Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 2450 ggr
stallostby
0

Ensilage

Ni som har erfarenhet av ensilage;

• Hur ofta händer det att ni får kassera ensilage?
  • Hur fort gör ni slut på en bal, 3 dagar eller en vecka? mer..
  • Fodrar ni mera kilon än för hö med tanke på ts? eller kompletterar ni med halm?
  • Är risk för att skadedjur förstör balarna (råttor, fåglar)?
  • Vad betalar ni per kilo?
Milla
0
  • Hur ofta händer det att ni får kassera ensilage? mycket sällan

• Hur fort gör ni slut på en bal, 3 dagar eller en vecka? mer.. här går en bal i veckan på 6 hästar

• Fodrar ni mera kilon än för hö med tanke på ts? eller kompletterar ni med halm? Hade jag skullat ge dom själv så hade dom fått ca 8 kg /ensilage per häst så ja jag hade gett mer ensilage än hö

• Är risk för att skadedjur förstör balarna (råttor, fåglar)?  har inte haft några sådana problem alls

• Vad betalar ni per kilo? jag betalar ca 0,70 öre/kg

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

susanne-s
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har hösilage på ca 200 kg balar.
Ett varmblod och 5 Shetlandsponnyer gör slut på den på mindre än en vecka. (4-5 dgr) 4 av Shettisarna får i princip fri tillgång.
Dom andra två får ca 16 kg /dag tills.
Har inte haft några problem med skadade balar eller dåligt foder. Fodrade med hö, men denna vinter tvingade mig att gå över på det som var tänkt till fåren. = )
Har eget foder så jag vet inte vad kostnaden blir…

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

stallostby
0

oj 70 öre kilot var billigt! Det jag hittat ligger på 2 kr kilot (180kg bal)

Enligt Brunsberg foder och strö så kan man fodra samma mängd ensilage som hö och istället komplettera med halm eftersom ensilaget är mer koncentrerat näringsmässigt.

RebeckaSvensson
0

#3 Svår jämföra priset på ensilage. Förutom storleken på balen så beror ju priset också på ts-halten.

Om halten smältbart råprotein ligger högt så går det bra att komplettera med halm av bra kvalitet. Men, det är alltså inte att att ge samma mängd, utan man måste först veta vad det innehåller.

RebeckaSvensson
0

Svarade aldrig på frågorna…

I år har vi nog inte kasserat nga balar alls. Några år har det varit en väldig massa vi har fått kassera.
Det tar knappt en vecka för hästarna att äta upp en bal.
Hästarna har fri tillgång på ensilage, så de äter vad de vill.
Risk finns det ju alltid, men än så länge så har vi inte haft nga problem med skadedjur.
Ingen aning. Tar eget ensilge på våra marker med andras maskiner.

stallostby
0

ts halten är 55% ganska blött antar jag..och det gäller väl om man fodrar med deras ensilage antar jag som man kan komplettera med halm och beroende på vilken sort man väljer… Annars tycker jag att ensilage är mycket dyrt. Ska jag betala runt 500kr per häst och månad så får jag nog sälja dom..

VeronicaP
0

Vi kasserar väldigt sällan någon ensilage.
Hingstarna gör av med en bal i veckan ungefär, stona 2 balar i veckan.
Våra ha fri tillgång så de får äta när de vill.
Inte så stora risker faktistk .
Vi tar ju själva så jag kan inte säga något pris.

sanne
0

Vi har fått kassera några balar i år, men då får vi byta ut dem mot en ny.

Här går en bal på ca 3 dagar, då har dem fri tillgång, därför kan jag inte riktigt säga hur många kilo dom äter… men vääldigt mkt. Jag hade tagit mer  än om det var hö.

inga skade djur som jag sett, har bra jägare..3 katter..

vi betalar 350 kr för en bal på 400kilo, då kommer grannen o kör upp dem !!!!

Milla
0

vi har 400 kg balar och våra har också fri tillgång och kan äta när dom vill.

Vårt ensilage är väldigt torrt vi har en TS-halt på 78%

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

stallostby
0

ställer frågor om ensilage eftersom jag aldrig använt det men tänkte börja. Har fått för mig att det bara är bra förutom att det är dyrare.

Men det finns de som anser att det inte är bra till hästar spec. shettisar och defenetift inte fri tillgång. Men det verkar som de flesta av er gör så och inte har några problem. Jag trodde de flesta shettisar skulle bli smällfeta för det väl rätt så kraftigt? och risk för att utveckla fång…?

AnnaLundin
0

#10 Mina shettisar har inte blivit särskilt mycket rundare sen de fick fri tillgång till hösilage. Det är bara mitt halvblodssto som blivit fetare. Hon har nog lite shettisgener iofs - hon sväller bara hon tittar på mat…

Fång beror inte på att de äter mycket mat. Det utlöses när det blir en störning i tarmfloran pga en förändring av matintaget, t.ex vid foderbyten, när vårgräset börjar spira i hagen eller om det kommer regn efter en tids torka på sommaren (grästillväxthastigheten ökar).

Mitt svar på dina frågor ovan är:

• **Hur ofta händer det att ni får kassera ensilage?
    **Jag har tidigare haft bristfälligt plastade balar, då fick jag slänga massor! Nuvarande är rejält plastat och jag har i princip inte slängt något alls.
  • Hur fort gör ni slut på en bal, 3 dagar eller en vecka? mer..
    Jag har balar utställda på tre ställen gör av med drygt 3 balar i veckan. Dvs stona gör av med en bal på 4-5 dagar (de äter av den i hagen när de är ute på dagarna), fåren tar en vecka på sig och balen jag tar av för utfodring inne + ger av ute till hingstarna räcker ungefär en vecka. Mina balar väger i snitt 430 kg/styck och det är ganska torrt hösilage, gissningsvis drygt 60% ts.
  • Fodrar ni mera kilon än för hö med tanke på ts? eller kompletterar ni med halm?
    Jag ger så mycket de vill ha att äta, skulle inte få för mig att fodra med halm. Det är ju toppen att slippa ge kraftfoder!
  • Är risk för att skadedjur förstör balarna (råttor, fåglar)?
    Risken finns alltid. jag har inte haft några sådana problem.
  • Vad betalar ni per kilo?
    Det hösilage jag har nu har jag betalt 90 öre/kg för + moms och transportkostnad.
CarolaCarro
0

Vi köper små runda balar för 80:- styck dom tar slut på en vecka.. Våra hästar får halm och ensilage.. Men nu var de ett tag sen vi hade de hemma så nu får dom halm och hö..

stallostby
0

#11 Jag vet att inte mycket mat utlöser fång men en fet häst är ju extra disponibel för fång. Fånghästar skall ju undvika att bli feta… det var det jag menade.

90 öre/kg var billigt. Det billigaste jag hittat är 1,40kr/kg ts + moms och lång transport.