Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettpremiering
Läst 3787 ggr
MadeleneJansson
0

Förberedelser inför hingstpremiering!

Jag ska visa min unghingst på premieringen i april och det är första gången för mig! SÅ jag vill ha alla era bästa tips, i stort som smått om hur jag skall träna och förbereda honom på bästa sätt!

Allt från utfodring och hull till täcke eller inte till vilket huvudlag som passar….osv

Finns det regler för vilka bett man får ha t ex?

Tacksam för hjälp!

SandraO
0

Detta står på propositionen för avelsvärdering, shetlandshingst!

HEMMA VID FÖRBEREDELSE AV HINGST
1. Träna hingsten för uppvisning på rakspår i skritt och trav. Träna också på att ställa upp hingsten med sidan
mot domarna.
2. Vänj hingsten vid att man tar runt skenben och känner på testiklarna.
3. Träna på att visa hingstens bett (framtänderna).
4. Hingst som ej tidigare är avelsvärderad i Sverige med godkänt resultat skall visas utan skor.
5. Glöm ej ta med hästpasset.
PÅ AVELSVÄRDERINGSPLATSEN
1. Var i god tid
2. Innan hingsten lastas av skall hästägarförsäkran undertecknad i sekretariatet.
3. De hingstar som blir godkända enligt rasvisa krav måste lämna DNA-prov på plats
Detta görs hos ID-kontrollanten/Mätningen, medtag också hästpasset,
Det är hingstägarens ansvar att infinna sig för DNA-provtagning. Analysen bekostas av hingstägaren.

Mina egna tips: Träna massvis för hand, att leda honom i gångarterna och att ställa upp honom korrekt.

Hingstar måste ju visas i träns, så jag skulle rekommendera ett nätt träns i en snygg färg och ett vanligt tränsbett, hästsko bett eller rakt bett!

=)

VeronicaP
0

Träna även på att känna på bakknäna mm , träna på hårt underlag också för går de vidare så ska de visas på hårt underlag med.

Jag täcka ju inte mina utan de får ha sin päls :D

Jag tycker att de är snyggt tex brunt träns till fux och svart till svart .

Jag brukar även träna på att mäta skenbenen (även om de inte alltid hjälper när man väl är på plats) likadant då de ska mätas höjd på dem .

Bett använder jag nästan alltid tredelat med små ringar , tycker inte att de behöver vara en massa annat krims krams runt munnen .

Jag gör ingen skillnad på maten , det gör inget om den har lite hull  i fall den drar upp sig när den kommer iväg(inte alla som gör det men en del gör ju de)

Men de vill inte se feta hingstar.

MadeleneJansson
0

Tackar! Någon som har fler tips?

Denna kommentar har tagits bort.
PP
0

Ett estetiskt tips från läktaren:
Jag tycker absolut att man ska visa shetlandshingstar i huvudlag med nosgrimma. Inte ens det vackraste shetlandshuvud är till sin fördel i ett "bonnigt" enkelt huvudlag utan… Tyst

Så kan man möjligen visa nordisar och russar, men inte de aristokratiska MoM-raserna.Cool

Annette
0

#5. Intstämmer helt!

VeronicaP
0

#5 instämmer helt och hållet , tycker det är fult utan nosgrimma :D jag visar inte ens mina russ utan nosgrimma så det så Oskyldig

Sen är de ju faktiskt så att en häst  utan nosgrimma tar av sig tränset lättare om något skulle hända

sanne
0

Madde, du kan väl höra av dig någon dag, jag kan delge mina tips ivf..

just nu har vi en hingst som är svår att få upp i "rätt" hull, så han står inne en hel del o äter mängder ! har börjat ge extra Bvitamin o kan säga att pälsen rasar av nu :)

men har man en hingst som har lätt att bli för rund, så får man nog tänka på mer motion..

tycker visiningsträns är snyggast. men en snygg nosgrimma o en ledtygel, inte tyglar, det ser bara klumpigt ut.

men Madde, hör av dig så kan vi tjata lite..

