färgfråga
Jag har ett sto som jag tänkt betäcka. Hon har haft 4 avkommor tidigare och alla har fått färgen fux som även stoet har. Det viktigaste för mig är inte att få en annan färg på "nästa" föl, men det skulle vara roligt om hon fick en anna färg på nästa. Då jag är lite dålig på färgkombinationer så vore det roligt att få reda på vilka färger hon kan få med hingstar i olika färger. Jag har förstått att man inte skall avla på en hingst med fuxgen om man vill undvika en fuxavkomma.
Så vad skulle hon få för färg på fölet med en:
skimmel?
Svartskäck?
musblack?
brunskäck?
svart?
fuxskäck?
Vilken färg på hingsten skulle ni satsa på att betecka henne med för att få en "roligare" färg?
Om det är färgen som är viktigast råder jag dig att köpa en ponny med den färgen, vore ju tråkigt om det tillverkades flera föl i oönskad färg.
Generellt sett så är det 50% chans att hon får en skimmelavkomma med skimmelhingst, blackavkomma med blackhingst och skäckavkomma med skäckhingst.
Vad gäller grundfärgen så beror det på vad stoet resp hingsten har för anlag som"inte syns" OM stoet har anlag för brunt kan hon få en brun avkomma med svart hingst, och om hingsten har anlag för rött ( fux) kan hon få röd avkomma med svart hingst.
För att få garanterat en annan färg måste du betäcka med en hingst som är Homozygt för sin färg. Homozygot innebär att hingsten har 2 anlag för sin färg, ett från modern och ett från fadern. Om hingsten har det så är man garanterad att avkomman får hingstens färg. Dock är det väldigt svårt att veta om hingsten är homozygot, men ett antal hingstar finns i avel i Sverige som är det.
Vore jag du skulle jag först och främst fundera på: Vill JAG ha fölet ÄVEN om det får "fel färg"? Om du vill det så är det läge att börja titta på hingstar och kanske fråga Shetlandsföreningens avelsrådgivare om tips.
OM du inte vill ha fölet om det har fel färg skulle jag råda dig till köpa ett föl med rätt färg! Oönskade shettisar finna det tyvärr gott om!
Lycka till!

som jag skrev i mitt inlägg så är INTE färgen viktigast. Jag tycker bara det är kul att spåna lite i färger nu när man "planerar" sitt hingstval. Blir det en liten fux så är den lika varmt välkommen som vilket annat föl som helst.
När jag skrev mitt inlägg så hade jag en känsla av att det skulle bli diskussioner ang min fråga.. så himla känsligt med dessa frågor..
Men som sagt, för mig är det inte färgen på hingsten som avgör.. det är bara roligt att veta lite om färgen nu när man bestämt sig för att betecka mitt fina sto… som är fux och världens finaste 

Ja, välkommen till Shetlandssverige! Något av det första du bör lära dej är att det värsta du kan göra är att tala om att du vill avla på färg. Ändå är det precis det de flesta gör - men på svart. 
För att slippa tråkiga svar på liknande frågor framöver kan du aldrig vara nog tydlig med att påpeka att färgen inte är det viktigaste för det vet ju alla "att en bra häst har ingen färg". Detta är förstås sant, men det ena behöver inte utesluta det andra.
För att lära mer om färger kan jag rekommendera boken Hästens färger av Bo Furugren. Den har några år på nacken men förklarar på ett lättförståeligt sätt - och det är nog bara benämningen på homozygota för gulanlaget som inte stämmer längre (bestämdes häromåret att de ska benämnas Blåögd gräddvit, helt tvärtemot vad Bo Furugren förespråkade att färgerna skulle ha namn på vad de är istället för hur de ser ut…).
va har är det för hingstar hon tidigare varit betäckt med? va har dom haft för färger?
# 3 & 4 Naturligtvis är det inget fel med färgavel!!! Jag pysslar själv med det på högsta nivå… Har anmält min unghingst till premieringen, han är musblackskäck….
Problemet uppkommer när man bara ser till hästens färg och inte alls bryr sig om stoet resp hingstens kvalitéer i övrigt. Då pysslar man med negativ färgavel i mina ögon sett. Jag anser mig hålla på med positiv färgavel, vilket i mina ögon sett är när man tar hänsyn till att sto och hingst skall passa i hop samtidigt som man har ett färgmässigt mål! Det är svårare att få fram en "färgad"individ av hösgta klass, men det går med målmedvetenhet och kunskap.
TS: Hoppas att du inte tar illa upp, men tyvärr är 90% av dom som frågar om färgavel inne på den negativa varianten, därav bemötandet….( främst från #1, jag försöker bemöta på ett trevligt sätt!) Du verkar inte alls vara det utan har ett klokt synsätt, så jag önskar bara lycka till med framtida shettisföl! Och ta inte åt dig av surkartarna dom finns nog på alla forum, så….

