Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: avel
Läst 3146 ggr
susanne-s
0

Betäckningsrapportering mm

Nu verkar det ha klarnat… frågan är vad man gör med de gamla blocken… kastar?
www.shetlandsponny.se

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Ahnna
0

1000:- för 10 rapporter?! Obestämd

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annette
0

Det blir 100:-/rapport = 140:- billigare än stoavgiften.

Charlotte-J
0

#2 180:- billigare än Stoavgiften Flört

Amor vincit omnia Kyss

Annette
0

Ännu bättre och billigare Glad

Hanna-D
0

Känns rätt surt att slänga de gamla blocken, ett är helt oanvänt och ett är precis påbörjat…

RebeckaSvensson
0

# Jag håller med. Ska man dessutom endast betäcka ett eller två ston blir det en ganska hög kostnad första året.

Ahnna
0

#6 Precis min tanke.

www.stuteriprecious.se

VeronicaP
0

Kan man använda samma block till alla hingstarna oavsett ras ?

Jag har också 2 st nästan helt nya block tycker också de är surt om jag ska vara ärlig

Jag ska ju inte betäcka några shettisar i år , men kommer ju att ev ha en godkänd russhingst här på station och ska visa en 3 årig russhingst också.

Jag har inte tänkt köpa block till shettisarna om det inte skulle bli många bokningar om jag ska vara ärlig.

Miica
0

Jag tänker köpa betäckningsblock! Tusen kr får jag leva med. Visst det är en jäkla klumpsumma! Men skönt att ha den borta sen! Och samtidigt slippa stoavgiften!

sanne
0

det blir ju faktiskt billigare nu ! skulle ens hingst betäcka 10 ston så blir det ju "bara" den kostnaden på 1000 kr, istället för tidigare 2800 kr,

tycker detta verkar toppen bra !

har också nya block hemma, men va spelar det för roll ?

kommer behöva köpa block till 3 hingstar, men det blir ändå billigare än förut.

VeronicaP
0

#10 Men vet du om man behöver ha ett block till varje hingst eller om man kan ha ett block till flera hingstar oavsett ras ..

Charlotte-J
0

#11 Ett Block per hingst var infon på Höstmötet i alla fall.

Amor vincit omnia Kyss

VeronicaP
0

#12 ok då blir de ju faktiskt mycket pengar man kan få lägga ut och de är inte ens säkert att man får några betäckningar tex,

På den andra sto avgiften la man ju inte ut några pengar utan de pengarna fick man ju faktiskt in innan man var tvungen att betala.

susanne-s
0

Jag kan nog tycka att det känns helt ok.
Visst är det tråkigt med de nya blocken man har (jag beställde ett nytt i höstas för att ha nu till våren Rynkar på näsan) som nu ska kastas bort. Men dom kostade ju inte så mycket heller..
Men jag tror ändå att det här blir bättre. Enl tidigare info så skulle man ju få tillbaka pengar om hingsten skulle avlida etc.
jag kan tycka att det är skönt att betala innan, då vet man att inga kostnader tillkommer… som stoavg. Det blir ju en hel del om man har många ston/hingstar. Som stoägare vet man ju också att allt är betalt innan stoet betäcks. - man kan ju be om att få se betäckningsblocket när man lämnar sitt sto.
1000:- om man har en hingst är ju inte alltför mycket pengar. vet man det redan nu så finns det ju tid att spara om man inte har råd.
Alt så är det ju två bokningar och så är pengarna där. Glad
Med tanke på allt strul som varit med stoavgifter som inte betalats med sena fölreg som följd mm så känns det här tryggare.
Jag ser inget problem.

www.gullsmyrastuteri.se

VeronicaP
0

Problemet tycker ju jag kan vara att de inte förs någon språngsedel och att sto ägaren ska rapportera in resulatet till SH hur vet jag som hingstägare att så verkligen sker ?

Lite otryggt mot hingstarna kan jag tycka

Carita
0

#15 det kan väl vara lika otryggt för stoägaren…. om nu inte hingstägaren skickar in betäckningsrapport? Om inte jag rappoterar in att mitt sto har fått en fölungen så får jag ju inte heller något pass så jag ser ingen anledning att inte rappotera in..

