Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 10-färger
Läst 641 ggr
Kris_J
0

Sk. dominantsvart

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det finns ju hingstar som är sk. dominatsvarta i tråden för svarta som lämnar fux puttade jag in som inte skulle lämna fux vid närmare kontroll upptäckte jag att han faktiskt länat en mörkfux. Det motsäger det jag skrev. Ville inte sväva ut från ämnet i den tråden därav en ny. 

På bilden Hagdala Linus som troligtvis är "dominantsvart"

Veritas odium paretFörvånad

sanne
0

Så snygg han är, Skrattande det har du gjort bra.. HI HI..

Puzzel
0

Ja han va verkligen snygg ska lägga honom på minnet.Generad

Sehvrin
0

Vill bara påpeka att svart är ett dominant anlag, alltid. Det ni menar är om hingsten är homo- eller hetrozygot, dvs om den har två anlag för svart eller ett för svart och ett för fux.

Ville bara förtydliga detta, då genetik är tillräkligt rörigt med sina termer utan att man ska hitta på nya =)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Cattis
0

Så sant, men man säger ju i vardagligt tal "dominantsvart". Börjar man prata om hom- eller heterozygot är det inte värst säkert att alla fattar vad man pratar om. Förmodligen därför rubriken är "Så kallad dominatsvart" :-)

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Kris_J
0

I boken hästensfärger av Bo Furugren finns rubriken Dominantsvart (s60), därav ordvalet.

Sehvrin
0

#4 Jag märkte att det stod "så kallad" (och tycker det var väl bra) men jag tycker det ändå är bra om man använder "rätt språk" när man är inne på ett visst område, speciellt om uttrycket kan leda till förrvirring (Om man säger dominantsvart så borde ju den logiska slutsatsen vara att det finns en svart som är icke-dominant, men så är ju inte fallet: Det blir lätt missförstånd)

Visst låter homo- och heterozygot som fina komplicerade ord, men jag tror det är lättare att ta reda på vad de exakt betyder än tex dominantsvart.

#5 Användsd dominantsvart som en term för en homozygot svart? *nyfiken*

(Obs, detta är inte kritik till trådskaparen, jag ville bara bidra lite till allmänbildningen =)

Kris_J
0

#6, Ja.

Pheobe
0

Fredrik RS 263 är en homozygot svart hingst. Lämnar bara svarta och bruna avkommer.

paparatzi
0

Jag är inte säker men jag tror att våran hingst Almäs Freon är homosygot (oj! tänk om jag glömt dom 5 sista bokstäverna)

Pheobe
0

#9 svårt när man inte kan se färgerna på alla i hans stam i stamboken. Men han har ju också bara betäckt svarta ston vilket inte kan ge så mycket annat än svart. Kan förvisso ge fux också (om stona har fuxanlag, tittade inte på det)men den % satsen är ju så liten. Men visst kan han vara homozygot

Linnah
0

#9&10 Eftersom Freons båda föräldrar sannolikt är homozygota så är även Freon det.

Kratern
0

#11 Jag har ett sto som bara har svart bakåt, med ett enda undantag. Hon är inte homozygot. Har lämnat ett brunt föl.

Linda-A
0

#12 Med homozygot svart menas bara att hästen inte kan ge föl med röd grundfärg över huvud taget. Alltså kan ditt sto ändå vara homozygot svart, det bruna anlaget hos fölet har i detta fall kommit från pappan.

Linnah
0

#12 Att en häst bara har svart bakom sig garanterar inte att den är homozygot. Det får en titta på hästens avkommor, och om en misstänker att föräldrarna är homozygota så får en titta på deras avkommor. I Freons fall vet jag att hans far Wessel är homozygot, och hans mor Witch är sannolikt homozygot med tanke på hennes stam (hennes far Roy är homozygot och hennes mor har väldigt svart stam som troligtvis är homozygot). Därför drar jag slutsatsen att Freon är homozygot, för om båda föräldrarna är homozygota så kan inte avkomman vara något annat heller.

Att en svart häst fått brun avkomma säger ingenting om hästens anlag. Den bruna färgen kommer från mamman, som då antingen är brun eller fux med brunt anlag.

Kratern
0

#14 Att en svart häst fått brun avkomma säger ingenting om hästens anlag. Den bruna färgen kommer från mamman, som då antingen är brun eller fux med brunt anlag.