Om det är de stoet som jag tror att det är så har hon fått 1 st avkomma efter våran Slättens Madgic II och han är fux ;)
Sen har hon väldigt mycket fux bakom sig :D
Sen har hon i såfall betäckts med 1 rödskäck 1 svart (som har fux pappa) 1 Isabell
Så de är i såfall inte så konstigt att de har blivit fux avkommor om man säger så.
Sen så är de ju så svårt att veta vad de kan få för färg .
Men självklart ska du betäcka med en *färgad* hingst om du vill det då är ju i alla fall chansen större att få en annan färg på avkomman.
Det viktigaste är du använder en bra färgad hingst som tex är visad och godkänd i Sverige tycker jag för då vet du att han håller de svenksa måtten i alla fall.
Finns en hel del fina färgade hingstar som är avelsgodkända i Sverige.
bla Ekstrands Hiawatha , Stjernens Epus, Robijn v.st Polderzicht om du vill chansa på att få en skäck.
De är de skäckarna som jag kommer på så här på rak arm som är visade och har RS tex
Jag gillar själv att ha lite olika färger i hagen men som sagt jag blir glad vad det än är , för har man planerat väl så blir avkomman de man vill oavsett färg 

#6 Jag ser all avel som positiv. Däremot betäcks det nog en del enbart med anledning av färgen, precis som du beskriver, men det är inte avel i mina ögon. 
Det tråkiga är ju att man inte får undra om färger utan att bli idiotförklarad. I det här fallet skrev t o m TS att färgen inte var det viktigaste, ändå vreds det till att fuxfölen varit oönskade.

Håller med PP. Det är verkligen fantastiskt att man genast ses som mindre seriös om man yppar att man vill undvika fux eller svart. Bara för att de med övriga färger är mer ovanliga än fux och svart så innebär det ju inte per automatik att man som färgintresserad betäcker med första bästa som har en rolig färg, och därmed skiter i hur exteriör, temperament och rörelser kompletterar varandra.
Ja, det förekommer att folk ser till färgen som prio 1, men varför ta för givet att alla som frågar om färg gör det? Vi har ett brett material av "övrigt färgade" ponnyer i det här landet, som är visade och har RS, så det är ju knappast så att färgaveln behöver innebära avel på sämre individer. Att det har varit så en gång i världen är en helt annan sak, för oavsett hur bra eller dåliga individerna var då så bidrog den aveln till att vi har kvar flera ovanliga färganlag inom rasen.
Jag har säkert sett minst lika många avkommor som är avlade på svart och fux där ägaren hade noll koll eller var totalt oinsatt i hur man parar ihop sto och hingst.
Jag ogillar verkligen den här "vi och dem"-mentaliteten som ibland gör sig påmind inom vår ras, där de som avlar på ovanligare färger anses vara mindre kunniga än de som avlar på svart eller fux. Det är verkligen så jägarns trist att se såna här diskussioner titt som tätt, där man inte ens får fråga om färger utan att bli stämplad som mindre vetande eller oseriös uppfödare.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Hade med planer på att fråga om färger som TS men vågade helt enkelt inte då det alltid urartar o vänds till negativt
Synd att det ska vara så
#6 Vad menar du? Jag har inte skrivit något i otrevlig stil, uppfattar DU det så så får det stå för dig. Det var ett tips i all välmening, jag ser inget fel i att vilja ha en färgglad häst men då är det bättre att köpa en ponny med den färg man vill ha än att försöka avla fram den och få flera föl med oönskad färg.
#11 Inge illa ment, men jag hade ( oxå ) då väldigt svårt att se " tipset i all välmening" ..
Jag läste #0 och hade inga problem med att läsa att hon önskar en avkomma från sitt eget sto och ville ha en chans att ev få ett föl med annan färg än mamman, tror nog hon vet att det kan komma ut en fux igen…Men då har hon provat med en färgad hingst iaf.
Du har ju själv en fin skäckhingst och vet att det kan ramla ut svarta iaf..