Jag tycker detta verkar vara en bra idé det funkar ju inom andra raser varför ska det inte funka här? Detta kanske tom. kan få bort oseriösa hingstägare från aveln?

sanne
0

fast du kanske bara använder 4 rapporter detta året, men då behöver du ju inte betala nytt nästa år !

behöver nog 3 block m tanke på att hingstarna kommer stå på olika ställen :)

jag tror o hoppas ivf att detta kommer bli en bra lösning

Ahnna
0

#16 Förvisso, men får din hingst 15 ston, säger vi, så måste du som hingstägare ringa runt till maximalt 15 personer och se till att de skickar in sina papper. (Förhoppningsvis så ska väl inte alla glömma eller låta bli med flit, men hypotetiskt.) När det var hingstägaren som skulle skicka in papper så hade stoägarna bara en person att kontakta, det vill säga hingstägaren. Det är också betydligt lättare att "hänga ut" en oseriös hingstägare som inte uppfyller sina åtaganden, än en stoägare som "ingen" vet vem det är. Så om en stoägare med de nya reglerna i ryggen inte vill registrera sin fölunge (på grund av ekonomi eller whatever) så är det svårt att komma åt den personen som hingstägare.

Jag har själv försökt hitta folk som inte har reggat sina föl efter min hingst för att höra varför det inte har blivit så, för de har inte ens meddelat om det blev ett föl alls. I ett par av fallen så har jag fått höra på avvägar att det finns ett föl som är reggat som korsning med okänd stam, vilket såklart gör mig både less och upprörd. Oseriösa människor kommer alltid att finnas och med de nya reglerna så tycker jag att det blir svårare som hingstägare att ha koll på läget och se till att registreringarna blir av ordentligt.

Jag tycker också att det är lite magstarkt med 1000:- per block med 10 rapporter, för man kan få ligga ute med de pengarna rätt länge om man bara får 1-2 ston per år. Vem säger att reglerna inte hinner ändras igen på 5-10 år?

www.stuteriprecious.se

Kratern
0

#18 Är det så fantastiskt stora summor vi pratar om att det är något att "tjafsa" om?

cinna
0

Synpunkt från en stoägare då:

Börja ta ut bokningsavgift, ta säg 300-500 kr/sto som sedan dras från hela betäckningskostnaden när man hämtar hem sitt sto, och så är den ekonomiska biten ur världen om man nu tycker 1000 :- är betungandeTungan ute

Ang. rapporteringen: Visst, det finns oseriöst folk i alla led, men jag vill ändå tro gott om de flesta.De flesta som med omsorg väljer hingst till sitt/sina ston gör det ju av en anledning Glad

Vill man ta bort de "oseriösa" stoägarna så höj priserna på sprången! Det sållar nog bort de som "bara vill ha en avkomma för stoet är ju gulligt och trevlig"

Varför inte ge stoägaren en liten "checklista" med telefonnr och adresser om vad som ska göras när fölet kommit? Jag tror det kan vara till hjälp för många, speciellt de som är nya…

Kris_J
0

#18 Det blir väl ingen skillnad med de nya reglerna mot hur det har varit om någon inte vill rapportera resultat av betäckning eller stambokföra sin fölunge för dig som hingsthållare?

#19 Ställer mig samma fråga.

Veritas odium paretFörvånad

Ahnna
0

#19 Det är min åsikt, inte tjafs. Diskussionsforum är till för att ventilera åsikter.

www.stuteriprecious.se

susanne-s
0

#18 tror de flesta gör av med 10 rapporter inom 5-10 år!!
De flesta har väl något eget sto att betäcka även om man inte tar emot utifrån… Annars kanske man helt enkelt ska fråga sig om man har råd att hålla en avelshingst..

och handen på hjärtat.
tanka bilen, gå till frissan, handla mat….
1000:- är inte sååå mycket pengar - när man dessutom vet om det flera månader i förväg.. det är ju iaf 4 månader kvar.. 250:-/mån kan nog de flesta avvara…
Känns som om man letar fel här bara för att.
Visst kommer det alltid finnas oseriösa människor. Men det vet vi ju alla. Även fast att det är tråkigt att det är så -så vet man ju det.
Det går ju att välja vilka stoägare man tar emot dessutom.

www.gullsmyrastuteri.se

Kratern
0

#18 "Jag tycker också att det är lite magstarkt med 1000:- per block med 10 rapporter, för man kan få ligga ute med de pengarna rätt länge om man bara får 1-2 ston per år. Vem säger att reglerna inte hinner ändras igen på 5-10 år?"

