Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettutställning
Läst 2360 ggr
AnnaLundin
0

mkh på treåringar

En vän har en treåring som är ganska stor, som hon skulle vilja visa den på utställning i år.

Hur är det nu med det? Jag har för mig att regeln med maxhöjd för treåringar diskuterades för några år sedan, men hur blev det?

Det handlar om en valack, så något avelsdiplom är ju inte aktuellt i det här fallet.

Därför:

• Är det max 105 cm som gäller fortfarande?
  • Gäller ett mätintyg på utställning? Är det värt att fixa ett sånt?
ThiffannyJ
0

Läser nu i grundproppen att;

Mätning

_

Mätning av alla mini (utom föl) och samtliga 3-åriga ston skall ske på utställningsplatsen innan ponnyn ställs ut i utställningsringen. Inga mätintyg godtages.

För att få delta i miniklasserna 1M och 2M gäller att föl skall vara fallna efter miniföräldrar med en mankhöjd av max 86 cm.

För miniklasserna 3M - 15M gäller mankhöjdsgränsen max 86 cm. 3-åriga ponnyer av standardstorlek får vara max 105 cm. Övriga ponnyer kan kontrollmätas på domarens begäran.

För samtliga 3-åriga ston gäller att skenbensomfång skall mätas.

_

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Hanna-D
0

Hur fungerar det nu när man får visa avkommor efter t ex icke RS-hingstar? Hur kan man påvisa att exempelvis en ovisad fader är mini? Bifoga mätintyg på föräldrarna vid anmälan?

sanne
0

#2 det står ju om du ska anmäla till kalss 1M o 2M, alltså föl klasser .

då vet man nog om mor o far är mini.

att 3års stona ska mätas är ju inget konstigt , vissa vill att ALLA 3åringar ska mätas, både RS hingstar, valacker o ston. Vi fick mäta vår hingst när han hade RS nummer, o var 3år. Men det var inget konstigt tycker inte jag..

Kris_J
0

En anledning till att 3-års stona skall mätas är för att resultaten kan ligga till grund för ett avelsdiplom.

Veritas odium paretFörvånad

AnnaLundin
0

om jag tolkar saken rätt så behöver man inte mäta en 3-årig valack om ingen begär kontrollmätning?

jag vill inte säga att jag tycker något är konstigt utan vill bara veta hur det funkar så jag kan råda min kompis hur hon ska göra. Svårt läge när de är gränsfall, ett mätintyg kanske ger rätt höjd medan en mätning i stimmig miljö på utställningsplats skulle kunna göra honom 3 crm högra….

Nåja, hon får veta vad som gäller och sen chansa själv… Cool

TACK för era svar!

VeronicaP
0

Det är bara stona som mäts som 3 åringar , men de kan ju alltid kräva en kontrollmätning men de är nog inte så stor risk kanske att de gör de på en valack

Annette
0

Då har nog reglerna ändrats. När jag visade min valack som 3-åring 2006 mättes även han.

På Väddö 2010 kontrollmättes två valacker, så varför skulle det vara mindre risk för dem?

ThiffannyJ
0

#5 Jag tolkar som det står, ALLA 3 åriga standardponnyer ska mätas och inga mätintyg tillåts.

www.minishetland.com

VeronicaP
0

#8 det står faktistk bara 3 åriga standarston står det faktiskt .

Jag har aldrig mätt en 3 årig valack eller hingst på utställning , vet en gång en hingst som kontrollmättes på domarens inrådan.

Att stona SKA ,mätas beror ju på som Kristin skriver ovanför pga dubbelguldsdiplomen.

Så här står det i reglerna:

Mätning:

Mätning av alla mini(utom föl) och samtliga 3-åriga ston skall ske på utställningsplatsen innan ponnyn ställs ut i utställningsringen. Inga mätintyg godtas.

För att få delta i miniklasserna 1M&2M gäller att föl ska vara fallna efter miniföräldrar med en mankhöjd max 86 cm.

För miniklasserna 3-15M gäller en mankhöjdsgränsen 86 cm. 3-åriga ponnyer av standardstorlek får vara max 105 cm. Övruga ponnyer kan kontrollmätas på domarens begäran. För samtliga 3-åriga ston gäller skenbensomfång skall mätas.

Så NEJ övriga 3 åringar ska INTE mätas på utställningsplatsen.

