Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 11-skötsel-hästhållning
Läst 4571 ggr
Glansia
0

Hur förebygga kolik?

Kolik är ju inte helt ovanligt på shettisar har jag förstått. Hur förbygger man det?

VeronicaP
0

Fast inte är kolik vanligare på shetland än andra raser.

De viktigaste är att hästarna har en stressfri miljö , tillgång till grovfoder (helst fri tillgång) står de på spån eller annan strö än halm se till att de får lite halm att tugga på så de inte står utan mat tillräckligt.

Bor man där de är mycket sand i marken , kan men ge dem loppfrö i mellan åt ochgöra en sk tarmrens.

Bland tävlingshästar har de ju tex blivit allt vanligare med magsår just pga de äter för mycket kraftfoder och för lite grovfoder och lever i en mer stressad miljö.

ThiffannyJ
0

En viktig sak nu på vintern är isfritt vatten! Se till att hästarna har tillgång till vatten dygnet runt.

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

HeidiH
0

Ja, precis, vatten.. Sen är det väl en del som ger linfrön i förebyggande syte, oja ger väl en del.. Men vatten och grovfoder är ju basic, och det ska magen hålla sig bra på, om det inte är nåt som spökar.. Vattnet är ju som sagt svårt i den här kylen. Gärna ljummet, många föredrar att dricka det.

VeronicaP
0

#3 Fast de där med ljummet vatten stämmer nog inte eg , mina dricker inte om jag fyller med ljummet vatten de vill bara ha kallt vatten.

Sen läste jag någonstans att hästar inte ska ha ljummet vatten , men kommer självklart inte ihåg vart jag läste det .

Mini-Angel
0

Har haft kolik två dagar i rad men olika hästar pga vattenbrist nu i kylan Gråter

Unghästarna verkar inte lära sig att ha sönder isen,ett stort problem…

Ge mig vår!!! Tungan ute

VeronicaP
0

#5 du har inte möjlighet att fylla vatten flera gånger om dagen ? . lägg lite betfor , mellas eller fodersalt i vatten kan också funka

Mini-Angel
0

#6 Har en bit till stallet o åker så gott jag hinner o hackar hål i isen på raster från jobbet osv,har börjat spara till ett eluppvärmt kar till nästa vinter Flört

Sen får dom betfor uppblött i mkt vatten oxå

Ellinor Johansson
0

# 7 Vi fyller vatten dunkar med varmt vatten i vattenkaren, då smälter isen. Det kanske kunde vara ett tips till dig.

[ronja123]
0

Sen jag skaffat thermobarer till pållarna har jag inte haft kolik på ngn,absolut bästa investeringen,sparar en massa jobb oxåGlad

ThiffannyJ
0

#9 Håller med, det är den bästa investering vi gjort! Var många år sedan vi hade kolik. *peppar, peppar*

www.minishetland.com

Shoshone
0

Varmt vatten fryser tydligen fortare än kallt, tycker jag låter lite roligt men det är tydligen sant. Är väl nått med luftbubblorna.

Jag instämmer! Thermobar är guds gåva till hästägarna!!!Skrattande Fast jag gjorde en egen, men till nästa vinter kommer jag nog köpa en till eftersom vi har 2 uppsättningar hästarFlört

VeronicaP
0

#11 De är faktistk sant att de är så , jag tror att de har med att göra att de blir någon slags ånga avges och att de blir snabbare en hinna is av det :D ( har far och bror och många andra släktingar som är rörläggare ;) )

Ellinor Johansson
0

Jag har också hört att varmt vatten fryser fortare.

Vår ide är att i den hagen som ligger för lång från huset för att det ska fungera att dra el till en termobar fyller vi varmt eller jummet vatten i karen flera gånger per dygn. Pållarna tycker om jummet vatten och kommer alltid och dricker när vi kommer. Hur många gånger det är per dyng avgöra av temperaturen ute.

Man får samtidigt en lite kolla på vilka som dricker varje gång.

Håller med om att Thermobaren är guds gåva till hästägaren.

Ahnna
0

Nej, varmt vatten fryser inte fortare än kallt, det är en så kallad modern myt. De gjorde ett test med det på Discovery för ett par år sen och kom fram till att det som händer är:

Det varma vattnet sjunker i temperatur snabbare, eftersom det är mycket varmare än luften om det ställs i minusgrader. Så det är ju logiskt att det påverkas snabbare än kallt vatten. Men det kalla vattnet fryser fortare, eftersom det bara behöver sjunka några ynka grader i temp för att nå nollan.

