Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 4899 ggr
Ellinor Johansson
0

Cushing's syndrom

En god vän till oss har en pålle som är diffust dålig det kan ev. vara Cushing's syndrom.

Vad vet ni om den sjukdomen? Länka gärna till information. Ägaren är mycket orolig och tacksam för alla erfarenheter och information

JennyR
2
Ellinor Johansson
0

Stort Tack Jenny.

Någon mer som vet något?

RC71
0

#2 Det går att provta, så vet dom om det är vad pållen lider av.

Är den långhårig, törstig, fångkänslig, bukig, deprimerad ?

kajsa-kavat
0

Hej ! Vår äldsta shettis fick vi ta bort i somras p.g.a Cushing. För några år sedan hade hon fång, två somrar i rad. Sedan var hon symtomfri från fången 3-4 år. MEN hon var svår att hålla i hull, var mager hur vi än fodrade henne, och trots all expertishjälp med foderstater o.s.v Trots att hon var mager var hon pigg och glad.

Flera gånger sökte vi för hennes tänder, som det aldrig var något fel på sades det då. Hon luktade illa ur munnen i perioder, men ingen såg något fel i det.

I våras fällde hon inte av som hon brukar, utan var tussig och ful. Blev hon lite blöt var hon alldeles lockig i pälsen. Hon betedde sig lite underligt när hon åt, verkade som hon inte kände hur hon hade gräset i munnen. Vi fick tips (tack Tiffanny) hästtandläkaren i Söderköping och åkte dit. Där blev Kajsa utdömd direkt, kan man säga. ALLA tänder var lösa, inte underligt att inte hon kunde äta normalt. Hon såg ut som en typisk Cushing-häst sa Torbjörn. Och det lär ska ha kommit som en följdsjukdom efter fång. Hon hade haft den länge sa han. Så det var inget man kunde göra.

Nästa dag avlivades hon.

Ska tilläga att jag vet inte hur lösa tänderna var, för om man kände på framtänderna, som jag gjorde ibland, kunde jag inte känna att någon tand var lös.

RC71
0

#4 Tråkigt för er. Det är nog snarare så att Cushing utlöser fång och inte tvärtom. I stora drag är det ju en tumör som påverkar hypofysen. Detta i sin tur rubbar hästens hormonbalans.

kajsa-kavat
0

#5 Jag ska inte vara envis och säga att fång utlöser Cushing, det var i alla fall vad jag fick för mig att det var så. Så det är nog säkert tvärt om som du säger.

RC71
0

#6 Fångkänsligheten är ett av dom tidiga symtomen. Trist sjukdom detta. Har själv mist en ponny med den diagnosen 1990. Tyvärr var inte sjukdomen speciellt känd på den tiden så hon fick ingen behandling alls. Tumör på hypofysen hittades vid obduktionen.

Annette
0

När jag läser detta blir jag alltmer övertygad om att det var det som Eurydike hade. Jag har hela tiden trott att hennes fång varit något annat än "vanlig" fång, något med hormonerna. Hon magrade av, fällde inte och fick lockig päls. Några lösa tänder hade hon dock inte. Hon drack heller inte onormalt mycket och var trots allt glad.

Kan de bli friska från denna sjukdom?

RC71
1

#8 Nej, men det finns behandling som lindrar symtomen. Medicinen är dock dyr. Ca 1000 kr i månaden är en siffra jag hört.

Smultron
0

Jag har också haft en shettis med dessa symtom. Fick avliva henne för ca 3 veckor sedan. Hon hade sommareksem som hon fick vid ettårsåldern, sedan fick hon ett flertal fånganfall, det sista nu i somras. Hon var 16 år nu när hon fick vandra vidare till de evigt gröna ängarna. Saknar henne!

De symtom som hon hade och som påminner om cushings syndrom var att hon drack mera än de andra hästarna, hennes bädd var alltid mycket blötare. Pälsen var smålockig och när hon blev blöt blev den mycket lockig. Pälsen var också glanslös och hon gick inte att borsta blank som de andra hästarna. Så jag misstänker starkt att grundorsaken kunde varit cushing.

exitingsvillemo
0

usch, låter som en mkt otäck sjukdom…

Men det här med tänderna, att dom var lösa, hade det alltså ngt med sjukdomen att göra?

JoannaHaake
0

Vet ni om tänderna även kan bli urhålkade dvs få gropar i sig?

Visste inte att denna sjukdom fanns på häst,den är ganska vanlig på olika hundraser.

Då produserar dom för mycket cortison har jag för mig,vilket efter ett tag ger biefekter på andra kropps delar.

kajsa-kavat
0

#11 Jag vill inte säga till hundra att dom lösa tänderna hade med sjukdomen att göra. Men vid undersökningen hos hästtandläkaren så tittade han en gång i munnen, tog en rtg-plåt, och sa sedan att hon såg ut som en typisk Chusinghäst. Så jag tolkade det så att tänderna hade med sjukdomen att göra. (hästen var 21 år)

Ellinor Johansson
0

Tack snälla för alla svar. Jag har skriver ut era inlägg och gett till min bekant. Återkommer om det dyker upp fler frågor.

Emma-Andersson
0

satt och läste tråden och undrar mest om nån vet om detta är ärftligt?

RC71
0

#15 Nej, det tror jag inte att det är.

rose4ever
0

En häst jag sköter har cushing syndrom och hon är jättelockig i pälsen, speciellt när hon är blöt och är jättesvår att få torr. Ibland är hon jättepigg och ibland vill hon knappt röra på sig. Hon äter ganska bra, hon är smal uppe på ryggen men har en ganska stor mage. Det kanske beror på att hon har fått många föl då hon är 27 år (och shettis), men tror ni att det är en lite lindrigare form av cushing, för om man inte skulle veta att hon har cushing ser hon bara ut som en gammal shettis! :) Vilket hon också är!