Om det är mitt inlägg du svarat på så är mamman svart, med bara svart bakom sig (med ett undantag långt bak)

Linnah
0

#15 Jag läste lite fel. Om mamman är svart så måste den bruna färgen komma från pappan, inte tvärtom.

Angel
0

Måste en fux ha brunt anlag för att lämna brunt??

Jag trodde att just "blandningen" homozygot svart med fux blev brunt.. (eller svart).

Kan inte homozygot svart * homozygot fux bli brunt?  Fundersam

RebeckaSvensson
0

#17 En fux är alltid homomzygot eftersom fux är ett recessivt anlag. Som jag har förstått det så måste fuxen ha ett brunt anlag för att kunna lämna brunt. Rätta mig gärna om jag har fel…

Linda-A
0

#18 Helt rätt.

Linnah
0

#17 Du har på sätt och vis rätt, eftersom "blandningen" homozygot svart + fux alltid kommer att bli svart eller brun (eftersom den homozygota svarta inte har anlag för rött och därmed inte kan lämna fuxavkommor). Om det blir svart eller brun beror däremot på om fuxföräldern har brunt anlag eller ej.

Brun är ett dominant anlag, men det påverkar bara svart färg. Därför syns det inte på fuxar och kan därför ligga "dolt". En häst med svart som grundfärg och brunt anlag är alltid brun, det bruna anlaget kan inte döljas på en svart (eftersom anlaget är dominant).

paparatzi
0

Wow! Vad kanonduktiga ni är på det här med färger, hur är det med en skimmel då? som lämnat i stort sett alla färger utom fux, rödskimmel? inget med rött.

Pheobe
0

#18 NEJ ! Ett fux sto kan få en brun avkomma med en brun hingst.

Pheobe
0

#21 en skimmel som lämnar svart och brunt och skimmel är trolieg född svart? och är homozygot

Linda-A
0

#22. Självklart, men för att ett fuxsto ska få brun avkomma med en hingst som inte har brunt anlag måste hon ju själv ha det bruna anlaget.

Linda-A
0

#23 En svart häst kan inte lämna bruna föl. Är hästen född svart och får bruna föl måste anlaget komma från den andra föräldern. Har hästen anlag för brunt syns det alltid, om hästen inte har röd grundfärg förstås!

Pheobe
0

#23 jag sa inte att två svarta lämnar brunt? var läste du det? Jag sa att en skimmel född svart kan lämna brunt men då ska det vara med fux eller brun förälder. Asså ett svart sto kan lämna ett brunt föl. Din formulering att svarta hästar inte kan lämna bruna döl är ju inte riktigt rätt. Fast du menade som jag tror  Fundersam  ash. Ett svart sto med brun/fux hingst kan ju lämna brunt föl  Flört

Pheobe
0

#24 ja så långt är jag också med. Men jag fattade det som att dom menade att fuxar inte kan få bruna föl utan eget brunt anlag och det är ju tokigt. Man behöver bara ha enkelt anlag för brunt. Det är inte som med fux att det krävs av båda föräldrarnas gener

Linda-A
0

#26. Vad bra att du förtydligade vad du menade! Självklart kan ett svart sto ge bruna föl, men då måste anlaget komma från pappan, vilket jag också skrev.Glad

paparatzi
0

Hingsten jag menar har lämnat skäckar (brun o svart) gråa, svartskimmlar, bruna, svartbruna, ljusbruna, svarta, avblekbara skimmlar, mm

men inget som helst rött

Sehvrin
0

#29 Skulle gissa på att han då är skimmelskäck med svart som grundfärg (homozygot) och ev brunt (finns han med i webstamboken så man kan se vad för avkommor han har lämnat med vilken sorts färgade sto? Generna kommer ju både ifrån hingsten och stoet. Är nyfiken på detta, då jag läser en kurs i genetik just nu och vill gärna ha lite praktiska exempel)

Någon som vet om skimmel är ett dominant eller ressesivt anlag, förresten? (har för mig att konstantskimmel är dominant, men jag vet inte säkert…)

Cattis
0

#30 Jag tror att hingsten är skimmel född svart, om vi nu pratar om Waulkmill Mac Lintock?

#31 Fast man bör ju veta vad mödrarna har för färger, som du själv skriver. Att han skulle vara skäck är inte alls nödvändigtvis sant iom att det kan ha varit med skäckston han lämnat skäckföl. Om det nu är den hingsten jag nämner ovan tror jag inte han är skäck.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Linda-A
0

#30. Bägge skimmelanlagen är dominanta.

paparatzi
0

#32 ok!