Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 892 ggr
AnTeX
0

betsling- körklasser

Har en fråga..

Nu så kör jag med stång och kedja för att de proffisionella kuskarna har saggt att jag ska ha de (KG Svensson / Anders Eriksson) men på körtävlingarna på t.ex. Rockelstad så står det enkel betsling vad menas med de? får jag inte köra med de jag har nu? och varför finns den regeln isf (att man inte ska få då)?

RebeckaKihlberg
0

Så som jag tolkar det så får du inte köra med bett modell Liverpoolstång osv. utan det är tränsk bett, rak/delat som gäller. Kan dock ha fel, men som sagt så är det så jag tokar det.

AnTeX
0

ok.

då kan det bli lite jobbigt… venne ifall hon går att köra på ngt annat bett…

Ellinor Johansson
0

# 2 Menar du att du som går en körutbildning inte kan köra din shetlandsponny på ett vanligt tränsbett?

Ellinor Johansson
0

Glömde en sak.

Klasserna på Rockelstad är inga svenska klasser som lyder under TR utan Engelska klasser där alla i resp. klass är inne för bedömmning samtidigt och följer domarens anvisningar

AnTeX
0

Jag kan köra utan körbett……

MEN min häst går mkt bättre med ett körbett.. därav att jag kör henne med det. hon gick i början med vanligt bett. + att jag har blivit tillsaggd att jag ska ha stången av KG svensson att jag ska ha stång på henne.

Ellinor Johansson
0

# 5 Jag anser fortfarande att en väl förberedd och tränad shetland inte ska behöva köras med stång och kedja för att gå bra.

Av vilken anledning behöver du köra med stång och kedja för att hon ska gå bra?

AnTeX
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Först var hon orolig i munnen och Anders Eriksson (Rockelstad) testade med rakt bett. Då blev hon lugn, det ligger bättre i munnen, delat bett skaver i gommen.
K-G Svensson (A-tränare) ville ha körbett (postkandar) med parerstång. Hon är en HET häst ibland och man vill ha SMÅ hjälper thats it…

Jag kan köra på vilket bett som helst, med grimma och longerlina om du vill för hon är snäll… det blir bara inte finkänsligt och osynligt som man vill på en dressyrtävling…

Roxiti har inte tävlat på många år (2002 senast) och jag tränar mest lydnad eftersom vi tränar frihetsagility och rörelser ur högre skolan i show-syfte. Jag gör projektarbete i skolan med henne och just nu tränar jag och syrran capriole och andra roliga trick.

Det här med tävlingen på Rockelstad blev bara en kul grej när vi såg proppen och jag har bott och arbetat där ett par gånger och tycker det är kul att komma tillbaka dit. Då vill vi inte ändra alltför mycket så att det blir virrigt för hästen, men ett rakt vanligt bett kan vi sträcka oss till, annars får det va.

Ahnna
0

Diskussionen kring stångbettets vara eller inte vara har varit uppe förut, kanske inte här men på andra forum. Det finns fördelar och nackdelar med alla sorters bett, och alla hästar ser olika ut i munnen. Det är väl upp till var och en om de vill pröva stång eller inte? Jag har använt mig av både stång och 2-delat/3-delat tränsbett i körningen och har sett både bra och mindre bra saker med båda sorterna. Anders Eriksson har sagt till mig också att ha stång på lillgrabben, bara som exempel. För den sakens skulle behöver inte stången vara bättre än tränsbettet på just min häst, men det har för mig (oss) varit väl värt att prova.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se