Självklart ska man ventilera sina åsikter. För att förklara mitt ord "tjafs" så kopierar jag in det sista stycket i ditt inlägg så kanske du förstår vad jag menar…

Sååå mycket pengar är det ju inte vi pratar om, eller…?

En del spelar bort det på ett par dagar… Bara ett exempelFlört

Charlotte-J
0

Jag tycker detta nya system känns riktigt bra både för sto och hingstägare. I och med att du har ditt Block och kan visa det för stoägaren så vet stoägaren att allt är klart, hingsten går alltså att betäcka med och avkommor går att regga. Det slipper bli oklarheter som när det tex. det blir en miss och betäckningar inte läggs ut i Webstamboken. Ojoj, vad det har pratats då om ev. ej betalda stoavgifter istället för att kolla med hingstägaren. En av mina hingstars betäckningar för 2010 finns inte med i Webstamboken och det har jag ingen aning om varför då dom finns med i Blå Basen om man nu kollar där. Vet att fler hingstars betäckningar ej finns med i Webstamboken men ligger i Blå Basen så det har väl helt enkelt blivit en miss eller så har dom bara inte hunnit lägga in alla än. Hur det än är så spekulerar i alla fall inte jag i huruvida folk rapporterat eller betalt som dom ska, det är var och ens eget problem.

På detta sätt med de nya reglerna så vet man att allt är klart med hingsten om man ser Blocket och då är det bara att tuta och köra, inget oklart då!

Det ev. dilemmat med att stoägare ej rapporterar till SH sen kan man ju aldrig komma ifrån men jag tror inte problemet blir störra med detta system än vad det var tidigare, dom som inte vill följa systemet gör inte det vad man än hittar på!

Amor vincit omnia Kyss

VeronicaP
0

Fast Kristin när jag rapporterat in resultatet av betäckningen då kommer det i alla fall med att de har blivit ett föl eller dö fött eller om de gått gall, men om stoägaren skiter i att rapportera in så får man ju inte veta vad det blir ..

Fast helt ärligt , jag har kanske inte råd att slänga ut 4000 kr på en gång om man har 4 hingstar , det är ju nästan vad jag får í lön Oskyldig och tror inte gubben skulle bli så glad om jag slängde ut de pengarna på hästarna och så kanske man får 3 betäckningar om man har tur …

Därför tycker ju jag att de hade varit 10 gånger bättre om man kunde haft 1 betäckningsblock till alla hingstarna oavsett ras…

SEn så tycker jag att de är jäkligt dålig stil att de inte är färdigt ännu med alla papper och annat så att hingstägarna får informationen i god tid, tycker ju inte att man ska bestämma att saker ska bli av innan man har allt färdigt , i mitt fall kan jag tycka att de har skött dåligt från de ansvariga om jag ska vara ärlig.

Som sagt jag kommer ju inte att betäcka någon shettis här hemma på gården och jag har inte tänkt köpa något block heller förrens man vet i såfall att hingstarna har ett antal ston bokade, då får de hellre gå på bete och gotta sig hela sommaren :D

Kris_J
0

#26 Man kan ju hoppas att det är som du skriver gällande rapporteringen. Glad

susanne-s
0

… en tanke… kanske detta innebär färre betäckningar..
= färre föl till försäljning året efter…

www.gullsmyrastuteri.se

Hanna-D
0

#26 Jag tycker som du Flört Jag hade eventuellt tänkt att betäcka ett sto men med detta system blir det en väldigt dyr betäckning, har ingen aning om jag ens äger hingsten nästa år eller om han står på station utomlands. Detta fungerar säkert bra för raser som betäcker mycket (t ex SWB) men känns sådär i en ras som shetland där många hingstar betäcker väldigt få ston.

Annette
0

#26. Tycker du 1000:- är dyrt för en betäckning? Vad får du betala om du lämnar bort ditt sto för betäckning?

cinna
0

…men kan man inte "sälja med" blocket om hingsten säljs? Och om han står på station kan man väl göra likadant?

