Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 13-bruks
Läst 3336 ggr
diskho
0

Tyngd på ryggen

Hej!

Jag har en shettis/welsh på 6 år som jag har tänkt att rida in. Han förstår tygelhjälper och röstkommandon eftersom han är körd, och han har även blivit sutten på och lite riden i skogen i somras och det skötte han galant. Han är positiv till allt och bryr sig inte så mycket om vad han har för utrustning på sig, så länge han får komma ut och springa ;)

Men, till saken. Det skulle vara kul om han kunde följa med på någon uteritt till sommaren, under ryttare. I dagsläget har jag ingen liten ryttare till hjälp, men senare i vår kommer jag förmodligen att ha det. Det jag funderar på är att det kanske vore bra att vänja ryggen vid att bära tyngd, och jag vill gärna börja försiktigt och eftersom vi inte kan köra nu i snön kan vi väl lika gärna börja redan nu :) Jag själv är aningens för tung så jag undrar:

**Finns det något annat man kan ha som tyngd på ryggen?

**Hur har ni gjort? Säckar med grejer i har jag hört en del ha men hur gör man då på ett smidigt och säkert sätt?

Prenses
0

Jag själv skulle nog välja att göra det själv. Dels för att jag känner hästen bäst själv, och vet vad den reagerar på. Du behöver ju inte heller sätta hela din tyngd på hästen utan bara lite i gången. :)

/ Sabina

Kratern
0

#0 Hur mycket väger du?

Jag skulle inte ge dig rådet att sitta på honom själv om jag inte vet vad du väger…

Miica
0

Då har jag en annan fråga.
Hur mycket anser ni att en normalstor och normalt musklad shettis kan bära i kortare sträckor i skritt och lite trav?
(Normalstor tänker jag på runt 1 meter) Se de som ett exempel iaf..

Kratern
0

#3 Jag skulle säga max 40 kg, men det är ju olika från ponny till ponny…

Tänk på att skilja på vad du väger och vad som blir totalvikten för ponnyn med alla kläder och utrustning inräknat.

Mitt exempel var RYTTARENS nakenvikt.

SandraO
0

Jag har satt ca 40 kg som maxvikt när jag söker medryttare till mitt sto. Hon är 104 cm hög och av den grövre typen.

Dock har jag "ridit" på henne korta sträckor( ca5 gånger på 2 år) för att kolla av henne lite, och sålänge hon inte protesterar så har jag skrittat några minuter.

Jag väger då 52 kg. Men jag skulle inte få för mig att rida något mer avancerat eller långa sträckor eller oftare bara för att hon "orkar" bära mig…

=)

diskho
0

Jag väger ca 65 kg, så det är lite väl mycket att börja med tycker jag ;)

Han är dock viktbärande! Kort, stark och rund rygg, ganska långa ben som sitter brett, superbra hovkvalitet, bred bakdel. Han är ca 107 cm hög, ibland känns han större, typ runt 110. Har inte mätt honom än ;) Förra ägaren satt lite på honom och hon vägde 60 kg, då gick han utan att protestera det minsta. Dock tycker jag att man bör börja med lite mindre när han inte är van liksom :p

#3 Det är jätteindividuellt. Min andra shettis, 105 i manken och ganska grov har jag satt 60 kg som absolut gräns. Det orkar han, dock endast om han är regelbundet riden/tömkörd och det får inte bli någon hoppning etc. Många tror säkert att han är väldigt viktbärande, eftersom han ser så "maffig" ut, men faktum är att han har ganska lång rygg, lite överbyggd plus mindre bakdel än framdel, korta ben och sliter lite snett på två hovar vilket gör honom lite svagare. Du får se hur ponnyn är byggd helt enkelt.

Kratern
0

#6 Det förstår du nog själv att du naturligtvis inte ska sitta på en Shetlandsponny.Flört

Även om ponnyn inte protesterar så kan det faktiskt göra ont. Om inte annat så blir det slitage i längden. Jag förstår inte att du ens tänker tanken…

60 kg är för mycket även för din andra shettis. Du säger t.om att den ponnyn är lite svagare…

diskho
0

# 7

Jag ser inte vart jag har skrivit att jag ska rida honom? Jag skrev ju tydligt i första inlägget att jag inte kan rida honom själv eftersom jag är för tung. Jag skrev även i mitt andra inlägg att jag väger 65 och är därmed för tung. Fattar inte att det ska vara så svårt att läsa. Men det är väl roligt att ta varje chans att vara arrogant!

Det jag undrar är OM MAN KAN ANVÄNDA NÅGOT ANNAT än en actual human being på hans rygg för att vänja honom vid tyngd? Jag har aldrig ens haft som alternativ att sitta på honom själv, utan det får min "medryttare" göra senare i vår. Denne har dock inte tid förrän senare i vår så jag undrar därför om man kan börja vänja honom med tyngd på något annat sätt.