Exakt vilken tidsskillnad det var mellan det varma och det kalla vattnet i programmet kommer jag inte ihåg, men mina egna "experiment" med ljummet vs. kallt vatten till hästarna har visat att det varma/ljumna vattnet fryser betydligt senare än det vatten som är kallt. (Det är ju mellan 2 och 8 grader direkt ur kranen när det ställs ut. Jag har egen brunn, för övrigt, därför är det så kallt.)

När en häst (eller människa, för den delen) dricker ljummet vatten så går det åt mindre energi för kroppen att värma vattnet till kroppstemp. Därför är det bättre ur återhämtningssynpunkt att ge ljummet vatten till en häst i träning, men precis som vi människor så vill de ha kallt vatten att svalka sig med när de svettas. Det är "godare" med kallt när kroppen är varm. Men ljummet vatten med en knivsudd salt per liter är betydligt bättre, både på grund av det jag just skrev och för att saltet öppnar magmunnen så att vattnet kommer ut i systemet snabbare.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Shettistokig
0

Tack o lov för termobar som sagt,en helt underbar uppfinning GladMin unghäst fick faktiskt kolik ändå nu i vinter trots fri tillgång och tempererat vattenGråterMin syster har också en unghäst (ej shetland)som fick kolik nu i vinter så kraftig att dom tog ut vetrinär,han sa att dom lätt kan  få kolik för att dom äter snö !?Han förklarade som så att vattnet blir inte kallare än fryspunkten och att snö skulle vara kallare för magen.Det skulle ju förklara en del om det var så..och om det nu är så,så kan det ju vara en tankeställare till dom som tycker att hästar inte behöver ha vatten i hagen vintertid,dom kan äta snö iställetFörvånad

janehellen80
0

Min shettis fick kolik igår och jag misstänker att av balarna är det olika tider dom skördat det på så det blev ett för snabbt hö  byte som orsaka koliken… ,min egna misstanke då jag är mammaledig och fyller på vatten jämt!!!  dom har fri tillgång till hö dygnet runt i lösdrift..

Vad ska jag göra nu? han står inne nu och han ska få lite hö vid 9 tiden och ska bara ha lite tussar då å så sa vet.. men hur länge ska jag hålla på så här?

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

VeronicaP
0

#16 Nu vet jag inte riktigt vart du bor men de är inte så att de går och drar upp rötter från marken ? för i såfall hade jag gett loppfrö.

#14 FAst jag tycker att om jag fyller på *varm* vatten att de fryser fortare här än de kalla vattnet.  Jag fyller bara på kallt vatten och de är alltid öppet så hingstarna kan dricka när de vill.

Fast jag gillar inte själv ljummet vatten och skulle aldrig falla mig in och dricka det även om jag kommer utifrån och är svinkall och törstig , då är de kallt vatten som gäller finns inget godare Flört, tror nog mina hästar är likadana, mina flemar och har sig om jag skulle fylla på varmt vatten, så de har bevisat för mig att de vill ha kallt :D

Annette
0

En tanke jag genast får när jag hör att kallt vatten inte är bra är: Hur kan hästarna överlevt före Thermobarens tid? För inte får väl Russen på Lojsta Hed tempererat vatten?

janehellen80
0

#17  jo vi har ju skogshage.. Bor utanför gbg … finns det på granngården?

VeronicaP
0

#19 Kan finnas på granngården , jag hade gett lite udnerhållsdos eller en tarmrens :D

janehellen80
0

#20 tack för tipset.. ska kika efter sånt..

-AKW-
0

#14 Ingen myt. Varmt vatten fryser under vissa speciella omständigheter snabbare är kallt. Flört

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mpemba-effekten

-AKW-
0

Mitt tips för att få i hästarna vatten är att bjuda på "te" dvs en näve betfor i en hink med ljummet vatten på morgonen innan hästarna släpps ut. Ovana hästar smakar bara lite i början, men sedan brukar de vilja dricka en halv hink ungefär.

De har naturligtvis vatten i hagen också.

Ahnna
0

#18 Eftersom vildhästar dricker i vattendrag som inte får något tjockt istäcke så rör det sig om vatten som hela tiden forsar fram/rör på sig. (Snabbt eller långsamt.) Det vattnet borde rimligtvis vara varmare än nollgradigt, eftersom elektronerna triggas av rörelsen = det blir varmare. Jag skulle gissa att det vattnet håller sig runt 3-5 grader eller någonstans där. Jag har en granne som låter sina hästar dricka ur ett naturligt vattendrag, med "rinnande" vatten, även på vintern och de har inte dött av det, så den temperaturen räcker helt klart.