Kris_J
0

Det blir ju inte dyrare än att åka till annans hingstOskyldig

En liten jämförelse (om jag nu uppfattat allt rättFörvånad), varmblodsföl av travras saluförs ofta väldigt billigt, de måste ansöka om betäckningsbevis för hingst á 8750 kr årligen innan betäckning, kallblodens dito kostar 3875kr…..

Annette
0

#31. Tänkte också så. Jag betalar gladeligen 1000:- för ett block för hingsten jag har på station.

Miica
0

Även jag betalar gärna 1000 kr, då jag ser längre. Visst blir kanske dyrt i år, men jag kommer inte göra av med alla rapporter och då tjänar jag in på nästa år! Så i mitt fall kommer de vara värt de, vare sig jag har en eller två hingstar.

VeronicaP
0

Men jag hade inte åkt iväg och betäckt heller i år då mina planer har blivit så att de är inte lönt att betäcka shettisarna då de inte går att sälja och man måste ha plats till dem man har . Hade jag betäckt med någon hingst hemma så hade jag gjort de för att hingsten skulle ha något sto att gå med för att vara snäll mot honom.

Åker jag iväg och betäcker så får jag snällt betala de hingstägaren begär men jag slipper iof allt jobbet också Oskyldig

Men jag kan ändå inte förstå att informationen är så in åt h-v-tes dålig till allmänheten och hingstägarna och jag kan inte heller förstå varför man inte kan ha ett block till alla hingstarna då de kommer att vara samma *sto avgift* för alla raser.

Men har jag en hingst på station så ska väl inte jag betala betäckningsblocket utan de ska väl hingstägaren göra eller ? eftersom man bara enligt vad jag har blivit informerad om här att 1 block till 1 hingst.

Annette
0

#35. Det beror väl helt på hur man gör uppgörelsen med hingstägaren. Blocket följer hingsten.

Att informationen är sen kan inte SSS lastas för, det är väl högre makter ovanför dem som bestämmer.

sanne
0

jag kan verkligen inte förstå hur vissa kan tycka det är dyrare nu än innan ?! Men vi tänker nog olika, själv känner jag att detta är en toppen ide, du kan visa för ev. stoägare att du har betalat in ditt block för hingsten.

Våra 2 hingstar är utlånade i år och ska själva ha en inlånad, jag betalar gladeligen för alla 3 blocken, för i sista ändan är det billigare än de 280 kr per sto det var tidigare !!

Vi har tom SÄNKT språngavgiften för 2011. då det inte ska betalas SH avgift.

VeronicaP
0

Fast stoavgift är ju inget som man som hingstägare betalar utan det är ju stoägaren som betalar det.

Jo fast om jag betalar betäcknignsblocket och vi säger att hingsten man leacar bara betäcker 4 ston då är de ju 6 kvar , ska de då följa med hingsten eller får jag som har betalt de behålla de och skicka tillbaka om inte vi säger att hingstägaren vill betala ?

#36 jag har inte beskyllt SSS för det heller utan de ansvariga ..

Annette
0

#38. Sånt får man väl göra upp med hingstägaren, det finns nog inga regler för det. Det går ju att skriva något slags kontrakt om man vill det. Fast uppriktigt sagt, de 100-lappar som ev överblivna blanketter betingar i värde, är det något att begära ersättning för? 

Jag förstår heller inte problemet. 1000:- är ingen jättesumma.
Det räcker ju inte ens till en språngavgift om man skickar iväg sitt sto.

Jag tror det blir bra Glad

susanne-s
0

Kan man inte betala 1000:- för blocket kan man ju undra hur man ska ha råd att ha det blivande fölet.

www.gullsmyrastuteri.se

Hanna-D
0

Man kan ju vända på det och säga, det kostar tillräckligt mycket ändå, varför betala 1000 kr när man kunde betala 280 kr…  Flört

PP
0

Som stoägare tycker jag detta verkar bra. Men om jag lämnar till betäckning kommer jag inte nöja mej med att se hingstens block - jag kommer vilja se att mitt sto skrivs in i det oxå. Oskyldig

För mej är det en självklarhet att hingsthållarna lägger denna kostnad på stoägarna, genom boknings-/språngavgift. Man får väl helt enkelt låta bli att lösa ut något block tills man har tillräckligt antal bokningar.

