Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 12-foder-utfodring
Läst 7839 ggr
Anna-72
0

Potatis skal till häst!!

Har en bekants morfar som hade potatis skal med till hennes hästar. Är det något bra, farlig eller helt ok att ge. Har aldrig provat men är det en gammal sed av något slag? Är det näringsrikt. Har ingen anning om det finns potatis i foder till häst.Kan inte komma ihåg att jag läst det i alla fall.

En bekant berättade att hennes hlb blev "berusad" i benen (vinglig)av en färsk limpa franskbörd. Kan det stämma någon som vet.

polgara
0

finns ju potatisprotein i en del foder, ska tydligen ha ett högt smrp

Shoshone
0

Hej Anna

Vi har gett våra hästar potatisskal i över 25 år och vi har haft alla möjliga raser; shettis, nordis, russ, halvblod, haflinger..

Enligt min lista från hästkunskapen i skolan så innehåller potatis: (per kilo)

3,1 MJ Energi

6 gram smältbart råprotein

0,5 gram fosfor

0,1 gram calcium

Vilket betyder att det är mer energi i potatis än vad det är i morötter, men det är mindre protein.

Morötter

1,5 MJ Energi

8 gram smältbart råprotein

0,3 gram fosfor

0,4 gram calcium

Vi brukar även ge dem hela potatisar ibland, men självklart aldrig kokta! utan endast råa.

Vi sparar alltid potatisskalet till hästarna när vi gör potatisgratäng och morotsskalet när vi river morötter till middagen. Använder det lite som gottis åt dem eftersom de ser det som godis men det innehåller inte så mycket. Det är bra att ha när man har hästar man inte får ge kraftfoder t.ex.

Men det är alltid lika kul att vänja en ny häst med att äta potatisSkrattande De tycker det är helkonstigt i början men när man häller ut det på backen och alla andra slaffsar i sej så lär de sej till slut att det är ätbartGlad och gottGlad

Hoppas du blev lite klokare!

Shoshone
0

Om någon undrar över risken att det kommer med jord i skalet så är svaret att man skrubbar potatisen i vasken under kranen innan man skalar denGlad

Samma gäller morötternaGlad

Anna-72
0

Tack för svar. Då min kompis morfar inte längre finns i livet har jag inte kunnat fråga honom. Fast då finns det i en bok alltså att läsa om detta. Intressant är det i alla fall om hur de gjorde förr. Plus att det då faktiskt forfarande används. Måste prova det en dag på mina flickor. TackSkrattande

steilinger
0

vi ger våra potatis/morotsskal men det är bara 1 av 4 som äter.

AnnaFagerell
0

Potatisskal är giftigt och kan vid större mängd orsaka akut förgiftning och magsmärta. Jag vet en hund som dött av potatisskal. Konstigt att man inte kollar upp vad man ger sina fyrbenta vänner

Medarbetare på djurskydd.ifokus

PP
0

#6 Potatisskal är inte giftigt så länge potatisen hanteras som den ska. Isf skulle väl Sveriges befolkning mer än halveras vid varje färskpotatis premiär. Cool

steilinger
0

det är inte skal från ett helt regemente , utan endast familjens. alla vilda djur de utfodrar med potatis som har fri tillgång då, får de ont av detRynkar på näsan

AnnaLundin
0

Potatis innehåller ganska mycket stärkelse, som inte är särskilt optimalt om man har en fångkänslig ponny eller häst. Av den anledningen skulle jag inte ge det till mina hästar.

Potatisprotein som nämndes ovan, är den restprodukt som blir kvar när man har utvunnit stärkelsen ur potatisarna. Eftersom stärkelsen då är borta så funkar det utmärkt att använda potatisproteinet som hästfoder.

AnnaFagerell
0

Solanin är ett ämne i potatis som är giftigt. Detta utsödras vid ljus. Skalet och groddarna innehåller mycket mer än själva potatisen. Det är pga ljuset som potatisen blir grön. I många fall är bara skalet grönt och blivit exponerat av ljus = farligt!

Mycket av stärkelsen försvinner när man kokar potatisen och färskpotatis har inte samma skal som "vanliga" matpotatisar har, dessutom skrubbas mycket av det tunna skalet bort och man tvättar potatisen noga. Sen kokas den också så Pernilla det är nog inte så farligt…

Det är en av grejerna jag fått lära mig på foderkurs… Samt att jag håller mad Anna ovan. Potatis är en mycket stärkelserik knöl. Direkt farlig för fånghästar

Kratern
0

#10 Vart läste du att de ger sina hästar GRÖNT skal?

Jag hittar inte det…

AnnaFagerell
0

#11 Det sa jag inte… vad jag menade var att ju mer grönt skal, desto mer Solanin i skal och potatis

Kratern
0

#12 OK…men varför tar du för givet att man ger grönt skal till sina hästar då?