Elshira
0

Tänk också på att om du ska trimma getskägget under hakan så gör det ett tag innan så det hinner se naturligt ut. Likadant om du klipper av svansen. Gärna en månad innan i.af =)

Jag hör också till dem som tycker att sävl hingstar som ston ska visas med nosgrimma (dock så kan ju stona ha visningsträns utan bett om man vill). Men då anpassar man nosgrimma till huvudet istället. Långt huvud = bred nosgrimma, kort huvud = smal.

Och har man bett så tänk på att försöka hitta bett med små ringar! Bridongbett brukar ofta ha mindre ringar, men annars så finns ju nylonbetten som är menade som "visningsbett" och har redan små ringar.

Sedan en färg som passar hästen. Mörkbrunt fungerar ju alltid, svart får man vara lite försiktig med så det inte ser för skarpt ut. Det ska ju framhäva huvudet, inte dölja det! ^^

Hakuna matata!

Milla
0

Klipp inte av svansen!

Annars är det ju att träna på att visa och springa, att den tycker det är ok att man tar på den överallt och vet vad som ska komma. Sen att dom är mer på tårna när dom kommer iväg är ju en sak men vet dom vad som ska göras blir det ändå lättare.

Försök att få till rörelserna hemma. Det tycker jag är det svåraste faktiskt att få till rörelserna när man är på utställning, premiering. Här hemma kan dom visa kanon fina rörelser men sen blir det mer platt fall.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Miica
0

Jag skall förhoppningsvis visa min 2 åring i september. För 09orna måste väl kunna visas då?
Ni som gjort detta innan, vad skall jag tänka på under hela sommaren?
Vad tycker ni har funkat bäst? Unghingstbete? Eller bete med lite äldre?
Förutom träning på att gå i träna o allmänna lydnadskommandon då förstås!
;)

cinna
0

Miljöträning är vad jag tänker satsa på. Har ju oxå en -09a som jag funderar på att visa till hösten, om han nu växer som han ska.
Han ska iallafall iväg på hingstbete i sommar, men jag kommer ha järnkoll på honom så han inte faller ur…

SofieN
0

#10 Klippa bör man väl göra. Eller har du svansar som släpar i marken på alla dina hästar? ;)

Det tycker jag både är väldigt opraktiskt och inte speciellt snyggt heller för den delen.

Annette
0

#13. Det är inte säkert att det behöver klippas trots mkt god tagelväxt. Jag har bara ansat längden på en av mina trots att allihop har mycket tagel.

Elshira
0

#13 Visst kan man klippa, men absolut inte kortare än nödvöndigt. BARA så det inte släpar i marken, men absolut inte rakt avklippt. Använd urtunnings sax/effileringssax till att få det naturligt "slitet" :)

Hakuna matata!

ThiffannyJ
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denna svans sitter på en av våra avelshingstar, han betäcker också. Skulle inte få för mig att klippa av den.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Mini-Angel
0

Visste inte att man "trimmar" svansen så det ser naturligt slitet ut,jag personligen tycker det ser "skabbigt" ut med tunn sliten svans Skäms

Testar som bara är tunna o slitna,visste inte att det skulle vara så men jag kanske är lite skadad av hopphästar (halvblod)

Elshira
0

#17 Jag brukar borsta igenom svansen ordentligt (givetvis) och dra ihop den så jag bara får den nedersta "toffsen" i en tuss. Sedan klipper jag med effilerings/urtunningssax flera gånger.

