Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 762 ggr
AusaBausa
0

Hål i hovarna?

Min shettis fick före jul hål i ena hoven. Har hållt det rent o så men för ngr dagar sedan hade det blivit ett hål i bakhoven och i går såg jag på andra bakhoven att det var början till ett hål där också? Vad kan det vara? Känns som det skulle vara ngn brist på ngt eller ngt smittsamt? HJÄLP!

AusaBausa
0

Hon får fri tillgång till hö, äter av det nya färska gräset. Har mineraler i hagen plus saltsten….

AnnaLundin
0

Var sitter hålen och hur ser de ut? beskriv lite närmare….

Utan att veta mer skulle jag gissa på hålväggar, som är ganska vanligt på shetland. Lite svårbehandlat, men går ändå att li av med. Och det har inget med foderstaten att göra.

AusaBausa
0

Jo det är hålväggarna! Hur behandla dem? Smittsamt?

Kimpa
0

Vi har haft det två gånger på vår ena shettis.
Hovslagaren skrapade ur och gjourde ordentligt rent från småsten,jord och lera och slog på skor. När hoven växte följde även hålet med ner och gick att verka bort sedan.
Han sa att det är ganska vanligt, speciellt när det är väldigt lerigt, då lera och stenar har en tendens till att fastna och krypa upp i hålet som bildas.

AusaBausa
0

min hovis sa att det ej skulle vara skor på!?!

Pheobe
0

#2 vanligt på shetland? jag har aldrig sett det på den rasen. Mer på andra större ponnyer.

Ta ut hovslagaren!

Pheobe
0

blev dubbelt på nåt vis Fundersam

Annette
0

#5. Vi skodde vår när hon hade hålväggar. Tyvärr dök det upp en under skon, omöjlig att upptäcka. Så jag skulle försöka undvika skor om det går. Åtminstone tills man fått bort problemet.

Hanna-D
0

Vi brukar inte sko när vi fått hålväggar på hästarna. Hovis brukar verka upp så det ska bli lätt att hålla rent och inte fastna stenar och smuts lika lätt. Jag brukar pilla ur lera och häller i väteperoxid dagligen.

Tycker att det verkar vara vanligt på shetland, vi hade inte lika mycket hålväggar på halvbloden och connemarorna som på shettisarna. Brukar dock bara vara unghästarna som får hålväggar här.

AnnaLundin
0

#6 Det är vanligt på shetland ja. Fråga mig bara inte varför.

Skor eller inte, jag tror inte att det spelar så stor roll faktiskt om man bara behandlar det ordentligt.

Jag brukar rengöra och droppa på "Thrush BUster" (heter numera "Rengör Strålen"), det brukar ha god effekt. Men det finns tyvärr inget medels om alltid fungerar….

[Anna-N]
0

Går lika bra att använda trätjära o lägga i hålväggen…

AnnaLundin
0

#11 Nackdelen med tjära är att om man inte lyckas rengöra tillräckligt bra så stänger man in "skiten" under tjäran…

Pheobe
0

#10 har det med mark klimat att göra? vet flera som har problem men jag har ex aldrig haft. Vi har mkt lera och fuktiga marker menjag har aldrig haft sånt.

AnnaLundin
0

#13 Jag har inte hört de allra senaste rönen, men såvitt jag förstått så är verkar det vara orsakat mikroorganismer som finns i marken. Där är ju också orsaken till att vissa ställen har det på alla hästar, andra inte alls.

Pheobe
0

#14 inte fukta då som man tidigare trott… hm

AnnaLundin
0

#15 inte bara i alla fall….

AusaBausa
0

#14 vad då för mikroorganismer?

rengör med klorin enl hovis rek.

AnnaLundin
0

#17 När jag hörde senast så hade man inte lyckats isolera någon mikroorganism, men man har ändå haft det som arbetsteori. Det är dock 10 år sen jag gick min utbildning så det kan ju ha hänt något sen dess…

Klorin är säkert bakteriedödande och bra, det är ju även ganska miljöovänligt…. Men det valet gör man själv.

AusaBausa
0

Pratade med vet. i dag ang hennes hovar o trodde att det berodde på hennes fång, att hovarna var så sköra pga fången så de lättare fick hål i hoven. Fången är tillbaka o ska inhandla protexin i morgon o hoppas på bättring. Har bokat vet. till måndag o då får vi se vad hon säger. Ville komma o kolla henne denna gång förra gången skrev hon bara ut recept till mig. Vet dock att hon tycker att det är bättre att hästen får åka till de sälla hästmarkerna men vill inte ta till mig det riktigt än…

Baaa… köpte henne ju i maj förra året!

OzzyochJag
0

Ozzy (minishettis) hade hålvägg när jag fick hem honom pga röta.  Hagen han går i hos oss är väldigt torr så det har räckt med att spola rent och verka av ganska rejält till att börja med.
Nu har det gått 15 månader och hålväggarna är nästan helt borta, är liiiite på ena hoven kvar.