Fast jag kan inte se hur det blir billigare… SH skulle väl börja ta ut en rätt saftig avgift för de tjänster de säljer till sina medlemsföreningar. Att stamboksföra fölen skulle bli att kosta det dubbla. Länk

Jannie
0

#26  Håller med om att det är galet att betala 1000:-/hingst. Det ska vara 1000:-/ägare istället. Detta drabbar uppfödarna hårt inom Shettisaveln där vi inte har så många ston per hingst.

Tex har vi Fairy Gilder nu 28 år som jag tänkt använda på ett par ston men det är inte säkert att han är fertil. Då blir det 1000:- rakt i papperskorgen.

Vidare har vi Parlington Q som betäcker 1-2 ston årligen. Med 1 sto om året tar det 10 år innan blocket är betalt och vem vet vad om händer under så många å?.

#29 Håller med.

Sedan har vi ytterligare en hingst som betäcker några ston.

Sveriges Shetlandssällskap har ju blivit avelsorganisation nu och har full bestämmanderätt över stambokföringen som jag förstått. Jag hoppas att SSS ändrar det till att gälla 1000:-/ägare istället!

VeronicaP
0

#41 Cool

susanne-s
0

#41 men det är om du betäcker ett sto/första året/hingst! Betäcker du 10 ston/första året/hingst hade det kostat 2800:- **plus bet blocket

**Men jag håller med om att ett block per uppfödare hade varit mer klokt.
Kostnaden drabbar inte stoägaren - för denne blir det ju i teorin billigare och som hingst ägare lägger jag den här kostnaden i språngavgiften så det drabbar inte mig heller - mer än att jag får ligga ute med pengarna ett tag.
Det Blir en mindre kostnad kontra stoavgiften
Blir det dyrare att regga fölen så är det ju vi alla inom avelsbiten som får betala. - alla vi som tar fram föl.
Men förhoppningsvis kan det göra att värdet höjs på ponnyerna i slutändan. Jag betalar gärna lite till om det kan hjälpa till att höja värdet på våra ponnyer!

www.gullsmyrastuteri.se

Kris_J
0

Varför ha block överhuvudtaget för dem som har tillgång till internet, med betäckningsrapportering direkt till en databas med ett inlogg per hingst kan man komma billigt undan och även spara resurser av flera slag. Signering kan ju även det ske digitalt. Och det kan med enkelhet sparas i 20 år utan att komma bort

#43 tanken slog mig också att SSS antagligen kan välja prisnivå själva beroende på vilken lösning man väljer.

VeronicaP
0

#46 De tycker jag var klokt , nu när man kan göra de mesta över internet :D

Hanna-D
0

#45 Det är jag helt på det klara med men jag vill fortfarande bara betäcka ETT sto…

#46 Bra idé. Signerar allt elektroniskt på jobbet så det borde man ju kunna göra i detta fall också.

ESJE
0

Detta verkar vara ett system som framför allt kommer att gynna storuppfödare. För de som avlar/producerar ett stort antal föl med egna hingstar/ston blir detta betydligt billigare. Därmed har jag också svår att tro att värdet på ponnyerna höjs.

För småavlarna, de som tar ett - två föl per år med egna avelsdjur, blir detta ett dyrt system (åtminstone till att börja med) som kanske gör att man hellre avstår helt.

Någon skrev att bara man har detta nya block att visa upp så vet stoägarna att allt är grönt och kan därmed känna sig trygga. Detta kan nog vara en något falsk trygghet. Bara för att en hingstägare har köpt ett block är det inte säkert att åtagandet med rapporteringen sköts.

Känns också något mer osäkert att två parter ska rapportera (utan att veta exakt hur detta kommer att gå till ännu). Är det två olika parter, hingstägare och stoägare är det lite större chans att något blir fel eller missas.

cinna
0

"För småavlarna, de som tar ett - två föl per år med egna avelsdjur, blir detta ett dyrt system (åtminstone till att börja med) som kanske gör att man hellre avstår helt."