Dessutom var det FÖRRA ägaren som vägde 60 och satt på honom. Det kan inte jag ta ansvar för! Jag tycker själv att det är mycket men vad ska jag göra åt det nu? Den jag skrev om i första inlägget som "red" (åkte) honom lite i somras var inte jag själv, utan en bekant som väger högst 50 kg.

60 kg på den andra shettisen funkar fint några enstaka gånger. De flesta som rider honom väger långt under det så nej, det blir inget speciellt slitage om han rids i skritt en haltvimme två gånger om året av en 60-kilostjockis.

diskho
0

Okej, ursäkta att jag spårar ur, men jag blir faktiskt lite irriterad när tråden har fått 6 svar och inte ett enda handlar om det jag faktiskt vill ha svar på.

Disskussion i all ära, men gärna att man diskuterar om det faktiska ämnet.

Jag skapade inte det här för att få reda på huruvida jag får rida mina ponnyer eller inte (vilket jag inte ens gör eller har tänkt att göra). Jag skapade tråden för att få reda på alternativ till liten ryttare.

Jag frågar igen; Finns det något konkret föremål med lite tyngd man kan ha på sin ponnys rygg för att vänja ryggmuskler vid tyngd? Tips på VAD och HUR uppskattas.

Jag blir irriterad när folk nästen verkar ta för givet att man plågar sina hästar på sådana här forum. Så jag säger det igen; Självklart rider jag inte mina shetlandsponnyer.

Anledningen till att jag frågar om tyngd på ryggen är för att sakta och successivt bygga upp hans rygg för att kunna bära, allt för hans välmående och hållbarhet. Senare i vår kommer jag förmodligen att ha hjälp av en liten ryttare, som väger ca 20-30 kg. Jag tycker ändå att det kan vara bra att börja redan nu med lättare vikt, men frågar är då VAD jag kan använda och HUR.

Hoppas att ni förstod bättre nu. Jag kanske var otydlig i mina andra inlägg.

(Angående min andra shettis med maxvikt på 60 kg menar jag att han är "klen" för att vara så grov. 60 kg är ingen börda för honom, han säger till direkt om någonting inte är bra, men just för den anledningen du Kratern nämnde (förslitning) vill jag inte att någon på 60 kg rider honom regelbundet och hårt.)

susanne-s
0

#9 Då lägger jag mig i Flört
För att en liten ryttare i framtiden ska rida så tycker inte jag att du behöver "vänja" ponnyn med tyngd på ryggen. Stärk muskulaturen genom klättring och annan motion.
Ryggmusklerna utvecklas även fast du inte har tyngd på ryggen.
När en Shetland är körd så är det mycket sällan dom inte accepterar en ryttare.
Shetland är ju en härdig ras som sällan "klagar" dom kämpar på även vid smärta och sjukdom. Ofta utan att man ser det…
Det kan vara bra att ha i åtanke vid hantering och när man belastar dom på olika sätt.
En underbar liten häst som ger oss hela sitt hjärta och oftast gör allt vi ber om utan att protestera Kyss

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Annette
0

#9. Du kanske kan prova att ha klövjeväskor på ryggen? Jag har ingen erfarenhet av detta, men det skulle kanske fungera med cykelväskor.

Aribigga
0

Enda anledningen jag skulle se att du behöver något på ryggen på en ponny som ska bli inriden är att den ska lära sig vad skänklar är och det gör den ju bara med ryttare. Om han är sutten på och inte reagerat negativt så skulle jag satsa på tömkörning och miljöträning tills din lille ryttare blir redo :)

Annars kan du ju testa att lägga på en jordsäck de väger ju inte så mycket men de har hemsk balans…

lurvponnyn.vimeddjur.se

Kratern
0

#10 Tack för ditt inlägg. Så otroligt bra sagt!!Skrattande

Tänk om människor kunde förstå att ponnyn inte ska behöva protestera för att visa när det gör ont.

SandraO
0

Som sagt att klättra stärker ryggen en del. Sen allmän träning såsom körning och tömkörning är ju bra arbete. Om möjlighet finns, kunna trava cavaletti och liknande, hoppa små gymnastik hinder är också bra för att dom ska få "upp" ryggen lite =)

Kratern
0

"Jag väger ca 65 kg, så det är lite väl mycket att börja med tycker jag ;)"

Jag kanske tolkar fel, men jag tycker det ser ut som att du ska rida ponnyn. Dock verkar det som att du tycker att 65 kg är mycket att BÖRJA med.

Du skriver också i #0 att du är ANINGENS för tung. Jag tycker att 20 kg för mycket är mer än aningens.