Jag har aldrig haft en Thermobar och har varken haft kolik eller plötsliga dödsfall vintertid, så jag tror inte att kallvatten i frysgrader per automatik ger hälsoproblem. Flört Vissa hästar är bevisligen känsligare än andra och får kolik och/eller tarmvred med jämna mellanrum, medan andra aldrig får det.

Personligen så tror jag på en jämn tillförsel av grovfoder (max 4 timmars uppehåll) och tillgång till vatten under hela dygnet. Hos mig fryser vattnet under småtimmarna nu när det är runt -20 ute, men jag knackar upp isen flera gånger under dagen och sista gången vid midnatt eller närmare ett på natten när jag nattfodrar. Samt fyller på med varmvatten vid varje fodring, förstås. Det funkar!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Ellinor Johansson
0

# 18  Nej russen på Lojsta Hed har nog ingen Thermobar utan att veta kanske något eller några djur inte klarar vintern.

Vi har inte våra djur som en flock vildhästar på en stor areal. Varje ponny är en individ som vi är rädd om fäst vid, utifrån de möjligheter vi har försöker vi på bästa sätt göra det så bra för ponnyerna som går.

Tack för alla bra tips och i tråden.Glad

Shoshone
0

Jag vet inte hur det är med andra men jag har inte termobar för att ge hästarna tempererat vattenFörvånad De skulle nog heller inte vilja dricka fisljummet..

Jag har termobar för att jag ska slippa ihopfrusna kärl och slippa släpa in dem och tina dem och slippa kasta bort så mycket is så jag måste släpa ut dubbelt så mycket vatten eftersom hälften fryser till is.

Det är varför jag har termobar, och eftersom min är hemmagjord så har jag en så svag värmekabel så det oftast är en tunn is-skorpa på vattnet nu när temperaturen håller runt 10-15 minus fastän den står på hela tiden.

Så man BEHÖVER inte få ljummet vatten bara för att man har termobarSkrattande

Sen om man har en starkare värmekabel så är det ju bara att sätta den på klocka så den bara går på nån gång ibland, så blir det aldrig "varmt"Flört

Annette
0

#26. Lite min tanke, om jag skulle ha en Thermobar så skulle det vara för min egen bekvämlighet.

Glansia
0

Jag kunde inte riktigt acceptera att varmt vatten skulle frysa fortare än kallt så jag har precis gjort ett eget litet experiment. Jag fyllde helt enkelt en hink med varmt vatten och en med kallt. Resultatet blev att den hinken med kallt vatten frös till is fortare än den hinken med varmt vatten. Mpemba-effekten påverkade inte mina vattenhinkar i alla fall. Glad

Glansia
0

Tack förresten för alla råd!

ThiffannyJ
0

Fast Thermobaren håller knappast vattnet ljumet… Det håller några plusgrader, så att det inte fryser.

www.minishetland.com

Charlotte-J
0

Har också Thermobar till stoflocken och det är det bästa jag någonsin skaffat Flört Aldrig mer en vinter utan Thermobar!! Så till nästa vinter ska även 3 små 60 liters införskaffas så att hingstarna också kan få isfritt vatten. Nu får jag springa med hinkar till dom och det är både tidsödande (helst när dom vippar dom efter ett par klunkar och man måste börja om) och slitsamt när man har diverse krämpor Obestämd

Amor vincit omnia Kyss

Hanna-D
0

#30 Exakt, jag har precis skurat ur mina idag och fingrarna är som isbitar nu, vattnet är ju kallt, värmeplattan sitter i botten. Vi har haft Thermobar i flera år och märker stor skillnad i vattenåtgång nu mot tidigare då vi bar hinkar, hästarna dricker mycket mer nu.

#25 Vad bra skrivet, precis så tänker jag också. Jag gör vad som helst för att mina hästar ska må bra och undvika sjukdomar.

Shoshone
0

Fast Thermobaren håller knappast vattnet ljumet… Det håller några plusgrader, så att det inte fryser.

Nej där måste jag säga att du har fel, det beror helt på vad du har för thermobar.

Har du en köpt så kan jag tänka mej att det aldrig blir varmt men gör man en egen så beror det helt på vad du väljer för värmekabelGlad

ThiffannyJ
0

#33 När jag skriver Thermobar så menar jag just det, Thermobar Glad

www.minishetland.com

Shoshone
0

ok, då håller jag medFlört