Jag börjar knappa 1 dm från markslutet (eller ja, från så lång man vill att vsansen ska vara) och arbetar mig sedan neråt flera gånger om. Uppifrån och ner (innom den dryga dm som jag klipper på) :) När det börjar bli för tunnt (väldigt tunnt) längst ner så klipper jag av det helt, dock med effileringssax. Lite smått ojämt helt enkelt, man vill få svansekn lite som en pensel. Tjock och fin men den avslutas med att bara rundast och tunnas av ytterst lite! ^^

Meningen med denna klippning är ju just att det inte ska se avklippt ut, det ska bara se ut som att det nöts så (nötta svansar blir ju alltid aningen tynnre längst ut). Och det man inte vill göra är att klippa rakt av.

En lång och TJOCK svans som släpar i marken tycker jag kan vara häftigt (om hästen har en väldigt lång matchande man). Men är det bara en väldigt dunn del av svansen som utgör det "extra långa" så tycker i.af jag inte det är snyggt när det släpar i marken.

Hakuna matata!

Annette
0

#18. Talar du om Shetland nu? Detta är ett Shetlandsforum och det diskuteras hur denna ras skall göras ordning. Hur man gör med andra raser är ointressant och vilseledande. Det kan rent av bli ett katastrofalt resultat om en orutinerad Shetlandsponnyägare i god tro följer råd avsedda för någon annan ras. 

Som du beskriver hur du gör med svansen skulle jag aldrig göra med en Shetlandsponny.

VeronicaP
0

#18 Fast nu är ju detta shettisar och inte Welshar tex och de ska inte ha *tunna och slitna * svansar utan tjocka och härliga .

Man kan inte göra likadant på alla raser och shettisarnas svansar ska inte vara så korta tex som många welshar och ridponnyer opch annat har ..

Elshira
0

#19 och #20 Nej så gör jag på alla hästar oavsett ras. Visst kan man klippa svansen helt rakt av om man vill det men det om något ser ju "tillgjort ut".

Det är ju inte meningen att svansen ska se tunn ut längst ner, endast att den ska se "naturligt sliten" ut. Den ska ju inte se tunn ut för det =)

Men har shettisken jätte tjock svans och så klipper man den helt rakt av, så tycker jag att det kan se väldigt roligt ut ibland. På lite tunnre går det dock bättre.

Man får ju dock vara försiktig så man inte gör för kort!!! Jag klipper så att svansen tar i marken precis när hästen står, när den då rör på sig så kommer den åka upp någon cm och precis hänga ovanför marken.

Svansen ska ju inte se tunn och urklipp ut 1 dm ovandför marken (eller tja 5-10 cm), absolut inte!!! men det är därifrån man för börja lite försiktigt med att klippa.

Såhär skulle jag ha klippt svansen

Såhär kort skulle jag absolut inte klippt (men på bilden skulle jag tro att svansen inte heller är klippt), och inte heller tuna ur lika mycket längst ner.

Den här typen av rakt avklippt svans är den som jag inte gillar att se. Den ger för mig intrycket av en ridponny/halvblod, och ser ju allt annat än natulrigt ut. Klipper man då HELT rakt av även på en shetland så är det lätt att svansen ser ut som en trimmad golvmopp efter som shettisarnas svansar är så tjocka.

jag anser i.af att svansarna ska trimmas så de ser naturliga ut, efter som det är målet när man visar dem. Att klippa deras svansar rakt av är för mig lika "förbjudet" som att klippa deras man.

Men är man rädd för att göra fel så är det helt klart bäst att spara den precis som den är!

Hakuna matata!

Annette
0

#21. Jag tycker inte dina råd är så lämpliga för Shetlandsponnyer, om jag skall vara ärlig.

Precis som #20 skriver skall man inte göra likadant på alla raser och känner man inte till hur en Shetlandsponnys behåring skall vara så tycker jag att man skall vara försiktig med att ge råd. Själv skulle jag inte ens drömma om att gå in på Welshsidan och tala om hur de skall göra med sina ponnyer av den enkla anledningen att jag inte har kunskap om det.

Elshira
0

#22 Det enda jag sagt är att man inte ska klippa svansarna rakt av - för att det ska se naturligt ut. Är det något fel med det? Eller ska man klippa svansarna raktav nuförtiden?