Tack för alla svar!!
Jag är fullt medveten om att det kan komma en liten fuxbebis igen, men som sagt det är såå varmt välkommen
. Jag vill självkart ha en hingst som kompletterar Sammy bra, det är hela poängen.. färgen är mindre viktig, men en rolig sak att tänka på inför valet av hingst. Sammy heter samantha fox och hon har tidigare betäckts me d Stjernens Patrick, Dalsgårds favorit, Slättens madgic och Stjernens heros. Jag vill betäcka med en hingst som är godkänd och då Sammy är en liten och kompakt dam så vill jag ha en lite smäckrare hingst, Sammy är lugn och sansad och har en fin trav, jag vill hitta en hingst som kompletterar henne på bästa sätt.
Jag vill inte avla fram en färgglad häst, jag vill ha en avkomma efter sammy och om den blir färgglad är det bara ett +. Så nej.. jag vill inte köpa ett föl.. jag vill ha Sammys föl. jag har INGET emot fuxar eller svarta hästar, absolut inte! och kommer aldrig att sälja hästen för att den har "fel färg", i sådana fall hade jag aldrig köpt sammy själv..
Då jag har en islandshäst och är aktiv på flera forum så vet jag att prata om färg är tabu.. synd. Man ska ha rätt i att avla på färg, bara det görs på rätt sätt. Och man ska absolut kunna prata om färger utan att det blir en massa diskussioner kring frågan..
Tack alla som svarat 
Så.. ni som känner till Sammy, vad för slags hingst hade ni satsat på till henne (som kompletterar henne på bästa sätt)

Jag har själv försökt färgavla och med handen på hjärtat kan jag säga att det blivit "fel" alla gånger utom en.
Samtliga har blivit underbara individer men inte det jag önskat mig.
Har de haft rätt kön har de haft "fel" färg. Ingen uppfödare kan säga att alla föl är välkomna oavsett. Då är det inte avel utan uppfödning de bedriver. Avlar man har man en tanke och ett mål med kommande individ. Vill jag ha ett svartskimmelsto så är inte en hingst välkommen. Det kan hända jag behåller den och visar om den håller måttet (40p) men annars går den bort.
Så varför ska bara redan befintliga uppfödare ha rätt att skapa föl och sortera? Man kan ju inte spara alla föl som föds fram till "drömfölet" dyker upp.
Tycker du har fått ganska så bra svar, det gäller ju att se vad hingsten har bakom sig för att inte bara få fux :)
Och vad det gäller "färgavel" så tror jag nog ändå att många gör precis som jag - Tittar ut en handfull hingstar som kan passa, och därefter väljer man den färgen man helst vill ha av dem =) Alltså man börjar inte leta bland en viss färg och plocka ut bästa hingsten, utan man böjrar med bästa hingstarna och plockar ut färgen.
Hakuna matata!

#15 "Så varför ska bara redan befintliga uppfödare ha rätt att skapa föl och sortera?" Bra skrivet!
Synd att många uppfödare är så negativt inställda, alla har väl varit nybörjare någon gång och testat sig fram. Och som PP i #4 skriver så är det livsfarligt att skriva att man vill ha ett färgat föl oavsett om man uttryckligen skriver att färgen på avkomman inte är det viktigaste.
Här är iaf. mitt tips till dig, http://www.horsetesting.com/CCalculator1.asp där kan du försöka räkna ut vad det kan bli för färg på fölet.

tack, tack.. vilka superbra svar jag fått :-D
SaraDoos- kul!! vilken fins häst
för visst är det sammy på bilden? kul att se henen på fler bilder i så fall, finns inte så många på henne på nätet. Och själv har jag inte fått till något bra än, men det blir!!
Jag säger som du, en hingst med längre ben vill jag ha. Rörelserna måste jag säga att jag inte vet så fasansfullt mycket om än, då hon inte varit här så jättelänge. och än så länge har hon bara kommit ut med dottern på ryggen. Men bara den där förbenade ISEN försvinner så ska jag ut och köra
och longera. Just nu går det inte att göra så mkt här.. det är väll likadant på de flesta ställena antar jag, is, is, is.
Jätte, jätte roligt att få så många bra svar från duktiga shettisägare/avlare. tack ska ni ha ännu en gång.

