Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettpremiering
Läst 992 ggr
Hanna-D
0

Betsling - bruksprov

Sitter och bläddrar i katalogen till Grevagården och läser: hingsten ska vara betslad med tränsbett av vedertagen typ

Vad menas med det? Vanligt två- och tredelat antar jag. Men ett rakt bett eller t ex tredelat fullcheck, får man använda det? Det är ju ingen hävstångseffekt direkt och egentligen ganska snälla bett. Någon som vet?

Annette
0

Det lät luddigt!

Hanna-D
0

#1 Ja det var därför jag undrade också.

AnnaLundin
0

jag är tveksam till om ett rakt bett anses vara "tränsbett" av vedertagen typ…

Hanna-D
0

Ingen som vet?

VeronicaP
0

Tror det är samma som ridningen.
Jag frågade något år och då fick jag till svar att det skulle vara samma som ridning och då brukar det vara två eller tredelat

Hanna-D
0

#5 Jo det står i katalogen också, att samma gäller för ridning och körning men vad menas med "av vedertagen typ".

[Anna-N]
0

#5. Ja, så har jag också för mig att jag hört. Tror det står så också i katalogen. "Samma som vid ridning".

[Anna-N]
0

#6. Vedertagen är ju "allmänt godkänd" - hur det nu skall tolkas….

VeronicaP
0

Hanna tror faktiskt att det är samma som i TR för unghästar och då är det tredelat , tvådelat och säkert något till om jag kommer i håg rätt *S* Men har ju inget TR kvar längre för ridning

Pheobe
0

Ett rakt bett är ju inget snällt direkt. Ett två el tredelat är nog att rekomendera. Borde ju funka på en gång tycker jag. Munnen är ju inte "trasig" och stel från början innan man börjat med bett så ett skarpare ska ju inte behövas

Hanna-D
0

#9 Inte jag heller, är så länge sedan jag tävlade…

VeronicaP
0

Fast raka bett är inte alls elaka, en del hästar går klart mycket bättre med det och unghästar trivs ofta med raka gummibett och det rekomenderar tom tandläkarn. ATt man ska variera med det

Hanna-D
0

#10 Jag kör generellt hellre med ett rakt än ett tvådelat.

Flera hingstar har gjort bruksprov med raka bett, undrar om det är tillåtet? Hur som helst, det har ingen betydelse var mest nyfiken (som vanligt Räcka ut tungan)

andaloce
0

Jag har hört av många sk "tand kunniga" att rakt bett och tredelat är det allra bästa betten för de allra flesta hästar. Då två delade bett trycker mer i gommen. Bla Anders Eriksson säger så på sina  föreläsningar.

ThiffannyJ
0

Kan hända att jag minns fel, men jag har för mig att jag gjorde bruksprovet med Let's Try Again med ett rakt bett. Han är ju så liten och mitt raka bett var det minsta som vi hade och med de minsta ringarna.

Har du provat att ringa till Aina och kolla, hon är ju domare?

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Daladis
0

#10- Ett rakt bett (utan hävstångseffekt) är ju det mildaste man kan ha. De tredelade är ju också "snällare" än ett tvådelad som, som sagt ovan, kan gå upp i gommen.

Hanna-D
0

#15 Har inte ringt, jag var mest nyfiken på det något luddiga uttrycket Glad

Pheobe
0

#16 jag har inte hittat rakt bett som är tjockt nog att inte vara skarpt åt våra små. de jag sett är trådsmala och skrapa

andaloce
0

Det är dom smala betten som är snällast, dom tar minst plats i munnen. Fast det är ju egentligen handen som avgör hur skarpt ett bett är! Det man får lära sig är ju att när man "spänner upp" bettet så ska det bli två rynkor i mungipan, det är egentligen oxå fel, helst ska man låta bettet vila mot mungipan, så att det inte blir några rynkor alls, då tar bettet ännu mindre plats och stör ej munnen och tänderna. Hästen kan då reglera platsen på bettet själv