom patellaluxation, patellaupphakning, bettfel mm. Vad händer om man rapporterar sådana defekter? Blir avkommorna uteslutna då också?
Okej! Men om man nu fyller i en defektrapport, vad ger det för konsekvenser? Jag antar att man inte får avla på hästen i fråga, men händer något mer?

Det beror ju på vad det är för defekt isf.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#3 Det blir inga konsekvenser för Dig som fyller i en defektrapport. Du får avla på hästen i fråga.
2004 rapporterade jag missbildning (tarm) på en fölunge och skickade den sedan till SH, inte ett pip har jag hört från dem och vet inte vad som hänt med rapporten heller. Arkiverad kanske.
Men, vad är anledningen till att man ska fylla i rapporten då, om inga åtgärder vidtas?
#7 En gång är ingen gång, två gånger är en vana…
Dvs kanske för att kunna spåra ärftliga defekter, nu eller i framtiden…
Jag har haft ett samtal med en kvinna på veterinärmedecinska centret (SLU) Det är direkt olagligt att avla på djur som nedärver defekter, visst var det någon som skrev i en tråd att alla borde ha tillgång till den internationella defektlistan så man själv kunde läsa vad man ska vara aktsam om och inte, nu vet inte jag så mycket om just eksem men kan det inte ha andra faktorer med i bilden än ärftliga, tex mycket knott mm.?
#9 Fast att det blir en defekt EN gång behöver inte innebära något annat än ren och skär otur. Missbildningar förekommer då och då hos alla djurslag utan att det för den skull är olagligt att använda föräldradjuren i vidare avel.
VISSA defekter medför automatisk kassering, men långt ifrån alla!
Jag vet inte varför du anser att den internationella defektlistan är så mycket viktigare än den svenska. Det finns dels en generell lista på defekter(för ALLA raser) och dels rasvisa bestämmelser om saken och de senare lär garanterat vara tagna utifrån några internationellt överenskomna bestämmelser. ALLT detta går att läsa i hingstreglemente resp storeglemente på SHs sida.
Vad gäller sommareksem så vet man idag att det är orsakat av just överkänslighet/allergi mot svidknott, det är nämligen bara svidknotten som biter djuren precis där eksemsymptomen är som värst… Att det finns en ärftlig faktor vet man också, däremot vet man inte HUR det nedärvs. Men forskning pågår…
#9 Men om det är olagligt, då måste nästan all avel med Islandshästar vara olaglig. Bara en liten fundering eftersom eksem är mer en regel än undantag på den rasen.

#9- Nja, det kan jag inte hålla med om. Det är 30-40% av dom importerade (från Island) islänningarna som utvecklar exem. Det pga. att svidknotten inte förekommer på Island. Men av dom svenskfödda islänningarna utvecklar nästan ingen häst exem.
#11 Det stämmer inte! Just nu har vi 5 islänningar, varav en importerad, ingen av dem har eksem. Ägde en annan importerad tidigare, den hade inte heller eksem.
Hos svenskfödda islandshästar förekommer det inte mera eksem än hos andra hästraser.
#12 o #13 Men hur är det med ärftligheten då?
det är rätt intressant det här. Jag frågade en stoor uppfödare för två år sedan och han sa att man inte bör lämna in defekter för det kan förstöra hela ens avel och "namn". Att man skulle smutsa ner sej. Sån attityd asså…. Men visst finns det många som gör så.
#14 Ärftligheten är inte klarlagd! Jag minns inte exakt hur det var, men den senaste studien redovisades på hippocampusdagarna i höstas när jag var där. Har antecknat alldeles för lite… :( Men 50% av de islandsfödda och 8% av de svenskfödda i studien (som är stor) hade utvecklat eksem och det var vanligare med eksemavkommor u eksemston än u ston utan eksem.
Jag minns att man också hade kollat avkommorna efter hingstar som tagits ur avel pga eksem jämfört med andra. Och (om jag minns rätt!) att en av eksemhingstarna hade färre eksemavkommor än medel medan den andra hade betydligt högre frekvens.