Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 2760 ggr
[Moollan]
0

Konditionsträna shettis

Hejsan!

Hur tränar man bäst upp en shettis kondis utan att rida? 
Någon kanske kan ge förslag på något passande "schema"?

Hanna-D
0

Tömköra, köra, promenera? Bästa sättet att få upp konditionen (enligt mig) är intervallträning, börja försiktigt och öka successivt.

[Moollan]
0

Hon är inkörd, hur lång tid kan man ungefär börja med?
Hon är ej klippt och har världens största päls, vill inte att hon ska bli alltför uttröttad

PP
0

I vilken kondition är ponnyn i från början? Är den inte igång alls, tycker jag att det är skritt som gäller. Går ju att variera som beskrivet i #1.

[mammamian]
0

När vi hade fodershettis för många år sen så använde min man ponnyn som joggingkompis! Hon hade en jämnare tempo, var lydigare och uthålligare än hunden. Dessutom kunde hon bära på vattenflaskan och behövde varken stanna för att nosa eller kissa Glad

[Moollan]
0

#3 Ingen jättebra kondis. Körs litegrann och rids då och då av sin 4åriga ägare.

#4 Smart! Dock är jag ingen joggare :)

Aribigga
0

Börja med promenader, skritt är en bra gångart att träna i. Gå gärna i skogen så hon får lyfta på benen och i backar.

Jag skulle tänka mig sen när hon börjar få upp sig att man kör 20 minuter skritt, sedan trav några minuter, skritt igen och sen trav. När jag började med James körde jag trav tio minuter skritt tio minuter men allt beroende på hur han kändes. Viktiga är att man värmer upp ordentligt i skritt och avslutar ordentligt med skritt så de är torra när man kommer hem :)

lurvponnyn.vimeddjur.se

Trine
0

Sen kan man cykla med dom också , men som sagt uppvärmning först och kanske lite mer grundkondis.

Shoshone
0

Ja och nu när det är fint före så kan man åka spark bakom oxåSkrattande