Kala fläckar
Har inga bilder, upptäckte det idag, och veterinär kommer på tisdag, men tänkte fråga här också. Ena minisen har en stor kal fläck bakom ena örat och den andra en kal fläck på baksidan av båda låren. Verkar klia. Kan inte se ngn ohyra eller sårbildningen annat lite revor efter att de nog kliat. Förslag?

Det låter som pälsätare. Det bekämpar jag med Etotal.
#1 Tror precis som Anette att det är pälsätare. Som någon sa till mig en gång i tiden det är mer vanligt än ovanligt att de drabbas. De platser du beskriver är typiska.
Har i dagsläget en pålle med pälsätare hennes övriga kamrater har inga, hon är den med tjockast och tätaste pälsen, Etotal stoppar upp fortsatt uppätning av pälsen.
Veritas odium paretFörvånad
switch fungerade när min fick löss. Han fick aldrig kala fläckar men kliade sig och hade hudflagor i pälsen, mest under manen och över manken.
#3 Pälsätare suger inte blod som löss så därför fungerar inte Switch på dom då Switch går ut i blodet.
#0 Jag fick rådet av min veterinär ett år när vi fick pälsätare på några att köpa Frontline i Sprayform (till hund) och spraya fläcken + ca 10 cm extra runt fläcken. Det funkade!
Amor vincit omnia 
I boken hästens sjukdommar står dubbeldos med switch.
Jag tycker också frontline i sprayform funkar bra, men finns inte på alla apotek

Och Etotal ska slutas säljas… 
http://www.pharmaxim.com/?id=318
Ni som har erfarenhet av att använda Etotal - hur ofta upprepar ni behandlingen?

#6. Tur att burken är stor ;)
Jag har behandlat några nu och det ser ut att hjälpa och då räcker det nog med en gång.
Jag tycker att det bästa sättet att använda Etotal är att hälla ut i handen och gnugga in på de utsatta ställena. Pudrar man på hamnar det lite överallt och kan damma. Kan starkt rekommendera att ha en låda engångshandskar i stallet, de är oumbärliga för mig. Finns oändliga användningsområden, när man gör rent nerskitna svansar, plocka upp hästskit ur krubbor, Etotalanvändning osv.
Efter 16 år som städerska varav de första utan skyddshandskar ser särskilt min högra hand ut att tillhöra en 92-åring, så numera måste jag vårda kroppen lite bättre än vad jag tyvärr gjorde förut.

#7 Men tar den död på äggen oxå?
Ni som är haj på pälsätare, är det vanligast att det börjar på rumpan/bredvid svansen? Eller kan det även börja framme på hästen? Alltså högt upp på halsen under ganascherna?
Tacksam för svar
9# kan börja vilket som har haft en häst som de började på rumpan men en annan som fick de under manen längst halsen

#9. Jag tror de kan komma lite varstans. Min ena har framför ena örat och den andra under manen vid nacken. Just det sistnämnda stället tycker jag är det vanligaste.
#8. Jag vet inte. Men för mig kan det ibland räcka att behandla bara en gång.
Men alltså, vad kommer det här sej av?
Förut trodde jag att det bara uppkom på hästar som var i dåligt skick/kondition men här på shettis verkar det vara väldigt vanligt. Så jag får nog ändra teori om detta känner jag..
Tack för alla snabba svar! Nu känner jag mig lite mindre hysterisk:-)

Man skulle kanske köpa på sig lite Etotal då :D
På vårat Granngården har det redan utgått ur sortimentet, SLUT så då får du nog skynda dej

#15 där fanns måååånga där jag var men glömde så klart köpa en får göra de en annan dag , ska nog snart dit igen :D

#16 Köp på dej alla så kan du sälja vidare…

#17 haha jag får nog göra det 

#17 haha jag får nog göra det 
Ett gammalt tips jag plötsligt kom på var att redan på hösten klippa en sk lusrand längst mankammen under manen det sägs kunna hjäpa för att de inte blir så trivsamt och gott och varmt. Jag ska försöka komma ihåg det till nästa vinter och testa om det hjälper min lusfia.
Veritas odium paretFörvånad
är det ok att ta etotal på dräktiga ston?
Har också en här som drabbats av pälsätare o just under manen där den är som tjockats o varmast..
Har också använt etotal m gott resultat förr men undrar nu om det finns restriktioner när det är dräktiga djur?
Ja plasthandskar är ett måste i stallet..

#21 vet många som använt det på dräktiga ston o har själv gjort det utan problem
#22 tack för det! Då kör vi vidare på det.. 
hm var kan man mer än på Granngården köpa Etotal? Hade ej så mkt kvar i min gamla burk o nu sålde det int epå Eko längre..hrm!
#11 Menar ni att ni tar det på hästen endast en gång o att det räcker? Då kanske jag inte behöver behandla mer..tagit det 3 ggr på henne nu.. 
Jag har innan märkt att de hästar som jag haft o som fått pälsätare har varit gamla o nedsatta i hullet men på shettisen nu är det verkligen inte så..hon är jätte fin o i väldigt bra hull men o andra sidan kasnke hennes dräktighet gör henne mer lättpåverkad av det!?! Vill minnas hon hade det första året hon var här o då också dräktig..o kanske tom förra dräktigheten också…minnet är dock kort… ;-)

#24. Stoet jag behandlat framför örat ser ut att räcka med en gång.
Jag tror inte konditionen har någon betydelse för pälsätare. Våra allra äldsta hästar (34, 31 och 27 år) har klarat sig och de borde ju ha lite sämre motståndskraft med ålderns rätt, tycker jag.
ja det är nog så att de första av mina hästar som hade det råkade bara få det oberoende av kondis o ålder;-)
inget förslag på fler inköpsställen?