Vanligt potatisskal är ju inte giftigt.Flört

AnnaFagerell
0

#13 Vanligt potatisskal är visst giftigt men det blir värre av solexponering

Shoshone
2

Tack kratern för din förmåga att förståFlört

AnnaFagerel För det första så vet väl varenda människa att gröna potatisar är giftiga, det äter jag inte ens själv så varför skulle jag ge det till mina hästar??Rynkar på näsan Vem säger att potatisskalet jag gett mina hästar har blivit utsatt för solljus?

Konstigt att ingen dött eller farit illa av det på den här gården då.. Isåfall borde varenda gris varit stendöd med tanke på hur mycket potatis de fått.

Jag tror iaf inte att potatisskal är giftigt för hästar, då skulle inte potatis finnas med på min lista över foder till hästar! Som jag fått på en skola där eleverna läser HÄSTKUNSKAP.

Och för det andra så tycker inte jag att man skriver sånna där påhopp om att jag inte "kollar upp vad jag ger mina fyrbenta vänner" Du har INGEN som helst aning om vad jag gör och inte så det har du ingen rätt att skriva.

Har du en åsikt så kan man lägga fram den lite snyggare än vad du gjorde. Jag trodde sånna här sidor fanns för att folk med liknande intressen skulle hjälpa varandra, ge varandra tips och råd och dela med sej av sina med och motgångar inte hacka på varandra!

AnnaFagerell
0

#15 Precis. Googla vet jag… Potatisskal är giftigt… POTATIS däremot kan man använda som foder… Suck.

Shoshone
0

Jag googlade och jag hittade det här

men av en "frisk" oskadad potatis är det ingen risk för förgiftning även om skalet behålls på. Tvärtom behåller man mer av näringen i potatisen, som bland annat är en god c-vitaminkälla, om man kokar potatisen med skalet på.

Som en legitimerad dietist skrivit.

Hur ska du förklara det här nu då? Har vi kanske diskuterat klart nu? Du kommer aldrig få mej att tro att potatisskal är giftigt för det är inte det!

UG
0

Jag äter ofta potatisskal själv. Det är givetvis inte giftigt! Nypotatis med skal är det bästa jag vet, men även ungsrostade potatisklyftor med det skrubbade skalet kvar.

Ahnna
0

En nyskördad, medelstor potatis innehåller ungefär lika mycket C-vitamin som en genomsnittlig citron.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

isla
0

Det är inte så att det är lite skillnad på rå och tillagad potatis? Skulle aldrig falla mig in att äta rått potatisskal (med tanke på att rå potatis inte är så värst hälsosam för människor…), men kokt är det ju jättegott.

jojjehanna
0

Jag skalar nästan aldrig potatis till gratänger och klyftpotatis, är för lat för det. Däremot kokt potatis skalar jag oftast när den är kokt. Än lever vi… Gröna potatisar har jag alltid lärt mig man ska slänga direkt, inte bara skära bort hur lite grönt det än är.

Ahnna
0

Gröna potatisar kan man använda som sättpotatisar om man har egen odling, eftersom gröna potatisar blir friska plantor som inte drar till sig sjukdomar. De är ju redan "sjuka", men de nya knölarna från en sån planta blir friska.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

VeronicaP
0

Då borde jag vara död då för jag älskar råa potatisar :D (inte ny potatis då)

När jag skalar potatis eller gör potatisgratäng så slinker de allt ner en eller två potatisar och jag mår kanonbra.

Vet tex en som drack potatis vatten ( rå potatis legat i vatten och sen tog potatisen bort) som hade jätteproblem med sin mage som faktistk blev helt symtom fri.

Jag tror som med allt annat lagom är bäst och de där med gröna potatisar de vet väl alla även om jag själv kanske har råkat slinka ner en och annan med lite grönt på i min mage , men jag mår bra för det ;)

VeronicaP
0

FAst som Anna Lundin skriver har man en fång häst så är de inte så nyttigt med potatis pga stärkelsen

Charlotte-J
0

För ganska många år sen nu så hade jag en häst inhyrd i ett tävlingsstall med blandad kompott av hästar. Det var allt ifrån skogsmullar till Godkänd hingst som tävlade på SM nivå. Alla dessa fick hela råa potatisar tillsammans med sitt kraftfoder och alla gillade det och mådde toppen. Tror inte det är någon större fara men som Anna Lundin skrev så kanske man ska vara försiktig till Fånghästar.

Amor vincit omnia Kyss

Sehvrin
0

Våra hästar fick potatisskal nästan varje dag i flera år utan några problem. Vi ger dem dock bara undantagsvis potatisskal numera, eftersom de inte motioneras regelbundet och därmed tenderar att bli rätt feta. Den ena av våra hästar har haft fång en gång och fick givetvis inte potatisskal den sommaren, men har fått potatisskal i flera år efter det. Fast det var nog mest dumdristigt att ge henne det, trots att det funkade.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

AnnaFagerell
0

Jisses amanda… Om ni nu finner att jag är rå och hård i orden kanske ni istället ska läsa vad det är jag försöker förmedla. RÅ potatis UTAN skal är inte giftigt. Giftet bildas strax under skalet. Och sen skriver ni då också här att ja men vi råsteker potatis med skal osv. JA men helt okej för då äter ni det inte RÅTT.. Då är det ju tillagat.