VeronicaP
0

#7 då var de domaren som begärde kontrollmätning kan jag tänka mig

ThiffannyJ
0

#9 Nej, i grundproppen står det att 3-åriga ponnyer av standardstorlek får vara max 105 cm. Det står inte att det bara är ston som ska mätas.

Det står däremot att ALLA minisar samt 3 åringa ston skall mätas.

www.minishetland.com

VeronicaP
0

#11 Jo om du läser det översta så står det att 3-åriga ston ska mätas på utställningsplatsen innan visning.

och med det så betyder att övriga (även 3 åriga manligt kön)inte behöver mätas och mäts i stort sett aldrig. Mer än om domaren ber om det. Vi har som sagt aldrig mätt något annat än ston som är 3 åringar även om vi visat hingstar och valacker som är 3 år.

Det andra är bara information om höjden som gäller på mini och 3 åringar, inte att de ska mätas

Så tolkar jag det i alla fall och tror nog att de flesta tolkar det som att de bara är 3 årston som är *tvingade* att mätas på utställning och övriga 3 åringar på domarens begäran.

Hanna-D
0

#3 För att få deltaga i miniklasser ska båda föräldrarna vara mini självklart. Men om fadern är ovisad och kanske är 88 cm, hur ska någon annan än ägaren veta det? Går den fölungen då felaktigt i minifölklassen?

PP
0

#13 Men allvarligt, är detta något stort problem? Denna misstro till folks ärlighet får mej att fundera över hur mycket tjafs det kommer bli med storleksindelning på utställning. Där är det ju oxå ägarens uppgift om höjd som avgör om vuxna ponnyer kommer gå som liten eller standard.

Vad det gäller bedömningen så ska det inte vara någon skillnad på mini och standard. Om domare pratar om minityp som något som skiljer sej från standardtyp, visar det bara att de inte har läst rasbeskrivningen.Tyst

Och vad det gäller mankhöjd på fadershingstar… Har själv använt en RS-hingst som mättes till 88 cm på föruttagningen och några veckor senare var 86 cm på den centrala avelsvärderingen. I egenskap av RS-hingst behövdes han aldrig mätas på utställning och det var kanske tur om man prompt ville ha honom i miniklass (han hade säkert hävdat sej väl hursom). Oskyldig

Mitt föl visades i miniklass som föl (båda föräldrarna inmätta minin), fastän det redan då kunde misstänkas att han inte skulle hålla minimått som vuxen. Så hur skarpa är gränserna för vad som är rätt och fel?

Hanna-D
0

#14 Jag vet hur viktigt det är för minihingstägarna på avelsvärderingen att deras hingst håller minimått (för att avkommorna ska få gå i miniklass), mig personligen kvittar det, jag äger ingen mini.

AnnaLenaK
0

Mitt sto är inmätt som mini (86 cm) på avelsvärderingen som 3-åring. Sedan dess har hon vuxit ytterligare någon centimeter och jag har därför alltid anmält henne bland de standardstora på utställning.

Aldrig någonsin har jag upplevt att hon blivit "neddömd" bara för att hon alltid är minst i sin klass.

Men hur funkar det egentligen om jag skulle vilja visa henne med föl vid sidan. Ska fölet (som på pappret har miniföräldrar) gå som standard om mamma gör det. Någon som vet?

Första avkomman (och hittills enda) har stannat som mini med lite marginal.

Kratern
0

#16 Är det verkligen ett "inmätningsintyg" som räknas?

Borde vara ett slutmätningsintyg.

Jag tror dessutom att det är mätning på utställningsplatsen som räknas. Vet i alla fall vid ett till fälle som man hade anmält sitt sto till miniklass, men hon hade "vuxit ur" och blev därför flyttad till standardklass.

Finns det ingen maxhöjd på en 3-årig mini? Jag menar som det gör på standardstora. Där finns det ju ett utrymme på 2 cm att "växa i".

AnnaLenaK
0

#17  I inlägg #1 framgår hur det funkar. Alla mini mäts på utställning utom fölen. För att ett föl ska få starta i miniklass skall båda föräldrarna vara mini, alltså max 86 cm.

Maxhöjden på ett 3-åring ministo vid avelsvärdering är 86 cm. Således inget utrymme att växa i. Blir hon större sedan så är hon standard i praktiken men mini på pappret. Därav min fråga i inlägg #16

Shoshone
0

Vänta nu! Ja hörde nån säga nått om nån ovisad fader..

Får man registrera en avkomma i SSS som har en icke godkänd fader?Tyst

Ursäkta det hör inte hit men jag var tvungen att fråga..