Detta är inte sättet man trimmar en Welsh på, de ska ha betydligt kortare svansar (sluta vid kotan ungefär, eller ännu kortare) och vara betydligt mer "urtunnade". Så att säga "jag beskriver hur man trimmar en welsh" är då helt fel det med… De klipper man dessutom i manen.

Shettisar ska se "så naturliga ut som möjligt" och det enda man trimmar på en shettis är ju just svansen och i vissa fall getskägget, eller är jag helt fel ute?

Jag har iofs inte haft så många shettisar själv, me varit på en hel del utställningar - och det är ju inte särskillt ofta de har rakt avklippta svansar. Jag ville bara inte att TS skulle göra misstaget att klippa svansen rak av och/eller för kort (klippa svansen, är ju något som verkar vara poppis ibland, har sett shettisar med helt anförskrämligt fula svansar som blivit klippta både rakt och väldigt kort!)

Men numera kanske man ska klippa svansen rakt av? I sådana fall får jag be så mycket om ursäkt Glad

Hakuna matata!

ThiffannyJ
0

#23 Jag vet faktisk ingen som trimmar svansarna…

Så här står det på SSS sida ang klippning

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Charlotte-J
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är vår ena avelshingst med lång svans. Skulle aldrig "slitklippa" någon svans på Shetland, där ska man klippa rakt av och bara så den inte släpar (om man vill, annars låter man den växa hur lång man vill). Hans svans är supertjock och han har en enorm tillväxt på den.

Amor vincit omnia Kyss

Annette
0

#23. I de flesta fall behöver man inte klippa svansarna alls, däremot behöver oftast skägget klippas. Jag och flera med mig reagerade på hur du i flera inlägg beskriver hur svansarna skall klippas. Man penselklipper inte en Shetland om den skall vara rastypisk!

Elshira
0

#24 Jasså, jag trodde faktiskt det var tillåtet med tanke på hur många ponnyer som brukar ha klippt svans (var senast på riks 2009 och då var det gott om trimmade svansaer i.af, och de blev ju inte diskvalificerade). Det är judessutom flera på forumet som nämnt att de brukar trimma svansen lätt så den inte släpar helt i marken =)

Men sedan är det ju faktiskt ganska så få hästar som behöver trimma svansen alls. Jag gör det bara på en enda ponny hemma då hon trampar av sig svansen annars så det blir tunn istället. Alla de andra sköter det bra själva!

#26 Ja, det beror väll kanske på hur man menar med "penselklippa", men visst Ardenner "penselklipps" ju också på sätt och vis så det var kanske ett dumt ordval.

Men jag bifogade trots allt bilder på hur jag menade, och den svansen såg i.af helt naturlig ut i mina ögon!

Hakuna matata!

polgara
0

Jag har aldrig hört någon trimma svansen på sin shettis, på sin höjd toppa den lite längst ner

Milla
0

¤13 nej tyvärr inte, hade varit glad om alla mina hade haft det.

Nej här klipps inga svansar. Lika lite som någon sätter en sax i manen…………….

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

SofieN
0

Jag klipper i alla fall mina hästars svansar lite då och då för att dom inte ska släpa i marken. Klipper rakt av. Tycker det ser bättre ut än när det släpar i marken, bättre med en tjock lite för kort än en som släpar i marken och blir delvis avtrampad. :)

Shoshone
0

#30 Ja med, jag tycker nästan det ser lite ovårdat/vanvårdat ut om de släpar på backen efter ponnynTyst Då blir de smutsiga ju! Däremot ska de ta slut vid backen.

Nej, inge kul när de kliver av sej en massa svans, jag backade mitt sto uppifrån ett dike en gång och hon klev av sej en tjock tåt med svans och det smärtade att se!Rynkar på näsan Man ville nästan knyta fast den igen för det var så mycket, haha!