Fast har man en hingst och två ston blir ju utgiften bara 500 kr/sto första året om man nu ska räkna så här, istället för 540 kr (gamla stoavgiften). Året därpå betäcks de ju gratis… Flört

Vad händer om hingst ägaren inte rapporterar in? Blir avkomman då inte registrerbar ö h t i SSS eller får man göra DNA koll och regga den vägen??
Som jag ser det läggs ett VÄLDIGT stort ansvar på hingstägaren i och med detta. Vad stoägaren sedan väljer att göra är en anna sak, det drabbar ju bara en avkomma… Väljer hingstägaren att inte rapportera/slarvar så kan en hel årskull gå åt fanders, eller?

Personligen tror jag ändå på det här systemet. För hur många av de som buskavlar (fri tolkning) kommer att skaffa ett betäckningsblock åt snygge hingsten som bara ska betäcka grannens sto??

ESJE
0

#50 Förstår inte riktigt din uträkning. Avgiften per sto/föl blir ju alltid 100 kr, det handlar snarare om att småavlarna ligger ute med pengar för ännu oanvända betäckningsrapporter.

Kan vore det bättre att ha kvar de 280 kr (eller annan motsvarande summa) och använda dessa pengar som en förinbetald utgift för utförande av pass? Dvs man bakar ihop avgiften för passansökan med betäckningsavgiften och tar därmed ingen avgift för detta när fölet sen är fött.

Visst kan det bli en extra summa om det inte blir något föl, men å andra sidan har man ju betalt stoavgift i alla år utan att få något synligt för detta.

abbe75
0

Jag har ännu inte någon godkänd hingst men har lite funderingar ändå runt det här ämnet.

Om/när min hingst skulle bli godkänd och jag införskaffar mig ett block till honom hur länge varar det i så fall, håller det bara ett år eller så länge som blocket varar?

Carita
0

Ta ut en bokningsavgift på 1000:- så är allt löst!

Nu talar jag såklart för mig själv men om jag skulle betala 1000 i bokningsavgift och sedan språngavgiften så är inte det för mig något problem. Jag vill ha denna fölunge och är beredd att betala för den också! Om man inte vill kosta på denna summa innan den förhoppningsvis kommande fölungen så kan man ju köpa en "färdiggjord" ponny!

Om man nu har en egen hingst som bara ska betäcka ett eget sto så tycker jag att man kan kosta på 1000:- eftersom man då själv måste tro på sin avel och vad är då den summan i slutändan?

Förra året la vi ut 35 000 på att försöka få ett travsto dräktigt men de lyckades inte, om nu detta hade blivit en föunge så skulle det dessutom betalas ut en levandefölavgift på 3000 euro. Avkomman hade aldrig varit värd den summan som den i så fall hade kostar att tillverka. Det är en hobby vi håller på med och en hobby kostar!

Miica
0

#53 bra skrivet

Ellinor Johansson
0

# 53 Klockrent!Glad

Charlotte-J
0

Och en sak som många glömmer i den här diskussionen är ju vad det sen kostar att regga fölet!! 100:- per betäckt sto är väl ändå ingenting! Kostnaderna kommer sen när man ska ansöka om pass;

Ca. 500:- för Chip/Id-koll

Ca. 400-500:- för Pass (det skulle ske en höjning men summan var osäker) 

Ca. 400:- i avgift till SH per registrerat föl/Import (även den summan osäker då den var uträknad efter ett visst antal reggningar)

Alltså summan av kardemumman, 1300:- till 1400:- för att regga ETT föl!! Är då 1000:- för ett Block med 10 stycken rapporter dyrt? Nej det tycker inte jag i alla fall!

Och att detta system med 1000:-/Block skulle gynna dom stora uppfödarna ser ju ut att spricka direkt med tanke på att dom får en hel del föl som alla ska reggas.

Och har någon funderat på att det kanske blir väldigt få icke lovande hingstföl reggade. Obestämd

Amor vincit omnia Kyss

AnnaFagerell
0

Varför skulle det vara mer jobb för hingsthållaren att ringa runt och vilja ha stona inrap som fölade än att ringa runt för att få stoägaren at regga fölen? Same same…

1000kr är förvisso en engångskostnad för 10 betäckningar och även om man inte använder alla så läste jag någonstans att man kan få tillbaka om hingsten dör eller inte är fertil osv… 

Visst kan det bli dyrt för dem som har många hingstar att lösa ut ett block till varje hingst men å andra sidan så betäcker dessa hingsthållare ganska flitigt med sina hingstar också… Eller så får man väl börja dra ner hingstantalet, ha fler ston till varje hingst och sluta massproducera föl som sedan säljs för 2000 spänn.