PP
0

SSS stamboksför alla renrasiga shetland.

PP
0

#16 Jag vet i ärlighetens namn inte vilken mätning som menas vad det gäller föräldrar till miniföl - om det är treårspremiering, som vuxna eller på själva utställningen. Att något sk slutintyg ska gälla har jag svårt att tänka mej när mätintyg inte godtas annars och det dessutom hinner bli några föl innan föräldrarna når 8 års ålder.

Men jag kan ju säga som så att visar du stoet i standardklass och fölet i miniklass kan du nog räkna med att det blir liv i luckan… Oskyldig Förmodligen flyttas fölet redan när katalogen görs, skulle jag tro.

Ibland hör man kommentarer om att kravet på miniföräldrar i minifölklassen är dumt, för att man har föl med liten standardförälder som "kommer bli mini" och det inte finns några garantier att fölet med miniföräldrar håller minimått framöver. Men någon slags regel måste man ju ha om man inte vill att alla föl ska bedömas gemensamt. Och regeln gäller ju enbart fölen vars resultat inte är meriterande i avelsvärderingssammanhang (om någon skulle vilja ha det till att det kan vara till någon för-/nackdel för individens bedömning vilken klass den går i).

PP
0

#17 En avsevärd skillnad på överväxta mini och standard är ju att minin bara blir en liten standard istället för mini, medan standarden faller ur rastypen. Några cm i säkerhetsmarginal behövs därför inte. Mini och standard = samma ras, samma rasstandard.

AnnaLenaK
0

#21  Tack för svar. Det var nog så jag trodde.

Om jag inte är helt ute och seglar så är det mätningen vid avelsvärderingen som gäller som officiell mankhöjd för mini. Den förs ju in i stamboken när man skickat in avelsvärderingsbeviset.

Några mätintyg godtas inte på utställnig. Och då tas heller inte hänsyn till vad som står i stamboken, utan alla som anmält till miniklass skall mätas på platsen.

ThiffannyJ
0

#12 Man mäter ju treåringa RS hingstar på utställningen. Varför skulle man inte då mäta valacker?

Jag tycker inte att det är så mycket utrymme för att tolka på olika sätt, det står ju klart och tydligt i grundproppen att 3-åriga ponnyer av standardstorlek får vara max 105 cm.

www.minishetland.com

PP
0

#24 Fast man mäter ju inte alla vuxna ponnyer fastän de får vara max 107 cm enligt rasstandarden…

Nu tycker jag iofs att man gott och väl kan mäta alla treåringar, men jag har på möte med SSS blivit informerad om att det enbart gäller stona. RS-hingstarna har mätts på avelsvärdering samma år eller som 2,5-åringar där samma gräns gäller och var därför undantagna. Valacker var väl ointressanta i vanlig ordning. Tyst

Detta var iofs några år sedan, men formuleringen i grundpropositionen har inte ändrats sedan dess.

ThiffannyJ
0

#25 Vi har alltid blivit ombedda att mästa våra RS hingstar som tre år. (Mini mäts ju alltid). Men Tromb mätte jag när han visades på utställning…

Tycker också att man ska mäta alla, även valacker.

www.minishetland.com

Annette
0

Som sagt, min valack mättes när han var 3 år. Det var 2006.

PP
0

#27 Det finns ju utrymme för olika tolkningar av grundpropositionen, vilket oxå blivit tydligt i denna tråd.

VeronicaP
0

jag har som sagt aldrig mätt någon 3 årig hingst/valack ..

AnnaLundin
0

när jag tänker efter så visade jag själv en treårig valack i somras och jag frågade ifall han skulle mätas, fick då svaret att det inte behövdes.

Anna-Karin
0

Vår 3-års valack mättes på riksen förra året i Nossebro… han är mini!

Moheda
0

Så här är det!

Alla 3-åringar (ston, hingstar och valacker) får vara max 105 cm. Däremot är arrangörerna bara tvungna att mäta 3 årsstona enligt propositionen. (pga dubbelguldsdiplomen) Arrangörerna väljer att göra lite olika med valackerna. Men om du åker på en utställning där man inte mäter valackerna kan domaren ändå alltid begära kontrollmätning. Du kan alltid visa honom och få en bedömning, men om han överstiger 105 cm kan han inte rangeras osv (Se Grundproposition)

Frågan har jag ställt till Malin Ohlin (utställningsansvarig, SSS) och svaret som ovan.

Så nu vet vi hur det är!!Flört