Planering av sadelkammare
Nu har permobilen och snöslungan visats ut ur sadelkammaren.
Nu vill jag slänga ut sadelhängarna och få upp ordentliga hängare till selarna.
Det är då ett gammalt mjölkrum som tjänstgör som sadelkammare.
Som de flesta antar jag att jag samlat på mig mer än vad som behövs. I stallet har jag borstar å en grimma var å svetttäcken.. resten ska förvaras i sadelkammmaren tillsammans med 2 st enbetsselar 1 parsele, 1 tömkörningsgjord , diverse huvudlag och grimmor..
Hur ska man tänka egentligen. Har idag st 4 delars selhängare å hade tänkt att inhandla fler. Men hur sätter man upp de smartast? Avstånd emellan osv?
Hur förvarar ni regntäcken på vintern och vintertäcken på sommaren?
Smarta ideer efterlyses. Har då 2 st shettisar och de är körning som gäller. så inga sadelhängare behövs.
Har också planerat sadelkammare ett antal gånger, men det har inte blivit av ;)
Men några tips om täcken har jag. Just nu har jag sommartäcken, svetttäcken rena och ihopvikta i en gaderob. Dom som används hänger upp, så hela täcken kan luftas/torkas.
Jag tror dock att täcken mår bäst av att hänga upp året om!
Finns snygga täckeshängare på många ställen..
http://www.hooks.se/product.aspx?productid=710301&deptid=119
http://www.hooks.se/product.aspx?productid=710343&deptid=119

Jag har rätt mycket (hrm) täcken i olika utföranden så jag skaffade plåthyllor från ÖoB och ställde upp längs två av väggarna hemma.
Vek ihop dom och la dom på olika hyllor beroende på utförande och om det var till ponnyerna eller ridhästarna.
Sadlarna och två av selarna förvarar jag på en ganska lång och rejäl träbock om står mitt i rummet. Då kommer jag enkelt åt det jag behöver från båda sidor.
Så gör jag 

Sandra Jag har också planerat sadelkammaren MÅNGA gånger.Nu SKA det dock bli av. Börjar bli frustrerande att ha det som det är nu. När vi då fick upp temperatureren i stallet så Permobilen och snöslungan fick flytta ut öppnades nya möjligheter. Har även öppnat en dörr mellan mjölkrummet och stallet så jag ska slippa gå ut i porten och sen genom stalldörren. Inser ju nu i skrivandes stund att det inom en inte alltför lång framtid kommer att bli ytterligare en sele.Joystick vill ju också ha en fin sele har han sagt!
Lauth Vi har en liten sadelkammare som borde kallas selkammare. Så någon lång träbock ryms inte. Å jag vet inte om de skulle fungera ens med mina selar.. Däckeln skulle ju fungera men jag har ju bakselar på allt ocskå. Att ha täckena på hyllor har jag provat å de gillar jag inte riktigt,
Så många som det finns på detta forum så hoppas jag att någon mer kan berätta om sina lösningar.
Funderar på om man skulle kunna göra om vanliga trägalgar och hänga upp täckena på. Jag vet att det finns färdiga sånna att köpa men de kostar ju nästan 200 kr styck och jag har lite för många täcken för att ha råd med det

Jag har en minimal sadelkammare! Jag skulle gärna vilja ha en bock att hänga selarna på och har testat, men den tog upp nästan hela golvytan. (Och till en parsele får man nog ha två för att kunna hänga dem rätt med bakselar och allt.) I mitt fall får man bygga på höjden.
Jag har täckena, (och en del annat) som jag inte använder för närvarande, i stora plastbackar med lock och pga utrymmesbrist har jag slängt upp dem på höloftet och det har hittills fungerat bra. Jag har dragit ett extra spännband om som förhopningsvis ska hejda eventuella råttor och möss. Man kan även ha täckena i shoppingkassar, dvs sådana i plast med dragkedkedja. Jag tror inte att det är några problem att förvara så om man tvättar täckena först.
Sådana galgar som jag tror att du menar kan man väl böja till av armeringsjärn om man är lite stark.
Jag vet inte vilka selhängare du menar, jag har hopfällbar som eg är till sadel, en "pinne" bara och det fungerar sådär. Skulle vilja ha såna som är en del till däckel, brösta osv, men jag tror inte att det får plats. Just nu använder jag mest min emphaty-brösta och den är OMÖJLIG att hänga upp på något praktiskt vis.
Mitt tips om man har för mycket saker är att rensa ut. Det kan faktiskt kännas ganska bra! Vill man inte göra sig av med grejerna så ner i plastbackar och få bort dem från selkammaren, bäst att bara ha det man använder.
Till tävling har jag fler plastbackar, en till dressyr och en till maraton, som helst ska stå någorlunda i ordning och bara behöva lyftas ut i bilen. Där får ju förstås inte allt plats, men småsaker som tidtagarur, tejp, broddlåda, extra regnkläder, mössor mm.

Jag har samma "pinne" som #4 till selarna.
Var hittar man riktiga selhängare att köpa? (eller att titta på för att få inspiration att bygga själv)
Har också ganska liten sadelkammare. Garderober från golv till tak sväljer täcken, sjukvårdsartiklar, borstar, schampo etc. Tränshängare har vi skruvat upp på insidan av dörren för att få mer plats. Fodertunnorna är köpta på Ikea och går att stapla på varandra. Har en gammal hatthylla ovanför elementet (men under fönstret) där man kan torka blöta vantar/utrustning samt ställa av sig lite grejer när man stökar runt. I taket har vi satt upp fasta träslanor som man kan hänga upp blöta täcken på, använder sällan täcken men de sitter kvar sedan vi hade ridhästar.
Angående selhängare, dessa har jag och tycker att de är de bästa:

Jag har precis som #4 o 5 de hopfällbara sadelhängarna som selhängare. Tycker det fungerar bra, särskilt som jag får plats med två selar på varje.

Att rensa bland mina grejjer har jag gjort nu när jag satte igång detta projekt så det är gjort!
Armeringsjärn till galgarna var smart! Har sån maskin som man böjer rör med så de ska inte vara några problem för sambon.
Den riktiga selhängaren jag har idag består av 4 delar. En för bröstan, en för däckeln, en för tömmar, å en för huvudlag. Gillar den skarpt. Fast jag har inte satt upp den riktigt bra så de ska flyttas. Inköpt på www.selar.se/butiken för den som funderar. Å minst 2 till ska köpas in. Vet inte riktigt hur jag ska förvara parselen ännu så de får jag klura på.. Men jag vet att för träns och sadlar finns det ju "lathundar" för vilka avstånd som är mini mått och vilka som är att rekommendera. Skulle vilja ha något liknande för selarna..
Tack och lov så har vi gott om utrymme utanför sadelkammaren. Så de täcken som inte används för säsongen hade jag tänkt hänga i foderrrummet.
Mitt foder förvarar jag i en gammal frysbox och i en plasttunna med lock i. En dörr med hake på som hästarna omöjligt kan öppna själva IFALL de skulle råka komma lösa på natten
Täcken som jag inte använder för tillfället eller som är "säsongsanpassade" tvättar jag och packar in i påsar som man sedan suger ur luften med dammsugaren, sedan läggs de i en stor låda som egentligen är till för utemöblernas dynor. Inga råttor kommer åt dem där.