Elshira- precis! bra skrivet. Precis så hade jag tänkt göra! i en annan tråd har jag frågat om godkända hingstar i mitt område (Älvsborg/värmland) så jag kommer välja bland dem som är närmast och kompletterar Sammy bäst, sedan färgen. Med den här tråden ville jag bara ha lite "tips" ang färg (kan inget om det själv) men har fått jätte bra svar. Så vi får se vem den "lycklige" blir
. Mer sugen kommer jag nog att bli i april när en inackorderad Shettis blir mamma igen här på gården, pappa till det fölet är Vinjette.
Det är alltid roligt med färg men vi har så många fina rs hingstar i sverige så man kan nog lätt hitta en som passar sitt sto beroende på hur långt man vill åka dock. Jag själv va mycket inne på att hitta en hingst med annan färg till mitt svarta sto,lycklig blev jag när drömhingsten dök upp bara några kilometer hemifrån. Love spring den vita drömmen :)
MEN jag tittade mycket på om hingsten skulle passa mitt sto och det hoppas jag,svårt och säga med för hon har ej fått mer än ett föl så man vet ju inte va det kan bli.
Hur bra poäng modern än har vet man inte hur bra den nedärver sig så i mina ögon får man ju se va det blir för avkommor först,man kan aldrig veta säkert att man väljer rätt hingst.
I alla fall va drömmen från början att jag hoppades på att det skulle bli en skimmelavkomma som anländer nu i april,men risken är stor att det bli ett svart föl o när jag gått o funderat fram o tillbaka så är det faktiskt en liten svart fölis jag hoppas på nu :)
Så man kan nog ändra sig många gånger om men jag tror man blir lycklig vare sig det blir sto eller hingst svart,brun,fux eller vad som bara allt går bra.

#20 det tror jag med! vad som än kommer är så välkommen hos mig!
#15 "Ingen uppfödare kan säga att alla föl är välkomna oavsett. Då är det inte avel utan uppfödning de bedriver".
Jag håller inte med. När man har varit med tillräckligt länge och avlat, vet man också hur tokigt det kan gå för både sto och föl. Det är mycket "ska ha och ska ha" man hör av nybörjare. Erfarna uppfödare är ölverlyckliga att det överhuvud taget blir ett välmående föl.
Hos oss är alla föl välkommna oavsett kön och färg. Och jag vill påstå att vi bedriver en seriös avel och inte bara föder upp "nya ponnyer".
"Så varför ska bara redan befintliga uppfödare ha rätt att skapa föl och sortera?"
Det är väl ingen som påstått att det är så? Men faktum är att befintliga erfarna uppfödare besitter oftast en enorm kunskap som jag upplever att många nya nonchalerar, för man vill "få fram något nytt" vad det nu är?
Delad glädje är dubbel glädje :)

#22 Självklart blir alla glada om fölen kommer ut levande och friska. Men tar man bara en fölunge så har man självklart en önskan och ett mål. Jag tycker också ni är seriösa i synnerhet när ni faktiskt kastrerar de hingstar som inte blev vad ni hoppats på innan de säljs.
Men jag kan inte hålla med om att befintliga uppfödare alla gånger har bättre kunskap. Väldigt många har hållit på i många år med annan gren (körning kanske) och vet precis vad de vill ha till sitt par. Då nöjer man sig inte med en bra exteriör utan vill ha helheten. Vill man då ha någon som passar och är lik stoet man har kan en avkomma till henne vara det optimala.
De föl/hästar jag väljer att inte behålla är kanske drömponnyn för någon annan.
#23 "Men jag kan inte hålla med om att befintliga uppfödare alla gånger har bättre kunskap."
Det var därför jag skrev 'oftast'. Långt i får alla som hållit på med avel i många år har påverkat den avel vi har i dag. Det finns uppfödare som hållit på i mer än 20 år och inte satt några som helst spår i aveln.
Självklart ska man ha önskningar och mål, det är väl en stor del av ett avelsarbete! Men, då håller jag faktsikt med #1, om det är en speciell egenskap man söker, så föreslår jag också att man köper sig en sådan ponny i stället för att avla fram oönskade ponnyer innan man fått det man söker.
Delad glädje är dubbel glädje :)

Men det skulle ju innebära att inga fler behöver födas. För någonstans därute finns ponnyn man vill ha. Den kanske bara inte är till salu. Det som är oönskat för mig kanske inte är det för andra. Så att sluta avla för att få min drömindivid känns avlägset så länge de som köper mina ponnyer som inte uppfyller mina förväntningar är nöjda.
Kan redan nu säga att av de ston jag betäckt i fjol kommer jag enbart behålla de föl som har rätt färg och kön. Det är så det funkar när man avlar. Det kan man inte sticka under stol med. Vissa har 40p gräns, andra temprament och somliga färger. Själv önskar jag mig ett blivande diplomsto med rätt färg eller en godkänd hingst med rätt färg. Men jag vet redan nu att om det stoet får en hingst (oavsett färg) ska den kastreras och säljas. Blir det ett sto (med rätt färg) behåller jag den för att bedriva min avel vidare. Då säljer jag stoet istället.
#3 Håller med om att det är kul med färger. Själv älskar jag skäckar av alla de slag och hoppas mina två föl i vår blir skäckar. Men det är absolut inte det viktigaste. bara en av mina tre shettisar är skäck, hingsten. Mina två ston jag köpt är svart och fux. Min första fölis blev en brun och så gudasöt att jag behöll henne tills hon var två år istället för att sälja henne som föl vilket egentligen var meningen. Min andra fölis från samma sto blev en svartvit skäck, oxå gudasöt. Så nu väntar jag med spänning på årets sötnosar att göra entre, oavsett färg, men hoppas får man ju.