Du får gärna kalla mig arrogant om du vill, men jag kan ändå inte låta bli att tolka det som att du faktiskt tycker det är OK med 60 kg på en Shetlandsponny.

Då vill jag bara säga… DET ÄR INTE OK!!!

Personligen tycker jag att en halvtimmes skritt är för mycket även om det är bara 2 ggr per år om man väger 60 kg.

Miica
0

#15 jag tycker att du har sagt din åsikt nu. Alla förstod första gången.
Du tycker inte att de räcker?
Blir så otroligt negativt när man skall påpeka samma sak 10 ggr!
Tror verkligen inte att någon här är trög!

Mini-Angel
0

# 16 Håller med!

# 15 Du verkar vilja missförstå…. Själv tog jag inte det som att hon tänkte rida…

diskho
0

Tack för svaren! Vad bra, då kan jag lika gärna vänta till våren när "min" lilla ryttare vill hjälpa mig. Har hört av andra att det är dödssynd att bara slänga upp en ryttare hur som helst utan tyngdträning innan nämligen, höhö.

Håller med er #16 och #17. Alla förstår. Det jag dock inte förstår är hur du kan hänga upp dig på en sådan sak Kratern? Jag hoppades att folk som läste skulle förstå att jag skrev med "glimten i ögat", därav den blinkande smileyn i ena meningen. Alla utom du har ju förstått det.

Du tolkar alltså fel. Jag svarade bara på din fråga om vad jag vägde och menade själv att det var för tungt på ett skämtsamt sätt. "Aningens för tung" kan ses som "jag väger för mycket", även det på ett skämtsamt sätt. End of story.

Personligen känner jag mina hästar utan och innan och skulle aldrig utsätta dem för något de inte klarar av, och personligen så vet jag att det finns flera olika varianter av shetland. En del skulle inte jag heller vilja sätta upp 60 kg på, aldrig i livet, men för den här ponnyns del funkar det bra då och då. Dock har 60-kilosfettot som rider två gånger om året gått ner i vikt nu så det lär aldrig hända igen. Nöjd?

Shoshone
0

Min andra shettis, 105 i manken och ganska grov har jag satt 60 kg som absolut gräns. Det orkar han

Tror att kratern kanske syftade lite på dessa meningar i ditt inlägg diskho.

Här kan nog vem som helst tolka som att den hästen får bära en vikt på både 50 och 60 kg.

Aribigga
0

Av ren nyfikenhet (och för att hålla sig till ämnet) hur har de gjort som har tygndtränat sina hästar först gjort? Vad har de använt?

Kan inte komma på någonstans att jag hört någon halvblodsmänniska som har tränat sin unghäst med tyngd på ryggen nämligen :)

lurvponnyn.vimeddjur.se

janehellen80
0

#18 tror inte du behöver oroa dig för tyngd på ryggen.. tömkör han mycket och sätt vagn sen.. kolla hur han reagerar när du lägger dig för att krama honom på ryggen.. börja med sånt och sen sätt på sadel och tömkör honom med det.. det blir nog inga problem att sen sätta upp en ryttare..

så har jag gjort med mina.. så du behöver ingen tyngd på tycker jag, utan mer känslan att ngn ska sitta där uppe sen.. så på m sadel och tömkör lr longera honom :)

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

AusaBausa
0

har varit med när ägare t halvblod haft ex säckar med tyngder i (hö/filtar etc)på ryggen just för att hästen ska vänja sig vid tyngden på ryggen innan man sätter upp en ryttare. Verkar vara lite onödigt tycker jag men så gjordes det då o detta var väl 20-år sedan minst..

diskho
0

#19 Jo, det är väl sant. Men det får (fick) den ju också. Ryttaren som vägde 60 kg hade ridit mycket förut och hade därför bra balans. Hellre det än en på 40-50 kg som halkar omkring.

#20 De har haft säckar med grejer i, haha. Tycker dock det låter lite osäkert om hästen skulle börja bocka eller något.

#21 Han är både tömkörd och körd. Hart haft sadel på sig och även burit en mindre ryttare en kort stund förra året (plus förra ägaren som satt på honom). Han är helt obrydd så det kommer nog att gå bra :)

janehellen80
0

#23 då kommer det gå kanon :) behöver nog inte vara orolig :)

Medarbetare på Gotlandsruss i fokus

Av ett russ blev det russigt värre  Skrattande

Shoshone
0

ok, då tycker även jag att det inte är ok.

Emmy_O
0

Jag har satt max på mina shetlandsponnyer 50-55 och de har funkat kanon bra.. har haft ryttare som haft bra balans och då funkar de helt ok, för då slipper ponnyn stödja upp ryttaren.

Tycker har man bra balans och rider korrekt så tycker jag de spelar inte så stor roll. När hästen funkar bra och arbetar bra så blir de bara bra resultat.

