Betäckning
Ni som är erfarna inom avel: Hur länge brukar ni har stoet hos hingsten? Om man med säkerhet vet att stoet blivit betäckt.
När mitt sto ska iväg i sommar, har jag ett sto kvar hemma. Så måste antagligen fixa en sommarkamrat till henne eller ha henne i någon annat stall över sommaren.
Hur är det med att transportera nybetäckta ston osv?
tack för svar!
Jag har kört mina ston till hingsten så fort jag sett brunst och sen får hon gå där tills hon är klar, ca 1 vecka. Jag vill att mina ston handbetäcks så jag har datumen och vet hur många gånger hon blivit betäckt.
Finns säkert plats för din andra häst hos oss om det behövs.
Okej =)
Ja de kanske hade kunnat gå bra, ni bor ju i närheten me. Hon får dock inte gå på något bete pga fång problem.
Förresten, Sindy Queen. Är det din som vart utlånad och stått på aledal? Hörde hon skulle åka tillbaka hem?

Den kortaste tiden jag haft ston borta hos hingst är fem veckor, den längsta tiden är tre hela månader.
Jag har ju min hingst hemma!
Två av stona betäcktes endast vid hand!
Den tredje gick med honom hela sommaren. Mest pga att de va så perfekta för varandra =)
Så det där är nog väldigt olika, men minst en vecka blir de ju då!
har man järnkoll på stoets brunster och inte särskilt långt till hingsten så kan man göra som jag gjort ett par ggr. Jag har väntat till vad som brukar vara brunstens näst sista dag, kört till hingsten, handbetäckt en gång och tagit med mig stoet hem igen sen. Båda de gånger jag gjort så har stona blivit dräktiga…

När jag betäckte mitt sto för några år sedan så gick hon med hingsten i fem veckor. Stoet i fråga visade inte brunst så att jag kunde se det så det var bara att köra dit henne och se vad som hände. Hon började brunsta nästan omgående och blev betäckt på vad vi trodde den första brunsten. Hon fick gå kvar i ytterligare fyra veckor för att vi skulle vara säkra på att hon inte skulle gå om! Det gjorde hon inte, trodde vi!!
Vi räknade ut ett beräknat datum för nedkomst till ca 25-27 april. Fölet kom den 1 juni!! Alltså tog hon sig inte på första brunsten utan gick om och blev betäckt på andra!! Eller så var hon dräktigt ett helt år!!
Vad jag vill ha sagt med detta är att GÖR ULTRALJUD så slipper du gå och vänta så som vi gjorde!!
Lycka till !
PS! Har du bestämt hingst, pm:a gärna till mig o berätta!
Ulrika

Jag brukar ha kvar mina ston med hingsten tills nästa beräknad brunst, då ser jag om hon brunstar om.
När jag tror att hon är dräktig så tas ett UL för att se om det stämmer och då ser man ju också hur gammalt fostret är
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
#6 det där kan nog vara smart!
Haha mitt ena sto gick ju på fribetäckning, och jag är osäker p om hon kommer föla första datumet (handbetäckte första gången innan de släpptes ihop) så risken finns att jag får vänta heeela sommaren =) Nästan iaf =)

#8 det är väldigt jobbigt att fölvaka i fem veckor som vi gjorde
#9 jag har frivilliga tjejer som ställer upp ;) Haha. Nåja vi får väl se. Finns ju sånt man kan kolla mjölken på dem. Får kolla med förra ägaren med om hur hon har varit inför fölning =)
Nu har jag ju inte shettis utan isis men jag har låtit stoet gå kvar hos hingsten till nästa ev brunst så hon har blivit UL:ad på plats.
#9 - å andra sidan så finns det ston som går väldigt långt över "Normaltid" och ändö föder normala fölungar. Det längsta jag har hört talas om, i bekantskapskretsen, är runt 380 dygn. Och då handlar det om ston som är seminerade, där man har stenkoll på vilken dag det är gjort….
#12 låter mindre roligt!
Jag hoppas bara att allt ska gå bra, sen kan jag vänta! Det är luugnt =)
Jag väljer en hingsthållare som har koll på när stoet blir betäckt så kan hon gå på fribet utan problem. Har helst stoet kvar hos hingsten en extra brunst både för lugnets skull och för min egen för att veta om hon tagit om eller ej. Lämnar gärna till någon som kan köra och ultraljuda innan man åker hem så ska det inte heller behöva slå på flera veckor.
När jag tagit emot ston har jag rek stoägaren ha kvar hästen över minst en brunst hos hingsten. Tycker det är trist med dom som åker runt med stona på diverse saker när dom planerar betäckning samtidigt. Ska stoet vara i avel ska hon vara i avel är min åsikt. Sen kan man inte komma och klaga att hon inte blir dräktig när man far runt på alla sveriges utställningar och tävlingar samtidigt som man vill få henne dräktig. Hon ska ta det lugnt är min åsikt. Tills hon är 40 dygn dräktig. Sen är det ingen fara åka på utställning.
Sandra… fråga hingsthållaren om du kan få låna hem en häst till aällskap åt din som blir ensam hemma. Sådant brukar gå att lösa
Medarbetare på djurskydd.ifokus
14# Tack för tipsen =)
Väldigt värdefulla tips när man är ny inom avelsbiten!
#15.. Det svåra tycker jag är att veta vilka hingsthållare som är seriösa… Men man får fråga sig fram lite
Medarbetare på djurskydd.ifokus
#2 Javisst är Sindy min. Trodde redan från början att hon inte skulle trivas i sånt stort stall men de talade inte om det för mig när jag frågade ….Men nu kommer hon hem om en månad fast jag tror hon är för liten för mig och får stor för sonen så hon kanske ska säljas. Vi får se.
Angående betäckning så ultraljudar jag alltid. Karin Åsenius har en som hon kommer hem till stallet med. Annars har vi ju nära till Ingrid i Isgärde oxå.
#17 Tråkigt att du får sälja henne då =(
Som sagt inte alla hästar som trivs på ett sånt stort ställe..
Jag har alltid haft Karin som veterinär så det var ju bra att veta att hon kan UL på hemmaplan =)