Domare
Är det någon här som vet hur man går tillväga för att bli rasdomare?
Spec. för shetland?
tack

Det undrar jag också! Jag fick nämligen den frågan av en granne nyligen, när jag berättade om mina problem med att dela min minis tjocka man inför en utställning. Grannen, som också har hästar men inte ställer ut, undrade varför man stylar dem överhuvudtaget istället för att visa dem i sitt naturliga tillstånd, samt vad som krävs för att bli domare eftersom en häst kan få olika poäng av olika domare med väldigt kort emellan.
Nån som vet?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Jag vet inte hur man gör, men kollade lite på Svesnka hästavelsförbundets sida, kollade lite snabbt och hittade detta. Har ej hunnit läsa igen, så det kanske ändå inte är rätt?
Delad glädje är dubbel glädje :)

Det publicerades en domarutbildningsplan i Shetlandsponnyn för ett antal år sen. Om jag nu minns rätt så går det till på följande vis:
1. Du går en exteriörbedömningskurs och blir rekommenderad "vidare" av domaren som håller i den.
2. SSS styrelse lämnar sitt samtycke och du blir aspirant.
3. Du ska gå som domarsekreterare på 10 st utställnigar för olika domare.
4. Därefter utses en mentor (en domare) och du får börja gå med som aspirant på utställningar.
5. När mentorn anser att du är mogen får du avlägga prov och kan bli godkänd domare.
Det är verkligen någon som skulle vara intressant.
Exteriör bedömningskurser, någon som vet mer om något sånt?

#4 Stöt på din regionalförening. Det brukar anordnas då och då, men eftersom de flesta domare tar ut arvode måste det till ett antal deltagare för att få det att gå runt.
Ville bara säga att det är jättebra att det finns ett intresse till att bli domare!
Är med i både Svenska haflinger föreningen och Föreningen Nordsvenska hästen och de kämpar där i båda föreningarna med att försöka utbilda nya domare och försöker få aspiranter genom att annordna exteriörkurser.
Men det är tyvärr inte många som nappar.. Så det vore jättebra om det fanns intresserade här som kunde "avlasta" de gamla rävarna lite
Våran ordförande sa åt oss att nån gång ska ju Morgan och Ronny går ur tiden oxå och då måste det finnas någon som tar över!
Så detta måste jag uppmuntra till!