Jag är 170 cm lång ca och väger 52kg. Jag hjälper ridskolan med deras b -ponnyer och träna dom rätt och få dom att arbeta lite riktigt och inte bara gå barn lektioner och jag tycker de funkar bra fast jag är lång.

Vart bor du?

diskho
0

#24 Nä, blir spännande att se hur det går :) Fast först och främst ska han vara körponny till mig.

#25 Vad är inte okej? Ryttaren som vägde 60 hade ridit mycket på andra hästar bör tilläggas, annars tolkar man väl det fel också. Min shettis red hon två gånger. Skulle aldrig sätta upp en nybörjare på 60 kg på honom dock. Då är det absolut max 45-50 som gäller. Helst mindre ändå.

Tycker att det är konstigt att ni kan ha sådana åsikter när inte ens sett bild på kusen. Det finns olika typer och "varianter" av shetlands, och den här är definitivt inte "sportbils"-typen. Hade han haft en bättre extriör hade han förmodligen kunnat leva upp till de som säger att en shetland kan bära stora karlar. Extriören är dock inte såpass dålig att han inte klarar av vikt upp till 60 kg.

Det blir dock inga bilder eller vidare disskussion eftersom ämnet inte handlar om det. Jag tror att många utsätter sina ponnys för värre saker än en 60-kilos ryttare två gånger en halvtimme. Jag ser i alla fall till att mina får regelbunden motion, och det är det inte många shetlands som får…

#26 Håller med! Menar du mig eller någon annan med "Vart bor du?"?

Kratern
0

#27 Herregud vilka dåliga ursäkter du har…!Förvånad

"Jag tror att många utsätter sina ponnys för värre saker än en 60-kilos ryttare två gånger en halvtimme."

"Hade han haft en bättre extriör hade han förmodligen kunnat leva upp till de som säger att en shetland kan bära stora karlar. Extriören är dock inte såpass dålig att han inte klarar av vikt upp till 60 kg."

Du har aldrig funderat på vad din ponny mår bra av. Du tjatar hela tiden om vad den KLARAR av?

Självklart klarar de att bära en vuxen karl. Sen hur de mår efter har aldrig dokumenterats. Kanske blev de tvungna att slakta dem efter en färd med en vuxen man på ryggen, vem vet?

Jag skulle också uppskatta om du vågade tala om vem du är. Vi har en liten "regel" om det här på forumet.

Miica
0

#28 jag tycker du tyvärr att de räcker ifrån din sida också.
Ifrån början så handlade detta inte alls om människor på ryggen. Personen i fråga ville veta om hon kunde använda ngt annat. Men du har ju vänt på de så de vekar bara handla om de.

Jag tycker att de räcker, och hoppas på att trådskaparen iaf har fått några bra svar.

diskho
0

Jag skrev ett långt svar här men raderade det. Det är inte värt min tid eller energi att sitta här och diskutera något så löjligt. Hoppas att du själv inser vad löjligt det här är någon gång.

Lyckas du få reda på vem jag är är du välkommen hem till mig och titta på mina hästar. Du kan få känna igenom den stackars vanvårdade saten som tvingas bära grävmaskiner på sin rygg.

Är det någon som känner mina hästar här inne så är det väl jag? Jag är extremt noga med deras välbefinnande och hälsa, så extrem att många har tyckt att jag är fjantig. Jag tror att jag har rätt bra koll på om de far illa av en viss uppgift eller inte.

T.ex så gillar inte den här ponnyn att bli körd lika mycket som riden, även om det är en liten rockard, väl inpassad sele och bara jag i rockarden. Han kämpar på ändå utan protest, men jag ser att han inte tycker att det är lika roligt. Därför jag har jag körningen på hyllan nu och låter hans lilla ryttare rida honom istället. När man kommer med sadel eller träns kommer han springade emot en och går med spetsade öron hela ridturen. Han är kollad av veterinär så han har inte ont någonstans. Han är pigg och frisk som en nötkärna.
**
Jag har fått bra svar på min ursprungliga fråga så jag kommer härmed aldrig behöva gå in på det här forumet igen.** Jag ska inte behöva försvara mig för något som jag vet är helt okej.
_
Såg förresten någon annan här i forumet som hade skrivit att hon red sin shetland ibland trots sina 75 kg. Dock hade ingen reagerat på det, och jag undrar verkligen varför._

RebeckaSvensson
0

#28 Jag tycker också att det räcker nu.

Man behöver inte alltid tro det värsta om folk och att ingen mer än man själv kan och vet vad som är bra för djuren. De allra flesta vill bara sina djurs bästa och gör allt för dem. Sluta upp med att alltid tro att andra missköter sina djur på olika sätt.

Emmy_O
0

jag mena dej:P