Så fort det är något som går emot strömmen oavsett om det är sant eller inte så är man helt ute och cyklar oavsett sanning eller ej. Konstigt att vissa blir irriterade och måste höja tonen då. Kan väl förstå en reaktion då man får veta att det man ger djuren är farligt i större mängd. Men varför ger man det i små mängd bara för det skulle vara mer okej? För vem vet vilken mängd just din ponny tål och i vilken utsträckning denne tål det? En kortare tids utfodring är kanske okej men va händer i längden? Flera år framöver?

För mycket vitaminer och mineraler är också farligt i längden… Det kan ge effekt många, många år framåt i tiden. Liksom detta med gift i skal osv. Levern dödas inte på en gång utan under lång tids exponering

steilinger
0

27# det var du själv som tog till lite hårda ord. vi har en inärheten som var uppfödare  i 40 år och var potatisbonde. De gav sina hästar foderpotatis. Men nu vet vi ju att du inte tyckter det är ok Flört

AnnaLundin
0

Nyttigt eller inte, kan någon förklara för mig VARFÖR man ger potatisar och/eller potatisskal till hästar?

Jag kan inte se någon enda anledning till det nämligen….

Sehvrin
0

#29 Vi gav/ger det som godis.

cinna
0

#28 Tänker osökt på Michael Pettersons hästar som med framgång tävlade SM i fälttävlan i början av 90-talet:
Early Puritan, Magnum Bonum och King Edward? Skrattande

Kompisen köpte iallafall en pålle av en potatisodlare här i länet, och där ingick rå (troligtvis oskalad Flört) potatis i den dagliga dieten…

steilinger
0

jag ger för när hästarna får morotter och skalen från dessa så får de även potatisskalen från dagens skalning. vi ger endast grovfoder så detta är deras "godis" när de kommer in ibalnd.  någon annan kväll äpple eller en knäckismacka  .men varje kväll morötter. Det kanske även är lite tänk" släng inte maten" för ankorna får resterande hushållsrester.

AnnaFagerell
0

Godis? Har ni smakat potatisskal? Morötter är ju iaf goda med skal på

Sehvrin
0

#33 Mina hästar är stormförtjusta i potatisskal. Bara för att vi tycker att potatisskal är äckligt (Jag har dock inte smakat, vad jag kommer ihåg) behöver inte hästarna tycka samma sak. Mina hästar anser bland annat att kraftfoder är bra godis, men jag tycker inte att det smakar nåt gott (ja, jag har smakat Flört). Det betyder inte att det är dåligt godis.

Kratern
0

#27 Du pratar ju fortfarande om GRÖN potatis…

Annars vill jag gärna ha källan till vart du hittat att vanligt rått potatisskal är giftigt.Flört

Shoshone
0

Så fort det är något som går emot strömmen oavsett om det är sant eller inte så är man helt ute och cyklar oavsett sanning eller ej. Konstigt att vissa blir irriterade och måste höja tonen då.

Så du menar att det inte är sanning längre? Att det är giftigt? Höja tonen? Undra VEMObestämd Du sa åt mej att googla, jag gjorde det och fick fram det jag skrev. Kan du säga mej VART det finns fakta om att det är giftigt?? För det vill jag gärna läsa med egna ögon.

En kortare tids utfodring är kanske okej men va händer i längden? Flera år framöver?

Jo, jag sa precis att våra hästar, bl.a min shettis har ätit det i 17 år, han är 22 och inte död än.. konstit.

Godis? Har ni smakat potatisskal? Morötter är ju iaf goda med skal på

Jösses! Och sen när blev hästar rovdjur?? Ja tycker inte Hippo eller Krafft är särskilt gott heller men det tycker min häst, konstit att vi inte har samma smak(?) Vid närmare eftertanke tycker jag inte hö eller gräs är särskilt gott heller.. Konstit, hästar måste ha dålig smak. oc HUR kan katter tycka om kattmat?? Det luktar ju jätteilla..

Vet du vad jag tycker? Om du inte kan skaffa fram något bevis på att potatisskal är giftiga så tycker jag att vi kan lägga ner den här diskussionen.

PP
0

En anledning till att ge skal eller exempelvis rivna morötter i fodret är att försvåra för hästarna att sortera ut mineralerna.Flört

Hanna-D
0

#37 Skrattande Mina gör väldig skillnad på "grus" och pelleterade mineraler, gruset sorterar de ut medan de äter pelleterade som godis ur handen…

Kratern
0

#38 Ja, pelleterade mineraler innehåller ju melass så det är mumsigt.Glad

Hanna-D
0

#39 Står inget om det på säcken…