Tack :-) ja visst är det kul med färger, men som du säger absolut inte det viktigaste. Jag ville ha ett fuxsto hade ett brunt sto förut men fick sälja henne då hon inte fungerade riktigt med barnen. Så ett sött fuxsto fick jag
det är jag jätteglad för! sen får vi se vad som kommer från henne nästa gång. Jag är ingen avlare, men då Sammy börjar bli till åren ( 13 i år) så vill jag ha en avkomma efter henne. Jag tänker behålla båda. Jag tror inte det blir mer än ett föl här hemma .. jag har fruktansvärt svårt att sälja något av mina djur, så jag skulle inte bli en bra avlare!!
#26 Nyfiken fråga… Skäckhingsten du har… Är det den du använder till stona? Alltså… avlar du på honom?
Det som glömms bort i denna tråd är att ALLA har vi varit nybörjare.
De flesta har börjat från noll.
Välkommen in i shetlands världen.
Ja det är min hingst jag har till stona. Han är en snart 13 årig rödskäck e: Botvid u: Lorinda ( tror jag det var kommer inte ihåg, måste kolla passet).
Han är inte visad sen han var föl, men jag hoppas på att kunna visa honom någonstans nu i år. Min förhoppning är att få honom godkänd men vi får väl se.
# 30 Håller med dig alla har vi varit nybörjare.
När jag betäckte mitt första sto fanns det inget annat än att sommaren efter skulle det springa ett föl i min hage. Stoet blev dräktig och sen följde en lång tid av väntan och längtan. Tyvärr så hittade vi fölis död i säcken.
Jag kan ärligt säga att ju flera föl vi får ju mer tacksam och är jag för varje fölning som går bra. I min värld är det inget som är självklart och jag kan lova att varje fölis som föda här är mycket välkommen vilken färg eller kön det har.

#32 Självklart älskar väl alla den lille fölungen som kom ut oavsett kön, färg eller exteriör. Men jag ska förklara vad som retar mig.
Den diskussion som alltid kommer upp, om någon som har ett sto och kanske vill ha en särkild avkomma efter detta ställer en fråga här, är att om du inte tänker behålla avkomman oavsett resultat så betäck inte. Det finns redan en uppsjö av ovälkomna ponnyer.
Det skulle innebära att jag och fler av mig ovan i tråden skulle ha 300 ponnyer. För så fort man säljer någon avkomma är den oönskad. Det är bara den du behåller resten av livet som är önskad om man ska tro de tidigare inlägg jag läst på forumet.
# 33 Förstår hur du tänker och håller med dig till endel.
# 33 Du har en viss poäng där!
Jag är också färgintresserad, och kan jämföra med raskatter som jag också fött upp, där tycker man inte det är oseriöst att vilja ha fram intressanta färger på kattungarna. Självklart vill man i första hand ha en frisk fölunge med bra exteriör och rörelser, men eftersom shetlandsponnyn kan ha de flesta färger utom tigrerad så är det så kul om mångfalden bevaras. Tycker iaf jag
. Men såklart inte på bekostnad av temperament, rörelser, sundhet, typ, osv osv…
#31 Om han inte blir godkänd….. Tänker du fortsätta att avla på honom ändå?

Ulrisa - jag har ganska många bilder på Samantha, maila mig din adress så kan jag skicka ett gäng :D

Ja! gärna!! tack :-)

mailen oxå kanske.. ulrisa@hotmail.com
Ville bara gratulera TS till ett toppensto =) Hoppas du hittar allt du söker i den blivande partnern =)

Tack
hon är verkligen det jag sökt!! ett toppensto
. Och jag hoppas jag hittar den bäste hingsten för henne!! verkar inte vara några problem för det finns oerhört många fina hingstar därute! det kommer bli svårt att välja
.
Har en färgfråga men de gäller islandshäst.
Vet någon vad silvergulsvart heter på engelska.
gul svart heter smokey black… så maybee silver smockey black????
#44 Ja de skulle nog jag också vilja ha de till men fått en del olika svar på de