Skamligt att sitta och bråka över 1000 spänn men kanske nödvändigt att göra det när stora uppfödare bara slumpar bort sina hästar för inga pengar alls. Säger inte alla men flera gör detta.

Man behöver heller inte lösa ut något block innan man fått bokningar på hingsten. Och ska man bara betäcka ett sto är det en billig betäckning ändå. Visst, inte att jämföra med 280kr men för allt i världen, har man hingsten hemma slipper man resekostnad och man har själv koll. 1000 spänn är väl inget att bråka om om man vill ha det där fölet.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Kratern
0

#57 Flört "Huvet på spiken"

ESJE
0

#56 Om jag uppfattat det rätt så var avgiften till SH inte fastslagen ännu. Det kan givetvis ha kommit ny information som jag inte känner till. Har du någon länk eller liknande där info om detta finns får du gärna lägga ut den.

Charlotte-J
0

#59 Som jag skrev i inlägget ovan så var det en cirkasiffra!! Det kan mycket väl bli dyrare också men 400:- per registrerad häst i SH var siffran som presenterades på SSS Höstmöte baserad på ett visst antal reggade hästar. Den som lever får se Flört

Amor vincit omnia Kyss

ESJE
0

#61 Tack för ditt förtydligande. Så i princip kan summan för registrering variera från år till år beroende på hur många ponnyer som registreras? Man vet alltså inte när man betäcker hur mycket det kommer att kosta att få pass på sitt föl?

Charlotte-J
0

#61 Nej jag tror nog det blir en fast summa bara det att den är väl inte helt uträknad än vad jag förstod. Men detta gäller inte förrän 2012 då årets kostnader redan är täckta av 2010 års Stoavgifter.

Amor vincit omnia Kyss

ESJE
0

#62 Fick ni på höstmötet någon förklaring till varför SH ska ta en avgift för registrering för föl/importer överhuvudtaget? Tidigare har SSS i alla år skött registrering på egen hand. Nu när man blivit egen avelsorganisation ska plötsligt tjänsten köpas in av SH. Hur kommer detta sig?

Charlotte-J
0

#63 För att få vara med i Blå Basen samt på Premieringarna som SH håller, tex. alla Stopremieringar. Pest eller Kolera kan man ju tycka! ;-)

Amor vincit omnia Kyss

sanne
0

tycker ändå det låter konstigt att SH ska ha så pass mkt, då kunde vi behållt stoavgifterna.

om nu SSS är egen avelsorganisation så borde dom klara registreringen själva, de extra kostnaderna för blå basen mm får man nog finansiera på något annat sätt kan jag tycka..

Hanna-D
0

Tycker det känns som man lurar sto/hingstägarna att det blir billigare för att sedan safta på rejält när fölet ska registreras, tror inte detta gynnar någon, kommer bli en ökning av föl som inte registreras, framförallt hingstföl. Som hingstägare känns det jättetrist om hingsten skulle få massa födda föl som ej registreras/rapporteras in.

susanne-s
0

# 66 håller med dig!

www.gullsmyrastuteri.se

Miica
0

#66.67 då får man hoppas, jag gör iaf. Att de som avlar så mycket, kanske inte föder upp lika många föl varje år. Vilket kanske kan göra i slutändan att priserna faktiskt höjs?

Hoppas att alla räknar med att d ekan bli hingst och faktiskt tänker registrera dem ändå!

MadeleneJansson
0

# 66,67 mfl

Jag är oxå orolig för att hingstfölen inte skall bli reggade…… Nu har jag ingen egen hingst, men hade jag det skulle jag nog fundera på att lägga på 500 kr extra i språngavgiften, som BETALAS tillbaka till stoägaren när fölet är reggat…. Som en liten morot till att verkligen regga fölet…

Tycker stoägaren att det är/blir för dyrt…så tja… då känns det som att den stoägaren kan kvitta eller?

Hanna-D
0

Ett annat tänkbart scenario är att ingen kommer ta emot utomstående ston till sina hingstar av den anledningen, jag funderar själv i de banorna… Med tanke på avkommebedömning osv. Vilket vore jättetrist att inte kunna betäcka med den hingst man helst vill använda!