fölning
Hejsan! Jag undrar vad man bör göra med ett sto om hon blir arg på sitt föl och stöter bort det vid fölningen? Någon som vet?

Jag är ingen expert på området, men jag har hört att stressade ston kan göra så, framförallt förstföderskor som inte riktigt vet vad de ska göra efter fölet har kommit ut. Och är de spända kan ju fölet orsaka smärta när det försöker dia, vilket i sin tur gör att stoet blir arg på fölet. Veterinärer brukar kunna någonting (vad det nu heter) så att juvret blir mindre spänt, har jag hört. Återigen, jag är inte expert på det, har inte varit med om det, bara hört andra prata om det.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Detta stoet är andraföderska och ska föla i maj månad! Ägaren till det är orolig då hon fått reda på att de fick "nappa" hennes första föl! Hon visste inget om detta innan hon betäckte stoet! Stoet är nu väldigt lugnt och har stort förtroende för sin ägare och de som bor på gården! Tror ni att hon är annurlunda denna gången ?
Lite hormoner brukar göra susen. Partoxin, tala med din vet.

Går alldeles utmärkt att ibland mjölka ur lite om nu stoet har väldigt spända juver, ibland hjälper det även att ställa fölet eller stoet i boxen hjämte en stund så hon får lite *mamma* längtan.
Det går även att bremsa stoet och hjälpa föllis komma till att dia , för har det väl diat så brukar det inte vara problem , ibland så räcker det att lyfta en hov på stoet eller så får man både brems och lyfta hov..
Sen så kan de ju fått nappa av en annan orsak behöver ju inte vara stoet som varit dum . Bara för att det har hänt en gång så behöver det inte ske nästa gång.

Tack så mycket för hjälpen allihopa! Jag ska framföra detta till min väninna som är jätteorolig för sitt sto. Har ni mer bra tips så får ni gärna skriva mer här!